Σαφές μήνυμα για τη μεταμόρφωση της εκπαίδευσης στη χώρα τα τελευταία χρόνια έστειλε η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, κατά την ομιλία της στη Βουλή, με αφορμή τη σημερινή ψήφιση του πολυνομοσχεδίου του ΥΠΑΙΘΑ.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «είναι, νομίζω, ξεκάθαρο ότι στα ζητήματα της Παιδείας, η Ελλάδα του 2025 δεν έχει την παραμικρή σχέση με την Ελλάδα που παραλάβαμε το 2019: Σχολείο με σχεδιασμό και θεσμική συνέχεια, ανοιχτό, ασφαλή και δημιουργικό χαρακτήρα στο δημόσιο πανεπιστήμιο».

Το νομοσχέδιο, με τίτλο «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία “Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα”, ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, ενίσχυση της ασφάλειας στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, διατάξεις για τον αθλητισμό, απονομή ισόβιας σύνταξης σε λογοτέχνες και καλλιτέχνες έτους 2025 και λοιπές ρυθμίσεις», κατατέθηκε προς ψήφιση την Παρασκευή.

Αναφερόμενη στις τομές στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η υπουργός τόνισε πως το δημόσιο σχολείο στηρίζεται πλέον σε διαφανείς διαδικασίες και σταθερούς θεσμούς, ενώ επεσήμανε τη σημαντική ενίσχυση στην Παράλληλη Στήριξη.

Όπως είπε, «από 9.882 εκπαιδευτικούς Παράλληλης Στήριξης που βρήκαμε το σχολικό έτος 2019-2020, φτάσαμε στους 16.284 το 2023-2024 – αύξηση της τάξης του 65% μέσα σε πέντε (5) χρόνια».

Στο ίδιο πνεύμα, κατηγόρησε την αντιπολίτευση για νοσταλγία σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που περιθωριοποιούσε τα παιδιά με αναπηρία και τόνισε πως η σημερινή κυβέρνηση επενδύει σε ένα ενισχυμένο και συμπεριληπτικό σχολείο. «Υλοποιούμε ένα σχολείο συμπεριληπτικό, επαρκώς στελεχωμένο, με σύγχρονες υποστηρικτικές δομές και τολμώ να πω με επιτελική τόλμη να διορθώνει ακόμα και ιστορικές αστοχίες», δήλωσε.

Μεταξύ άλλων, η Σοφία Ζαχαράκη ανέφερε πως:

  • Επεκτείνεται η Παράλληλη Στήριξη στο Ολοήμερο Σχολείο
  • Δημιουργούνται για πρώτη φορά Τμήματα Ένταξης στα ΕΠΑ.Λ.
  • Ιδρύονται 1.200 νέες οργανικές θέσεις για ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς
  • Προβλέπονται 700 νέες θέσεις ειδικής αγωγής στα ΚΕΔΑΣΥ
  • Υπηρετούν ήδη 2.000 σχολικοί νοσηλευτές
  • Υποστηρίζεται ενεργά η ελληνόγλωσση εκπαίδευση του εξωτερικού

«Ας σταματήσει, επιτέλους, το αφήγημα περί εγκατάλειψης της ειδικής αγωγής», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι «η αλήθεια δεν λέγεται με συνθήματα – αποτυπώνεται σε αριθμούς, σε πράξεις, σε αποτελέσματα».

Στη συνέχεια, σημείωσε πως την τελευταία τετραετία έγιναν 5.734 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και 2.800 διορισμοί Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού, επισημαίνοντας πως για πρώτη φορά από το 2010 η ενίσχυση γίνεται με μόνιμους διορισμούς και όχι προσωρινές συμβάσεις.

Όσον αφορά στη μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα για παιδιά με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κατηγόρησε την προηγούμενη κυβέρνηση για γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και περιοριστικά κριτήρια, ενώ διευκρίνισε ότι η νέα φιλοσοφία βασίζεται σε εύρυθμη και στοχευμένη στήριξη. «Όπου και μόνο όπου δεν υπάρχει άλλος θεσμός, εφαρμόζεται το μέτρο “μείον τρεις”», ανέφερε.

Η υπουργός στάθηκε και στη βελτίωση των διαδικασιών τοποθέτησης εκπαιδευτικών Παράλληλης Στήριξης, επισημαίνοντας ότι οι καθυστερήσεις του παρελθόντος έχουν αντικατασταθεί με σύστημα δύο φάσεων προσλήψεων, όπως προβλέπει ο νόμος.

Μιλώντας για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η κ. Ζαχαράκη δήλωσε ότι στόχος είναι η θωράκιση του δημόσιου πανεπιστημίου, με μέτρα που αποτρέπουν φαινόμενα ανομίας και βίας.

Όπως δήλωσε, «με στοχευμένες παρεμβάσεις επιδιώκουμε να προστατεύσουμε τον ανοιχτό, ασφαλή και δημιουργικό χαρακτήρα του δημόσιου πανεπιστημίου, ώστε ο διάλογος, η έρευνα και η γνώση να ανθίζουν απερίσπαστα, χωρίς να υπονομεύονται από πράξεις βίας».

Παράλληλα, υπογράμμισε τα εξής:

  • Τερματισμός της οργανωμένης ανομίας στα πανεπιστήμια
  • Θεσμοθέτηση ενιαίου και δίκαιου πειθαρχικού πλαισίου
  • Ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των ιδρυμάτων για την προστασία της ακαδημαϊκής κοινότητας
  • Αντιμετώπιση της ατιμωρησίας για φθορές και βανδαλισμούς

Αναφερόμενη στους «αιώνιους φοιτητές», η υπουργός ξεκαθάρισε πως η κυβέρνηση υποστηρίζει την ολοκλήρωση των σπουδών εντός λογικών χρονικών ορίων, λαμβάνοντας όμως υπόψη τις κοινωνικές και προσωπικές δυσκολίες που συχνά αντιμετωπίζουν οι φοιτητές.

«Απέναντι σε όσους αναπαράγουν στερεότυπα, διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα και επενδύουν στην ήττα και τη στασιμότητα, απαντάμε με δεδομένα», ανέφερε, αναφερόμενη σε αύξηση της τακτικής χρηματοδότησης, ιστορικά υψηλά στη φοιτητική μέριμνα και νέα έργα σε σίτιση, στέγαση, εξοπλισμό και έρευνα.

Η υπουργός έκλεισε την τοποθέτησή της λέγοντας: «Σήμερα λοιπόν διασφαλίζουμε το προφανές: το δημόσιο πανεπιστήμιο να είναι αποκλειστικά χώρος διαλόγου και όχι ανομίας. Χώρος γνώσης και όχι βίας. Γι’ αυτό και προχωρούμε σε μια τολμηρή και ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση. Όχι για να τιμωρήσουμε, αλλά για να προστατεύσουμε. Όχι για να περιορίσουμε, αλλά για να ανοίξουμε δρόμους ελευθερίας».