Για τον Γιώργο Γεραπετρίτη από τη σύγκριση μεταξύ της εξαγγελίας του Κυριάκου Μητσοτάκη για επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 μίλια στο Ιόνιο και της αντίστοιχης εξαγγελίας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αναδεικνύεται μια ειδοποιός θεσμικά διαφορά ανάμεσα στην παρούσα διακυβέρνηση και την προηγούμενη. Η δεύτερη, λέει, προτίμησε να το ανακοινώσει με έναν «εντελώς αντιθεσμικό τρόπο» και σκόπευε να εκδώσει ένα Προεδρικό Διάταγμα, «που θα σήμαινε ότι η Βουλή δεν θα είχε κανέναν λόγο στο κρίσιμο αυτό ζήτημα».
Ο υπουργός Επικράτειας μιλώντας στην εφημερίδα Τα Νέα και την Καρολίνα Παπακώστα κατηγορεί, ταυτόχρονα, για «ανερμάτιστη αντιπολίτευση» την Κουμουνδούρου, επειδή το αίτημα της ΚΟ της – για κύρωση της συμφωνίας με την Αίγυπτο με ονομαστική ψηφοφορία στο κοινοβούλια – στέρησε την ελληνική διπλωματία από ένα επιπλέον όπλο στο άτυπο Συμβούλιο των Ευρωπαίων ΥΠΕΞ την Τετάρτη. Οσο για το άλλο μεγάλο θέμα της εβδομάδας, το άνοιγμα των σχολείων, εξηγεί μιλώντας στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» ότι η λειτουργία ολιγομελών τμημάτων δεν ανακοινώθηκε γιατί είναι τεχνικά αδύνατη και δημοσιονομικά δυσβάστακτη.
Τα μέτρα περιορισμού της διάδοσης του COVID-19 που έχουν επιβληθεί μέχρι τώρα αποδίδουν;
Συνεχίζουμε να οικοδομούμε μέτρα για τη διασφάλιση της δημοσίας υγείας πάνω σε ένα τρίπτυχο αντιμετώπισης του ιού. Εγκυρη εισαγωγή προληπτικών μέτρων, αυστηροί έλεγχοι στην τήρηση των περιορισμών και εξασφάλιση υγειονομικής επάρκειας. Σε σχέση με τα προληπτικά μέτρα, πραγματοποιούνται κατά μέσο όρο περίπου 19.000 τεστ ημερησίως σε σχέση με τα 800 τεστ προ πενταμήνου, εφαρμόζουμε έναν καινοτόμο και πρωτοποριακό αλγόριθμο για τον έλεγχο στις εισόδους της χώρας στη βάση προηγούμενης δήλωσης του επισκέπτη για την ύπαρξη επιβαρυντικών επιδημιολογικών δεικτών, αναπτύσσουμε διευρυμένη ιχνηλασία όσων συνδέονται με διαγνωσμένο κρούσμα, προσαρμόζουμε τα μέτρα όπου εμφανίζονται αυξημένοι δείκτες. Σε σχέση με τους ελέγχους τήρησης των μέτρων, όλες οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες ελέγχουν πανελλαδικά περισσότερα από εξίμισι χιλιάδες σημεία ενδιαφέροντος καθημερινά επιβάλλοντας πρόστιμα σε ιδιώτες και επιχειρήσεις για παραβίαση των κανόνων προστασίας της δημόσιας υγείας και αναστολή λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Σε σχέση με την εξασφάλιση υγειονομικής επάρκειας, χάρη στη μεθοδική προσπάθεια των τελευταίων μηνών έχουμε εξασφαλίσει τον αναγκαίο εξοπλισμό και αναβαθμίσει τη χωρητικότητα σε μονάδες εντατικής θεραπείας και ειδικές κλίνες Covid, ώστε σήμερα να βρισκόμαστε σε πολύ χαμηλό επίπεδο κάλυψης σε σχέση με τη δυναμικότητα των νοσοκομείων. Η αναμενόμενη αύξηση των κρουσμάτων λόγω του ανοίγματος της χώρας με σύνεση στον τουρισμό, αλλά και της χαλάρωσης σε σχέση με την τήρηση εκ μέρους των πολιτών των περιοριστικών μέτρων, απαιτεί προφανώς εγρήγορση, αλλά ακόμη δεν προκαλεί πίεση στο σύστημα υγείας. Βρισκόμαστε συνολικά ακόμη σε πολύ καλύτερη μοίρα σε σχέση με τις περισσότερες χώρες του κόσμου.
Το ενδεχόμενο ενός νέου γενικού λοκντάουν απορρίπτεται κατηγορηματικά από την κυβέρνηση. Αν η επιδημιολογική κατάσταση το φθινόπωρο οδηγήσει τους ειδικούς να το εισηγηθούν ως τη μοναδική λύση αναχαίτισης ενός δεύτερου κύματος του ιού;
Η επικείμενη κυκλοφορία εμβολίου για την αντιμετώπιση του ιού, οι προβλέψεις με βάση τα τρέχοντα επιδημιολογικά δεδομένα, η εξοικείωση των πολιτών με τη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης και η αναβάθμιση των υγειονομικών μας δομών μάς κάνουν αισιόδοξους ότι δεν θα χρειαστεί νέα καθολική απαγόρευση κίνησης. Πάντα η βασική μας προδιάθεση είναι να ακούμε τους επιστήμονες στο συγκεκριμένο πεδίο, που είναι κρίσιμη συνιστώσα για την επιτυχία του εγχειρήματος, αλλά δεν προκύπτει η ανάγκη νέων μέτρων τέτοιας εμβέλειας.
Η συμφωνία με την Αίγυπτο περιέχει διατάξεις οι οποίες αποδυναμώνουν τη μελλοντική διαπραγματευτική δύναμη της Ελλάδας απέναντι στις τουρκικές διεκδικήσεις, λένε από τον ΣΥΡΙΖΑ.
Η συμφωνία με την Αίγυπτο, όπως και με την Ιταλία, για τον καθορισμό αποκλειστικής οικονομικής ζώνης των δύο χωρών είναι σύμφωνη με το διεθνές δίκαιο και αμοιβαία επωφελής. Ειδικά για τη χώρα μας, εξουδετερώνει εν τοις πράγμασι το ανυπόστατο τουρκολιβυκό μνημόνιο. Ηταν δε μεγάλη επιτυχία η ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης πριν από την ανάρτηση και κυκλοφορία από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών του τουρκολιβυκού μνημονίου, που καθυστέρησε σημαντικά χάρη στη συστηματική προσπάθεια της ελληνικής διπλωματίας. Είναι δε εξαιρετικά σημαντικό ότι Ελλάδα και Αίγυπτος συμφώνησαν ρητά να συνεχίσουν τη διαπραγμάτευση για την επέκταση του καθορισμού και προς ανατολάς, ενώ βεβαίως η χώρα μας διατηρεί πάντοτε τη δυνατότητα συμφωνίας για τις θαλάσσιες ζώνες με την Κύπρο. Στο ζήτημα αυτό η στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι ανερμάτιστη και υποκριτική. Υποκριτική, διότι ο ίδιος ο κ. Τσίπρας υποστήριζε τη μερική οριοθέτηση με την Αίγυπτο, τα στελέχη της κυβέρνησής του είχαν ταχθεί υπέρ αυτής της επιλογής, ενώ και σήμερα σημαντικό μέρος κορυφαίων στελεχών του υποστηρίζουν την αναγκαιότητα της συμφωνίας που υπογράφηκε. Ανερμάτιστη, διότι ζητήθηκε ονομαστική ψηφοφορία στη Βουλή, γεγονός που εμπόδισε την ελληνική διπλωματία να επικαλεστεί στο χθεσινό άτυπο Συμβούλιο υπουργών Εξωτερικών την κυρωμένη συμφωνία, ενόσω η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε «παρών». Σε μία ιστορική στιγμή για τη χώρα, όπου κάθε κοινοβουλευτική παράταξη οφείλει να τοποθετείται με αίσθημα ευθύνης, η αξιωματική αντιπολίτευση επέλεξε για μικροπολιτικές σκοπιμότητες την άρνηση ψήφου. Πρωτοφανής στάση περιορισμένης εθνικής ευθύνης, την οποία θα αξιολογήσουν ο ελληνικός λαός και ο ιστορικός του μέλλοντος.
Ποια μηνύματα στέλνει εντός συνόρων η επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 μιλιά στο Ιόνιο; Και ποια εκτός συνόρων; Τι άλλαξε από το 2018 όταν η ΝΔ κατηγορούσε την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πως ανακοινώνοντας την πρόθεσή της να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα στα 12 μιλιά στο Ιόνιο δίνει «τη δυνατότητα στην Τουρκία να επιμείνει στη γνωστή της θέση ότι στο Αιγαίο δεν μπορεί να εφαρμοστεί πλήρως το Δίκαιο της θάλασσας, διότι δήθεν πρόκειται για ειδική περίπτωση»;
Η Νέα Δημοκρατία, ως αξιωματική αντιπολίτευση, το 2018 είχε καταγγείλει την κυβέρνηση για την προχειρότητα με την οποία διαχειριζόταν κρίσιμα εθνικά θέματα. Και αυτό διότι η αναγγελία για επέκταση των χωρικών υδάτων έγινε με εντελώς αντιθεσμικό τρόπο από τον απερχόμενο υπουργό Εξωτερικών κατά την τελετή παράδοσης-παραλαβής του υπουργείου. Μάλιστα, η εξαγγελία αναφερόταν σε έκδοση Προεδρικού Διατάγματος που θα σήμαινε ότι η Βουλή δεν θα είχε κανέναν λόγο στο κρίσιμο αυτό ζήτημα. Η Νέα Δημοκρατία τότε επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί επί της ουσίας του ζητήματος. Σήμερα, η κυβέρνηση, διατηρώντας ακέραιο το δικαίωμα να προβεί σε ανάλογες δράσεις και αλλού στην επικράτεια, αναλαμβάνει την ιστορική ευθύνη να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα προς δυσμάς, αξι- οποιώντας το μεγάλο διπλωματικό κεφάλαιο που έχει κατακτήσει η χώρα με πολύπλευρες συμμαχίες σε επίπεδο κρατών και διεθνών οργανισμών. Διότι, βεβαίως, ας μην παραβλέπουμε ότι η εξαγγελία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δεν υλοποιήθηκε ποτέ από την προηγούμενη διακυβέρνηση. Σήμερα η Ελλάδα δεν γίνεται απλά πιο δυνατή στο διεθνές στερέωμα, αλλά επιπλέον μεγαλώνει.
Η ελληνική πολιτική σκηνή ξόρκιζε για χρόνια το ενδεχόμενο μιας προσφυγής στη Χάγη για τα ελληνοτουρκικά. Τι έχει αλλάξει σήμερα και η κυβέρνηση το συζητάει ανοιχτά;
Η προσφυγή σε οποιαδήποτε δικαιοδοσία, πολλώ δε μάλλον διεθνή, έχει εξ ορισμού μία διακινδύνευση λόγω του απρόβλεπτου της απόφασης που θα εκδοθεί. Σήμερα, η Ελλάδα αναγνωρίζεται ως πυλώνας σύνδεσης και ισορροπίας στην ευρύτερη περιοχή, κυρίως όμως όλοι αντιλαμβάνονται την προσήλωσή της στο διεθνές δίκαιο και τη διεθνή νομιμότητα. Υπό αυτό το πρίσμα, εμμένουμε στη βασική μας θέση για διάλογο αποκλειστικά και μόνο σχετικά με τον καθορισμό των θαλασσίων ζωνών στην περιοχή μας και, σε περίπτωση μη ευδοκίμησής του. μπορούμε να δεχτούμε την προσφυγή σε διεθνές δικαστήριο. Με επίγνωση της ιστορικής μας ευθύνης, προχοιράμε στη διευθέτηση σημαντικών ζητημάτων εξωτερικής πολιτικής που εκκρεμούν επί δεκαετίες, όπως συνέβη με τις συμφωνίες οριοθέτησης με Ιταλία και Αίγυπτο, αλλά και στην ανάπτυξη διπλωματικών συμμαχιών με ισχυρούς παίκτες στην ευρύτερη περιοχή μας. Με σχέδιο και όραμα για τη χωρά αναβαθμίζουμε τη διεθνή μας θέση και στηρίζουμε έμπρακτα τα εθνικά μας δίκια.
Πολλοί εκπαιδευτικοί δεν πείστηκαν από το σχέδιο για το άνοιγμα των σχολείων που παρουσίασε η υπουργός Παιδείας. Ζητούν να συγκροτηθούν μικρότερες τάξεις, μέχρι 15 μαθητές. Δεν είναι ένα λογικό αίτημα;
Αντιλαμβάνομαι την ευαισθησία των εκπαιδευτικών και των γονέων. Εντούτοις, το επιθυμητό δεν είναι πάντοτε εύλογο και, ιδίως, δεν είναι πάντα εφικτό. Ολοι θα επιθυμούσαμε λίγους μαθητές σε μεγάλες αίθουσες. Αυτό όμως θα απαιτούσε είτε πολύ μεγαλύτερο αριθμό αιθουσών και εκπαιδευτικών είτε εκ περιτροπής διδασκαλία. Το πρώτο είναι τεχνικά αδύνατον και δημοσιονομικά δυσβάστακτο και το δεύτερο αντιεκπαιδευτικό. Εκείνο το οποίο θα διασφαλιστεί απόλυτα είναι η τήρηση των ατομικών προστατευτικών μέτρων, ο ενδελεχής καθαρισμός των σχολικών κτιρίων, ο συστηματικός έλεγχος για την τήρηση των σχετικών κανόνων, η εκτεταμένη ενημέρωση μαθητών και εκπαιδευτικών, η επέκταση του ολοήμερού σχολείου για την αποφυγή του συγχρωτισμού με ευάλωτες κατηγορίες. Εξάλλου, σε καμιά χώρα, ακόμη και από εκείνες που βρίσκονται σε πολύ χειρότερη κατάσταση σε σχέση με τη δική μας, δεν έχει υπάρξει διακοπή του φυσικού εκπαιδευτικού έργου. Η προσωπική μου πεποίθηση, που ακολουθεί απολύτως τη γνώμη των ειδικών, είναι ότι τα παιδιά θα πρέπει όχι μόνο για λόγους παιδαγωγικούς αλλά και ψυχολογικούς να βρεθούν και πάλι στη φυσική τους κοινότητα, το σχολείο.
Η έκθεση Πισσαρίδη έχει κατατεθεί ήδη σε δημόσια διαβούλευση. Η κυβέρνηση σκοπεύει να συμπεριλάβει στο εθνικό σχέδιο που θα υποβληθεί στην Κομισιόν για την εκταμίευση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης θέσεις της αντιπολίτευσης;
Το ενδιάμεσο πόρισμα της Επιτροπής Πισσαρίδη για την ελληνική οικονομία στα περισσότερα σημεία του ενισχύει τις βασικές θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με τη μεταρρύθμιση του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, ιδίως σε ό,τι αφορά την ενίσχυση της μισθωτής εργασίας, τη μείωση της παραοικονομίας, την αύξηση των επενδύσεων και εξαγωγών ως ποσοστό του ΑΕΠ και την επένδυση στη γνώση, την τεχνολογία αιχμής, την καινοτομία και την πράσινη ανάπτυξη. Εργαζόμαστε ήδη συστηματικά για την εκπόνηση του σχεδίου που θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να είμαστε σε θέση να το υποβάλουμε έγκαιρα σε δημόσια διαβούλευση και σε πολιτικό διάλογο. Η κυβέρνηση έχει αποδείξει τον διαβουλευτικό της χαρακτήρα και σας διαβεβαιώ ότι κάθε παραγωγική πρόταση που θα προέλθει είτε από την κοινωνία είτε από τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου θα αξιοποιηθεί προσηκόντως.
