Ο Γιώργος Κώτσηρας είναι διδάκτωρ της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με ειδίκευση στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο, μιλά αγγλικά και γαλλικά, εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία τον Ιούλιο του 2019, στη Δυτική Αττική, κατά τον ανασχηματισμό της 4ης Ιανουαρίου του 2021 προήχθη στη θέση του υφυπουργού Δικαιοσύνης, αρμόδιου για θέματα Διεθνούς Συνεργασίας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων – είναι λίγες από τις πληροφορίες που ερανιστήκαμε από το βιογραφικό του υφυπουργού Εξωτερικών στη δεύτερη τετραετία που μόλις ξεκίνησε για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ισως την πιο ζεστή μέρα του φετινού καλοκαιριού ο κ. Κώτσηρας συζήτησε με «Το Μανιφέστο» για τις σχέσεις της Ελλάδας με την Τουρκία, έπειτα από τη συνάντηση του Ελληνα πρωθυπουργού με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ και μας έδωσε απαντήσεις για την ψήφο του απόδημου ελληνισμού – «με τη συγκεκριμένη ρύθμιση ανοίγει ο δρόμος ώστε όλοι οι Ελληνες της διασποράς που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους να μπορέσουν να μετέχουν στην εκλογική διαδικασία απ’ όπου κι αν κατοικούν» λέει με έκδηλη αισιοδοξία και καλεί «όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα να συμβάλουν σε αυτό το ιστορικό εγχείρημα και να στηρίξουν εμπράκτως και με θετική ψήφο στη Βουλή τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία».
Το καλό κλίμα που έχει δημιουργηθεί με την Τουρκία έως πού μπορεί να φτάσει;
Ποια είναι αυτήν τη στιγμή η στόχευση της Αθήνας; Η πρόσφατη συνάντηση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, με τον Τούρκο πρόεδρο, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ στο Βίλνιους, αποτέλεσε μία ευκαιρία επανεκκίνησης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις ύστερα από τέσσερα δύσκολα χρόνια.
Πρώτα και πάνω απ’ όλα, θέλουμε να διατηρήσουμε ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας και να καλλιεργηθεί εκ νέου μία σχέση εμπιστοσύνης. Κι αυτή η σχέση εμπιστοσύνης δεν οικοδομείται από τη μία στιγμή στην άλλη. Πρέπει να επιδιώξουμε να γίνει μία νέα αρχή, προσπαθώντας να υπερκεράσουμε τα εμπόδια που εμφανίστηκαν τα τελευταία χρόνια και να παραμερίσουμε το κλίμα καχυποψίας που μπορεί να έχει δημιουργηθεί. Αλλωστε, η διαφύλαξη του καλού κλίματος θα μας βοηθήσει να οικοδομήσουμε πάνω στη θετική ατζέντα.
Από κει και πέρα, με τη γειτονική Τουρκία έχουμε να αντιμετωπίσουμε και άλλα ενεργά ζητήματα, όπως είναι η διαχείριση του μεταναστευτικού, για το οποίο επιζητείται, εκτός των άλλων, και ενίσχυση της ευρωπαϊκής πολιτικής. Οφείλουμε λοιπόν να διατηρήσουμε αυτό το καλό κλίμα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, ως ένα σημαντικό κεκτημένο. Κι αυτό το θετικό κλίμα που διαμορφώνεται τους τελευταίους μήνες στις σχέσεις μας αποτελεί ένα σημείο αναφοράς και επανεκκίνησης για να επιτευχθούν βήματα προόδου που θα ωφελήσουν και τις δύο πλευρές.
Εμείς τη διαφορά μας με τη γειτονική χώρα θα επιδιώξουμε να την επιλύσουμε με όρους οι οποίοι είναι απόλυτα συμβατοί με την υπεράσπιση των εθνικών συμφερόντων μας και το Διεθνές Δίκαιο. Αυτό είναι ξεκάθαρο και το έχει τονίσει επανειλημμένως ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Θεωρείτε πως ο Τούρκος πρόεδρος κάνει αυτήν την ώρα μια στροφή προς τον ρεαλισμό, που μπορεί να ξαναβάλει την Τουρκία σε ευρωπαϊκές ράγες;
Γενικότερα, η Τουρκία φαίνεται να επιχειρεί μία στροφή στην εξωτερική της πολιτική, που δεν σχετίζεται μόνο με τις σχέσεις που διαμορφώνει με την Ελλάδα, αλλά αφορά συνολικότερα τις σχέσεις που οικοδομεί τόσο με την Ευρωπαϊκή Ενωση όσο και με το ΝΑΤΟ και τις ΗΠΑ. Για την Ελλάδα, η δυτική αυτή στροφή είναι καλοδεχούμενη και προς όφελος της χώρας μας και μένει να αποδειχθεί ο βαθμός συνέπειάς της στο μέλλον.
Τι διαφορετικό από αυτά που έγιναν την προηγούμενη φορά για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού θα κάνετε τώρα;
Οπως γνωρίζετε, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών «Αρση περιορισμών για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού» βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση και ευελπιστούμε ότι θα ψηφιστεί προσεχώς στη Βουλή, προσδοκώντας να αποσπάσει μία ευρύτατη κοινοβουλευτική πλειοψηφία.
