Καθησυχαστική και σαφής ήταν η παρέμβαση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη στη Βουλή, ξεκαθαρίζοντας ότι ο ιστορικός λόφος Παπούρα όχι μόνο δεν απειλείται, αλλά προστατεύεται θεσμικά και αναδεικνύεται μέσα από τις απαραίτητες υποδομές για τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Απαντώντας σε επικρίσεις του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΚΕ, η υπουργός υπογράμμισε ότι το μνημείο δεν αποσπάται, δεν αλλοιώνεται και δεν απομονώνεται, καθώς εξαντλήθηκαν όλες οι εναλλακτικές και οι τεχνικές λύσεις, ενώ οι παρεμβάσεις που εγκρίθηκαν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο πληρούν αυστηρές προϋποθέσεις προστασίας. Με τεκμηριωμένη επιστημονική γνώμη, απόλυτη διαφάνεια και σεβασμό στη νομοθεσία, το κράτος αποδεικνύει ότι σύγχρονες υποδομές και πολιτιστική κληρονομιά μπορούν να συνυπάρχουν, χωρίς εκπτώσεις στην ασφάλεια ή στην ιστορική μνήμη.
«Δεν καταστρέφουμε αρχαιότητες, τις εντάσσουμε μέσα σε κοινωφελείς σύγχρονες υποδομές» τόνισε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη απαντώντας σχετικά με το ιστορικό μνημείο του λόφου Παπούρα σε δύο Επίκαιρες Ερωτήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Χάρη Μαμουλάκη και του ΚΚΕ Μανώλη Συντυχάκη.
Η υπουργός, υπογράμμισε ότι «δεν θα διαλυθούν αρχαιότητες, ούτε θα αποσπαστούν. Απόσπαση δεν υπήρξε ποτέ και δεν υπάρχει στον ορίζοντα» Ξεκαθάρισε πως με όσα αποφασίστηκαν «προστατεύεται απολύτως το μνημείο με τη λογική της ολοκληρωμένης προστασίας μέσα από μια εργώδη προσπάθεια που έγινε από το Υπουργείο Πολιτισμού, τις υπηρεσίες της Πολιτικής Αεροπορίας και από το Υπουργείο Υποδομών».
Οι διευκρινήσεις της υπουργού
Σχετικά με το εάν η τοποθέτηση του ραντάρ στον λόφο για τις ανάγκες του αεροδρομίου του Καστελίου θα εμποδίσει την επισκεψιμότητα στο μνημείο, η κυρία Μενδώνη ανέφερε ότι «οι ειδικοί επιστήμονες της ΥΠΑ, έχουν κάνει ειδική μελέτη όπου αναφέρουν ότι το μνημείο μπορεί να είναι επισκέψιμο».
Η υπουργός, πρόσθεσε πως «ζητήθηκαν και διερευνήθηκαν πολλές εναλλακτικές λύσεις για την τοποθέτηση των ραδιοβοηθημάτων. Εξετάστηκαν διακόσιες εναλλακτικές θέσεις από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και από διεθνή αναγνωρισμένο μελετητή. Η συγγενέστερη θέση, του λόφου 26 άφηνε κενό επιτήρησης των αεροσκαφών είκοσι τεσσάρων δευτερολέπτων.
Η υπουργός αναφέρθηκε στην θετική γνωμοδότησή του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβούλιου, σημειώνοντας ότι τα μέλη του ΚΑΣ είναι δεκαεπτά εξέχοντες επιστήμονες, μέλη των πανεπιστημιακών μας ιδρυμάτων και της Ακαδημίας Αθηνών και είναι αφελές τουλάχιστον να πιστεύει κανείς ότι οι προσωπικότητες αυτές σύρονται άκριτα πίσω από την κυβερνητική βούληση. Το ΚΑΣ, είπε, γνωμοδότησε υπέρ της έγκρισης της προμελέτης που τους έγινε και τους παρουσιάστηκε με 14 θετικές ψήφους έναντι μιας αρνητικής θέτοντας έντεκα όρους για τη σύνταξη εξειδικευμένων μελετών για την προστασία του μνημείου, για τη λειτουργία του ως επισκέψιμου χώρου. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο εκφέρει εμπεριστατωμένη επιστημονική γνώμη, λειτουργώντας πάντοτε στο πλαίσιο των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας, με γνώμονα την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και είναι ακριβώς περιβεβλημένο με ισχυρές θεσμικές εγγυήσεις αυτονομίας και ανεξαρτησίας. Το Υπουργείο Πολιτισμού, οι υπηρεσίες του, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, δυνάμει των διατάξεων του 4858, όφειλε να λάβει υπόψη του την ανάγκη της ολοκληρωμένης προστασίας του μνημείου, συγχρόνως με την ασφάλεια των πτήσεων και την προστασία κατά τα διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα αεροναυτιλίας επισκεπτών και εργαζομένων. Το ΚΑΣ κατέληξε και γνωμοδότησε λαμβάνοντας υπόψη όλα αυτά τα δεδομένα. Χωρίς καμία έκπτωση και όλα είναι εφικτά με τη μεταφορά των ραδιοβοηθημάτων σε άλλο σημείο του λόφου, μια μεταφορά με την οποία θα αναδειχθεί το μνημείο. Η κυρία Μενδώνη μεταξύ άλλων επισήμανε ότι οι νέες μελέτες που απαιτήθηκαν « δεν χρηματοδοτήθηκαν από το Υπουργείο Πολιτισμού καθώς ο αρχαιολογικός νόμος προβλέπει πως οι μελέτες των έργων αυτών χρηματοδοτούνται όχι από το Υπουργείο Πολιτισμού αλλά βαραίνουν τους αναδόχους και τους κυρίους του έργου.
Στις αναφορές ότι η Εφορία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου διαφωνεί, η κυρία Μενδώνη ανέφερε ότι εάν ο νομοθέτης ήθελε να ακούγεται μόνο η άποψη της οποιαδήποτε τοπικής Εφορίας Αρχαιοτήτων , δεν θα είχε ούτε τους εισηγητές, που είναι οι αρμόδιες διευθύνσεις, ούτε το ΚΑΣ. Η εισήγηση έγινε από τη Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων. Εάν δεν υπήρχε εισήγηση ο Νομικός Σύμβουλος του Κράτους που είναι παρών στο ΚΑΣ δεν θα επέτρεπε να προχωρήσει το θέμα. Η δε Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου μετείχε σε όλες τις συσκέψεις οι οποίες έγιναν με το Υπουργείο Υποδομών, με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, με τους ιδιώτες αναδόχους του έργου. Μετείχε πάντοτε! Επομένως, είχε πλήρη εικόνα και είχε στη διάθεσή της προφανώς το σύνολο των μελετών για να μπορέσει να συντάξει το δεκασέλιδο υπόμνημα το οποίο κατέθεσε.