Πέρα από το μισθολογικό πεδίο στο οποίο ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει αύξηση 25% μέχρι το 2027, βασικό στόχος της ΝΔ εφόσον επανεκλεγεί, είναι και η αναδιοργάνωση του Δημοσίου. 

Βασικό εργαλείο των θεσμικών παρεμβάσεων είναι το νέο καθεστώς αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, το οποίο έχει ψηφιστεί από τα μέσα του 2022 και βρίσκεται σε εξέλιξη η εφαρμογή του.

Η νέα αξιολόγηση (δηλαδή μια διαδικασία η οποία έως τώρα είχε μόνο "θεσμική" πλευρά), όμως, θα συνδεθεί −για πρώτη φορά− και με τις αμοιβές στο Δημόσιο (δηλαδή με το μισθολογικό σκέλος). Ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης, προ ημερών, δήλωσε πως η αξιολόγηση είναι ένα εργαλείο για να δώσουμε πριμ παραγωγικότητας και πως είναι ανοιχτός στη "διεύρυνση" των εν λόγω παροχών. Περαιτέρω, το προεκλογικό πρόγραμμα της Ν.Δ. προβλέπει ρητά "ετήσια αξιολόγηση που συνδέεται με αμοιβές και στόχους".

Υπενθυμίζεται πως έως τώρα (με νομοθετικές παρεμβάσεις της απερχόμενης κυβέρνησης) πριμ παραγωγικότητας δίδεται μόνο σε δύο περιπτώσεις στο Δημόσιο:

- Στους υπαλλήλους του e-ΕΦΚΑ, ιδίως σε εκείνους που επέδειξαν εξαιρετικές επιδόσεις στην έκδοση νέων συντάξεων.

- Στους υπαλλήλους που σχετίζονται με την υλοποίηση συγκεκριμένων στόχων των Ετήσιων Σχεδίων Δράσης των υπουργείων, αλλά και σε εκείνους που εμπλέκονται άμεσα στην υλοποίηση Έργων του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας "Ελλάδα 2.0" (μπόνους έως 15% των ετήσιων αποδοχών).

Με άλλα λόγια, μένει να καθοριστεί το πλαίσιο το οποίο θα συνδέσει −σε όλο το Δημόσιο− την παραγωγικότητα με τα πριμ.

Ωστόσο πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν πως προφανώς θα ληφθεί υπ’ όψιν −ως πιλότος− το πώς δόθηκαν τα πριμ αφενός στον e-ΕΦΚΑ και αφετέρου στις υπηρεσίες που σχετίζονται τα ετήσια σχέδια δράσης των υπουργείων και το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα οριζόντιο μοντέλο σύνδεσης παραγωγικότητας (μετά την αξιολόγηση) και πριμ για όλους τους διοικητικούς δημοσίους υπαλλήλους (δηλαδή όλους πλην ενστόλων, εκπαιδευτικών, δικαστικών, υγειονομικών).

Παράλληλα, για να ολοκληρωθεί το παζλ της σύνδεσης παραγωγικότητας (έπειτα από αξιολόγηση) και πριμ, χρειάζεται ένα ακόμα κομμάτι: η επιλογή των προϊσταμένων. Υπενθυμίζεται πως το νέο καθεστώς αξιολόγησης έχει ως επίκεντρο τους προϊσταμένους. Οι σημερινοί προϊστάμενοι, όμως, έχουν επιλεγεί με ένα καθεστώς το οποίο η κυβέρνηση είχε διακηρύξει πως θα αλλάξει. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν πρόλαβε να γίνει. Περιλαμβάνεται, για τον λόγο αυτό, και στο νέο προεκλογικό πρόγραμμα της Ν.Δ. Συγκεκριμένα, αναφέρεται πως δέσμευση είναι "ο ανασχεδιασμός συστήματος επιλογής προϊσταμένων με ηλεκτρονικό τρόπο υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ".

