Και ξαφνικά, λες και δεν είχαμε άλλα θέματα να μας απασχολούν, προέκυψε θέμα ΕΛΤΑ με ξαφνικό θάνατο άνω των 200 καταστημάτων σε όλη τη χώρα! Μετά τον σάλο και τις αντιδράσεις, τα ΕΛΤΑ, που με υπογραφή ΣΥΡΙΖΑ έχουν περάσει στο αιωνόβιο Υπερταμείο, ανακοίνωσαν πως «σε πρώτη φάση» η αναστολή λειτουργίας καταστημάτων θα αφορά αυτά που βρίσκονται σε αστικά κέντρα και πρωτεύουσες των νομών της χώρας, όπου υπάρχουν και άλλα καταστήματα.
Η κατάσταση είναι εξοργιστική για μια σειρά από λόγους:
-Για την υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ, που είχε το θράσος να περάσει στην αντεπίθεση, ενώ όχι μόνο έβαλε τα ΕΛΤΑ στο Υπερταμείο, αλλά επί των ημερών του οι ζημιές τους ήταν οι μεγαλύτερες από την ίδρυσή τους, το 1828!
-Για το ΠΑΣΟΚ, που επί των ημερών του βούλιαξαν στα χρέη όλες οι ΔΕΚΟ – μόνο το 1998 τα ΕΛΤΑ χρηματοδοτήθηκαν με 400 εκατ. για την ανασυγκρότηση των ταχυδρομείων, αλλά δεν έγινε τίποτε.
-Για τα «χρυσά παιδιά» που πέρασαν από εκεί. Για τη σημερινή διοίκηση που αποφάσισε εκ των υστέρων να διεκτραγωδήσει την κατάσταση, αφού επιδόθηκε σε ασκήσεις επί χάρτου, καταλήγοντας στην εύκολη λύση.
-Και βέβαια για τις χρυσοπληρωμένες διοικήσεις του Υπερταμείου, που χρόνια τώρα μας ενημερώνει μόνο για επιτυχίες, βραβεία, νέα πρόσωπα, «νέα στρατηγικά σχέδια» με «διαφάνεια, λογοδοσία και δημοσιοποίηση όλων των πληροφοριών των θυγατρικών του» και δεσμεύσεις για «βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων των επιχειρήσεων, μείωση των ελλειμμάτων, εκσυγχρονισμό υποδομών, διασφάλιση της οικονομικής τους βιωσιμότητας και ενίσχυση της εργασιακής ασφάλειας». Και άλλα πολλά τέτοια βερμπαλιστικά που περιλάμβανε το Στρατηγικό Σχέδιο 2018-2022.
Καπνός οι «δεσμεύσεις»
Εκεί κάπου σ’ αυτό το πολλά υποσχόμενο πρόγραμμα υπήρχε και ένας Μηχανισμός Συντονισμού, «ο οποίος καθορίζει τις σχέσεις μεταξύ Κράτους, Εταιρείας και Δημόσιων Επιχειρήσεων». Στο ίδιο «Σχέδιο» περιλαμβανόταν και η δέσμευση «παροχής βελτιωμένων και σύγχρονων υπηρεσιών και αγαθών με ανταγωνιστικό κόστος, και με γνώμονα την κοινωνική και εδαφική συνοχή της χώρας, παρέχοντας υπηρεσίες σε όλη την επικράτεια μέσω της διαφάνειας και της κοινωνικής λογοδοσίας στη διαχείρισή τους». Και μάλιστα, «με πρόσβαση σε εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης».
Τον Ιούνιο του 2022, παρουσιάστηκε το νέο Στρατηγικό Σχέδιο για την περίοδο 2022-2024, οπότε και πληροφορηθήκαμε ότι αποστολή του Υπερταμείου, μεταξύ άλλων, είναι να χτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πολίτες!
Σ’ αυτά ακριβώς τα Σχέδια συναντούμε την πιο εξοργιστική απ’ όλες τις πτυχές αυτής της νέας αχρείαστης τρικυμίας. Και προβάλλουν αμείλικτα ερωτήματα: Πώς συντονίζεται το τερατούργημα του ΣΥΡΙΖΑ με το κράτος; Πότε υπήρξε η πολυτραγουδισμένη κοινωνική λογοδοσία; Πού πήγαν οι σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πολίτες; Πότε μας είπαν ότι «εμείς παιδιά ως εδώ, στύψαμε τα λαμπρά μυαλά μας, αλλά νικηθήκαμε από τις ζημιές και τις προκλήσεις».
