Η Νίκη Κεραμέως μιλά με υπερηφάνεια για το έργο του υπουργείου Παιδείας, έγιναν πολλά, μένει να γίνουν περισσότερα· θα γίνουν με την επίτευξη αυτοδυναμίας της Νέας Δημοκρατίας. Οι πολίτες γνωρίζουν ότι με σταθερή κυβέρνηση μπορούν να συνεχιστούν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση, όπου όλα κρίνονται και αξιολογούνται με άοκνες προσπάθειες, για «να κερδίζουν οι βιβλιοθήκες και όχι οι βαριοπούλες».

Οσο για τη φράση του κυρίου Τσίπρα ότι… η Κεραμέως κόβει τους μαθητές, η υπουργός τη χαρακτηρίζει «άκρως προβληματική, γιατί υιοθετεί το δόγμα –περνώντας μάλιστα το μήνυμα στα παιδιά μας– ότι δεν έχει σημασία να καταβάλλουμε προσπάθεια για να γινόμαστε καλύτεροι, αλλά για ό,τι μας συμβαίνει ‘‘φταίνε οι άλλοι’’».

 

Στην ΝΤΟΡΑ ΚΟΥΤΡΟΚΟΗ

 

Διαβάζοντας τις δημοσκοπήσεις, η Νέα Δημοκρατία βρίσκεται μακριά από το ποσοστό που θα εξασφάλιζε την αυτοδυναμία. Με ποιο κόμμα θα μπορούσατε να συνεργαστείτε, εφόσον τελικά κριθεί αναγκαίο, προκειμένου να μην μπει η χώρα σε περιπέτεια;

Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν μια τάση ενίσχυσης των ποσοστών της Νέας Δημοκρατίας, που εκτιμώ ότι θα συνεχιστεί και θα ενταθεί τις επόμενες εβδομάδες. Πιστεύω ότι το αποτέλεσμα των εκλογών της 21ης Μαΐου θα αποτελέσει ικανή βάση και εφαλτήριο για την επίτευξη αυτοδυναμίας στη δεύτερη εκλογική αναμέτρηση που θα ακολουθήσει.

Οι πολίτες γνωρίζουν ότι μόνο μία ισχυρή, αυτοδύναμη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μπορεί αφενός να προχωρήσει στις μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται ακόμα να γίνουν, αφετέρου να διασφαλίσει όσα πετύχαμε τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια. Θεωρώ την αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας εφικτό εκλογικό στόχο και ταυτοχρόνως κοινωνική και πολιτική αναγκαιότητα.

 

Εκτιμάτε ότι μπορεί να χρειαστεί να στηθούν και τρίτες κάλπες;

Η εικόνα των δημοσκοπήσεων, το προφίλ όσων σήμερα είναι αναποφάσιστοι και τα κριτήρια με τα οποία επιλέγουν οι πολίτες δημιουργούν την πεποίθηση ότι ο στόχος της αυτοδυναμίας που από την αρχή, με ξεκάθαρο τρόπο, έθεσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μπορεί να επιτευχθεί.

Η σταθερότητα, που αποτελεί κρίσιμο ζητούμενο για τη χώρα μας, δεν συμβαδίζει με παρατεταμένη πολιτική αστάθεια, κάτι που θεωρώ ότι θα συνυπολογίσουν οι πολίτες στις επιλογές τους.

 

Ποια θεωρείτε την πιο σημαντική μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση την τετραετία της κυβέρνησης και πού κρίνετε ότι δεν είχατε τα επιθυμητά αποτελέσματα;

Στην Παιδεία αλλάζουν πολλά τα τελευταία χρόνια στη βάση των προεκλογικών μας δεσμεύσεων.

Αλλάζει το περιεχόμενο, με νέα προγράμματα σπουδών, νέα βιβλία, εργαστήρια δεξιοτήτων, σύγχρονες ειδικότητες, αγγλικά από το νηπιαγωγείο, τα οποία όλα στοχεύουν στο να δώσουν στα παιδιά μας γνώσεις και δεξιότητες του 21ου αιώνα.

Αλλάζει η εκπαιδευτική διαδικασία, με νέες μεθόδους διδασκαλίας, πολλαπλό βιβλίο, ενισχυμένο ρόλο για τους εκπαιδευτικούς μας, αξιολόγηση παντού, εκατοντάδες χιλιάδες επιμορφώσεις, αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, διεθνείς συνεργασίες, εσωτερικό Erasmus. Αλλάζουν οι υποδομές, με διαδραστικούς πίνακες, σετ ρομποτικής, ψηφιακές λειτουργίες, νέες φοιτητικές εστίες.

Συνοψίζοντας όλα αυτά και πολλά ακόμα, θα έλεγα ότι το πιο σημαντικό είναι ότι προχωρήσαμε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, από τη βάση έως την κορυφή, από το νηπιαγωγείο έως το πανεπιστήμιο και τη διά βίου μάθηση, αναβαθμίζοντας τη δημόσια εκπαίδευση, παρέχοντας υπηρεσίες για τις οποίες έως πριν από λίγα χρόνια οι γονείς έπρεπε να πληρώσουν, δίνοντας στα παιδιά μας τα εφόδια για να κατακτήσουν τα όνειρά τους.

Ενας τομέας στον οποίο έχουμε σημαντικό έδαφος να καλύψουμε είναι στους μισθούς των εκπαιδευτικών, οι οποίοι είναι σημαντικό να αναβαθμιστούν όπως δεσμεύτηκε ο ίδιος ο πρωθυπουργός για τη δεύτερη τετραετία εφόσον οι πολίτες ανανεώσουν την εμπιστοσύνη τους στη Νέα Δημοκρατία.

 

Πότε θα ανακοινωθούν οι νέοι διορισμοί εκπαιδευτικών και ποιος θα είναι ο αριθμός; Σε τι στάδιο βρίσκεται η αξιολόγηση;

Οι 3.770 νέοι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών θα γίνουν τους επόμενους μήνες προ της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, σε συνέχεια των περίπου 25.000 που έχουμε ήδη υλοποιήσει την τελευταία τετραετία στην εκπαίδευση και μετά από μία δωδεκαετία χωρίς διορισμούς εκπαιδευτικών στη χώρα μας.

Η αξιολόγηση προχωρά, όπως είχαμε δεσμευτεί. Ηδη από πέρυσι –και συνεχίζεται φέτος, για δεύτερη χρονιά– αξιολογούνται αφενός οι σχολικές μονάδες και αφετέρου το εκπαιδευτικό σύστημα με τη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων τύπου PISA, σε γλώσσα και μαθηματικά.

Επιπλέον, προχωρά ύστερα από 41 χρόνια και η ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών με πάνω από 1.000 παρατηρήσεις ζωντανής διδασκαλίας μέσα στην τάξη να έχουν ήδη πραγματοποιηθεί από αξιολογητές σε περιφέρειες της χώρας και συνεχίζουμε.

Η αξιολόγηση ξεκίνησε με τους νεοδιορισθέντες καθότι συνιστά προϋπόθεση μονιμοποίησής τους, ενώ θα συνεχιστεί σε όλους τους εκπαιδευτικούς, μέλη ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, στελέχη εκπαίδευσης. Εμπιστευόμαστε τους εκπαιδευτικούς μας, επιδιώκουμε τη συνεχή βελτίωσή τους, θέλουμε το καλύτερο για τα παιδιά μας.

 

Θα φτάσουν σε όλα τα σχολεία σετ ρομποτικής και διαδραστικοί πίνακες; Με ποια κριτήρια γίνεται η επιλογή;

Τα 177.000 σετ ρομποτικής ξεκίνησαν ήδη να διανέμονται σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια της χώρας, οριζόντια και χωρίς κριτήρια, σε μία αναλογία ανά δράση 1 σετ ανά 3 μαθητές. Οι 36.000 διαδραστικοί πίνακες θα μπουν σε κάθε τμήμα λυκείου, γυμνασίου, Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού σε όλη την επικράτεια, ομοίως χωρίς κριτήρια.

Στόχος του ψηφιακού εξοπλισμού, για τον οποίο οι εκπαιδευτικοί μας θα λάβουν ειδικό επιμορφωτικό υλικό και θα υποστηρίζονται μέσω γραμμής υποστήριξης («help desk»), είναι να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές μας να αναπτύξουν πολλαπλές δεξιότητες, ήπιες, ζωής και τεχνολογίας, όπως κριτική σκέψη, ομαδική εργασία, συνεργατικότητα, επίλυση προβλημάτων, δημιουργικότητα.

Εστιάζουν στη διαδραστική μάθηση, αποτελούν μία ευχάριστη και ευέλικτη μέθοδο διδασκαλίας, που προωθεί το κίνητρο των παιδιών και συμβάλλει στη μετατροπή των σχολείων σε δημιουργικές κυψέλες γνώσης και καινοτομίας.

 

Με αφορμή την πρόσφατη εκκένωση της Πρυτανείας του ΕΚΠΑ, τελικά πόσο έχει αλλάξει η εικόνα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα μετά την εφαρμογή του νόμου του Ασύλου;

Εχουν γίνει σημαντικά βήματα και υπολείπονται αρκετά ακόμη. Ηταν καιρός να αλλάξει μια εικόνα που εμπόδιζε τη λειτουργία των πανεπιστημίων μας και αδικούσε την πορεία τους. Οπως γνωρίζετε, ο νόμος που αποκατέστησε το πανεπιστημιακό άσυλο στην πραγματική του έννοια ήταν ο πρώτος νόμος της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας τον Αύγουστο του 2019.

Ο στόχος ξεκάθαρος: πανεπιστήμια ως χώροι έρευνας, ακαδημαϊκής ελευθερίας, προστασίας της ελεύθερης έκφρασης και όχι χώροι καταλήψεων, εκφοβισμού, καταφύγια ανομίας. Ο νόμος αυτός έχει επιτρέψει στην Ελληνική Αστυνομία να βάλει τέλος σε δεκάδες καταλήψεις, κάποιες από τις οποίες κρατούσαν δεκαετίες, και να εξαρθρώσει ακόμα και κυκλώματα σκληρών εγκληματιών, όπως αυτό στη φοιτητική εστία της πανεπιστημιούπολης Ζωγράφου.

Για να θυμίσω μια φράση του πρωθυπουργού, «η βιβλιοθήκη κέρδισε τις βαριοπούλες». Είναι, μάλιστα, πολύ σημαντικό ότι η παρέμβαση της κυβέρνησής μας δεν περιορίστηκε στην αλλαγή του νόμου για το άσυλο. Προχωρήσαμε με τα σχέδια ασφαλείας των πανεπιστημίων, που δεν υπήρχαν, με σημαντικά βήματα για την ελεγχόμενη πρόσβαση και με τις Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων.

Η μάχη ενάντια στην ανομία στα πανεπιστήμια είναι μια μάχη διαρκής και δύσκολη. Ομως, είναι μία μάχη που πρέπει και μπορούμε να κερδίσουμε και αποτελεί ακόμα έναν λόγο για να ανανεώσουν οι πολίτες την εμπιστοσύνη τους στη Νέα Δημοκρατία. Θυμίζω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δηλώσει ότι προτίθεται να καταργήσει τον νόμο για το άσυλο, κάτι που συνεπάγεται εκ νέου εικόνες καταλήψεων και ανομίας στα πανεπιστήμιά μας.

 

Μας σόκαρε το άγριο περιστατικό bullying πριν από λίγες ημέρες σε γυμνάσιο της Αθήνας. Υπάρχει ευθύνη της πολιτείας για τα όσα συμβαίνουν στο σχολικό περιβάλλον και ποιο το σχέδιο για την εξάλειψη τέτοιων φαινομένων;

Η έξαρση της βίας αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο και μάλιστα σύνθετο. Δυστυχώς, τα φαινόμενα βίας και επιθετικότητας που καταγράφονται στην κοινωνία αντικατοπτρίζονται και στα σχολεία. Είναι πεποίθησή μου ότι το σχολείο, σε συνδυασμό με την οικογένεια, μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά και στην πρόληψη αλλά και στην αντιμετώπιση της βίας.

Σε αυτήν την κατεύθυνση, έχουμε αναλάβει σειρά πρωτοβουλιών για τα σχολεία μας, ενώ προσφάτως θεσπίσαμε νομοθετικά μία νέα δέσμη μέτρων που περιλαμβάνει τη δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας, μέσω της οποίας θα μπορούν να καταγγέλλονται και σε ανώνυμη βάση από μαθητές περιστατικά βίας, τα οποία είτε αφορούν τους ίδιους είτε κάποιον συμμαθητή τους.

Τα μέτρα αυτά συμπληρώνουν όσα έχουμε ήδη υλοποιήσει σε μία στρατηγική πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου, τόσο βραχυπρόθεσμη όσο και μακροπρόθεσμη. Στην πρώτη, εντάσσεται ο διπλασιασμός των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία μας –από περίπου 1.600 που παραλάβαμε, σε 3.200–, οι οριζόντιες επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών μας, η θεσμοθέτηση του συμβούλου σχολικής ζωής, ο οποίος αποτελεί το πρώτο σημείο αναφοράς για μαθητή που θέλει να μοιραστεί κάποιον προβληματισμό του, και η ενίσχυση των υποστηρικτικών φορέων, όπως τα ΚΕΔΑΣΥ, μεταξύ άλλων με αύξηση κατά 150% της χρηματοδότησης.

Παράλληλα, μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων που εντάχθηκαν στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, οι μαθητές μας από 4 έως 15 ετών προσεγγίζουν έννοιες όπως ο σεβασμός στον συνάνθρωπο, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η γνωριμία με το σώμα και αργότερα η σεξουαλική αγωγή. Στόχος είναι τα παιδιά μας να νιώσουν ασφαλή, να ωθήσουμε τα παιδιά να σπάσουν τη σιωπή τους, να μιλήσουν.

 

Θα ήθελα ένα σχόλιό σας για τη φράση του κ. Τσίπρα σε μαθητή ότι «σε έκοψε η Κεραμέως». Σας ενόχλησε;

Η απάντηση αυτή του κ. Τσίπρα δείχνει ακόμα μία φορά το πραγματικό πρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, αυτό του λαϊκισμού. Θεωρώ ότι η συγκεκριμένη φράση και μάλιστα από τα χείλη πρώην πρωθυπουργού της χώρας και νυν αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι άκρως προβληματική, γιατί υιοθετεί το δόγμα, περνώντας μάλιστα το μήνυμα στα παιδιά μας, ότι δεν έχει σημασία να καταβάλλουμε προσπάθεια για να γινόμαστε καλύτεροι, αλλά για ό,τι μας συμβαίνει «φταίνε οι άλλοι».

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής θεσμοθετήθηκε για να μην εισάγονται με 1 και με 2 στα 20 στο πανεπιστήμιο οι υποψήφιοι. Και αυτό έχει σημασία για τρεις λόγους.

Πρώτον, αυτός που θα εισαχθεί με τέτοια βαθμολογία πιθανότατα δεν θα μπορέσει να αποφοιτήσει, άρα οδηγούμε τα παιδιά μας σε δρόμο αδιέξοδο.

Δεύτερον, ζητούμενο για εμάς είναι να ωθούμε όλη την ακαδημαϊκή κοινότητα προς τα πάνω, να ανεβαίνει το ακαδημαϊκό επίπεδο, και όχι στην εξίσωση προς τα κάτω.

Τρίτον, προκειμένου να αξιοποιούνται με βέλτιστο τρόπο τα χρήματα που πληρώνουν οι Έλληνες φορολογούμενοι για τη δημόσια Παιδεία. Τίποτα από αυτά δεν επιτυγχάνεται προτρέποντας τα παιδιά μας να μην προσπαθούν.