Εξακόσια λεωφορεία της Ο.ΣΥ., εξοπλισμένα με σύγχρονες ψηφιακές κάμερες και υποστηριζόμενα από αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης (AI), εντάσσονται σύντομα στη μάχη για τον εντοπισμό τροχαίων παραβάσεων και τη βελτίωση της ομαλής ροής της κυκλοφορίας, τόσο στις λεωφορειολωρίδες όσο και στο συνολικό οδικό δίκτυο.

Ήδη έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός της Ο.ΣΥ. για την προμήθεια και λειτουργία του νέου Συστήματος Καταγραφής και Ανάλυσης Συνθηκών Οδικού Δικτύου, έργο συνολικής αξίας άνω των 1,56 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, με διάρκεια υλοποίησης 12 μηνών. Η προθεσμία υποβολής προσφορών λήγει τη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025, ενώ οι προσφορές θα αποσφραγιστούν στις 11 Δεκεμβρίου.

Το σύστημα εφαρμόζεται ήδη πιλοτικά σε 10 λεωφορειακές γραμμές της Αττικής, όπου οι κάμερες εντοπίζουν οχήματα που εισέρχονται παράνομα στις λεωφορειολωρίδες, παράνομες σταθμεύσεις και άλλες παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).

Κυρανάκης: «Η τεχνολογία μάς δίνει πιο αξιόπιστα δρομολόγια και μεγαλύτερη ασφάλεια»

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόνισε ότι οι νέες 600 κάμερες ενισχύουν ένα μέτρο που ήδη αποδίδει:
«Όσο προστατεύουμε τις λεωφορειολωρίδες, τόσο καλύτερα κινούνται τα λεωφορεία και ο πολίτης το βλέπει άμεσα στη στάση», σημείωσε.

Υπογράμμισε επίσης ότι στόχος δεν είναι η τιμωρία, αλλά η σωστή λειτουργία ενός δικτύου που εξυπηρετεί εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες καθημερινά. Ο αλγόριθμος του συστήματος έχει ήδη εκπαιδευτεί, ενώ ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη και η Περιφέρεια Αττικής εγκαθιστά παράλληλα σταθερές κάμερες.
Με τη συνεργασία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ολοκληρώνεται το νέο ενιαίο πληροφοριακό σύστημα που θα διαχειρίζεται με ακρίβεια και διαφάνεια όλες τις παραβάσεις.

Πώς θα λειτουργεί το νέο σύστημα

Το σύστημα θα συλλέγει, θα αποθηκεύει και θα αναλύει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο σχετικά με:

  • τις συνθήκες κυκλοφορίας και τη ροή οχημάτων,
  • την κατάσταση των οδικών υποδομών (φθορές, λακκούβες, ρωγμές),
  • τις τροχαίες παραβάσεις γύρω από τα λεωφορεία (παράνομη στάση, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, κίνηση οχημάτων στις λεωφορειολωρίδες).

Στόχος του έργου είναι η βελτίωση της λειτουργίας του δικτύου της Ο.ΣΥ., η ενίσχυση της ασφάλειας επιβατών και οδηγών, η μείωση του λειτουργικού κόστους και η άμεση ειδοποίηση των αρμόδιων αρχών για περιστατικά που απαιτούν παρέμβαση. Παράλληλα, θα συγκεντρώνονται πολύτιμα δεδομένα για τη βελτίωση δρομολογίων και τη χάραξη πολιτικών βιώσιμης κινητικότητας.

Τεχνολογία αιχμής και πλατφόρμα διαχείρισης

Το σύστημα βασίζεται σε:

  • κάμερες υψηλής ανάλυσης, λειτουργικές μέρα-νύχτα,
  • αισθητήρες IoT,
  • αυτοματοποιημένη αναγνώριση οχημάτων και παραβάσεων μέσω AI,
  • cloud πλατφόρμα με εργαλεία παρακολούθησης, ανάλυσης και οπτικοποίησης.

