Επικαλούμενος λόγους... ευθιξίας, ο γραμματέας της Νομαρχιακής Επιτροπής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ επέστρεψε στον ΟΠΕΚΕΠΕ το ποσό των 15.667,68 ευρώ που είχε λάβει ως ενίσχυση για το έτος 2020.
Σε σχετική δήλωσή του υπογραμμίζει ότι η εν λόγω ενέργεια δεν σχετίζεται με την ανάληψη οποιασδήποτε ευθύνης, στον απόηχο δημοσιευμάτων που έκαναν λόγο για στέλεχος του ΠΑΣΟΚ το οποίο δήλωνε 383 στρέμματα ως βοσκοτόπια σε Τήνο και Εύβοια, λαμβάνοντας τις σχετικές επιδοτήσεις.
«Με την παρούσα μου, δηλώνω ότι σήμερα 18-7-2025 κατέβαλα-επέστρεψα στον ΟΠΕΚΕΠΕ, με τραπεζική μεταφορά από λογαριασμό μου στην ATTICA BANK (πρώην Παγκρήτια Τράπεζα) το ποσό των 15.667, 68 ευρώ. Με την εν λόγω μεταφορά επέστρεψα στον ΟΠΕΚΕΠΕ κάθε ποσό που μου έχει χορηγηθεί ως ενίσχυση για το έτος 2020. Σημειώνεται ότι η επιστροφή του ως άνω ποσού δεν συνοδεύεται από αναγνώριση οποιασδήποτε ευθύνης, λαμβάνει δε χώρα αποκλειστικά για λόγους ευθιξίας», διευκρινίζει το στέλεχος του ΠΑΣΟΚ στη σχετική δήλωσή του με την οποία επιστρέφει την ενίσχυση που έλαβε.
Εξαναγκάστηκε σε παραίτηση
Λίγες ώρες μετά την αποκάλυψη του «Μανιφέστο» για την επιστροφή στον ΟΠΕΚΕΠΕ της ενίσχυσης που είχε λάβει, ο κ. Αντωνόπουλος εξαναγκάστηκε να υποβάλει την παραίτησή του από γραμματέας της Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ Ηρακλείου. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ηγετικό στέλεχος της Χ. Τρικούπη επικοινώνησε μαζί του ζητώντας του να πράξει τα... δέοντα, δηλαδή να παραιτηθεί, όπερ και εγένετο.
Η επιστολή Λάμπρου Αντωνόπουλου προς τον γραμματέα ΚΠΕ ΠΑΣΟΚ:
Σύντροφε Γραμματέα,
Με την παρούσα μου, υποβάλλω την παραίτησή μου από τη θέση του γραμματέα της Ν.Ε. Επιτροπής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και, επιπλέον, ζητώ την προσωρινή αναστολή της κομματικής μου ιδιότητας.
Είναι προφανές ότι η επιχειρούμενη από συγκεκριμένους κύκλους σύνδεση του ονόματός μου με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ γίνεται με αποκλειστικό στόχο να πληγεί το ΠΑΣΟΚ στο πλαίσιο μιας απέλπιδας απόπειρας πολιτικού «συμψηφισμού» και θα πέσει στο κενό.
Παρά ταύτα και μόνο οι ως άνω αναφορές στο πρόσωπό μου καθιστούν μονόδρομο την παραίτησή μου.
Τονίζω, τέλος, ότι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ πήρα χρήματα μία και μόνη χρονιά, το έτος 2020, με διαδικασία που θεωρούσα και εξακολουθώ να θεωρώ απολύτως νόμιμη και μέχρι σήμερα δεν έχω κατηγορηθεί από κανέναν και για οτιδήποτε. Επέστρεψα, δε, τα χρήματα αποκλειστικά για λόγους ευθιξίας.
Με εκτίμηση,
Λάμπρος Αντωνόπουλος
Επιστροφή των κλεμμένων
Στη μάχη για την ανάκτηση των ενισχύσεων μπήκε και η ΕΛ.ΑΣ. ξεκινώντας, προ ημερών, σχετικές διαδικασίες για απόκτηση αντιγράφου της βάσης με τα περίπου 650.000 ΑΦΜ.
Για τα λεγόμενα «κόκκινα ΑΦΜ», όσους δηλαδή πήραν επιδότηση με πλαστά δικαιολογητικά, θα κινηθούν διαδικασίες δέσμευσης περιουσιακών στοιχείων. Μόνη περίπτωση να μη συμβεί αυτό είναι οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι να επιστρέψουν οικειοθελώς τα αχρεωστήτως καταβληθέντα.
Η κυβέρνηση συνεχίζει αποφασισμένη να ρίξει φως στη δυσώδη υπόθεση που η αντιπολίτευση μάταια προσπαθεί να αναδείξει ως «γαλάζιο» σκάνδαλο παραβλέποντας ότι από τα 707 πρόστιμα που έχουν επιβληθεί στη χώρα, προκύπτουν βαρύτατες ευθύνες για τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ.
