Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανεβάζει το καλοκαίρι του 2025 μία από τις πιο συγκλονιστικές όπερες του ρεπερτορίου, τον «Ριγκολέτο» του Τζουζέππε Βέρντι, στο Ηρώδειο. Το σκοτεινό δράμα για τη μοίρα, την εξουσία και την πατρική αγάπη, επιστρέφει με νέα σκηνοθετική ματιά και εντυπωσιακή διανομή.
Τη σκηνοθεσία υπογράφει η σπουδαία Κατερίνα Ευαγγελάτου και η παράσταση θα παρουσιαστεί στις 27, 29, 30 και 31 Ιουλίου. Στον ρόλο του τίτλου οι δύο κορυφαίοι Έλληνες βαρύτονοι Δημήτρης Πλατανιάς και Τάσης Χριστογιαννόπουλος.
Η όπερα «Ριγκολέτο», βασισμένη στο θεατρικό έργο του Βίκτορα Ουγκό Le roi s’amuse, έκανε πρεμιέρα το 1851 και έκτοτε θεωρείται μία από τις κορυφαίες στιγμές της ιταλικής όπερας. Από την περίφημη άρια «La donna è mobile» μέχρι το δραματικό φινάλε, η μουσική του Βέρντι καθηλώνει με την ένταση, τη μελωδικότητα και την ανθρώπινη ευαισθησία της.
Ο Ριγολέττος είναι μια από τις δημοφιλέστερες όπερες του ρεπερτορίου. Στο έργο αυτό, ο Βέρντι αλλάζει σελίδα στη συνθετική του διαδρομή και παρουσιάζει μια σύνθεση με ξεκάθαρο στίγμα και αυξημένη διάθεση για πειραματισμό.
Οι μεταπτώσεις ανάμεσα σε λυρικές και δραματικές σκηνές εξασφαλίζουν τη διαρκή ροή της υπόθεσης με μεγάλη ταχύτητα. Η ιστορία μιλά για τον έρωτα της Τζίλντας, κόρης του καμπούρη αυλικού γελωτοποιού Ριγολέττου, για τον έκλυτο Δούκα της Μάντοβας, ο οποίος της παρουσιάζεται ως φτωχός φοιτητής. Προκειμένου να εκδικηθεί για τη χαμένη τιμή της κόρης του, ο Ριγολέττος καταστρώνει τη δολοφονία του Δούκα. Ανακαλύπτοντας τα σχέδια του πατέρα της, η Τζίλντα αποφασίζει να σώσει τον αγαπημένο της και να θυσιαστεί, παίρνοντας τη θέση του.
Τη σκηνοθεσία της παραγωγής, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία το καλοκαίρι του 2022 στο Ηρώδειο, υπογράφει η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου, η οποία επιλέγει να φωτίσει την αντιφατική, σκοτεινή προσωπικότητα του χαρακτήρα του Ριγολέττου, μεταφέροντας την ιστορία του έργου στη διεφθαρμένη κοινωνία της ιταλικής επαρχίας της δεκαετίας του 1980. Η σκηνοθέτιδα σημειώνει για τη σκηνοθετική της προσέγγιση: «Ο κύκλος βίας που περιγράφει ο Βέρντι στον Ριγολέττο μεταφέρεται στον μικρόκοσμο της ιταλικής επαρχίας της δεκαετίας του 1980, όπου το οργανωμένο έγκλημα κυριαρχεί. Η διαφθορά, τα εγκλήματα και οι βιασμοί είναι το πραγματικό πρόσωπο μιας κοινωνίας θρησκόληπτης, συντηρητικής και προληπτικής».
Το σκηνικό υπογράφει η Εύα Μανιδάκη, τα κοστούμια ο Άλαν Χράνιτελ, τη χορογραφία και κινησιολογία η Πατρίσια Απέργη και τους φωτισμούς η Ελευθερία Ντεκώ. Την αναβίωση της σκηνοθεσίας υπογράφει ο Ίων Κεσούλης και της χορογραφίας και κινησιολογίας ο Ηλίας Χατζηγεωργίου.
Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο διεθνώς διακεκριμένος μαέστρος Ντέρρικ Ινόεϊ. Ο γεννημένος στον Καναδά αρχιμουσικός έχει συνεργαστεί επανειλημμένα με τη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, τη Φιλαρμονική του Λονδίνου, τη Νέα Φιλαρμονική της Ιαπωνίας, τις όπερες της Νίκαιας και της Νυρεμβέργης, τη Φιλαρμονική του Μόντε Κάρλο κ.ά.
Στον ρόλο του τίτλου συναντάμε τους σπουδαίους Έλληνες βαρύτονους Δημήτρη Πλατανιά (27, 30/7) και Τάση Χριστογιαννόπουλο (29, 31/7).
Ριγολέττος
Τζουζέππε Βέρντι
27, 29, 30, 31 Ιουλίου 2025 | Ώρα έναρξης: 21.00
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Μουσική διεύθυνση: Ντέρρικ Ινόεϊ
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου
Αναβίωση σκηνοθεσίας: Ίων Κεσούλης
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Άλαν Χράνιτελ
Χορογραφία, κινησιολογία: Πατρίσια Απέργη
Αναβίωση χορογραφίας: Ηλίας Χατζηγεωργίου
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Δούκας της Μάντοβας: Λιπαρίτ Αβετισιάν (27, 30/7) / Αντρέι Ντανίλοφ (29, 31/7)
Ριγολέττος: Δημήτρης Πλατανιάς (27, 30/7) / Τάσης Χριστογιαννόπουλος (29, 31/7)
Τζίλντα: Νίνα Μινασιάν (27, 30/7) / Χριστίνα Πουλίτση (29, 31/7)
Σπαραφουτσίλε: Πέτρος Μαγουλάς (27, 30/7) / Τίμος Σιρλαντζής (29, 31/7)
Μανταλένα: Οξάνα Βόλκοβα
Τζοβάννα: Χρυσάνθη Σπιτάδη
Κόμης του Μοντερόνε: Μαξίμ Κλονόφσκι
Μαρούλλο: Νίκος Κοτενίδης
Ματτέο Μπόρσα: Γιάννης Καλύβας
Κόμης του Τσεπράνο: Γιώργος Ματθαιακάκης
Κόμησσα του Τσεπράνο: Διαμάντη Κριτσωτάκη
Δεσμοφύλακας: Ιωάννης Κοντέλλης
Ακόλουθος: Αιμιλία Τσιμιδάκη
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής