Μια νέα εποχή για την οδική ασφάλεια εγκαινιάζει ο νόμος για την Ψηφιακή Ενίσχυση της Οδικής Ασφάλειας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, φέρνοντας εκσυγχρονισμό, διαφάνεια και αυτοματοποιημένες διαδικασίες στη διαχείριση των τροχονομικών παραβάσεων των οδηγών.
Κεντρικός στόχος της μεταρρύθμισης είναι η αναβάθμιση της καταγραφής, βεβαίωσης και είσπραξης παραβάσεων, μέσω πλήρως ψηφιακών διαδικασιών, με βασικό ζητούμενο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και την προστασία της ανθρώπινης ζωής.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, έως το τέλος του έτους θα τεθούν σε πιλοτική λειτουργία κάμερες σε οκτώ επιλεγμένα σημεία της Αττικής, σε δρόμους με αυξημένη κυκλοφορία και επικινδυνότητα.
Οι περιοχές αυτές περιλαμβάνουν κεντρικούς οδικούς άξονες, όπως η Πανεπιστημίου και η Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας, αλλά και κρίσιμα σημεία σε δήμους όπως η Αγία Παρασκευή και η Ραφήνα.

Αναλυτικά τα 8 σημεία εγκατάστασης των πιλοτικών καμερών:
- Δήμος Αθηναίων – Πανεπιστημίου & Λ. Βασ. Σοφίας
- Δήμος Αγίας Παρασκευής – Λ. Μεσογείων & Λ. Χαλανδρίου
- Δήμος Ραφήνας – Πικερμίου – Λ. Μαραθώνος & Φλέμινγκ
- Δήμος Καλλιθέας – Λ. Συγγρού & Αγίας Φωτεινής
- Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης – Λ. Ποσειδώνος & Ερμού
- Δήμος Αλίμου – Λ. Ποσειδώνος & Λ. Αλίμου
- Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης – Λ. Βουλιαγμένης & Τήνου
- Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού – Λ. Κηφισίας & Εθν. Αντιστάσεως
Οι κάμερες θα τοποθετηθούν σε σημεία υψηλού κινδύνου και θα συνδεθούν με το νέο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία έως το Πάσχα.
Μέσω των καμερών θα καταγράφονται σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως:
- παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
- υπερβολική ταχύτητα
- μη χρήση ζώνης ασφαλείας
- χρήση κινητού τηλεφώνου
- κίνηση σε λεωφορειολωρίδες και ΛΕΑ
Η εντατικοποίηση των ελέγχων στοχεύει άμεσα στην πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων και στην αλλαγή οδηγικής νοοτροπίας.
Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.)
Πυρήνας της μεταρρύθμισης είναι η δημιουργία του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.), υπό την εποπτεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Το σύστημα θα:
- διασυνδέει κάμερες και φορητές συσκευές ελέγχου
- καταγράφει εικόνες, βίντεο και χρονικά δεδομένα
- μεταδίδει πληροφορίες με κρυπτογράφηση
- διασφαλίζει πλήρως τα προσωπικά δεδομένα
Οι πολίτες θα ενημερώνονται:
- μέσω ψηφιακής θυρίδας στο gov.gr
- με μηνύματα ειδοποίησης
- με δυνατότητα ηλεκτρονικών ενστάσεων
- και ψηφιακής πληρωμής προστίμων
Δηλώσεις Παπαστεργίου: Στόχος η σωτηρία ανθρώπινων ζωών
«Ο νέος νόμος δεν αφορά απλώς διαδικασίες. Αφορά τη διάσωση ανθρώπινων ζωών», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Δημήτρης Παπαστεργίου, τονίζοντας ότι η αδράνεια δεν είναι επιλογή.
«Γι’ αυτό», συνεχίσει ο κ. Παπαστεργίου, «και προχωρούμε σε ένα σύγχρονο, διαφανές και πλήρως ψηφιακό σύστημα καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων, με στόχο την αντιμετώπιση των αιτιών των συγκρούσεων: την υπερβολική ταχύτητα, τη χρήση κινητού, την παραβίαση φωτεινών σηματοδοτών, τη μη χρήση κράνους και ζώνης».
«Η μεταρρύθμιση στην οποία προχωρούμε με τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη στηρίζεται σε δύο κρίσιμους άξονες. Πρώτον, στην εγκατάσταση καμερών σε επικίνδυνα σημεία, εκεί όπου η εμπειρία και τα δεδομένα δείχνουν αυξημένη πιθανότητα ατυχημάτων. Δεύτερον, στο νέο “Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα”, ένα ψηφιακό εργαλείο που επιτρέπει άμεση ενημέρωση του πολίτη, γρήγορη βεβαίωση της παράβασης, απλοποιημένες ενστάσεις και ηλεκτρονική πληρωμή, εξασφαλίζοντας πλήρη διαφάνεια και λογοδοσία», υπογραμμίζει.
«Ήδη, ξεκινά η πιλοτική εφαρμογή του νέου αυτού μοντέλου, με την εγκατάσταση καμερών σε οκτώ σημεία της Αττικής, ώστε να δοκιμαστεί στην πράξη η αποτελεσματικότητα του νέου μοντέλου. Ο στόχος μας παραμένει απλός και βαθιά ανθρώπινος: λιγότερες παραβάσεις, ασφαλέστεροι δρόμοι και, πάνω απ’ όλα, περισσότερες ζωές που θα σωθούν», καταλήγει ο υπουργός.
Το νέο δίκτυο καμερών θα φτάσει συνολικά τις 2.500, με 2.000 σε σταθερά σημεία υψηλής επικινδυνότητας και 500 σε λεωφορεία δημόσιων συγκοινωνιών για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων. Η Περιφέρεια Αττικής, επίσης, θα εγκαταστήσει 388 κάμερες, οι οποίες θα «κουμπώσουν» στο Ε.Η.Σ., μαζί και με εκείνες που είναι ήδη εγκατεστημένες στην Αττική οδό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η προηγμένη τεχνολογία αναγνώρισης πινακίδων με τεχνητή νοημοσύνη θα επιτρέπει την κατηγοριοποίηση παραβάσεων και θα συμβάλλει στην ταχύτερη αναγνώριση των παραβατών. Ανάλογα, η ψηφιακή αφαίρεση άδειας οδήγησης θα γίνεται άμεσα με την καταγραφή παραβάσεων, ενισχύοντας την αίσθηση ασφάλειας στους δρόμους.
Η εφαρμογή του μέτρου θα αποφέρει σημαντικά οφέλη στην καθημερινότητα των πολιτών, με πιο διαφανείς διαδικασίες καταγραφής παραβάσεων και ισχύς των προστίμων. Οι πολίτες θα μπορούν να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση των προστίμων τους, μειώνοντας τη γραφειοκρατία.
Επίσης, το νέο σύστημα θα ελαφρύνει το «φορτίο» των αστυνομικών αρχών, επιτρέποντας τη μεγαλύτερη εστίαση στην αστυνόμευση και την πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων. Επιπρόσθετα, το νέο πλαίσιο διασφαλίζει τη βελτίωση της εισπραξιμότητας, η οποία σήμερα είναι κάτω από 10% κατά τον πρώτο χρόνο, με στόχο τα έσοδα των Δήμων όχι μόνο να παραμένουν απολύτως ακέραια, αλλά και να εισπράττονται πραγματικά.
Το Ε.Η.Σ. θα διαθέτει ανοικτά δεδομένα, απολύτως ανωνυμοποιημένα, ώστε φορείς, ερευνητές και η Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχουν πρόσβαση σε κρίσιμη πληροφορία για τον σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας. Ένας από τους κύριους στόχους του νόμου, άλλωστε, είναι η ενίσχυση της κουλτούρας οδικής ασφάλειας στην κοινωνία. Δραστηριότητες ενημέρωσης, εκπαιδευτικές καμπάνιες και σεμινάρια θα καλλιεργήσουν μια νέα νοοτροπία γύρω από την οδική ασφάλεια.
Η επιτυχής εφαρμογή του σχεδίου θα έχει άμεσες θετικές συνέπειες για την κοινωνία. Οι πολίτες θα αισθάνονται ασφαλείς στους δρόμους και θα ενισχύεται η εμπιστοσύνη τους στις δημόσιες αρχές, προάγοντας τη συμμετοχή και την ευθύνη. Οι διαδικασίες επιβολής θα επικαιροποιηθούν, ενώ οι παραβάτες θα αντιμετωπίζουν άμεσα τις συνέπειες των πράξεών τους, αποτρέποντας έτσι τις τροχαίες παραβάσεις.
Η ενσωμάτωση τεχνολογίας αιχμής θα βελτιώσει τη διαχείριση των δημόσιων πόρων και θα ελαχιστοποιήσει τις καθυστερήσεις στην επιβολή προστίμων. Το νέο σύστημα απαιτεί συνεργασία και συμμετοχή από όλους, με στόχο την ενημέρωση των πολιτών για τις διαδικασίες και την προώθηση της οδικής ασφάλειας.
Τέλος, η εφαρμογή του συστήματος τονίζει τη σημασία της χρηστής διοίκησης και της ευθύνης του κράτους απέναντι στους πολίτες, ενισχύοντας τη συμμετοχή και τη διαφάνεια στις διαδικασίες.
Μέσω αυτού του τρόπου, η κυβέρνηση επιδιώκει να οικοδομήσει ένα ασφαλέστερο οδικό περιβάλλον και να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τις δημόσιες αρχές. Η στήριξη και η συμμετοχή των πολιτών είναι κρίσιμες για τη θετική εξέλιξη της πρωτοβουλίας και τη διαμόρφωση μιας κουλτούρας συνείδησης και υπευθυνότητας γύρω από την οδική ασφάλεια.
Όπως υπογράμμισε:
- εγκαθίστανται κάμερες σε επικίνδυνα σημεία
- λειτουργεί ενιαίο ψηφιακό σύστημα
- οι παραβάσεις βεβαιώνονται άμεσα
- οι ενστάσεις γίνονται ηλεκτρονικά
- διασφαλίζεται πλήρης διαφάνεια
Συνολικά 2.500 κάμερες σε όλη τη χώρα
Το νέο δίκτυο θα περιλαμβάνει:
- 2.000 σταθερές κάμερες σε επικίνδυνα σημεία
- 500 κάμερες σε λεωφορεία για έλεγχο λεωφορειολωρίδων
- 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής
- καθώς και τις κάμερες της Αττικής Οδού
Η χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης θα επιτρέπει:
- αναγνώριση πινακίδων
- αυτόματη κατηγοριοποίηση παραβάσεων
- άμεση ψηφιακή αφαίρεση διπλώματος
Οφέλη για τους πολίτες και τις Αρχές
Το νέο σύστημα:
- μειώνει τη γραφειοκρατία
- αυξάνει τη διαφάνεια
- ενισχύει την εισπραξιμότητα προστίμων
- αποσυμφορεί τις αστυνομικές υπηρεσίες
- προσφέρει ανοικτά ανωνυμοποιημένα δεδομένα
- στηρίζει τον σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας
Στόχος είναι η αλλαγή κουλτούρας στους δρόμους μέσα από:
- εκστρατείες ενημέρωσης
- εκπαιδευτικά προγράμματα
- δράσεις ευαισθητοποίησης
Η επιτυχία του νέου συστήματος αναμένεται να οδηγήσει σε:
- λιγότερα τροχαία
- ασφαλέστερους δρόμους
- μεγαλύτερη εμπιστοσύνη των πολιτών στο κράτος
- και ενίσχυση της δημόσιας λογοδοσίας