Το «Μανιφέστο» στην ανά χείρας συνέντευξη που μας παραχώρησε ο υπουργός Οικονομίας και ΟικονομικώνΚωστής Χατζηδάκης έθεσε ερωτήσεις για όλα τα ζητήματα που απασχολούν τη χώρα και τους πολίτες. Οι απαντήσεις του υπουργού δόθηκαν με ειλικρίνεια, ευθύτητα και σύνεση: στόχος είναι μέτρα που θα στηρίζουν την κοινωνία χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο τη δημοσιονομική ισορροπία της χώρας.

Κύριε υπουργέ, ακούμε τόσα χρόνια και από όλους τους προκατόχους σας σχέδια για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Τι διαφορετικό θα φέρετε εσείς ούτως ώστε να δούμε επιτέλους αποτελέσματα ως προς αυτήν την κατεύθυνση;

Η όποια επιφυλακτικότητα υπάρχει είναι κατανοητή. Διότι, παρά τα βήματα που έχουν διαχρονικά γίνει για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής –προχώρησαν, για παράδειγμα, την προηγούμενη τετραετία, τα ηλεκτρονικά τιμολόγια και μειώθηκε το λεγόμενο «κενό ΦΠΑ»–, το πρόβλημα είναι σοβαρό. Γι’ αυτό και εμείς θα πολλαπλασιάσουμε τις προσπάθειες! Εγώ ο ίδιος έχω πει ότι η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής είναι προσωπικό μου στοίχημα. Προφανώς για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης. Επιπλέον, όμως, διότι είναι ένας τρόπος να μειώσουμε στη συνέχεια τους φορολογικούς συντελεστές για όλους! Αιχμή του δόρατος της προσπάθειας θα είναι οι νέες τεχνολογίες.

Οι οποίες δεν είναι ούτε δεξιές ούτε κεντρώες ούτε αριστερές. Ολοι μπορούν να συμφωνήσουν σε αυτές, διότι είναι αδιάβλητες. Σε αυτό το πλαίσιο, ήδη την προηγούμενη εβδομάδα εγκαινιάσαμε τη νέα Αίθουσα Επιχειρήσεων –το λεγόμενο «ψηφιακό μάτι»– της ΑΑΔΕ. Η οποία επιτρέπει την απευθείας μετάδοση πληροφοριών (φωτογραφίες και video) από τα σημεία που ελέγχονται π.χ. για μη έκδοση αποδείξεων, λαθρεμπόριο, παρεμπόριο και κάθε άλλη φορολογική ή τελωνειακή παράβαση. Αυτό δεν είναι παρά η αρχή. Το φθινόπωρο θα φέρουμε το φορολογικό νομοσχέδιο με το οποίο θα δρομολογήσουμε τις μεταρρυθμίσεις για τις οποίες έχουμε μιλήσει – όπως η σύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές τους πρώτους μήνες του 2024 και η επέκταση των POS σε περισσότερα επαγγέλματα. Στο ζήτημα της φοροδιαφυγής το «αυτοκίνητό» μας δεν έχει όπισθεν! Θα προχωρήσουμε με αποφασιστικότητα!

Πώς θα αντιμετωπίσετε την ακρίβεια στην καθημερινότητα των πολιτών; Οι πολίτες αγοράζουν λιγότερα και πληρώνουν περισσότερα στο σούπερ μάρκετ.

Αν δούμε τα στοιχεία, η Ελλάδα έχει για καιρό τώρα πληθωρισμό κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η εισαγόμενη ακρίβεια –ιδιαίτερα στα τρόφιμα– δεν παραμένει σημαντικό πρόβλημα. Για να την τιθασεύσουμε έχουμε, βασικά, τρία εργαλεία: Πρώτον, έκτακτα μέτρα, όπως το Μarket Pass, το οποίο επεκτείναμε μέχρι τον Οκτώβριο. Δεύτερον, την ενίσχυση του ανταγωνισμού μέσω των εργαλείων που έχει στη διάθεσή της η Πολιτεία και η Eπιτροπή Ανταγωνισμού. Τρίτον, τους ελέγχους για την αισχροκέρδεια. Θυμίζω εδώ τα πρόστιμα που η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, η ΔΙΜΕΑ, επέβαλε σε τρεις μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρονικών ειδών.