Θα ήθελα να τονίσω πως το εν λόγω νομοσχέδιο αποτελεί μία ιστορική ευκαιρία, καθώς αίρει όλους τους περιορισμούς που ισχύουν για την άσκηση του δικαιώματος της ψήφου των Ελλήνων πολιτών που βρίσκονται στο εξωτερικό, διευκολύνοντας έτσι περαιτέρω τη σχετική διαδικασία.
Ουσιαστικά, πλέον, με τη συγκεκριμένη ρύθμιση ανοίγει ο δρόμος ώστε όλοι οι Ελληνες της διασποράς που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους να μπορέσουν να μετέχουν στην εκλογική διαδικασία απ’ όπου κι αν κατοικούν. Ετσι, οι Ελληνες πολίτες, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, είτε είναι μόνιμοι κάτοικοι του εξωτερικού είτε τυγχάνει να βρίσκονται στο εξωτερικό κατά την ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών, θα μπορούν να εγγράφονται στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού ώστε να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα από το εξωτερικό, χωρίς περιορισμούς.
Κύριος σκοπός του προωθούμενου νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση της ισότιμης μεταχείρισης του συνόλου των μελών του εκλογικού σώματος, με ιδιαίτερη έμφαση στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος τόσο των εκλογέων που είναι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού όσο και των εκλογέων που τυγχάνει να ευρίσκονται στο εξωτερικό κατά την ημέρα των εκλογών, στο πλαίσιο της τήρησης της αρχής της καθολικότητας της ψηφοφορίας. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι το 2019, οι Ελληνες πολίτες που μόνιμα ή προσωρινά βρίσκονταν στο εξωτερικό δεν μπορούσαν να ψηφίσουν σε εκλογικές διαδικασίες.
Το 2019 η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έκανε το πρώτο –μεγάλο– βήμα, εισηγούμενη νόμο, σύμφωνα με τον οποίο για πρώτη φορά οι συμπατριώτες μας που μονίμως ή προσωρινώς διαμένουν στο εξωτερικό αποκτούν το δικαίωμα εγγραφής σε ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογών εξωτερικού και βεβαίως της άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος από το εξωτερικό. Η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει τις καίριες πρωτοβουλίες για την άσκηση του δικαιώματος της ψήφου των αποδήμων, αίροντας όλους τους περιορισμούς που ισχύουν μέχρι σήμερα.
Στόχος της κυβέρνησής μας και προσωπικά του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι η περαιτέρω ενίσχυση της φωνής των αποδήμων. Και θα πρέπει όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα να συμβάλουν σε αυτό το ιστορικό εγχείρημα και να στηρίξουν εμπράκτως και με θετική ψήφο στη Βουλή τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία.
Από τις πρώτες συναντήσεις, πώς αξιολογείτε τη στάση των κομμάτων;
Οπως ανέφερα χαρακτηριστικά και στην προηγούμενη ερώτησή σας, τα κοινοβουλευτικά κόμματα και κυρίως η αξιωματική αντιπολίτευση οφείλουν να επιδείξουν τη δέουσα σοβαρότητα, ειδικότερα πάνω σε κρίσιμα θέματα και νομοθετικά ζητήματα που έρχονται προς ψήφιση στη Βουλή και, μάλιστα, όπως εν προκειμένω, έχουν ισχυρό συμβολισμό και εντόνως εθνικό προσανατολισμό.
Στη σαφή θέση της κυβέρνησης να δοθεί στους Ελληνες του εξωτερικού ένα δικαίωμα που τους ανήκει, εκείνο της ψήφου, ο ΣΥΡΙΖΑ «απαντά» με τον ίδιο τρόπο που «απάντησε» το 2021: να μην προσμετράται η ψήφος των αποδήμων στο σύνολο της Επικράτειας! Δηλαδή, να παραβιαστεί η αρχή της ισοτιμίας της ψήφου και της ισότητας μεταξύ των Ελλήνων πολιτών. Ευελπιστώ να αλλάξει, σύντομα, στάση.
Η θέση της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας ήταν εξ αρχής και παραμένει ξεκάθαρη: Κάθε Ελληνας πολίτης να μπορεί να συμμετάσχει στις εθνικές εκλογές απ’ όπου κι αν κατοικεί. Η μόνη απόδειξη που χρειάζεται είναι να βρίσκεται εγγεγραμμένος στους εκλογικούς καταλόγους και να εγγραφεί στους ειδικούς καταλόγους του εξωτερικού. Οι συνθήκες είναι πλέον ώριμες για να κάνουμε το δεύτερο άλμα, μετά το πρώτο άλμα που επετεύχθη το 2019. Αποτελεί ένα «στοίχημα συνέπειας» για τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου, που καλούνται να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων, για μία νομοθετική παρέμβαση που θα ενώσει τις Ελληνίδες και τους Ελληνες σε όλο τον κόσμο.