Με τρία μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης για την προστασία των καταναλωτών, που ψηφίστηκαν στη Βουλή, η κυβέρνηση κλιμακώνει τον πόλεμο για την αντιμετώπιση της ακρίβειας  και κατά της αισχροκέρδειας.

Η μάχη απέναντι στο παγκόσμιο και πανευρωπαϊκό πρόβλημα της ακρίβειας είναι συνεχής, καθώς τους τελευταίους μήνες ο πληθωρισμός έχει μεν αποκλιμακωθεί, όμως σε συγκεκριμένες κατηγορίες αγαθών και κυρίως στα τρόφιμα οι πληθωριστικές πιέσεις παραμένουν επίμονες. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της EUROSTAT για τον Αύγουστο, η Ελλάδα με 3,5% βρίσκεται σταθερά στις χώρες με τον χαμηλότερο γενικό πληθωρισμό, κάτω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (5,9%), ενώ στα τρόφιμα καταγράφεται ήπια, αλλά σταθερή αποκλιμάκωση, καθώς τον Αύγουστο ανήλθε στο 10,8%, έναντι 13% τον Ιούλιο (σε ετήσια βάση).

Για την ανάσχεση της ακρίβειας, η κυβέρνηση προωθεί νέα μέτρα που χθες πήραν την έγκριση της Βουλής.

Το πρώτο αφορά αυστηρούς ελέγχους  στους προμηθευτές και την εφοδιαστική αλυσίδα

Όπως προβλέπεται, τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους και τις μεταβολές αυτών, προκειμένου να εντοπίζονται αμέσως τα προϊόντα στα οποία προωθούνται αυξήσεις και τα οποία είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση. Πρόστιμο 50.000 ευρώ θα επιβάλλεται κάθε φορά που η ελεγχόμενη εταιρεία αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν  προσκομίζει τις ανακοινώσεις στο υπουργείο ή τα στοιχεία που αποδεικνύουν ορθότητά τους.

Το δεύτερο μέτρο αφορά τη μόνιμη μείωση τιμής στο ράφι με ειδική σήμανση. Πρόκειται για την πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής», η οποία προβλέπει ότι με ειδική πινακίδα αναδεικνύονται στο ράφι των σούπερ μάρκετ τα προϊόντα, στα οποία οι εταιρείες σούπερ μάρκετ θα προχωρούν σε μείωση κατά τουλάχιστον 5% στην τιμή, για χρονικό διάστημα κατ’ ελάχιστον 6 μηνών εφόσον δεσμευτούν εγγράφως προς το υπουργείο. Σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δεν τηρήσει την έγγραφη δέσμευση για την έκπτωση θα επιβάλλεται πρόστιμο ύψους πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ ανά κωδικό προϊόντος. Η χρήση του ειδικού σήματος της έκπτωσης σε προϊόντα που δεν συμμετέχουν στη πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» τιμωρείται με πρόστιμο ύψους χιλιάδων (2.000) ευρώ ανά κατάστημα και ανά κωδικό προϊόντος. Η αντιποίηση πρωτοβουλίας «Μόνιμη Μείωση Τιμής» και η απομίμηση του ειδικού σήματος τιμωρείται με πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ανά κωδικό προϊόντος και ανά κατάστημα.

Τέλος σημασία δίνεται στη διαφάνεια στις τιμές για τα οπωροκηπευτικά. Τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000  υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τις τιμές λιανικής στα βασικότερα φρούτα και λαχανικά. Οι τιμές θα αναρτώνται στον ιστότοπο e-katanalotis και θα δημοσιοποιούνται από το Υπουργείο Ανάπτυξης για την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τις επικρατούσες τιμές στα οπωροκηπευτικά.