Αφού έγινε ο κακός χαμός, μας είπαν πως οι λοιπές μεταβολές θα γίνουν εντός τριμήνου, «ώστε να υπάρξει ο χρόνος να εξηγηθεί η αναγκαιότητα των παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν, πάντα με κριτήριο την παροχή καλύτερων υπηρεσιών και να εξετασθεί η λειτουργία πρακτορείων, εφόσον υπάρχει ενδιαφέρον και είναι εφικτό σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες».
Μάλιστα! Και γιατί όλα αυτά δεν έγιναν πριν από τις ανακοινώσεις, που όχι μόνο προκάλεσαν άλλη μια αχρείαστη βλάβη στην κυβέρνηση – πηγές της οποίας μας είπαν ότι «σε πρόσφατες συσκέψεις επισημάνθηκε προς τις διοικήσεις των ΕΛΤΑ και του Υπερταμείου η ελλιπής ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών και της κοινής γνώμης», αλλά προφανώς δεν κατάλαβαν ότι μιλούν σε ώτα μη ακουόντων.
Άλλα έλεγαν το 2018
Προκάλεσαν και τις εξοργιστικές αντιδράσεις μιας αντιπολίτευσης που νομίζει ότι δραστηριοποιείται σε χώρα λωτοφάγων. Εμφανίστηκε, λοιπόν, ο ΣΥΡΙΖΑ, η πηγή όλων των κακών, για να μας πει ότι «η Νέα Δημοκρατία έχει το 100% της ευθύνης για το φιάσκο των ΕΛΤΑ. Το Εποπτικό Συμβούλιο του Υπερταμείου ορίζεται σύμφωνα με τον νόμο 4389/2016, που ρυθμίζει τη λειτουργία του Υπερταμείου. Τα μέλη αυτού του Συμβουλίου ορίζονται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών (Πιερρακάκης) και αυτά διορίζουν διευθύνοντα σύμβουλο. Είναι σαφές ποιος φέρει την ευθύνη, είναι σαφές ποιος προσπαθεί να μεταθέσει τις ευθύνες του αλλού».
Αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ έσπευσε μάλιστα στα γραφεία της διοίκησης των ΕΛΤΑ για να δηλώσει την αγανάκτησή της επειδή, λέει, «το Υπερταμείο που διαχειρίζεται δημόσια περιουσία λειτουργεί σαν να πρόκειται για ένα ιδιωτικό fund»! Ποιοι τα λένε αυτά; Μα αυτοί ακριβώς που δημιούργησαν το Υπερταμείο και έφεραν τα ξένα funds στη χώρα!
Η πραγματικότητα όσον αφορά τον ΣΥΡΙΖΑ, που τολμά σήμερα να περιγράφει όπως τον βολεύει τον ίδιο του τον νόμο, είναι η ακόλουθη: Στις 26/7/2018, το υπουργείο Οικονομικών, απαντώντας στη Νέα Δημοκρατία σχετικά με τροπολογία του πολυνομοσχεδίου για τις σκανδαλώδεις αμοιβές στελεχών του Υπερταμείου (την οποία τελικά απέσυρε) ενημέρωσε ότι «η ΕΕΣΥΠ (σ.σ.: Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, δηλαδή το Υπερταμείο) αξιολογεί και επιλέγει τις διοικήσεις των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, όχι η κυβέρνηση».
Σύμφωνα με τον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, το Εποπτικό Συμβούλιο διορίζει μεταξύ των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου τον πρόεδρο και τον διευθύνοντα σύμβουλο. Ο διορισμός του διευθύνοντος συμβούλου της πραγματοποιείται κατόπιν διαβούλευσης του Εποπτικού Συμβουλίου με τα μη εκτελεστικά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου. Στην έναρξη της διαδικασίας επιλογής το Εποπτικό Συμβούλιο ζητά την απλή γνώμη του υπουργού Οικονομικών επί των προτεινόμενων χαρακτηριστικών του προσώπου που θα διοριστεί ως διευθύνων σύμβουλος. Σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο!
Τι προβλέπει ο νόμος του 2016
Ο νόμος 4389 (ΦΕΚ Α' 94/27.5.2016), για το αιωνόβιο Υπερταμείο, που προέκυψε από την περίφημη 17ωρη διαπραγμάτευση εκείνου του θλιβερού καλοκαιριού του 2015, αναφέρει μεταξύ πολλών άλλων:
1. Η Εταιρεία δεν ανήκει στον δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός εκάστοτε ορίζεται. Οι διατάξεις που αναφέρονται σε δημόσιες επιχειρήσεις, υπό την έννοια του ν. 3429/2005 (Α' 314), δεν εφαρμόζονται ως προς την Εταιρεία (σ.σ.: υπερταμείο), εκτός αν αυτό ρητά προβλέπεται στον παρόντα νόμο.
