Τις υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας υπέγραψε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας. «Θέλουμε να πετύχουμε τη μόνιμη μείωση της τιμής στο ράφι. Δεν θέλουμε να έχουμε μεταβολές ή να περιμένει ο καταναλωτής το 1+1 για να αγοράσει ένα προϊόν», είπε ο ίδιος.
Τα νέα μέτρα αφορούν την πρωτοβουλία «Μόνιμη μείωση τιμής» με ειδική σήμανση στο ράφι, όπου προβλέπεται ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να ενημερώσουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου το υπουργείο και ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19 Σεπτεμβρίου. Επίσης, καθορίζονται οι 59 κατηγορίες των προϊόντων για τις οποίες προβλέπεται ανακοίνωση ανατιμήσεων από τα σούπερ μάρκετ που ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90.000.000 ευρώ και καθορίζονται οι κατηγορίες των οπωροκηπευτικών προϊόντων (8 φρούτα και 33 λαχανικά) για τις οποίες προβλέπεται ανακοίνωση λιανικών τιμών πώλησης στο υπουργείο Ανάπτυξης και στην συνέχεια δημοσίευση στην πλατφόρμα e-katanalotis.gr.
Ο Κώστας Σκρέκας δήλωσεχαρακτηριστικά: «H κυβέρνηση προωθεί τρία νέα μέτρα στη μάχη κατά της ακρίβειας. Από το τέλος Οκτωβρίου, οι καταναλωτές θα μπορούν να εντοπίζουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ τις ειδικές σημάνσεις στα προϊόντα που οι προμηθευτές μείωσαν την τιμή τους κατά τουλάχιστον 5% και για τουλάχιστον 6 μήνες, στηρίζοντας το καταναλωτικό κοινό σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία. Ταυτόχρονα, συνεπείς στη δέσμευσή μας για εξονυχιστικούς ελέγχους σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, συγκεντρώνουμε τακτικές ενημερώσεις από τα σούπερ μάρκετ για πιθανές ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα. Υψώνουμε τείχος προστασίας απέναντι στο κύμα της ακρίβειας που πλήττει την κοινωνία, λαμβάνοντας πρωτοποριακά μέτρα που καμία άλλη χώρα στην Ευρώπη δεν έχει λάβει. Στηρίζουμε και θα συνεχίζουμε να στηρίζουμε την ελληνική οικογένεια, και ειδικά τους πιο ευάλωτους, με κάθε δυνατό τρόπο».
Τα μέτρα
Ειδικότερα, οι Υπουργικές Αποφάσεις προβλέπουν τα εξής:
1. Πρωτοβουλία «Μόνιμη μείωση τιμής» με ειδική σήμανση.
Στη σχετική Υπουργική Απόφαση περιγράφεται η διαδικασία αποστολής των εγγράφων δεσμεύσεων από τις επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων στο υπουργείο Ανάπτυξης, καθώς και η ειδική σήμανση των προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία.
Οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» θα πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023 την έγγραφη δέσμευση στο υπουργείο Ανάπτυξης. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19/9/23.
Ορίζεται ότι τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να τοποθετήσουν στο ράφι με τα προϊόντα μειωμένης τιμής ειδικό σήμα που φέρει συγκεκριμένες επισημάνσεις και προδιαγραφές, όπως περιγράφονται στη νέα Υπουργική Απόφαση.
Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.) είναι η αρμόδια υπηρεσία για την επιβολή κυρώσεων, σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση τιμής.
2. Υποχρέωση ανακοίνωσης από τα σούπερ μάρκετ στο υπουργείο Ανάπτυξης των ανατιμήσεων σε προϊόντα απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης.
Στην Υπουργική Απόφαση καθορίζονται οι κατηγορίες των προϊόντων για τα οποία προβλέπεται ανακοίνωση ανατιμήσεων από τα σούπερ μάρκετ που ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90.000.000 ευρώ και περιγράφεται η διαδικασία αποστολής τους στο υπουργείο Ανάπτυξης.
Οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής σε προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης θα αποστέλλονται στο υπουργείο Ανάπτυξης κάθε Τρίτη, έως τις 15:00.
Σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.).
Πρόκειται για τις εξής κατηγορίες προϊόντων:
1 Ρύζι
2 Ψωμί για τoστ
3 Ψωμί φραντζόλα
4 Φρυγανιές
5 Μακαρόνια τύπου σπαγγέτι
6 Αλεύρι
7 Όσπρια
8 Πάριζα
9 Γαλοπούλα (αλλαντικά)
10 Κατεψυγμένα ψάρια
11 Νωπό χοιρινό
12 Νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου
13 Νωπό μοσχάρι
14 Γάλα φρέσκο πλήρες
15 Γάλα φρέσκο με χαμηλά λιπαρά
16 Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες
17 Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) με χαμηλά λιπαρά
18 Γάλα εβαπορέ
19 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
20 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά
21 Τυρί φέτα
22 Λευκό τυρί
23 Τυρί γκούντα
24 Τυρί με χαμηλά λιπαρά
25 Χυμός τομάτας διατηρημένος
26 Αυγά
27 Μαργαρίνες
28 Βούτυρο
29 Ελαιόλαδο
30 Ηλιέλαιο
30 Κατεψυγμένα λαχανικά
31 Λευκή ζάχαρη
32 Γλυκαντικές ουσίες κατάλληλες για διαβητικούς (π.χ. στέβια)
33 Προϊόντα βρώμης
34 Κρέμα βρεφικής ηλικίας
35 Γάλα βρεφικής ηλικίας
36 Ελληνικός καφές
37 Στιγμιαίος καφές
38 Γαλλικός καφές
39 Χυμός πορτοκάλι
40 Αναψυκτικά
41 Μπύρα
42 Νερό
43 Σοκολάτες
44 Καύσιμες ύλες (καυσόξυλα, pellets, μπρικέτες)
45 Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη- όχι ταμπλέτες)
46 Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών-χλωρίνες
47 Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
48 Χαρτί κουζίνας
49 Χαρτί υγείας
50 Οδοντόκρεμες
51 Σερβιέτες ή ταμπόν
52 Σαμπουάν
53 Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
54 Πάνες ακράτειας
55 Πάνες για μωρά
56 Μωρομάντηλα
57 Σαμπουάν για μωρά
58 Τροφές για σκύλους
59 Τροφές για γάτες
3. Υποχρέωση ανακοίνωσης λιανικών τιμών πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων.
