Δίχως ουσιαστικές απαντήσεις στα κρίσιμα ερωτήματα καταλήγει, σύμφωνα με πληροφορίες, το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη. Ο Εφέτης Ανακριτής της Λάρισας Σωτήρης Μπακαΐμης ανέθεσε την έρευνα για την έκρηξη στο ΕΜΠ, σε μια ύστατη προσπάθεια η υπόθεση να οδηγηθεί στις δικαστικές αίθουσες με κάποια σαφή στοιχεία. Το πόρισμα όμως, που αναμένεται να παραδοθεί άμεσα, δεν ξεκαθαρίζει το τοπίο, παρά μόνο στο γεγονός ότι καταρρίπτει τις θεωρίες συνωμοσίας περί φορτίου ξυλολίου, το οποίο προκάλεσε το «μανιτάρι» της έκρηξης μετά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.
Σύμφωνα με όσα μετέφερε στον ΣΚΑΪ ο δημοσιογράφος Γιάννης Σουλιώτης, το πόρισμα στα συμπεράσματά του αναφέρει πως:
1 Δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η έκρηξη προκλήθηκε εξαιτίας ουσίας που μετέφεραν τα δύο τρένα. Δεν επιβεβαιώνεται έτσι το σενάριο του ξυλολίου, ίχνη του οποίου είχαν βρεθεί στο σημείο της τραγωδίας.
2 Το ΕΜΠ συμφωνεί με τους πραγματογνώμονες των οικογενειών των θυμάτων στο ότι η έκρηξη δεν μπορεί να προκλήθηκε από τα έλαια σιλικόνης που υπήρχαν στις μηχανές των αμαξοστοιχιών, όπως είχε υποστηριχτεί.
Το πόρισμα του ΕΜΠ δεν απαντά επί της ουσίας στο κρίσιμο ερώτημα τι προκάλεσε την έκρηξη, ερώτημα το οποίο αναμένεται να κυριαρχήσει στην επικείμενη δίκη για το τραγικό δυστύχημα. Αδιέξοδο όμως προέκυψε και από την εξέταση δίσκων με οπτικό υλικό από ειδικό εργαστήριο της Βρετανίας. Πρόκειται για επαναγραφόμενους δίσκους, για τους οποίους υπήρχε η ελπίδα ότι θα μπορούσαν να απαντήσουν στο ερώτημα εάν στις αμαξοστοιχίες είχαν φορτωθεί παρανόμως με επικίνδυνα υλικά. Δυστυχώς όμως τόσο οι ελληνικές υπηρεσίες όσο και το βρετανικό εργαστήριο δεν κατόρθωσαν να ανακτήσουν τα στιγμιότυπα από την κρίσιμη νύχτα.
«Οχι» στον πραγματογνώμονα
Το πόρισμα του ΕΜΠ φαίνεται να καταρρίπτει το πόρισμα πραγματογνώμονα των οικογενειών θυμάτων, ο οποίος υποστήριξε ότι δεν υπήρξε μετωπική σύγκρουση των μηχανών των δύο τρένων στα Τέμπη και ότι στη φωτιά που ξέσπασε οφείλονται περίπου 16 θάνατοι επιβατών, εξαιτίας έκρηξης που προκλήθηκε, καθώς το τρένο μετέφερε μεταξύ άλλων, όπως αναφέρεται, τόνους ξυλολίου και τολουλίου. Γίνεται μάλιστα αναφορά για τουλάχιστον 12 με 15 τόνους των παραπάνω υλικών.
Υπενθυμίζεται ότι ξυλόλιο βρέθηκε σε επτά διαφορετικά σημεία. Συγκεκριμένα, σε τρία σημεία στο χώμα και σε τέσσερα σημεία των ηλεκτρομηχανών που είχαν μεταφερθεί ήδη στο Κουλούρι Λάρισας. Πρόκειται για έναν χημικό διαλύτη, πολύ φθηνό, αλλά με ιδιότητες αντίστοιχες με αυτές της βενζίνης. Είναι ένας από τους τρεις διαλύτες που χρησιμοποιούνται συχνά στη νοθεία καυσίμων. Πρόκειται για μία εύφλεκτη χημική ουσία. Να σημειωθεί πως ουδέποτε αναφέρθηκε επισήμως η μεταφορά εύφλεκτης ύλης στο εμπορικό τρένο, ούτε υπάρχουν οι φορτωτικές που να καταδεικνύουν το πραγματικό φορτίο το οποίο προκάλεσε την τεράστια πυρκαγιά.
Και ενώ οι αρχές συνεχίζουν τις έρευνες για τα αίτια της πολύνεκρης τραγωδίας, το υπουργείο Μεταφορών έχει δρομολογήσει μια σειρά από ενέργειες για εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου και αποτροπή ανάλογων περιστατικών στο μέλλον. Σε αντίθεση με προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις, προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου δημόσιου φορέα, που ενσωματώνει τους ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ κατά το μέρος που αφορά το τμήμα της διαχείρισης του τροχαίου υλικού. Δεδομένης δε της πολυδιάσπασης αρμοδιοτήτων και της αδυναμίας συνεννόησης όλων των ανωτέρω φορέων για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου, η νέα εταιρεία, με πυρήνα τον ΟΣΕ, θα είναι η μοναδική υπεύθυνη για το σύνολο των μελετών και των έργων που θα εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου και τη διαχείριση του τροχαίου υλικού.
Εντός του 2024 αναμένεται η ψήφιση του νομοσχεδίου για τη δημιουργία του νέου φορέα, κάτι που θα υλοποιηθεί πλήρως μέχρι το τέλος του 2025. «Ακόμη και σήμερα, όταν υποβάλλουμε προτάσεις στην Ευρώπη για νέα σιδηροδρομικά έργα σε νέες γραμμές, οι μελέτες γίνονται από την ΕΡΓΟΣΕ και στο υφιστάμενο σύστημα από τον ΟΣΕ», ανέφερε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.