Η εντύπωση που προσπαθεί να καλλιεργήσει το ΠΑΣΟΚ είναι ότι «λεφτά υπάρχουν» από την αύξηση του συντελεστή στα κέρδη που διανέμουν οι ΑΕ, ΕΠΕ, ΙΚΕ, και ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρείες. «Αλλά οι νέοι μύθοι καταρρίπτονται από τους αριθμούς, με τους οποίους προφανώς δεν έχουν ασχοληθεί τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ» σημειώνουν πηγές της ΝΔ.
Ας δούμε στο πεδίο της φορολογίας κάποια από τα υποτιθέμενα μέτρα που προτείνει ως πανάκεια το ΠΑΣΟΚ για την εξεύρεση πόρων.
-Για την αύξηση των φόρων στα μερίσματα: επί ΣΥΡΙΖΑ το 2016 με τον νόμο 4387 (κατά σύμπτωση πρόκειται για τον περίφημο «νόμο Κατρούγκαλου») ο φόρος στα μερίσματα είχε αυξηθεί στο 15% (άρθρο 114). Αποτέλεσμα ήταν μεγάλες επιχειρήσεις να σταματήσουν να δίνουν μέρισμα, ενώ άλλες κατέφυγαν μαζικά σε επιστροφή κεφαλαίων, που ήταν 100% αφορολόγητη. Πρακτικά, το Κράτος δεν κέρδισε το έσοδα που ανέμενε. Το 2019 με τον νόμο 4646 η Κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας μείωσε τον συντελεστή από 10% σε 5%. Επειδή την προηγούμενη χρονιά είχαν εισπραχθεί και δηλωθεί μερίσματα 1,5 δισ. ευρώ, η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου προϋπολόγισε ότι αντί 150 εκατ. ευρώ το κράτος θα χάσει έσοδα 75 εκατ.. Αντί να εισπράξει όμως 75 εκατομμύρια, τη χρονιά εκείνη εισέπραξε πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ! Και ο λόγος ήταν ότι δηλώθηκαν τελικά μερίσματα ύψους 5 δισ. ευρώ! Κέρδισε δηλαδή και 50 εκατ. παραπάνω από όσα όταν ο φόρος ήταν διπλάσιος.
-Οι επιχειρήσεις έχουν την επιλογή να διανείμουν ή όχι μέρισμα στους μετόχους. Και πράγματι, η Ελλάδα έχει σήμερα το χαμηλότερο φόρο μερισμάτων στην Ε.Ε.. Πέραν όμως από τον φόρο 5% η Ελλάδα φορολογεί τα κέρδη των επιχειρήσεων με 22%. Συνεπώς η φορολογία για τα ίδια κέρδη φτάνει ήδη στο 27%. Για λόγους προσέλκυσης επενδύσεων, το 2019 η χώρα επέλεξε να κρατήσει χαμηλά το φόρο, για να μην επιλέγουν άλλους προορισμούς ή off shore οι επιχειρήσεις.
-Το ΠΑΣΟΚ φαίνεται να προεξοφλεί ότι από μερίσματα 2 και πλέον δισ. ετησίως, μπορεί σήμερα να προσδοκά περί τα 200 εκατ. ευρώ. Πρακτικά όμως, ακόμα και αν εφαρμοστεί 15% φορολογία, τα μερίσματα θα μειωθούν και το όφελος θα είναι πολύ πιο λίγο, μικρότερο ίσως και από 70 ή 100 εκατ. ευρώ τελικά. Όσοι λένε ότι η φορολογία μερισμάτων είναι χαμηλή τώρα, δεν λαμβάνουν υπόψη τους ότι συνυπολογίζεται και η φορολογία των εταιρειών για να προκύψει η τελική επιβάρυνση του επενδυτή. Δηλαδή στις 100 μονάδες κέρδους, 22 είναι η φορολογία εταιριών και 11,7 ( 100-22 Χ 15%) θα είναι η φορολογία μερίσματος δηλαδή συνολική επιβάρυνση 33,7 για τον επενδυτή, γεγονός που θα μειώσει την επενδυτική μας ανταγωνιστικότητα σοβαρά.
-Υπερ-κοστολογημένο είναι και το μέτρο της φορολόγησης στις γονικές παροχές. Μέχρι πρόπερσι που ο φόρος στη γονική παροχή μηδενίστηκε, απέφερε στο κράτος 25- 26 εκατ. ευρώ. Ακόμα και αν το αφορολόγητο όριο περιουσίας μειωθεί, από 800 χιλιάδες σήμερα, σε 300-400 χιλιάδες ευρώ ενδεχομένως, το ποσον που θα εισρεύσει στα δημόσια ταμεία είναι 10-12 εκατ. ευρώ το πολύ. Αν τεθεί υψηλότερα, το όφελος θα είναι μικρότερο. Και πάντως, θα πλήξει περισσότερο όσους έχουν μεσαίες περιουσίες (π.χ. 2 ή 3 ακίνητα αξίας 200-300 χιλιάδων ευρώ) παρά εκείνους που έχουν τεράστιες και ήδη πληρώνουν φόρο.