Με αφορμή το 3ο φόρουμ «Ζώνης και Δρόμου για τη Διεθνή Συνεργασία», που πραγματοποιήθηκε στο Πεκίνο πριν από 4 μέρες και με τη συμπλήρωση 10 χρόνων της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» (BRI), ο πρέσβης της Κίνας στην Αθήνα κ. Σιάο Τζουντσένγκ παραχώρησε συνέντευξη Τύπου στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης για την παγκόσμια σύνοδο που φιλοξένησε περισσότερες από 140 χώρες, συμπεριλαμβανομένων και των χωρών της Μέσης Ανατολής και εκπροσώπησε πάνω από τρεις διεθνείς οργανισμούς. Την ελληνική κυβέρνηση εκπροσώπησε ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας.

Το tomanifesto.gr παρευθρέθη στη συνέντευξη Τύπου και έθεσε στον πρέσβη ερώτημα για την εμπόλεμη κατάσταση μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστίνης. Η απάντησή του ήταν εκτενής και η ανησυχία του για τις εξελίξεις έκδηλη:  

«Η Κίνα ανησυχεί βαθιά για την τρέχουσα κλιμάκωση των εντάσεων και της βίας μεταξύ Παλαιστίνης και Ισραήλ και είναι βαθιά λυπημένη για τις απώλειες αμάχων που προκύπτουν. Αντιτιθέμεθα και καταδικάζουμε ενέργειες που βλάπτουν τους αμάχους και προκαλούν μαζική ανθρωπιστική κρίση. Η άσκηση του δικαιώματος αυτοάμυνας θα πρέπει να είναι σύμφωνη με το διεθνές δίκαιο και το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλειας των πολιτών και του κρατούμενου προσωπικού. Η διεθνής κοινότητα πρέπει να αναλάβει δράση και να αντιταχθεί σε κινήσεις που βλάπτουν τους αμάχους από οποιοδήποτε μέρος. Ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει κατάπαυση του πυρός και τερματισμός του πολέμου, αποτρέποντας οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση.
Όσον αφορά την ισραηλινο-παλαιστινιακή σύγκρουση, η Κίνα στέκεται σταθερά στο πλευρό της δικαιοσύνης. Είμαστε κοινός φίλος τόσο του Ισραήλ όσο και της Παλαιστίνης. Η Κίνα ελπίζει ειλικρινά ότι και οι δύο πλευρές μπορούν να συνυπάρξουν ειρηνικά. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι ο δρόμος για την επίλυση της επαναλαμβανόμενης σύγκρουσης βρίσκεται στην επανέναρξη των ειρηνευτικών συνομιλιών και στην εφαρμογή της ''λύσης των δύο κρατών''. Η Κίνα είναι πρόθυμη να διατηρήσει την επικοινωνία με όλες τις πλευρές, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, για να φέρει ενεργά τα σχετικά μέρη πάνω στο τραπέζι των συνομιλιών και να συνεχίσει να εργάζεται για να επαναφέρει την ειρηνευτική διαδικασία στη Μέση Ανατολή στον σωστό δρόμο. Η Κίνα στοχεύει να διευκολύνει μια συνολική και σωστή επίλυση του παλαιστινιακού ζητήματος χωρίς καθυστέρηση, με πολιτικά μέσα, διασφαλίζοντας ότι γίνονται σεβαστές οι νόμιμες ανησυχίες όλων των πλευρών. Η συμφιλίωση μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ιράν μάς προσφέρει ένα πολύτιμο μάθημα, ότι ανεξάρτητα από το πόσο περίπλοκα είναι τα ζητήματα ή πόσο μεγάλες είναι οι προκλήσεις, εφόσον διεξάγεται διάλογος ισότιμα και με σεβασμό, είναι πάντα δυνατό να βρεθούν αμοιβαία αποδεκτές λύσεις».

Η εκδήλωση περιελάμβανε αναλυτική παρουσίαση στους εκπροσώπους του Τύπου της πρωτοβουλίας «Ζώνη και Δρόμος» και τα οφέλη της οικονομικής ανάπτυξης παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τον πρέσβη, το γραφείο πληροφοριών του Κρατικού Συμβουλίου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας εξέδωσε τον Οκτώβριο μια λευκή βίβλο με τίτλο: «Η πρωτοβουλία Ζώνη και Δρόμος: Ζώνη - Ένας βασικός πυλώνας της παγκόσμιας κοινότητας του κοινού μέλλοντος». Η βίβλος κάνει αναφορά στην ιστορία της κινεζικής οικονομικής πρωτοβουλίας, η οποία «μεταφέρει το πνεύμα του αρχαίου δρόμου του μεταξιού στη νέα εποχή». Το φετινό Φόρουμ «Ζώνης και Δρόμου» για τη Διεθνή Συνεργασία είχε στόχο να ευθυγραμμίσει την ανάπτυξη της BRI με τους πρόσφατα αναβαθμισμένους σε αριθμό μελών αλλά και σημασία των BRICS.

Ο πρέσβης ανέφερε πως στόχος της BRI «είναι να αποφέρει οφέλη σε όλες τις συμμετέχουσες χώρες, όπως η οικονομική ανάπτυξη, η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και η μείωση της φτώχειας», καθώς και να «αντιμετωπίσει τις παγκόσμιες αναπτυξιακές προκλήσεις, υποστηρίζοντας την πολυμέρεια και την πολυπολικότητα και προωθώντας τις ανταλλαγές και την αμοιβαία μάθηση μεταξύ των διαφόρων πολιτισμών» και γι’ αυτό «έχει γίνει ένα ευρέως αναγνωρισμένο διεθνές δημόσιο αγαθό και μια πλατφόρμα για τη διεθνή συνεργασία».

china2.jpg

Ο ίδιος τόνισε: «Ορισμένα μέσα ενημέρωσης ισχυρίστηκαν ότι η BRI είναι ο δούρειος ίππος της Κίνας για την επίτευξη της γεωπολιτικής της επιρροής», καταγγέλλοντας τους παραπάνω ισχυρισμούς ως «εντελώς ψευδείς και τελείως παράλογους». Μάλιστα, παρομοίασε το μέλλον της Πρωτοβουλίας «όχι σαν το μυστήριο της Σφίγγας, αλλά μια προβλέψιμη προοπτική», που «συμβάλλει στην ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών, στη βελτίωση των υποδομών και στην αύξηση της απασχόλησης, και με βάση τις αμοιβαία επωφελείς αρχές, επιτυγχάνει αποτελέσματα για όλους που είναι αμοιβαία επωφελείς». Σύμφωνα με τον Κινέζο πρέσβη «η ρεαλιστική συνεργασία της Κίνας με άλλες χώρες στην κατασκευή λιμένων και άλλων υποδομών τηρεί πλήρως τις αρχές της εκτεταμένης διαβούλευσης, της κοινής κατασκευής και των κοινών οφελών, με στόχο τη δημιουργία περισσότερων ευκαιριών για αμοιβαία ανάπτυξη», ενώ «η συνεργασία αυτή είναι διαφανής, ανοικτή και απλή», με αποτέλεσμα να εκλαμβάνεται «ως χρυσή δάδα από τους εταίρους της για την πραγματοποίηση των ονείρων τους για καλή ζωή».

Αναλυτικότερα:

  • Η πρωτοβουλία θα έχει επεκταθεί στις πέντε ηπείρους και θα περιλαμβάνει 152 χώρες-εταίρους και 32 διεθνείς οργανισμούς, καλύπτοντας περισσότερο από το 65% της γης και του πληθυσμού του πλανήτη.
  • Εχουν υπογραφεί περισσότερες από 200 συμφωνίες συνεργασίας για την από κοινού κατασκευή έργων της Πρωτοβουλίας και έχουν διαμορφωθεί πάνω από 3.000 έργα. Όλα αυτά έχουν κινητοποιήσει επενδύσεις ύψους σχεδόν ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων ΗΠΑ, βγάζοντας περίπου 40 εκατομμύρια ανθρώπους από τη φτώχεια και δημιουργώντας 420.000 θέσεις εργασίας στις συμμετέχουσες χώρες.
  • Από το 2013 έως το 2022, ο συνολικός όγκος των εισαγωγών και εξαγωγών μεταξύ της Κίνας και των χωρών της Πρωτοβουλίας ανήλθε σε 19,1 τρισεκατομμύρια δολάρια, με μέση ετήσια αύξηση 6,4%. Το 2022, ο συνολικός όγκος των εισαγωγών και εξαγωγών έφθασε τα 2,9 τρισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας το 45,4% της συνολικής αξίας του εξωτερικού εμπορίου της Κίνας κατά την ίδια περίοδο, σημειώνοντας αύξηση 6,2% από το 2013.
  • Σύμφωνα με έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, μέχρι το 2030, η Πρωτοβουλία Ζώνη και Δρόμος θα παράγει 1,6 τρισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως για την παγκόσμια οικονομία, αντιπροσωπεύοντας το 1,3% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Η Πρωτοβουλία αναμένεται επίσης να συμβάλλει στην έξοδο 7,6 εκατομμυρίων ανθρώπων από την ακραία φτώχεια και 32 εκατομμυρίων ανθρώπων από τη μέτρια φτώχεια στις χώρες της Πρωτοβουλίας.
  • Το Ταμείο του Δρόμου του Μεταξιού που ιδρύθηκε από την Κίνα και η Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων Υποδομών, που υποστηρίζεται επίσης από τις σχετικές χώρες, παρέχουν επενδυτική και χρηματοδοτική στήριξη για τη συνδεσιμότητα των υποδομών και τη βιώσιμη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη στις χώρες της Πρωτοβουλίας.
  • Μαζί με τους εταίρους της, η Κίνα έχει δρομολογήσει συνέργειες στον τουρισμό, τις εκπαιδευτικές ανταλλαγές και τις ανταλλαγές μεταξύ μέσων ενημέρωσης και δεξαμενών σκέψης, προωθώντας τις ανταλλαγές μεταξύ των ανθρώπων, την πολιτιστική ολοκλήρωση και την αμοιβαία μάθηση μεταξύ πολιτισμών από διαφορετικές χώρες.
  • Η Κίνα συνεργάζεται επίσης με τους εταίρους της για τη συνεχή προώθηση της κατασκευής του Δρόμου του Μεταξιού της Υγείας, του Πράσινου Δρόμου του Μεταξιού, του Δρόμου της Καινοτομίας, του Ψηφιακού Δρόμου του Μεταξιού και της υψηλής ποιότητας ανάπτυξης της Πρωτοβουλίας Ζώνη και Δρόμος, συμβάλλοντας περισσότερο στη δημιουργία μιας κοινότητας με κοινό μέλλον για την ανθρωπότητα.

Όσον αφορά τις σχέσεις Ελλάδας - Κίνας:

Ο Κινέζος πρέσβης δήλωσε ότι το λιμάνι του Πειραιά έχει γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι πολλαπλών χρήσεων στη Μεσόγειο και το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι πολλαπλών χρήσεων στην Ευρώπη. Έχει επίσης αναδειχθεί σε ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Η ετήσια χωρητικότητά του σε διακίνηση έχει ανέλθει στο υψηλό ρεκόρ των 7,2 εκατ. TEUs, καταλαμβάνοντας την 26η θέση παγκοσμίως. Ο Πειραιάς έχει επίσης δημιουργήσει περισσότερες από 3.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας, συνεισφέροντας άμεσα περισσότερα από 1,4 δισ. ευρώ στην τοπική οικονομία και ενισχύοντας το ΑΕΠ της Ελλάδας κατά 0,8%. Επιπλέον, η ισχυρή ανάπτυξη της κρουαζιέρας του λιμανιού έχει προωθήσει αποτελεσματικά την ανάκαμψη του ελληνικού τουριστικού τομέα, προσφέροντας τεράστια οικονομικά οφέλη στην περιοχή. Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου το λιμάνι του Πειραιά έχει δεχθεί 750 κρουαζιέρες και 1,2 εκατ. τουρίστες. Σύμφωνα με τις αναφορές του Χρηματιστηρίου Αθηνών, οι μέτοχοι του ΟΛΠ έλαβαν μέρισμα 1,05 ευρώ ανά μετοχή το 2022», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κινέζος πρέσβης.

Συνεχίζοντας στο ίδιο μήκος κύματος, υπογράμμισε ότι η γραμμή China-Europe Land-Sea Express που ξεκινά από το λιμάνι του Πειραιά έχει μειώσει τους χρόνους μεταφοράς κατά τουλάχιστον 7 έως 10 ημέρες, αποτελώντας έναν τρίτο σημαντικό δίαυλο για το εμπόριο Κίνας-Ευρώπης, που φτάνει μέχρι τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και συμπληρώνει τις παραδοσιακές θαλάσσιες διαδρομές και το China-Europe Railway Express. Το 2022, συνολικά 181.000 TEUs μεταφέρθηκαν μέσω αυτής της γραμμής εξπρές ξηράς-θάλασσας, σημειώνοντας αύξηση 18,4% σε ετήσια βάση, όπως σημείωσε.

china3.jpg