Τα τελευταία χρόνια, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ελληνικού κράτους έχει αναδειχθεί σε κομβικό εργαλείο για τη δημιουργία ενός πιο λειτουργικού και αποτελεσματικού δημοσίου τομέα. Το 2025 επιβεβαιώνει ότι η ψηφιοποίηση δεν αποτελεί πλέον ένα μελλοντικό στοίχημα, αλλά μια καθημερινή πραγματικότητα για πολίτες και επιχειρήσεις.
Η στρατηγική που υλοποιείται από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης εστιάζει στη μείωση της γραφειοκρατίας, στην ενοποίηση υπηρεσιών και στη βελτίωση της εμπειρίας χρήστη, οδηγώντας σε μετρήσιμα κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη.
Θετικές αξιολογήσεις και απτά οφέλη
Στην αξιολόγηση Δημόσιων Υπηρεσιών που έγινε με πρωτοβουλία του Υπουργείου Εσωτερικών και πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2025, οι Υπεύθυνες Δηλώσεις βαθμολογήθηκαν με 9, το Ποινικό Μητρώο με 8,8 και η Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου με 8,6, μεταξύ άλλων. Το Gov.gr Wallet αξιολογήθηκε με 8,4, ενώ τα ψηφιακά εισιτήρια για αθλητικές εκδηλώσεις συγκέντρωσαν υψηλές βαθμολογίες από όλες τις ηλικιακές ομάδες.
Η αξιολόγηση των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες, που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Υπουργείο Εσωτερικών, καθώς και η έρευνα του Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, επιβεβαιώνουν τη θετική αποδοχή των ψηφιακών εργαλείων.
Η απλοποίηση διαδικασιών έχει οδηγήσει σε εξοικονόμηση χρόνου και κόστους, αλλά και σε σημαντικά περιβαλλοντικά κέρδη, εδραιώνοντας την ψηφιακή διακυβέρνηση ως βασικό πυλώνα της σύγχρονης δημόσιας διοίκησης.
«Ένα στοίχημα που κερδίζεται σταθερά»
«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους είναι ένα στοίχημα που κερδίζουμε χρόνο με τον χρόνο, με σταθερό στόχο να διευκολύνουμε διαρκώς τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες αλληλεπιδρούν με το Δημόσιο. Από το 2019 έως σήμερα, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη υλοποιεί με συνέπεια έναν πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό, με ξεκάθαρο πολιτικό πρόσημο για μια καλύτερη καθημερινότητα με λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερη αποτελεσματικότητα, διαφάνεια και ενίσχυση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το κράτος και τους θεσμούς του.
Το 2025 αποτέλεσε μια χρονιά ουσιαστικής επιτάχυνσης αυτής της προσπάθειας. Τα νούμερα από μόνα τους δε λένε πολλά, ωστόσο αποκτούν πραγματική αξία όταν μεταφράζονται σε λιγότερες ουρές, λιγότερα email και τηλεφωνήματα, λιγότερη ταλαιπωρία για τους πολίτες και οικονομίες κλίμακος για τη Δημόσια Διοίκηση. Ενδεικτικά, 8,8 εκατομμύρια πολίτες έχουν χρησιμοποιήσει το gov.gr, πραγματοποιώντας περισσότερες από 394,2 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές, γεγονός που αποτυπώνει τη σταθερή ενσωμάτωση των ψηφιακών υπηρεσιών στην καθημερινότητά μας.
Ακριβώς για αυτόν τον λόγο όπως διαφαίνεται και έδωσαν υψηλές βαθμολογίες στις ψηφιακές υπηρεσίες του gov.gr και του Gov.gr Wallet, στην πρώτη αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Υπουργείου Εσωτερικών. Το 2026 βρίσκει τη χώρα σε μια ώριμη φάση ψηφιακής μετάβασης, με θεσμική συνέχεια, πολιτική βούληση και ξεκάθαρο προσανατολισμό. «Συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση και αξιοποιούμε την τεχνολογία όχι ως αυτοσκοπό, αλλά ως εργαλείο για ένα κράτος πιο αποτελεσματικό που συμβάλλει καθοριστικά στην αναπτυξιακή τροχιά της χώρας», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Δημήτρης Παπαστεργίου.
2.211 ψηφιακές υπηρεσίες ενώ έπεται συνέχεια
Μέχρι τώρα, το gov.gr έχει καταφέρει να καλύψει ένα ευρύ φάσμα αναγκών των πολιτών, προσφέροντας 2.211 ψηφιακές υπηρεσίες. Οι αριθμοί είναι εντυπωσιακοί: το συνολικό πλήθος των ψηφιακών συναλλαγών ξεπερνά τα 394 εκατομμύρια, με 8.880.857 μοναδικούς χρήστες που έχουν εκδώσει τουλάχιστον ένα ηλεκτρονικό έγγραφο ή έχουν υποβάλει μια ηλεκτρονική δήλωση. Οι συγκεκριμένες υπηρεσίες παρέχουν τη δυνατότητα στους πολίτες να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους από την άνεση του σπιτιού τους, μειώνοντας σημαντικά την ανάγκη για φυσικές επισκέψεις σε δημόσιες υπηρεσίες.
Αυτό αποτυπώνεται απτά και στα στατιστικά που αφορούν ειδικές κατηγορίες υπηρεσιών. Για παράδειγμα, οι Υπεύθυνες Δηλώσεις παρουσίασαν αύξηση 11.192.280 από τον Δεκέμβριο του 2024 μέχρι σήμερα, φτάνοντας συνολικά τα 38.640.228, ενώ η εξουσιοδότηση ζει έναν δυναμικό εκσυγχρονισμό με 8.622.284 συναλλαγές, δηλαδή αύξηση 1.843.434. Παρομοίως, η ψηφιακή βεβαίωση εγγράφου έφτασε τα 13.483.750, καταγράφοντας 6.186.145 νέες χρήσεις μόνο το τελευταίο έτος.
Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προγραμματίζει, επίσης, να ενσωματώσει 270 νέες κοινές υπηρεσίες από τις 13 Περιφέρειες μέσω της πλατφόρμας e-perifereies. Το εν λόγω έργο, που είναι μέρος του νομοσχεδίου για το AI Factory «Pharos», που συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή στοχεύει στην ψηφιοποίηση και ομογενοποίηση των διαδικασιών, προσφέροντας μια ενιαία και αποτελεσματική εμπειρία στους πολίτες.
Το ψηφιακό εισιτήριο
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και η ψηφιακή είσοδος στα γήπεδα μέσω του Gov.gr Wallet που έχει εδραιωθεί στην πράξη. Περισσότερα από 2,4 εκατομμύρια εισιτήρια έχουν προσωποποιηθεί, με 1,77 εκατ. στο ποδόσφαιρο και 670 χιλ. στο μπάσκετ, αποτυπώνοντας την ευρεία υιοθέτηση της νέας ψηφιακής εμπειρίας από τους φιλάθλους.
Τι συμβαίνει στο κτηματολόγιο
Το Κτηματολόγιο επίσης, καταγράφει σταθερή και μετρήσιμη πρόοδο, με τα στοιχεία να αποτυπώνουν τη δυναμική των ψηφιακών του υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, τον Νοέμβριο σημειώθηκε ιστορικό ρεκόρ, καθώς 70.135 πολίτες ολοκλήρωσαν τις υποθέσεις τους ψηφιακά, ενώ οι εκκρεμότητες υποχώρησαν σε ιστορικό χαμηλό για τον μήνα, στις 241.038. Στο διάστημα από 1 Ιανουαρίου έως 30 Νοεμβρίου 2025, έχουν ολοκληρωθεί 629.371 πράξεις, εξυπηρετώντας σχεδόν 630.000 υποθέσεις πολιτών. Την ίδια περίοδο, οι εκκρεμότητες μειώθηκαν από 300.000 στις αρχές του έτους σε 241.038 στο τέλος Νοεμβρίου, με τον ρυθμό αποκλιμάκωσης να έχει επιταχυνθεί το τελευταίο εξάμηνο και πλέον να διαμορφώνεται σε περίπου 5% μείωση ανά μήνα.