2. Στο υπερταμείο μεταφέρονται το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου του ν. 3986/2011 (Α' 152) («ΤΑΙΠΕΔ»), η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ του ν. 2636/1998 (Α' 198) («ΕΤΑΔ») και οι «λοιπές θυγατρικές».
3. Το Εποπτικό Συμβούλιο αποτελείται από πέντε (5) μέλη που διορίζονται από τη Γενική Συνέλευση του μοναδικού μετόχου, σύμφωνα με τα κατωτέρω:
α) τρία (3) μέλη επιλέγονται από τον μοναδικό μέτοχο, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας που ενεργούν από κοινού,
β) δύο (2) μέλη, μεταξύ των οποίων ο πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου, επιλέγονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, ενεργώντας από κοινού, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του υπουργού Οικονομικών.
Ένας (1) εκπρόσωπος που ορίζεται από κοινού από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας παρευρίσκεται στις συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, ως παρατηρητής χωρίς δικαίωμα ψήφου. Ο ως άνω εκπρόσωπος ενημερώνεται πλήρως επί των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης και μπορεί να ζητήσει εγγράφως από το Διοικητικό Συμβούλιο κάθε πληροφορία επί των θεμάτων που σχετίζονται με τη λειτουργία της Εταιρείας. Η εν λόγω ενημέρωση παρέχεται σε αυτόν χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση.
4. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου δεν υπέχουν αστική ευθύνη έναντι τρίτων για πράξεις ή παραλείψεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους παρά μόνο για δόλο ή βαρεία αμέλεια. Τα ίδια ισχύουν και για τα μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου και τους εμπειρογνώμονες, τα μέλη Συμβουλίων Εμπειρογνωμόνων ή τα μέλη άλλων γνωμοδοτικών οργάνων της Εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της.
Τους έδωσαν και ασυλία
Με λίγα λόγια, ο ΣΥΡΙΖΑ, υποκύπτοντας στους δανειστές, αποδέχθηκε έναν εικονικό ρόλο του μοναδικού μετόχου –προσοχή, αυτό δεν σημαίνει ότι αυτός κάθεται και τους κοιτάει ή τους παρακαλάει– με τη συμμετοχή στο Εποπτικό Συμβούλιο δύο μελών που ορίζουν οι δανειστές και τριών προσώπων επιλογής της κυβέρνησης, που όμως τελούν υπό την έγκριση των δανειστών. Σύμφωνη γνώμη του υπουργού Οικονομικών απαιτείται και για τον διορισμό των δύο ξένων, αλλά δεν ακούσαμε ποτέ κάποια διαφωνία για κάποιο πρόσωπο.
Ας θυμηθεί ο ΣΥΡΙΖΑ τι φασαρία έκανε ο «Γερούν γερά» όταν τον Σεπτέμβριο του 2015 η τότε θεόπνευστη κυβέρνηση άρχισε να πηγαινοφέρνει ονόματα. Και βέβαια, υπάρχει και ένας έκτος, εκπρόσωπος των δανειστών επίσης, που παρευρίσκεται, παρακολουθεί και ενημερώνει! Και το κυριότερο: Ο ΣΥΡΙΖΑ σε όλους αυτούς έδωσε ασυλία! Οπότε άπαξ και διοριστούν μπορούν να κάνουν του κεφαλιού τους – κάτι προφανώς μη αποδεκτό παρά τον συριζονόμο.
Διότι, σύμφωνα με τον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ:
1. Για την εκπλήρωση του σκοπού της, η Εταιρεία ενεργεί με τρόπο ανεξάρτητο, επαγγελματικό και επιχειρηματικό με μακροπρόθεσμη προοπτική στην επίτευξη των αποτελεσμάτων της.
2. Η Εταιρεία μπορεί να προβαίνει σε κάθε ενέργεια προκειμένου να εκπληρώνει τον σκοπό της εντός του πλαισίου που τίθεται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
3. Ο καθορισμός της αμοιβής μέλους οργάνου της Εταιρείας, καθώς και των εμπειρογνωμόνων θυγατρικών πραγματοποιείται σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται από τον Εσωτερικό Κανονισμό κατά τρόπο που να διασφαλίζει ότι η αμοιβή κυμαίνεται σε ανταγωνιστικά επίπεδα και είναι δυνατό να προσελκύσει άριστους επαγγελματίες.