Οπως αποκάλυψε χθες το «Μανιφέστο», τα 708 πρόστιμα που έχουν επιβληθεί στη χώρα μας αφορούν όλη την περίοδο από την ίδρυση του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι και σήμερα, δηλαδή όλες τις κυβερνήσεις, έστω και αν κάποιες κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν παρατυπίες του παρελθόντος, με τα πρώτα να εκδίδονται τον Ιούλιο του 1999 και να αφορούν υπόθεση του 1996 για οπωροκηπευτικά όπου διαπιστώθηκαν αδυναμίες του συστήματος ελέγχου και μη επιλέξιμο. Πρόκειται για πρόστιμο 25 εκατομμυρίων ευρώ.
Η Ελλάδα προσέφυγε δικαστικά για πολλές από αυτές δίχως να καταφέρει πάντα θετικά αποτέλεσμα με συνέπεια τον «λογαριασμό» να πληρώνει το σύνολο των Ελλήνων μεταξύ των οποίων και οι συνεπείς αγρότες και κτηνοτρόφοι.
Πότε και γιατί
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το «Μανιφέστο» η Ελλάδα προσέφυγε στο Γενικό Δικαστήριο της ΕΕ για δημοσιονομικές διορθώσεις ύψους 110.678.092,28€ (πολλαπλή συμμόρφωση).
Οι δημοσιονομικές διορθώσεις αυτές προέρχονται από τις έρευνες:
- XC/2018/001GR (έτη αιτήσεων 2016 και 2017), ύψους 44.007.916,31€. Η προσφυγή της Ελληνικής Δημοκρατίας απορρίφθηκε με την απόφαση του ΓΔΕΕ της 19ης Μαρτίου 2025 στην υπόθεση T-211/22. Ηδη έχει ασκηθεί κατ’ αυτής αναίρεση ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΔΕΕ).
- XC/2020/001/GR (έτη αιτήσεων 2018 - 2020), ύψους 66.670.175,97€. Εκκρεμεί προσφυγή της Ελληνικής Δημοκρατίας στην υπόθεση Τ-31/25. Η προσφυγή δεν έχει ανασταλτικό χαρακτήρα, αλλά έγινε δεκτό αίτημα της Ελληνικής Δημοκρατίας να καταβληθεί το καταλογισθέν ποσό σε τρεις ετήσιες δόσεις, από το έτος 2025 και εφεξής.
Το πρόστιμο των 415.051.036,74€
Το μεγαλύτερο μέρος των επιβληθεισών και επικείμενων δημοσιονομικών διορθώσεων κατά της Ελλάδας αφορά τις στρεμματικές άμεσες ενισχύσεις. Οι βασικές αιτίες αυτών των δημοσιονομικών διορθώσεων πηγάζουν από ουσιώδεις αδυναμίες του εθνικού συστήματος ελέγχων επιλεξιμότητας των ενισχυόμενων εκτάσεων, ιδίως λόγω πλημμελούς λειτουργίας του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) και ελλιπούς επικαιροποίησης του Συστήματος Αναγνώρισης Αγροτεμαχίων (ΣΑΑ).
Τα ήδη προταθέντα ποσά προέρχονται από τις έρευνες: ΑΑ/2016/013/GR για τα έτη υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης 2015 και 2016 (revised communication) ποσό 24.402.845,17€, ΑΑ/2019/006/GR για τα έτη υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης 2017-2019 ποσό 119.884.096,46€ και ΑΑ/2022/004/GR για τα έτη υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης 2020 και επόμενα ποσό 273.718.472,22€ (250.863.169,17€ στρεμματικές ενισχύσεις και 22.855.303,05€ πολλαπλή συμμόρφωση), σύνολο 418.005.413,85€.
Κατά της εκτελεστικής αυτής θα ασκηθεί προσφυγή της Ελλάδας ενώπιον του ΓΔΕΕ μέχρι το τέλος Ιουλίου-αρχές Αυγούστου. Η προσφυγή δεν έχει ανασταλτικό χαρακτήρα, αλλά έγινε δεκτό αίτημα της χώρας να καταβληθεί το καταλογισθέν ποσό σε τρεις ετήσιες δόσεις, από το έτος 2025 και εφεξής.
Δημοσιονομική διόρθωση ύψους 40.361.198,96€ προέρχεται από την έρευνα PAYR/2020/004/GR σχετικά με τα κριτήρια διαπίστευσης του ΟΠΕΚΕΠΕ ως εθνικού οργανισμού πληρωμών των γεωργικών ενισχύσεων και συνδέεται με την αναστολή της διαπίστευσής του («επιτήρηση»). Η Ελλάδα προσέφυγε στο Οργανο Συμβιβασμού, το οποίο πρότεινε στα μέρη να πραγματοποιήσουν τεχνική συνάντηση που θα επιτρέψει να διευκρινισθούν οι μέθοδοι και οι αρχές που εφαρμόζονται για τον υπολογισμό του προτεινόμενου ποσού δημοσιονομικής διόρθωσης προς εξομάλυνση του κινδύνου διπλής διόρθωσης ή επικάλυψης διορθώσεων που δεν έχουν ληφθεί δεόντως υπόψη. Αναμένεται η ΕΕ να προσδιορίσει ημερομηνία της τεχνικής συνάντησης.
Παράλληλα έχει υποβληθεί στην ΕΕ σχέδιο δράσης, το οποίο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2025.
Επιπλέον, έχουν προκύψει μειώσεις δηλωθεισών δαπανών προς χρηματοδότηση από τα Ταμεία συνολικού ύψους 69.425.374,43€ και κατόπιν συμψηφισμών 30.486.630,89 € λόγω εκπρόθεσμων πληρωμών των δικαιούχων.
Πρόκειται για μειώσεις ύψους 10.396.607,92€ που αφορούν το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ), μειώσεις ύψους 54.470.663,11€ που αφορούν το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και μειώσεις ύψους 4.558.103,40€ που αφορούν το Μέσο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ενωσης μετά την κρίση της νόσου COVID-19 (EURI), οι οποίες κατόπιν συμψηφισμών διαμορφώθηκαν σε 20.090.022,97€. Η Ελλάδα έχει διατυπώσει εγγράφως στην ΕΕ τις αντιρρήσεις της για εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή του κανονισμού (ΕΟΚ, Ευρατόμ) 1182/1971 περί υπολογισμού των προθεσμιών, και τις έχει επαναλάβει με σχετική τοποθέτηση (statement) κατά τη συνεδρίαση της 12ης-5-2025 της Επιτροπής Γεωργικών Ταμείων.
Σοβαρές ελλείψεις στο ΟΣΔΕ
Εκτός των παραπάνω αναμένονται υψηλές δημοσιονομικές διορθώσεις λόγω διαπίστωσης πολύ σοβαρών ελλείψεων στη λειτουργία του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) για το οποίο απαιτείται σχέδιο δράσης.
Πρόκειται για την έρευνα IACS/2024/008/GR που αφορά την ορθή λειτουργία του ΟΣΔΕ για τα έτη υποβολής αιτήσεων 2023 και 2024. Η ΕΕ κρίνει ότι απαιτείται κατάρτιση σχεδίου δράσης και επισημαίνει ότι οι διαπιστωθείσες ελλείψεις θα συνεχίσουν να αποτελούν τη βάση για δημοσιονομικές διορθώσεις έως ότου οι διαπιστωθείσες ελλείψεις αντιμετωπισθούν. Η ΕΕ χαρακτηρίζει ορισμένες από τις διαπιστωθείσες ελλείψεις ως επαναλαμβανόμενες. Αυτό συνεπάγεται (σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΕ C/2024/5991 της 3ης-10-2024) αυξημένο (σε σχέση με το μέχρι σήμερα επιβαλλόμενο 10% κατ’ έτος αιτήσεων) ποσοστό κατ’ αποκοπή δημοσιονομικής διόρθωσης (15%-25%) επί του συνόλου των ετήσιων δαπανών των γεωργικών ενισχύσεων εντός ΟΣΔΕ (ενδεικτικώς αναφέρεται ως μέτρο μεγέθους ότι η συνολική δαπάνη μόνο για τις άμεσες ενισχύσεις το έτος αιτήσεων 2023 ανερχόταν σε 1.702.713.439,28€, ποσό στο οποίο πρέπει να προστεθούν οι δαπάνες του ΕΓΤΑΑ για τα μέτρα εντός ΟΣΔΕ).
Ημερομηνία υποβολής του σχεδίου δράσης είχε ορισθεί η 27η-5-2025 και υποχρέωση υλοποίησής του εντός ενός έτους. Επί της ανωτέρω έρευνας έχει ορισθεί διμερής σύσκεψη με την ΕΕ την 6η-11-2025.
Τέλος, υπάρχουν και παλαιές δημοσιονομικές διορθώσεις συνολικού ύψους 435.416.620,24€, οι οποίες δεν έχουν ακόμα προταθεί με κοινοποίηση της επίσημης θέσης της ΕΕ μετά από τη διεξαγωγή της διμερούς σύσκεψης και αφορούν στρεμματικές ενισχύσεις και βοσκοτόπους.
Οι δημοσιονομικές διορθώσεις αυτές προέρχονται από τις έρευνες AA/2010/009/GR, AA/2011/011/GR, AA/2011/034/GR και AA/2012/004/GR (έτη υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης 2009-2011), ύψους 268.617.952,22€ και AA/2013/002/GR (έτη υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης 2012-2013), ύψους 166.798.668,02€.
ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΣΤΡΕΜΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ ΚΑΤΑ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΣΕΙΡΑ


