Μια ακόμα μεταρρυθμιστική τομή της κυβέρνησης θα ψηφιστεί απόψε, με τα μη κρατικά πανεπιστήμια να αποτελούν πλέον πραγματικότητα στην Ελλάδα, παρά το «όχι» της αντιπολίτευσης, η οποία επιμένει να εκφράζεται με όρους του παρελθόντος. «Σας καλώ να υπερψηφίσετε ένα νομοσχέδιο που κάνει το αυτονόητο, το επιβεβλημένο και το αναγκαίο. Με θάρρος και σθένος όχι μόνο αλλάζει σελίδα στο βιβλίο, αλλά ανοίγει το νέο βιβλίο», είπε χθες ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, προσθέτοντας με νόημα ότι πλέον το κράτος θα ασκεί έμμεσα κυριαρχία σε έναν χώρο που σήμερα είναι αρρύθμιστος.
Εξάλλου, ιδιωτική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υφίσταται –εδώ και χρόνια– στην Ελλάδα, γεγονός που προφανώς η αντιπολίτευση δεν θέλει να δει. Ομως, αυτό που σίγουρα επιθυμούν οι πολίτες είναι η χώρα να προχωρήσει μπροστά. Οι δημοσκοπήσεις, εξάλλου, το αποδεικνύουν, καθώς θετική άποψη για την ίδρυση των ιδιωτικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα έχει η κοινή γνώμη και συγκεκριμένα το 54% έναντι 41%.
Δέσμιοι της άρνησης
Ενας, πάντως, απ’ αυτούς που διαφωνούν είναι ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας, ο οποίος μάλιστα θεωρεί ότι οι νεαρές φοιτήτριες θα ψάχνουν για... sugar daddies προκειμένου να καλύψουν τα δίδακτρά τους! «Το νομοσχέδιο είναι πραγματικό έκτρωμα από την αρχή μέχρι το τέλος, που παρά την ομοβροντία ψεμάτων και προπαγάνδας, ακόμη και στις ελεγχόμενες δημοσκοπήσεις, δείχνει να έχει το μισό της κοινωνίας απέναντί του», σχολίασε...
Σε κάθε περίπτωση, προφανώς το «όχι» της αντιπολίτευσης ποδηγετείται κυρίως από την ανάγκη αφενός να πουν... κάτι, αφετέρου να ικανοποιήσουν το εκλογικό κοινό τους. Συγκεκριμένα, οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ διαφωνούν με το σχέδιο νόμου σε ποσοστό 68,6%, του ΚΚΕ κατά 79,3%, της Ελληνικής Λύσης κατά 52,9%, της Πλεύσης Ελευθερίας κατά 58,3%, της Νίκης κατά 75,9% και των Σπαρτιατών κατά 55,6%.
Την ίδια ώρα, πάντως, ο κ. Πιερρακάκης ξεκαθάρισε εκ νέου ότι «ο βασικός μηχανισμός διεθνοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης ήταν, είναι και θα είναι το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο», τη στιγμή που τα επόμενα χρόνια η χρηματοδότηση θα αυξηθεί και θα φτάσει το 1,5 δισ. ευρώ. Και, βέβαια, η χώρα μας θα γίνει πυλώνας εκπαίδευσης στην Ευρώπη, καθώς, όπως είπε ο υπουργός Παιδείας, «θα προκύψουν κοινά μεταπτυχιακά με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού με ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια». «Γιατί να διαφωνήσει κανείς με αυτό;», αναρωτήθηκε, με την απάντηση προφανώς να είναι αυτονόητη: για μικροπολιτικούς λόγους, όπως χαρακτηριστικά σχολίαζαν αργότερα γαλάζιοι βουλευτές.
Το βλέμμα στο ΠΑΣΟΚ
Στην σημερινή πλειοψηφία το βλέμμα θα στραφεί –κυρίως– στους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Η Νάντια Γιαννακοπούλου και ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος έχουν εκφράσει ανοικτά τη διαφωνία τους, ωστόσο μένει να αποδειχθεί εάν θα καταγραφεί και στην ονομαστική ψηφοφορία. Ο Νίκος Ανδρουλάκης έχει θέσει ζήτημα κομματικής πειθαρχίας και, σύμφωνα με όσα ακούγονται από τη Χαριλάου Τρικούπη, ακόμη κι αν κάποιος απέχει θα διαγραφεί...
Θεόδωρος Καράογλου: Δεν νοείται να μιλούμε για την Παιδεία του 2030 με όρους, επιχειρήματα και φρασεολογία του 1974
Ο Θεόδωρος Καράογλου, βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης με τη ΝΔ, τονίζει στο «Μανιφέστο»:
Η πρωτοβουλία της κυβέρνησης να ανοίξει τη συζήτηση για τη λειτουργία μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα αντικρίζει τις απαιτήσεις της νέας εποχής, που αναδύονται μέσα από τον υπό εξέλιξη οικονομικό και παραγωγικό μετασχηματισμό της χώρας. Γιατί η πρόκληση με την οποία βρισκόμαστε αντιμέτωποι στην παρούσα χρονική περίοδο είναι να δείξουμε ότι μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα διδάγματα που επέφεραν οι κρίσεις. Ιδίως τώρα που η Ελλάδα έχει μπροστά της καθαρό πολιτικό ορίζοντα να καλύψει το χαμένο έδαφος και να συγκλίνει με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Ως εκ τούτου, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι μια εμβληματική μεταρρύθμιση, διότι απελευθερώνει την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην πατρίδα μας από ιδεοληψίες δεκαετιών και αγκυλώσεις του παρελθόντος. Επίσης, είναι και μια επιβεβλημένη μεταρρύθμιση, γιατί κάθε χρόνο χιλιάδες μαθητές φεύγουν από την Ελλάδα για να σπουδάσουν σε μη κρατικά πανεπιστήμια του εξωτερικού. Και αρκετοί εξ αυτών δεν επιστρέφουν ποτέ πίσω...
Σήμερα, υπολογίζεται ότι περισσότερα από 40.000 Ελληνόπουλα σπουδάζουν στο εξωτερικό, εκ των οποίων 18.000 στην Κύπρο, περίπου 9.500 στη Μεγάλη Βρετανία και άλλα 4.200 στη Βουλγαρία. Γιατί, λοιπόν, να μην επαναπατρίσουμε αυτά τα παιδιά; Γιατί να μην ανακουφίσουμε τις οικογένειές τους από τα σημαντικά έξοδα; Γιατί, σε τελική ανάλυση, η Ελλάδα από χώρα εξαγωγής φοιτητών να μη γίνει χώρα εισαγωγής φοιτητών;
Προφανώς, το ζήτημα δεν είναι ταξικό, όπως προσπαθούν να το παρουσιάσουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, για να δικαιολογήσουν την οπισθοδρομική στάση που τηρούν. Διότι δεν νοείται να συζητούμε για την εκπαίδευση του 2030 με όρους, φρασεολογία και επιχειρήματα του 1974. Και, για να είμαστε ειλικρινείς, είναι υποκρισία να παριστάνουν τους τιμητές των δημοσίων πανεπιστημίων εκείνες κι εκείνοι που έχουν αποφοιτήσει από ιδιωτικά σχολεία και πανεπιστήμια ή στέλνουν τα παιδιά τους σε αυτά, αλλά και εκείνες κι εκείνοι που, ενώ στην Ελλάδα τάσσονται κατά των μη κρατικών ΑΕΙ, διδάσκουν σε ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Κύπρο και στο εξωτερικό.
Απέναντι, λοιπόν, σε όσους ασκούν πολιτική κομματικού ή προσωπικού συμφέροντος, η Νέα Δημοκρατία επιλέγει συνειδητά να υλοποιεί εθνική πολιτική που σηκώνει την Ελλάδα ψηλότερα. Και επειδή είναι καιρός να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους, παρά τη διαρκή προσπάθεια της Αριστεράς να μπολιάσει την κοινωνία με τα κλισέ και τους μύθους της, το αφήγημα ότι ο ερχομός των ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα δήθεν θα οδηγήσει στην υποβάθμιση των δημοσίων δεν έχει δράκο. Αν έκαναν τον κόπο να διαβάσουν το νομοσχέδιο, θα γνώριζαν ότι το 70% των άρθρων του αναφέρεται στην ενίσχυση του δημοσίου πανεπιστημίου.
Και αυτό αποτυπώνεται στην πράξη, διότι ποτέ ξανά καμία κυβέρνηση στο παρελθόν δεν ενίσχυσε τόσο πολύ την εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της. Ενδεικτικά μονάχα αναφέρω ότι σήμερα η χρηματοδότηση των ΑΕΙ από εθνικούς και άλλους πόρους είναι διπλάσια αυτής του 2018, φτάνοντας το ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
Συνοψίζοντας, η ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων δεν οδηγεί σε... βιομηχανία παραγωγής πτυχιούχων, αλλά πρόκειται για ένα ιστορικό βήμα προς τα εμπρός όσον αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην πατρίδα μας.
Λευτέρης Κτιστάκης: Οι ρυθμίσεις υιοθετούν τη μεγάλη πλειοψηφία των προτάσεων της συνόδου των πρυτάνεων
Ο βουλευτής Βοιωτίας με τη ΝΔ, Λευτέρης Κτιστάκης, σημειώνει στο «Μανιφέστο»:
Το νομοσχέδιο κατ’ αρχάς ενδυναμώνει το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ) και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ). Αμφότεροι οι διοικούντες τους χαρακτήρισαν ως «ιστορική στιγμή» τις ρυθμίσεις. Το μεν ΔΠΘ θα καταστεί το τρίτο σε μέγεθος πανεπιστήμιο της χώρας, εκπληρώνοντας τον εθνικής σημασίας στόχο του. Το δε ΕΑΠ εναρμονίζεται με τον Ν. 4957/2022, δεδομένου ότι από την ίδρυσή του το 1992 έχουν σημειωθεί ριζικές εξελίξεις στον τομέα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Επίσης, το νομοσχέδιο περιέχει ρυθμίσεις για όλα τα δημόσια ΑΕΙ, οι οποίες συνιστούν υιοθέτηση της μεγάλης πλειοψηφίας των προτάσεων της συνόδου των πρυτάνεων. Τέλος, θεσπίζεται νομοθετικό πλαίσιο με σκοπό την παροχή υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης διά της εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτημάτων αλλοδαπών ΑΕΙ, υπό τη μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, τα οποία είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και υπάγονται στην εποπτεία του υπουργείου Παιδείας, σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή ΕΘΑΑΕ, που θα εφαρμόζει τα ίδια κριτήρια με αυτά των δημοσίων ΑΕΙ. Προς τούτο, οι συνταγματικές επιταγές ερμηνεύονται στην ισχύουσα πραγματικότητα λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις μεταβαλλόμενες συνθήκες κυρίως, αλλά όχι αποκλειστικά υπό το πρίσμα του Ενωσιακού Δικαίου και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Μάξιμος Χαρακόπουλος: Αυτό που συμβαίνει σε ολόκληρο τον κόσμο, στη χώρα μας κάποιοι το θεωρούν ταμπού
Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος, βουλευτής Λάρισας με τη ΝΔ, δηλώνει στο «Μανιφέστο»:
Στην Ελλάδα, δυστυχώς, οι ιδεοληψίες αντέχουν στο χρόνο. Ακόμη και αν η πραγματικότητα τις καταδικάζει στην ανυποληψία, όπως στην περίπτωση της σύστασης μη κρατικών πανεπιστημίων. Αυτό που συμβαίνει σε ολόκληρο τον κόσμο, στη χώρα μας από κάποιους θεωρείται ως ταμπού. Η διαχρονική αντίδραση, που δεν επέτρεψε την επίλυση του ζητήματος εδώ και δεκαετίες, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες της Νέας Δημοκρατίας, είχε πολλαπλές αρνητικές συνέπειες. Η σπουδαιότερη είναι η διαρκής φυγή των νέων μας για σπουδές στο εξωτερικό, με τη συνακόλουθη οικονομική αιμορραγία των οικογενειών τους. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, πιστή στην προεκλογική της δέσμευση, προωθεί μια μεταρρύθμιση που δίνει ουσιαστική απάντηση στο πρόβλημα. Η σύσταση μη κρατικών ΑΕΙ θα κρατήσει τους νέους μας στη χώρα, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, θα προσελκύσει ξένους φοιτητές και ερευνητές και θα υψώσει το εν γένει επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης, προς όφελος και των δημόσιων πανεπιστημίων. Εύχομαι στο τέλος η αντιπολίτευση να βρει το θάρρος και να στηρίξει τη νομοθετική μας πρωτοβουλία.
Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος: Η πανεπιστημιακή κοινότητα έχει αποδομήσει ένα ένα τα επιχειρήματα του κ. Πιερρακάκη
Ο βουλευτής Μαγνησίας με τον ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, υπογραμμίζει στο «Μανιφέστο»:
Η Νέα Δημοκρατία και η επιδίωξη ιδιωτικών πανεπιστημίων ιστορικά πηγαίνουν «χέρι χέρι». Ωστόσο, η διατύπωση του άρθρου 16 είναι σαφής και απόλυτη. Οποιαδήποτε ερμηνεία δεν μπορεί να κάνει το «απαγορεύεται» «επιτρέπεται»! Την ίδια ώρα, η πανεπιστημιακή κοινότητα έχει αποδομήσει ένα ένα τα επιχειρήματα του κ. Πιερρακάκη για την αναγκαιότητα της ρύθμισης. Αρχικά, δεν υφίσταται καμία σύγκρουση του άρθρου 16 με το Ενωσιακό και Διεθνές Δίκαιο, που απλά παρέχει διακριτική ευχέρεια και δεν επιβάλλει στα κράτη την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Η μεταρρύθμιση δεν θα παράγει θετικό αποτύπωμα για το δημόσιο πανεπιστήμιο. Αντίθετα, αναμένεται να συρρικνώσει τους ήδη χαμηλούς προϋπολογισμούς των ΑΕΙ, καθώς τα ιδιωτικά ιδρύματα θα διεκδικήσουν και θα λάβουν κομμάτι από την πίτα της κρατικής χρηματοδότησης. Δεν θα ανακόψει τη φοιτητική μετανάστευση. Είναι μονοψήφιο το ποσοστό των προπτυχιακών φοιτητών που πραγματοποιούν σπουδές στο εξωτερικό. Εφόσον λοιπόν αυτή η μεταρρύθμιση δεν έρχεται να καλύψει πραγματικές ακαδημαϊκές και κοινωνικές ανάγκες, ας μας εξηγήσει η κυβέρνηση ποιος λόγος επιτάσσει την εσπευσμένη αυτή νομοθετική πρωτοβουλία και μάλιστα κατά παράβαση του Συντάγματος.