Το λογισμικό μετατρέπει τις πολλαπλές ροές βίντεο σε αναλυτικά στοιχεία, με δυνατότητα πρόβλεψης της κυκλοφορίας και έγκαιρης ειδοποίησης για συμβάντα.

Τα τέσσερα βασικά υποσυστήματα

Η κεντρική πλατφόρμα θα περιλαμβάνει:

  1. Αξιολόγηση οδηγικής συμπεριφοράς και εντοπισμό παραβάσεων
    Εντοπισμός παραβάσεων σε πραγματικό χρόνο, με αυτόματη αποστολή κλήσεων στη θυρίδα του πολίτη.
  2. Πολλαπλή παρακολούθηση στόλου και οχημάτων
    Ζωντανή απεικόνιση μέσω διαδραστικών χαρτών.
  3. Αξιολόγηση δομικής υγείας οδικού δικτύου
    Εντοπισμός φθορών και ταξινόμηση κατά σοβαρότητα.
  4. Οπτικοποίηση στατιστικών και δεδομένων
    Γραφήματα, πίνακες και heatmaps για εύκολη κατανόηση των ευρημάτων.

Οι αλγόριθμοι θα αναγνωρίζουν τύπους οχημάτων (αυτοκίνητα, φορτηγά, μοτοσικλέτες, λεωφορεία), ενώ θα υπολογίζονται μετρικές όπως:

  • αριθμός και ταχύτητα οχημάτων,
  • χρόνοι καθυστέρησης,
  • επίπεδα συμφόρησης,
  • εκπομπές CO₂.

Ενίσχυση ασφάλειας και καλύτερη διαχείριση στόλου

Το νέο σύστημα αναμένεται να βελτιώσει την οδική ασφάλεια, την ποιότητα των δρομολογίων, να μειώσει τις καθυστερήσεις και να συμβάλει στη σωστή συντήρηση των οδοστρωμάτων μέσω έγκαιρης αναγνώρισης φθορών.
Η πλατφόρμα θα επιτρέπει την πλήρη εποπτεία κάθε λεωφορείου, των παραβάσεων που εντοπίστηκαν και των σημείων με αυξημένη κυκλοφοριακή επιβάρυνση.

Νομικό πλαίσιο και προστασία προσωπικών δεδομένων

Το έργο υλοποιείται βάσει του άρθρου 107 του νέου ΚΟΚ, που επιτρέπει την καταγραφή παραβάσεων από ειδικές ηλεκτρονικές συσκευές, με απαραίτητη την προηγούμενη ενημέρωση των πολιτών.

Η Ο.ΣΥ. συμμορφώνεται με το GDPR, διασφαλίζοντας ότι η συλλογή και επεξεργασία δεδομένων γίνεται με πλήρη σεβασμό στην ιδιωτικότητα. Το σύστημα λειτουργεί αποκλειστικά ως καταγραφικό, χωρίς παρέμβαση του προσωπικού.

Διαλειτουργικότητα και μελλοντική επέκταση

Το σύστημα θα συνδέεται με:

  • το Μητρώο Οχημάτων,
  • το φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ,
  • το Μητρώο Πολιτών,
  • το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ).

Θα είναι επεκτάσιμο ώστε στο μέλλον να εντοπίζει παραβάσεις όπως υπέρβαση ταχύτητας, παράβαση διάβασης πεζών, ή απρόσεκτη οδήγηση.

Οικονομικά στοιχεία και επόμενα βήματα

Η εκτιμώμενη αξία:

  • 900.000€ (1.116.000€ με ΦΠΑ) για το βασικό έργο,
  • 360.000€ (446.400€ με ΦΠΑ) ως δικαίωμα προαίρεσης για επέκταση έως 40%.

Η διάρκεια υλοποίησης είναι 12 μήνες, με δυνατότητα παράτασης.
Η πιλοτική λειτουργία θα επιτρέψει προσαρμογές στις ανάγκες του δικτύου, ενώ το προσωπικό θα εκπαιδευτεί από τον ανάδοχο στη χρήση της πλατφόρμας και των εργαλείων ανάλυσης.