Αρνητικά σχολιάζουν οι άνθρωποι της αγοράς το γεγονός ότι η «ΑΒ Βασιλόπουλος», αν και καταγράφει μεγάλη κερδοφορία στο εννεάμηνο, προχωρά σε μείωση του προσωπικού της. Σύμφωνα με τα στοιχεία, εκτός από τις απολύσεις η εταιρεία καταγράφει και αποχωρήσεις στελεχών. Την περασμένη εβδομάδα παραιτήθηκε ο πρόεδρος και CFO της εταιρείας Σοφοκλής Γιαννακού, ενώ λίγους μήνες πριν είχε παραιτηθεί ο Δημήτρης Αρτικόπουλος, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής και του Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΒ Βασιλόπουλος.
Σε μια εποχή που ο κλάδος των σούπερ μάρκετ σημειώνει μεγάλα κέρδη, η «ΑΒ Βασιλόπουλος», σε μια κίνηση που μάλλον ξενίζει, πραγματοποιεί περίπου 900 απολύσεις.
Η ανάπτυξη της μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ ανήλθε σε 0,76%, πολύ πιο κάτω δηλαδή από τον μέσο όρο της αγοράς. Πιο αναλυτικά, τα μικτά αποτελέσματα (μικτό κέρδος) ανήλθαν σε 514.700.000 ευρώ το 2022 από 537.800.000 ευρώ. Είχαν δηλαδή μείωση 4,31% σε έναν χρόνο, ενώ μείωση της τάξης του 24,63% είχαν τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων.
Από την πλευρά του, πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος Νίκος Λαβίδας εμφανίζεται βέβαιος ότι η κερδοφορία που παρουσιάζει η εταιρεία στο εννεάμηνο θα συνεχιστεί μέχρι και το τέλος του έτους. Για την αύξηση του κύκλου εργασιών μόλις στο 0,76%, ο κ. Λαβίδας αποδίδει την επίδοση αυτή στις ανατιμήσεις και τον πληθωρισμό.
Μια «άτυχη» χρονιά
Εστιάζοντας στη ζημιογόνα τροχιά της εταιρείας, ο κ. Λαβίδας αναφέρει ότι «είχαμε μια κακή χρονιά ανάμεσα σε πολλές καλές χρονιές». Διευκρινίζει, δε, ότι οι ζημίες κυρίως οφείλονται στο κόστος της ενέργειας που επηρέασε αρνητικά τα αποτελέσματα της χρήσης κατά 24 εκατ. ευρώ. Επίσης, οφείλονται στις πληθωριστικές αυξήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας που επηρέασαν τα αποτελέσματα κατά 9 εκατ. ευρώ, στις επενδύσεις σε τιμές και έκτακτες νομοθετικές διατάξεις που επηρέασαν τα αποτελέσματα κατά 10 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά στη συμμετοχή στο «καλάθι του νοικοκυριού» με πάνω από 70 προϊόντα, επηρέασε αρνητικά τα αποτελέσματα κατά 1 εκατ. ευρώ. Εστιάζοντας στο θέμα των τιμών, οι παράγοντες της εταιρείας υποστηρίζουν ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για την «ΑΒ Βασιλόπουλος» είναι να εδραιωθεί στη συνείδηση των καταναλωτών ότι δεν είναι ακριβή αλυσίδα. Το 2022 το 47,5% των πωλήσεων της αλυσίδας ήταν σε προώθηση (40,9% ήταν ο μέσος όρος στο σύνολο αγοράς).
Ανάπτυξη και επενδύσεις
Πάντως, η «ΑΒ Βασιλόπουλος» συνεχίζει και επενδύει. Στο πλαίσιο αυτό, θα επενδυθούν 181 εκατ. ευρώ την τριετία 2023-2025. Το 2022 η εταιρεία επένδυσε 65,4 εκατ. ευρώ στην ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων της.