Στην Υπουργική Απόφαση καθορίζονται οι κατηγορίες των οπωροκηπευτικών προϊόντων για τις οποίες προβλέπεται ανακοίνωση λιανικών τιμών πώλησης στο υπουργείο Ανάπτυξης.
Οι ανακοινώσεις των ενδεικτικών λιανικών τιμών πώλησης των οπωροκηπευτικών προϊόντων θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη, στις 09:00 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr.
Το υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί να ανακοινώνει το εύρος των τιμών που επικρατούν στα καταστήματα είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis, είτε στη σελίδα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.
Η απόφαση αφορά τα παρακάτω οπωροκηπευτικά:
ΦΡΟΥΤΑ
1 Σταφύλια
2 Λεμόνια
3 Μπανάνες
4 Πορτοκάλια Βαλέντσια
5 Μανταρίνια
6 Αχλάδια
7 Μήλα
7.1 Μήλα Golden Delicious
7.2 Μήλα Granny Smith
7.3 Μήλα Starkin Delicious
7.4 Μήλα Gala
8 Ρόδια
ΛΑΧΑΝΙΚΑ
9 Μανιτάρια
10 Αγκινάρες
11 Τομάτες
12 Τοματίνια
13 Αγγούρια
14 Κολοκύθια
15 Μαρούλια
16 Ρόκα
17 Πατάτες
17.1 Πατάτες Κύπρου
17.2 Πατάτες εγχώριες
17.3 Πατάτες εισαγωγής
18 Σκόρδα (κομμάτι)
19 Κρεμμύδια ξερά
20 Κρεμμύδια φρέσκα
21 Σπανάκι
22 Παντζάρια
23 Καρότα
24 Ραπανάκια
25 Λάχανα
26 Κουνουπίδια
27 Μπρόκολο
28 Πιπεριές
28.1 Πιπεριές χονδρές
28.2 Πιπεριές μακριές
29 Μελιτζάνες
30 Μαϊντανός
31 Άνιθος
32 Σέλινο
33 Φασολάκια.
Για τις νέες εκπτώσεις σε προϊόντα απαραίτητα για το νοικοκυριό μίλησε νωρίτερα στο MEGA ο υπουργός Ανάπτυξης. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στις υπουργικές αποφάσεις για τα προϊόντα που θα βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ με νέες εκπτώσεις, τονίζοντας πως πρόκειται για ένα νέο όπλο για την καταπολέμηση της ακρίβειας.
«Σημαίνει ότι όλα τα προϊόντα για τα οποία οι προμηθευτές αποφασίσουν να μειώσουν για τουλάχιστον 6 μήνες και για τουλάχιστον 5% στην τιμή στο ράφι θα έχουν ειδική σήμανση. Θέλουμε ο καταναλωτής όταν εισέρχεται στο διάδρομο του σούπερ μάρκετ να βλέπει ποια είναι τα προϊόντα με μείωση τιμής», δήλωσε.
Μάλιστα, αποκάλυψε ποια θα είναι η ειδική σήμανση που θα φέρουν τα προϊόντα με τις νέες εκπτώσεις. Όπως είπε ο Κώστας Σκρέκας, στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης είναι να συμπεριληφθούν τουλάχιστον 500 κωδικοί προϊόντων, τα οποία είναι αναγκαία για τα νοικοκυριά.
Ακόμη, τόνισε πως οι έλεγχοι δεν σταματάνε και τα πρόστιμα στις εταιρείες για αισχροκέρδεια είναι τσουχτερά.
Όσον αφορά την ακρίβεια σε λαχανικά και φρούτα ανέφερε πως οι τιμές στη χώρα μας αρχίζουν και μειώνονται σε σχέση με άλλες χώρες, όπως η Ισπανία. «Ενώ ξεκινήσαμε να έχουμε τα περισσότερα προϊόντα ίδια ή λίγο ακριβότερα στην τιμή από τη Βαρκελώνη, βλέπουμε ότι την προηγούμενη Δευτέρα είχαμε 17 προϊόντα σε λαχανικά και φρούτα φθηνότερα και 11 που ήταν λίγο ακριβότερα. Βλέπουμε μέρα με τη μέρα πως έχουν αρχίσει και μειώνονται οι τιμές της Ελλάδας σε σχέση με την Ισπανία», δήλωσε.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, ακολουθούν ακόμα δύο εξειδικεύσεις μέτρων, τα οποία αφορούν την υποχρέωση των σούπερ μάρκετ να ανακοινώσουν στο αρμόδιο υπουργείο τις ανατιμήσεις που δέχονται από τους προμηθευτές τους, καθώς και την υποχρέωση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ να ανακοινώνουν τις τιμές των οπωροκηπευτικών στα ράφια τους κάθε ημέρα.