Επαρκούν τα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους για να χρηματοδοτηθεί το νέο πακέτο στήριξης της οικονομίας που θα εξαγγείλει ο πρωθυπουργός τον Σεπτέμβριο;
Οπως όλη η υφήλιος, έτσι και η Ελλάδα θα συνεχίσει για ένα διάστημα την υφεσιακή της πορεία. Παρά τη σημαντική εξάρτηση της οικονομίας μας από τις υπηρεσίες που συνδέονται ιδίως με τον τουρισμό, χάρη στη συνετή δημοσιονομική διαχείριση, έχουμε διασφαλίσει την αναγκαία κρίσιμη μάζα αποθεμάτων, ενώ παράλληλα η σχετική δυναμική της οικονομίας μάς επιτρέπει να δανειζόμαστε με μηδενικά ή πολύ χαμηλά επιτόκια. Σε συνδυασμό και με τους σημαντικούς πόρους που η χώρα εξασφάλισε από το Ταμείο Ανάκαμψης και το πολυετές δημοσιονομικό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, είμαι σίγουρος ότι θα μπορέσουμε να αντεπεξέλθουμε στις πράγματι μεγάλες δυσκολίες που θα προκόψουν λόγω της υγειονομικής κρίσης και της περιορισμένης κίνησης της οικονομίας.
Την εβδομάδα αυτή τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση ο νέος κώδικας διευθέτησης οφειλών και δεύτερης ευκαιρίας για ιδιώτες και επιχειρήσεις. Τι σημαίνει αυτό για την πραγματική οικονομία;
Πρόκειται για μία ακόμα μεγάλη μεταρρύθμιση, την οποία αναλαμβάνει να υλοποιήσει η παρούσα διακυβέρνηση διαχειριζόμενη τη συστημική βόμβα του τεράστιου ιδιωτικού χρέους στην Ελλάδα. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το συνολικό ιδιωτικό χρέος είναι σήμερα μεγαλύτερο από το ΑΕΠ της χώρας. Περίπου 92 δισ. αφορούν μη εξυπηρετούμενα δάνεια και 142 δισ. οφειλές προς το Δημόσιο. Εγινε μία εξαιρετικά συστηματική εργασία για να μπορέσουμε να συνδυάσουμε την ανάγκη αποκάθαρσης των οφειλών. με την υποχρέωση να μη διαταραχθεί η κοινωνική συνοχή. Βασική φιλοσοφία είναι να παρασχεθεί η δυνατότητα ρύθμισης και αναδιάρθρωσης χρεών σε ιδιώτες και επιχειρήσεις παρέχοντας μία γνήσια δεύτερη ευκαιρία για να μπορέσουν να συνεχίσουν την πορεία τους. Και αυτό με ιδιαίτερη προσοχή στον διαχωρισμό των πραγματικά ευάλωτων κατηγοριών, προς τις οποίες παρέχεται αποτελεσματική προστασία, έναντι των στρατηγικών κακοπληρωτών που υπεκφεύγουν των υποχρεώσεών τους προσχηματικά. Διασφαλίζουμε έτσι ότι το Δημόσιο εισπράττει τα ποσά που του αναλογούν, χωρίς να περιέρχεται σε χειρότερη θέση από ό,τι θα ελάμβάνε σε περίπτωση πτώχευσης, χωρίς όμως να θίγεται η βιωσιμότητα των πολιτών και των επιχειρήσεων που βρίσκονται σε δυσκολία. Ενα νέο καινοτόμο ρυθμιστικό πλαίσιο που φιλοδοξεί να τερματίσει ακόμα μία χρόνια παθογένεια.