Και για να τελειώνουμε με τα ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με το Συμπληρωματικό Μνημόνιο του Μαΐου 2018: «Το Υπερταμείο, που θα έχει στην ιδιοκτησία του “πολύτιμα” περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού Δημοσίου, δημιουργήθηκε με τον νόμο 4389/2016 σε ευθυγράμμιση με τη Δήλωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 12ης Ιουλίου. Πρωταρχικό αντικείμενο του Υπερταμείου είναι να διαχειρίζεται πολύτιμα δημόσια περιουσιακά στοιχεία και να προστατεύει, να δημιουργεί και τελικά να μεγιστοποιεί την αξία τους, που θα ρευστοποιηθούν μέσω ιδιωτικοποιήσεων και άλλων μέσων».
Επίσης: «Το Ταμείο και τα περιουσιακά του στοιχεία θα τελούν υπό επαγγελματική διαχείριση σε απόσταση μήκους βραχίονος από το κράτος. Η ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων θα αποτελέσει μία πηγή προς αποπληρωμή του δανείου από τον ESM, σε ευθυγράμμιση με τη Δήλωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου». (Δηλ. το κράτος δεν μπορεί να παρέμβει. Διότι το Υπερταμείο έχει μπει εγγυητής για το χρέος).
Τι μπήκε στο Υπερταμείο
Στις 14 Μαΐου 2017, ψηφίστηκε πολυνομοσχέδιο, βάσει του οποίου «αυτόματα και χωρίς αντάλλαγμα μεταφέρεται στο Υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων η συμμετοχή του Δημοσίου σε πολλές κρατικές επιχειρήσεις».
Έτσι, στο Υπερταμείο μεταφέρθηκαν οι συμμετοχές του ελληνικού Δημοσίου σε ΟΑΣΑ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, «Ελ. Βενιζέλος» (το 25% των μετοχών, ενώ το 30% ανήκε ήδη στο ΤΑΙΠΕΔ), Ελληνικές Αλυκές, ΕΤΒΑ - ΒΙΠΕ, Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου, Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, το 34% της ΔΕΗ (ενώ ήδη το 17% βρισκόταν στο ΤΑΙΠΕΔ), Helexpo, Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών, ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ (τα ποσοστά που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στις δύο εταιρείες), Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό και ΔΕΗ.
Στο Υπερταμείο μπήκαν με μια υπογραφή και οι αρχαιολογικοί χώροι – με αποτέλεσμα να τρέχουν να φέρνουν νόμους για να αφαιρούν πότε τον έναν και πότε τον άλλο. Στις 22 Ιανουαρίου 2019, δόθηκε στη δημοσιότητα από το υπουργείο Πολιτισμού ο πλήρης κατάλογος των 2.330 ακινήτων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που εξαιρέθηκαν από το Υπερταμείο με απόφαση του υπουργού Οικονομικών και του ΚΥΣΟΙΠ. Κάποια από τα «άγνωστα» που μεταβιβάστηκαν στο Υπερταμείο είναι ενδεικτικά: Το ευρύτερο τοπίο των Δελφών, το Τελωνείο Ερμούπολης, το Ωδείο Καλαμάτας και πολλά άλλα αρχαία και νεότερα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς, ακόμη και τα συμμαχικά νεκροταφεία της Θεσσαλονίκης.
Στο Υπερταμείο μεταφέρθηκαν και οι υδρογονάνθρακες, με μια απλή παράγραφο στο τρίτο μνημόνιο: «Στο Ταμείο θα περιέλθουν περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, μετοχές των κρατικών επιχειρήσεων, υποδομές, καθώς και ακίνητα του ελληνικού Δημοσίου.
Στο Ταμείο πιθανόν να ενταχθούν (τραβηγμένο από τα μαλλιά αυτό το “πιθανόν” σε ένα non paper της 7/8/2015) και όλα τα μελλοντικά έσοδα που θα προκύψουν από την εκμετάλλευση του ορυκτού/φυσικού πλούτου της χώρας, υδρογονάνθρακες κ.λπ.)». Αλλά όποιος το παίζει «υπεράνω» και ατσαλάκωτος, υφίσταται μετά τις συνέπειες του «εκεί που μας χρωστάγανε μας πήραν και το βόδι»…