Σε δύο πολύ «δυνατά» θέματα της επικαιρότητας αναφέρθηκε ο υπουργός Επικρατείας, 'Ακης Σκέρτσος, σε συνεντεύξεις του στο "Mega" και το «Σκάι 100,3». Ένα ήταν το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και το άλλο ήταν η συνεχιζόμενη σεισμική δραστηριότητα στις Κυκλάδες.
Ξεκινώντας από το πρώτο, για το δυστύχημα των Τεμπών, δήλωσε στο "Mega" ότι εκεί «συγκεντρώθηκαν όλες, οι κακοδαιμονίες του ελληνικού κράτους διαχρονικά, πολύ δυστυχώς με τεράστιο, τραγικό ανθρώπινο τίμημα. Διαλύθηκαν οικογένειες, χάθηκαν νέοι άνθρωποι και είναι κάτι που αποτελεί ανοιχτή πληγή για όλους μας. Όλοι οφείλουμε να σκύβουμε το κεφάλι σε αυτή την ανθρώπινη τραγωδία και οφείλουμε να μεριμνήσουμε για τρία βασικά πράγματα: Να μάθουμε τι ακριβώς έγινε, να αποδοθεί δικαιοσύνη με τον τρόπο που πρέπει και να μην ξανασυμβεί αυτό, να αποκτήσουμε, δηλαδή, ασφαλέστερους σιδηροδρόμους».
Με αφορμή δε, την πρόσφατη αλλά και παλαιότερες συνεντεύξεις του πρωθυπουργού για το θέμα, είπε για τον Κυριάκο Μητσοτάκη ότι είναι «ένας άνθρωπος ειλικρινής, θέλει να παρέχει την εικόνα που έχει κάθε φορά, σε κάθε δεδομένη στιγμή, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία». Και προσέθεσε: «Αυτό από την πλευρά του δεν πρέπει να παρερμηνεύεται ως διάθεση συσκότισης ή παρέμβαση στη δικαιοσύνη. Αντιθέτως κάνει το καλύτερο που μπορεί για να διευκολύνει το έργο της δικαιοσύνης, αλλά και να αποκτήσουμε σύγχρονους σιδηροδρόμους σε συνεργασία με τις ευρωπαϊκές αρχές». Εν κατακλείδι, «για μας σημασία έχει να μη μείνει καμιά σκιά αναπάντητη, να απαντηθούν όλες, μα όλες, οι εκδοχές και οι θεωρίες», διαβεβαίωσε.
Επιπλέον, εκτός από την έκθεση του Πολυτεχνείου, «στο τέλος Φεβρουαρίου θα παρουσιαστεί και η έκθεση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), που έχει την τεχνική γνώση και επάρκεια να διερευνήσει τέτοιες τραγωδίες. Αυτός ο Οργανισμός είχε παρουσιασθεί - κατά τραγική ειρωνεία - στο Υπουργικό Συμβούλιο του Ιανουαρίου του 2023, ένα μήνα πριν το τραγικό δυστύχημα. Δεν προλάβαμε να τον στελεχώσουμε τον Φεβρουάριο, δυστυχώς στελεχώθηκε το 2023».
Στη δεύτερη συνέντευξή του, μάλιστα, στο «Σκάι 100,3», ο Α. Σκέρτσος διευκρίνισε ότι στο πόρισμα (σ.σ. του ΕΟΔΑΣΑΑΜ) έχουμε ζητήσει την ευρωπαϊκή συνδρομή, ο ίδιος ο πρωθυπουργός και οι αρμόδιοι υπουργοί έχουν συνεργασθεί πολύ στενά με την ευρωπαϊκή υπηρεσία σιδηροδρόμων. Έχουμε δύο ευρωπαίους στην επιτροπή του πορίσματος», οι οποίοι έχουν κάνει «πολύ αναλυτική και ενδελεχή έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος αλλά και τη διαχείριση που έγινε στο πεδίο. Αυτή η έκθεση θα παραδοθεί στους ανακριτικούς - εισαγγελικούς λειτουργούς στο τέλος Φεβρουαρίου».
Τελικώς, «η υπόθεση είναι ακόμη ανοικτή κι αυτό έχει γίνει με πρωτοβουλία της κυβέρνησης, που κατηγορείται από την αντιπολίτευση ότι συντρέχει σε κάποια συγκάλυψη». Υπενθύμισε δε, ότι «τη νομοθετική πρωτοβουλία για τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ την καταψήφισε επί της αρχής η αντιπολίτευση. Ο φορέας που είναι επιφορτισμένος με την καθ' ύλην αρμόδια στελέχωση για τη διαλεύκανση, δεν υπερψηφίσθηκε, όπως θα έπρεπε, από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης», συμπέρανε και διερωτήθηκε: «Ποιος κάνει συγκάλυψη και ποιους υπηρετεί τη διαλεύκανση της υπόθεσης; Ακούμε τρελά πράγματα και έχει επικρατήσει μια λογική πεζοδρομίου». Ενώ ερωτηθείς (στο "Mega") για τη διαμόρφωση του χώρου της τραγωδίας, ο 'Α. Σκέρτσος παρέπεμψε στο κλίμα των ημερών εκείνων δύο χρόνια πριν και το «πάνδημο αίτημα εκείνη την περίοδο, να γίνουν έρευνες για διάσωση ανθρώπων και ταυτοποίηση νεκρών».
Επιπροσθέτως, ζήτησε, «κανείς να μην κάνει το δικαστή. Αισθάνομαι ανασφάλεια από τους τηλεδικαστές, τους δικαστές σε πλατείες, τα πολιτικά κόμματα που κάνουν τους δικαστές και βγάζουν αποφάσεις πριν τη δικαιοσύνη. Αυτό δεν είναι κράτος δικαίου, αυτό είναι ζούγκλα. Αλίμονό μας αν έχουμε αρχηγούς κομμάτων, οι οποίοι βγάζουν δικαστικές αποφάσεις, εδώ έχουμε ήδη καταδικαστικές αποφάσεις από αρχηγούς (κομμάτων) της αντιπολίτευσης».
Σύμφωνα με τον Α. Σκέρτσο, «ο καθένας μας οφείλει να κοιτάξει στα μάτια την οικογένειά του, γιατί βλέπουμε στα θύματα αυτού του τραγικού δυστυχήματος τα παιδιά μας. Κανείς δεν μπορεί να αντέξει στη συνείδησή του να συμβεί ξανά ένα τέτοιο δυστύχημα. Πρέπει να υπάρξει πλήρης διαλεύκανση, απονομή δικαιοσύνης με τον πλέον αυστηρό τρόπο, να βρεθούν και να καταδικασθούν οι ένοχοι. Και σύγχρονοι σιδηρόδρομοι».
Σε αυτό το τελευταίο υποστήριξε ότι «έχουμε ασφαλέστερους σιδηρόδρομους από το 2023, αυτή η συζήτηση δεν γίνεται όσο πρέπει». Κι ακόμη, «η κυβέρνηση έχει διευκολύνει το έργο της δικαιοσύνης με νομοθετικές πρωτοβουλίες που έχουν καταψηφισθεί από την αντιπολίτευση, η οποία πιέζει, δήθεν, για επιτάχυνση».
Κλείνοντας, ζήτησε να δει κανείς «ποια είναι η διεθνής εμπειρία για αεροπορικά ή σιδηροδρομικά δυστυχήματα; Πόσο διαρκούν οι δίκες; Μετά από πόσα χρόνια ξεκινούν; Πόσο διαρκούν οι έρευνες; Για να λάμψει η αλήθεια σε αυτές τις σύνθετες υποθέσεις πρέπει να ασχοληθούν πολλοί άνθρωποι». Και, τέλος, ζήτησε «να σεβασθούμε τους θεσμούς, να διευκολύνουμε το έργο των δικαστών».
Στο θέμα της σεισμικής δραστηριότητας, «το προλαμβάνειν είναι καλύτερο από το θεραπεύειν», ήταν η εισαγωγική παρατήρηση του Α. Σκέρτσου, που παρέθεσε στη συνέχεια τα δεδομένα: «Μόνο το τελευταίο 24ωρο, χθες Κυριακή, στην περιοχή μεταξύ Σαντορίνης και Αμοργού σημειώθηκαν πάνω από 210 - 220 σεισμοί της τάξης των 3 - 5 Ρίχτερ. Δηλαδή κουνιέται ανά δέκα λεπτά η περιοχή», σημείωσε θυμίζοντας ότι «στην περιοχή αυτή συναντιούνται τεκτονικά ρήγματα με ηφαιστειακή δραστηριότητα. Υπάρχουν τρία ενεργά ηφαίστεια πέριξ της Σαντορίνης».
Ερωτηθείς δε, για τη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, απάντησε ότι εκεί έγινε παρουσίαση από τους «καθ' ύλην αρμόδιους, γεωλόγους, σεισμολόγους και ηφαιστειολόγους, μας περιέγραψαν την ακολουθία και την ιστορική, διαχρονική εικόνα. Είχαμε αντίστοιχα φαινόμενα την περίοδο 2011 - 2012 στην περιοχή, όπου για 14 μήνες είχαμε έντονη σεισμική δραστηριότητα».
Εν τέλει, τόνισε, «η δική μας υποχρέωση, ως υπεύθυνο κράτος και πολιτεία, είναι να λάβουμε όλα τα υπεύθυνα μέτρα πρόληψης, ενημέρωσης, κινητοποίησης. Έχει κινητοποιηθεί η Πολιτική Προστασία, η Πυροσβεστική, οι Ένοπλες Δυνάμεις. Υπάρχει ειδικό σχέδιο για την περιοχή, το "ΤΑΛΩΣ 2", το οποίο είναι προσαρμοσμένο στη γεωμορφολογία της περιοχής, έχει γίνει συνεννόηση με τον περιφερειάρχη, με τις δημοτικές αρχές». Ενώ σημείωσε ακόμη ότι προστέθηκαν αεροπορικά δρομολόγια με στόχο, όπως είπε, «να μετακινηθεί ο κόσμος χωρίς αυξημένο κόστος».
Κατά τον υπουργό Επικρατείας, «δεν κινδυνολογούμε, πρέπει να ακούσουμε τους επιστήμονες, παρακολουθούμε το φαινόμενο, ούτε πανικός χρειάζεται ούτε και εφησυχασμός. Χρειάζεται εγρήγορση γιατί μιλάμε για μια περιοχή που το 1956 έδωσε 7,5 Ρίχτερ, το μεγαλύτερο σεισμό στην Ευρώπη, αυτό έγινε πριν 70 χρόνια. Στη Μινωική περίοδο το 1650 π.Χ. είχαμε μια έκρηξη (ηφαιστείου) που κατέστρεψε το μινωικό πολιτισμό. Επομένως είναι μια επικίνδυνη περιοχή, που ανά τακτά διαστήματα παράγει τέτοια φαινόμενα».
Απαντώντας, τέλος, και στην κριτική ότι η κυβέρνηση υπερπροβάλλει τη σεισμική δραστηριότητα για να ξεχασθεί το δυστύχημα των Τεμπών, επεσήμανε ότι οι δύο υποθέσεις είναι «εντελώς ασύνδετες».
Πηγή: ΑΠΕ