Από εκεί και πέρα, η κυβέρνησή μας δίνει έμφαση σε κάτι που έχει ακόμη ουσιαστικότερο αντίκτυπο. Και αυτό είναι η αύξηση των εισοδημάτων μέσα από μία αναπτυξιακή πολιτική που βασίζεται στις επενδύσεις και στις εξαγωγές: Την τελευταία τετραετία είχαμε αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 21,8%. Η ανεργία έπεσε και 300.000 επιπλέον συμπολίτες μας απέκτησαν εισόδημα. Με το νόμο για τη στήριξη των εισοδήματος και της οικογένειας, μεταξύ άλλων, αυξάνουμε τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων μεσοσταθμικά κατά 10,5%. Ναι, η ακρίβεια –ιδιαίτερα στα τρόφιμα– επιμένει. Και σε αυτό το πλαίσιο, συνεχίζουμε να εφαρμόζουμε πολιτικές που, χωρίς να λειτουργούν ως μαγικές γομολάστιχες, αποδίδουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Ας πάμε στον νόμο στον οποίο αναφέρεστε. Γιατί προτεραιοποιήσατε τις αυξήσεις στους δημοσίους υπαλλήλους;

Διότι οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν είχαν δει απολύτως καμία αύξηση για 14 χρόνια! Και είναι η δική μας «ανάλγητη» και «νεοφιλελεύθερη» κυβέρνηση που δίνει τώρα αυτές τις αυξήσεις! Με μία μεσοσταθμική ετήσια ωφέλεια για τον μέσο δημόσιο υπάλληλο στο ύψος των 1.476 ευρώ τ χρόνο. Δεν μείναμε, όμως, στους δημοσίους υπαλλήλους. Η μεγάλη πλειονότητα των διατάξεων του νόμου, ήταν διατάξεις ενίσχυσης του εισοδήματος διαφορετικών κατηγοριών πολιτών: Αυξήσαμε το αφορολόγητο κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί (π.χ. μία οικογένεια με δύο παιδιά θα έχει ετήσιο όφελος 220 ευρώ). Επεκτείναμε, όπως ήδη ανέφερα, το Μarket Pass. Θεσπίσαμε το Youth Pass για 200.000 νέους. Απαλλάξαμε σε μόνιμη βάση από τη συμμετοχή τους στη φαρμακευτική δαπάνη 200.000 περίπου πρώην δικαιούχους του ΕΚΑΣ. Μειώσαμε κατά 10% τον ΕΝΦΙΑ για τις κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές. Είναι ένας νόμος που: Μειώνει τις ανισότητες. Δημιουργεί μόνιμα και έκτακτα αναχώματα απέναντι στην εισαγόμενη ακρίβεια. Αυξάνει το διαθέσιμο εισόδημα. Και όλα αυτά, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική ισορροπία της χώρας!

Αρκούν αυτά τα χρήματα για τη στήριξη της κοινωνίας μέσα στις πληθωριστικές πιέσεις, οι οποίες επιμένουν;

Είναι βέβαιο ότι όσα και να δώσεις ποτέ δεν θα φτάσουν για να καλυφθούν όλες οι ανάγκες. Την ίδια στιγμή είναι, επίσης, βέβαιο ότι η Ελλάδα δεν είναι ούτε Σουηδία ούτε Ελβετία. Η χώρα μας προέρχεται από έναν δεκαετή κύκλο κρίσης και γι’ αυτό πρέπει να συνεχίσουμε να προχωρούμε συντεταγμένα και σοβαρά. Αν ακολουθούσαμε μια πολιτική του «δώσ’ τα όλα», θα δινόταν η εντύπωση ότι η Ελλάδα επιστρέφει σε αλήστου μνήμης λαϊκίστικες πρακτικές. Πρακτικές που θα μας έκαναν προσωρινά ευχάριστους, αλλά στη συνέχεια θα δημιουργούσαν πρόβλημα στη συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων. Είμαστε αποφασισμένοι, με εμάς, η χώρα να μην ξαναζήσει τέτοιες εμπειρίες. Αυτό το αναγνώρισαν, άλλωστε, οι πολίτες και στις τελευταίες εκλογές με τα ποσοστά που έδωσαν στη Νέα Δημοκρατία. Αλλά και η Νέα Δημοκρατία τίμησε αμέσως τις προεκλογικές της δεσμεύσεις, εφαρμόζοντας το 50% του οικονομικού της προγράμματος με το νόμο για τον οποίο μιλάμε (μέτρα ύψους 4,4 δισ. ευρώ από το συνολικό πρόγραμμα ύψους 9,1 δισ. ευρώ). Και έτσι θα συνεχίσουμε: Δίνοντας αυτά που έχουμε. Οχι αυτά που δεν έχουμε. Διότι θέλουμε η ανάπτυξη που έχουμε στη χώρα να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια!

Σε αυτό το πλαίσιο που θέτετε, η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας δεν προϋποθέτει πιο σφιχτή δημοσιονομική πολιτική; Ποιες κοινωνικές και επαγγελματικές ομάδες αναμένεται να επιβαρυνθούν περισσότερο;

Ηδη τις τελευταίες μέρες λάβαμε την επενδυτική βαθμίδα από δύο οίκους αξιολόγησης: τον ιαπωνικό οίκο Rating and Investment Information (R&I) και τον γερμανικό οίκο Scope Ratings. Οι αναβαθμίσεις αυτές δεν ήταν τυχαίες. Δόθηκαν, από τη μία πλευρά, λόγω του αποτελέσματος των εκλογών, που στέλνει ένα μήνυμα αξιοπιστίας στις αγορές και τους διεθνείς επενδυτές. Επίσης, όμως, διότι έχει ασκηθεί μια συγκεκριμένη οικονομική πολιτική: Η οποία αύξησε πολύ σημαντικά τις επενδύσεις, οδήγησε σε ρεκόρ των τελευταίων δεκαετιών τις εξαγωγές, κατέταξε τη χώρα στις πρώτες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης από πλευράς ρυθμών ανάπτυξης και μείωσε την ανεργία από το 17,5% στο 11%! Δημοσιονομική σταθερότητα, λοιπόν, δεν σημαίνει λιτότητα. Ούτε είναι η δημοσιονομική ισορροπία και η ανάπτυξη αντιτιθέμενοι στόχοι. Αντίθετα, είναι στόχοι συμπληρωματικοί.

Αρκεί να εφαρμόζεις την κατάλληλη οικονομική πολιτική. Δηλαδή, μία ρεαλιστική και αποτελεσματική οικονομική πολιτική, η οποία σου επιτρέπει όχι μόνο να τηρείς τους δημοσιονομικούς σου στόχους, αλλά και να πετυχαίνεις τους αναπτυξιακούς σου στόχους! Και η βελτιωμένη αυτή θέση της Ελλάδας αναμένουμε να πιστοποιηθεί και από την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και από οίκους αξιολόγησης που αναγνωρίζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μέχρι το τέλος του 2023. Οι αναβαθμίσεις αυτές θα μας επιτρέψουν να δανειζόμαστε φθηνότερα. Αλλά και να προσελκύσουμε παραπάνω επενδύσεις, οι οποίες θα δώσουν με τη σειρά τους μία πρόσθετη ώθηση στην ανάπτυξη! Κάτι που θα είναι καλό νέο τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα νοικοκυριά!

Κύριε υπουργέ, τι θα κάνετε με τις επιχειρήσεις που καταλαμβάνουν παράνομα αιγιαλoύς;

Παρά τα όποια προβλήματα, είδα ότι από τις 21 Ιουλίου έχουν προχωρήσει μια σειρά από έλεγχοι σε σχέση με την παραβίαση των συμβάσεων για την παροχή υπηρεσιών σε παραλίες. Ξεκινήσαμε από την Πάρο και προχωρήσαμε αμέσως στην συνέχεια και σε άλλες προβληματικές περιπτώσεις. Και η προσπάθεια θα συνεχιστεί σε συνεργασία με όλα τα συναρμόδια υπουργεία. Οπως έχω ήδη σημειώσει, θα τους ταράξουμε στη νομιμότητα. Δεν χρωστάμε σε κανέναν. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν μιλάμε για όλους εκείνους που, ενώ έχουν συμφωνήσει με το Δημόσιο για την παροχή υπηρεσιών με συγκεκριμένους όρους, στη συνέχεια δεν τιμούν αυτή την σύμβαση. Ολη αυτή η κατάσταση, βεβαίως, υπενθυμίζει αυτό το οποίο είχα ήδη σημειώσει από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης: ότι είναι ανάγκη ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των μεθόδων αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου. Και γι’ αυτό μετά τις πρώτες «πυροσβεστικές» παρεμβάσεις θα προχωρήσουμε στην υιοθέτηση ενός νέου, σύγχρονου μοντέλου αντιμετώπισης των ζητημάτων αυτών!