Συγκεκριμένα, έθεσε σε λειτουργία τέσσερα νέα καταστήματα σούπερ μάρκετ και 47 καταστήματα με το σύστημα δικαιόχρησης (franchise). Στο τέλος της χρήσης, το δίκτυο πωλήσεων της «ΑΒ» αριθμεί 632 καταστήματα, από τα οποία 318 είναι εταιρικά καταστήματα λιανικής πώλησης, 300 ανήκουν στο δίκτυο δικαιόχρησης και 14 είναι καταστήματα χονδρικής πώλησης.
Το επιχειρηματικό σχέδιο της «ΑΒ Βασιλόπουλος» βασίζεται στην αναβάθμιση του δικτύου της και των υποδομών της, δηλαδή στην προσθήκη νέων καταστημάτων, στην ανακαίνιση υφισταμένων, αλλά και την ψηφιοποίηση των συστημάτων με την παράλληλη βελτίωση των δομών της εφοδιαστικής αλυσίδας. Φέτος ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τη λειτουργία έξι εταιρικών νέων καταστημάτων.
Μείωση εργαζομένων
Αυτό που σχολιάστηκε πάντως στην αγορά δυσμενώς είναι οι απολύσεις προσωπικού. Σε ό,τι αφορά το εργατικό δυναμικό της εταιρείας, το 2022 καταγράφηκε σημαντική μείωση στον αριθμό εργαζομένων. Από 14.774 άτομα το 2021 ο αριθμός μειώθηκε στις 13.896 άτομα το 2022, δηλαδή κατά 878 άτομα.
Η εταιρεία λαμβάνει ειδικά μέτρα για την προσέλκυση εργατικού δυναμικού (μετατροπή συμβάσεων μερικής απασχόλησης σε πλήρη, μισθός άνω του κατώτατου, παροχή έκπτωσης 7% σε όλους, παροχή 50 ευρώ μηνιαίως για αγορές, επέκταση ασφαλιστικής κάλυψης κ.ά.).
Στο θέμα της ποικιλίας των προϊόντων, συνεχίζονται οι ενέργειες για να προσφέρει η «ΑΒ» στους πελάτες της ένα ακόμη μεγαλύτερο εύρος επιλογών. Στη φετινή χρονιά λανσάρονται 260 νέοι κωδικοί, ενώ για την επόμενη χρονιά προγραμματίζονται ακόμη 450 νέα λανσαρίσματα. Συνολικά σχεδιάζονται 1.000 νέοι κωδικοί την επόμενη 3ετία.
Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, η εταιρεία, λόγω και της δυσκολίας εύρεσης προσωπικού, έχει προχωρήσει σε αύξηση εργατοωρών σε υφιστάμενο προσωπικό (περίπου 500 άτομα).
«Αδικο το πρόστιμο»
Υπάρχει πάντως και ένα άλλο σημείο που συζητήθηκε πολύ. Αναφορικά με το πρόστιμο ύψους 319.900 ευρώ που επιβλήθηκε για παραβίαση του ποσοστού κέρδους στην εταιρεία τον Φεβρουάριο από το υπουργείο Ανάπτυξης, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Νίκος Λαβίδας τονίζει ότι καταβλήθηκε, ωστόσο η εταιρεία κατέθεσε στις 21 Απριλίου προσφυγή ενώπιον του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών κατά της απόφασης επιβολής του προστίμου, καθώς, όπως σημειώνεται στις ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις, «αφενός στερείται νομίμου ερείσματος, αφετέρου δεν ελήφθησαν υπόψη τα πραγματικά γεγονότα με αποτέλεσμα τον εσφαλμένο υπολογισμό του προστίμου».
Τόσο το πρόστιμο όσο και οι απολύσεις προσωπικού, σε συνδυασμό με την κερδοφορία στο εννεάμηνο, είναι μια σειρά στοιχείων που έχουν σαφή αντιθετικά χαρακτηριστικά και σχολιάζονται αρνητικά στην αγορά.