Κατά τα άλλα, στο θεσμικό πεδίο το προεκλογικό πρόγραμμα της Ν.Δ. για το Δημόσιο προβλέπει τις ακόλουθες δράσεις:

- Θεσμοθέτηση αποκλειστικών προθεσμιών διεκπεραίωσης (1 έως 4 μηνών) ανά κατηγορία Πειθαρχικών και επέκταση εφαρμογής του Πειθαρχικού Δικαίου στους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα (ΝΠΙΔ και Α.Ε.).

- Πλήρης λειτουργία ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων για τη συστηματική παρακολούθηση των Πειθαρχικών Διαδικασιών (e-peitharxika) και του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου.

- Διενέργεια γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ κάθε δύο έτη και δημιουργία δεξαμενής υποψηφίων από την οποία καλύπτονται οι θέσεις που προκηρύσσονται εντός της διετίας.

- Πλήρης υλοποίηση του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων εντός του έτους που έχει προγραμματιστεί.

- Αναβάθμιση και μετασχηματισμός των δεξιοτήτων (upskilling και reskilling) 250.000 δημοσίων υπαλλήλων.

- Διεθνής πιστοποίηση από ανεξάρτητο φορέα σε συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων και θέσεις ευθύνης. Επιλογή των κατάλληλων διοικήσεων των φορέων του Δημοσίου.

- Βελτίωση και επιτάχυνση του τρόπου επιλογής των διοικήσεων των φορέων του Δημοσίου (ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, νοσοκομεία κτλ.) με αυστηρά προαπαιτούμενα προσόντα συναφή με το αντικείμενο.

- Εφαρμογή ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας σε όλο το Δημόσιο.

- Επιτάχυνση και εξορθολογισμός στο σύστημα δημοσίων συμβάσεων, ιδίως προμηθειών, μέσω της δημιουργίας νέας κεντρικής αρχής για τη διενέργεια των διαγωνισμών της Διοίκησης, με αξιοποίηση ηλεκτρονικών καταλόγων και άλλων συστημάτων.

Όσον αφορά το αμιγώς μισθολογικό σκέλος των εξαγγελθεισών παρεμβάσεων στο Δημόσιο από πλευράς Ν.Δ., ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης έχει δηλώσει πως επίκειται από το 2024 η αναμόρφωση του μισθολογίου με έμφαση στους χαμηλόμισθους, όσους έχουν θέσεις ευθύνης, αλλά και στους γονείς, με αύξηση της οικογενειακής παροχής για όσους έχουν παιδιά. Συγκεκριμένα, το εν λόγω επίδομα θα πάει από τα 50 ευρώ στα 70 ευρώ, από 70 ευρώ για τα δύο παιδιά σε 120 ευρώ και από 120 ευρώ στα 170 για όσους έχουν τρία παιδιά, ενώ για όσους έχουν τέσσερα θα πάει στα 220 ευρώ.

Παράλληλα, ο κ. Μητσοτάκης έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο της επανεξέτασης των ειδικών μισθολογίων, όπως των ενόπλων δυνάμεων και των γιατρών.


Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι τα τελευταία δύο χρόνια έλαβαν χώρα ορισμένες παρεμβάσεις για την εισοδηματική ενίσχυση των δημοσίων υπαλλήλων, όπως το έκτακτο επίδομα των 600 ευρώ στους ένστολους πέρσι τα Χριστούγεννα.


Επίσης, από την 1η Ιανουαρίου 2023 έχει πάψει να παρακρατείται η ειδική εισφορά αλληλεγγύης από τις φορολογητέες μηνιαίες αποδοχές των μισθωτών υπαλλήλων του Δημοσίου, οι οποίες υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ.


Παράλληλα, από την ίδια ημερομηνία (1η Ιανουαρίου 2023) έχει πάψει να παρακρατείται από τις μικτές αποδοχές των πολιτικών υπαλλήλων του Δημοσίου η μη ανταποδοτική εισφορά 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας.

Ήδη εφαρμόζεται το νέο ειδικό μισθολόγιο στο ΕΣΥ, ενώ από το 2024 θα ισχύσει νέο, αναπροσαρμοσμένο μισθολόγιο για τις ένοπλες δυνάμεις.

Πηγή: capital.gr