Τι περιλαμβάνει το σχέδιο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και πότε θα έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα;

Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας σημαίνει έσοδα για το Δημόσιο και ανάπτυξη για τη χώρα. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση σε αυτό, κάτι που υπογραμμίζεται και από την ίδρυση χωριστής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας. Εδώ ιδιαίτερη σημασία έχει ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας των κτηματικών υπηρεσιών του Δημοσίου. Στο ίδιο πλαίσιο, επιδιώκουμε τον ριζικό εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της ΕΤΑΔ, της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου, που υπάγεται στο Υπερταμείο. Θα επιτευχθεί με την εισαγωγή σύγχρονων μεθόδων διαχείρισης και αξιοποίησης του πλούσιου χαρτοφυλακίου της, προς όφελος του Δημοσίου και των πολιτών. Ενδεικτικά αναφέρω το παραλιακό μέτωπο της Αττικής και τα χιονοδρομικά κέντρα, καθώς και τα δύο θα μπορούσαν να δώσουν πρόσθετη ώθηση στην ανάπτυξη και στην αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος.

Σημασία έχει επίσης η αξιοποίηση και των υπόλοιπων περιφερειακών αεροδρομίων, έχοντας φυσικά υπόψη και τα πολύ θετικά αποτελέσματα του πρώτου κύματος αξιοποίησης περιφερειακών αεροδρομίων. Σε σχέση με το ΤΑΙΠΕΔ, βασικές προτεραιότητές μας είναι: Η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Η ολοκλήρωση των διαγωνισμών παραχώρησης της εκμετάλλευσης περιφερειακών λιμανιών – όπως π.χ. του Βόλου. Καθώς και όλα τα αναγκαία βήματα για την είσοδο του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο!

Σας άκουσα πρόσφατα να λέτε ότι η κλιματική αλλαγή δεν βρίσκεται απλώς προ των πυλών, αλλά είναι ήδη εδώ. Θεωρείτε ότι την τετραετία που προηγήθηκε και ήσασταν κυβέρνηση, η χώρα θωρακίστηκε όπως έπρεπε;

Η κλιματική αλλαγή έχει, όπως γνωρίζετε, παγκόσμιες διαστάσεις. Και γι’ αυτό, μιλώντας π.χ. για πυρκαγιές, είχαμε πρόσφατα, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες περιοχές της Νότιας Ευρώπης –στη Σικελία της Ιταλίας, στη Νότια Γαλλία, στην Πορτογαλία–, ακραία φαινόμενα. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Η κυβέρνηση, όμως, έχει θέσει πολύ ψηλά στην ατζέντα το συγκεκριμένο ζήτημα. Οχι θεωρητικά. Αλλά με έργα: Η ίδρυση του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Η δημιουργία του 112, το οποίο σώζει ζωές και συγκεντρώνει θετικά σχόλια διεθνώς. Και μιλώντας πάλι για πυρκαγιές: Η μεταφορά των δασικών υπηρεσιών από τις Αποκεντρωμένες Περιφέρειες στο υπουργείο Περιβάλλοντος για πιο συντονισμένη δράση.

Τα προγράμματα καθαρισμού δασών τα οποία για πρώτη φορά έτρεξαν. Η αύξηση των πτητικών μέσων κατά 50% (από τα 60 στα 90). Ολα αυτά είναι αισθητή αναβάθμιση σε σχέση με το 2019. Τι σημαίνουν αυτά; Σημαίνουν ότι παρότι έχουμε κάνει πολλά, πρέπει να κάνουμε ακόμη περισσότερα! Στο μέτωπο της πρόληψης, του συντονισμού, της χρήσης των νέων τεχνολογιών. Ως υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μπορώ να σας πω ότι, από τη δική μας πλευρά, θα υπάρχει και η αντίστοιχη χρηματοδοτική προτεραιοποίηση!