Εν έτει 1964 ο τότε πρωθυπουργός Γεώργιος Παπανδρέου, με υπουργό Παιδείας τον Λουκή Ακρίτα, μίλησε για την ειρηνική επανάσταση στην Παιδεία. Εκτοτε κύλησε πολύς χρόνος, κύλησε και πολύ μελάνι για να γράφονται πάγια αιτήματα και αβελτηρίες.
Εν έτει 2023 ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη από την προηγούμενη τετραετία καταστρώσει τα σχέδιά του: στην Παιδεία θα δοθεί ιδιαίτερο βάρος. Οι σημαντικές τομές και οι μεταρρυθμίσεις, εκτός φυσικά του άρθρου 16 για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, θα συνεχιστούν με γοργό ρυθμό, όπως άλλωστε περιέγραψε ο νέος υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης. «Στην Παιδεία είναι που θα κριθούν όλα για τις επόμενες δεκαετίες», σημείωσε χαρακτηριστικά, κάτι που είχε περιγράψει νωρίτερα και ο πρωθυπουργός στην εναρκτήρια ομιλία του στη συνεδρίαση της Βουλής. Πιο συγκεκριμένα, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει:
• Δημιουργία προγραμμάτων σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής, κατάλληλα σταθμισμένων ως προς το είδος των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.
• Διεύρυνση της εφαρμογής του ολοήμερου σχολείου έως τις 17:30 και την επέκτασή του σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία σε όλη τη χώρα.
• Διαμόρφωση προγράμματος για διεθνώς αναγνωρισμένα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας και ψηφιακών δεξιοτήτων.
• Αναβάθμιση των κτηριακών υποδομών των σχολείων της χώρας.
• Στελέχωση των σχολικών μονάδων με αυξανόμενα μόνιμο προσωπικό.
• Ενίσχυση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης που θα δώσει έμφαση στη συνένωση των δυνάμεων των ΕΠΑΛ, των ΙΕΚ και των Εργαστηριακών Κέντρων μέσω ενός νόμου-πλαίσιο.
• Ανάπτυξη προγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα, τα οποία ξεπερνούν κατά πολύ το 1 δισ. ευρώ.
• Ενίσχυση της διά βίου μάθησης μέσω ενός προγράμματος εξάμηνης φοίτησης στην πληροφορική που θα μπορούν να παρακολουθούν απόφοιτοι σχολών πέραν της πληροφορικής.
• Κατάρτιση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την καταπολέμηση του αντισημιτισμού και συνεργασία με την Εκκλησία με σεβασμό στους διακριτούς θεσμικούς ρόλους.
Από τα λόγια στις πράξεις
Μια επιπλέον σημαντική πρωτοβουλία είναι το πολλαπλό βιβλίο. Ουσιαστικά, πλέον θα δίνεται η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο από το οποίο επιθυμούν να διδάξουν στην τάξη, ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία που περιλαμβάνονται στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων (ΜΔΒ), ενώ ταυτόχρονα όλα τα εγκεκριμένα βιβλία θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη, προκειμένου οι μαθητές να μπορούν να συνδυάσουν πηγές και να καλλιεργήσουν με τον τρόπο αυτόν περαιτέρω την κριτική σκέψη τους.
Ακόμη, αναμένεται να επεκταθούν τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία σε 180 μέχρι το 2027 ενώ προωθείται νέο σύστημα προσλήψεων για εκπαιδευτικούς με βάση γραπτό διαγωνισμό, υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Επίσης, ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στην απλούστευση και την ψηφιοποίηση του συνόλου των υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, οι γονείς.
Σε ό,τι αφορά τη στελέχωση των σχολικών μονάδων, αναμένεται κάθε χρόνο να γίνονται 4.000-5.000 νέες προσλήψεις ενώ ήδη έχουν γίνει 25.000 διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών έπειτα από 12 χρόνια!
Στο βάθος το άρθρο 16
Αναφορικά με το άρθρο 16 για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η κυβέρνηση ήταν σαφής από την πρώτη στιγμή: πιστεύει στην άρση του κρατικού μονοπωλίου στην ανώτατη εκπαίδευση όπως ισχύει σε κάθε προηγμένη δημοκρατία. Ωστόσο, πρόθεση της κυβέρνησης είναι να διερευνηθεί και η δυνατότητα για σύναψη διακρατικών εκπαιδευτικών συμφωνιών.
Οι συμφωνίες αυτές που δύνανται να γίνουν με βάση το άρθρο 28 του συντάγματος μπορούν να έχουν αποτέλεσμα εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν σε άλλες χώρες να λειτουργήσουν και μέσω παραρτημάτων επίσημα στην πατρίδα μας και να απολαμβάνουν στην Ελλάδα ισοτιμία με τα ελληνικά πανεπιστήμια, με βάση αυστηρότατα κριτήρια τα οποία θα θέσει η ΕΘΑΑΕ.
«Για να το πω σχηματικά, δεν μπορεί η Ελλάδα των 10 εκατομμυρίων κατοίκων να έχει περισσότερους φοιτητές στο εξωτερικό από την Ισπανία των 46 εκατομμυρίων κατοίκων ή την Αγγλία. Και δεν επιτρέπεται η χώρα μας να μην έχει καταφέρει τουλάχιστον να γίνει περιφερειακό κέντρο προσέλκυσης ξένων φοιτητών», τόνισε χαρακτηριστικά στη Βουλή ο Κυριάκος Πιερρακάκης.
ΔΟΜΝΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ: «Μονόδρομος η ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών στην εκπαίδευση» - Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Προτεραιότητά μας είναι η διαρκής αναβάθμιση της Παιδείας. Τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια, με την ομάδα μου, έκανα ό,τι περνάει από το χέρι μου για να προστατεύσω κάθε παιδί. Το ίδιο θα συνεχίσω να κάνω και ως υφυπουργός Παιδείας. Γιατί για εμάς η ισότιμη πρόσβαση κάθε παιδιού στην εκπαίδευση και αργότερα στην αγορά εργασίας είναι μονόδρομος. Και αυτό χρειάζεται να το διασφαλίσουμε από πολύ νωρίς. Γι’ αυτό πλέον το υπουργείο μας θα είναι εξ ολοκλήρου αρμόδιο για την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση. Επιδίωξή μας είναι να δοθεί μια ενιαία εκπαιδευτική κατεύθυνση, η οποία θα λειτουργήσει και ως μια συνολική ασπίδα για την παιδική προστασία. Ενα από τα μεγάλα μας στοιχήματα είναι και η διασύνδεση των παιδιών με αναπηρία με την αγορά εργασίας. Για τον λόγο αυτόν θα δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στον εκσυγχρονισμό των ειδικών σχολείων και της παράλληλης στήριξης. Φυσικά θα συνεχίσουμε να στελεχώνουμε τις σχολικές μονάδες με εκπαιδευτικούς προχωρώντας σε 4.000-5.000 διορισμούς ετησίως. Σκοπός μας είναι να αυξήσουμε και τους μισθούς των εκπαιδευτικών που μπαίνουν τώρα στην εκπαίδευση. Με μικρότερα αλλά και μεγαλύτερα βήματα θέλουμε να βελτιώνουμε κάθε μέρα τη ζωή όλων των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων από άκρη σε άκρη της χώρας.
ΖΕΤΤΑ Μ. ΜΑΚΡΗ: «Διασύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας» - Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Από τη θέση, με την οποία με τίμησε ο πρωθυπουργός, και με τις αρμοδιότητές μου να αφορούν την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και τη Διά Βίου Μάθηση, συνεχίζω να υπηρετώ τον χώρο της Παιδείας και να εργάζομαι πάνω στη νέα φιλοσοφία που έχουμε καλλιεργήσει και ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις παρέχοντας γνώσεις και δεξιότητες σε σύγχρονους κλάδους υψηλής ζήτησης με επαγγελματική προοπτική. Ως υπουργείο αναγνωρίζουμε ότι η ΕΕΚ είναι σημαντικός μοχλός ανάπτυξης της κοινωνίας και της οικονομίας και δρομολογούμε την άμεση διασύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Παγκόσμια αναγνώριση των μεταρρυθμίσεών μας αποτελεί η ένταξη της Ελλάδας στον οργανισμό WorldSkills Europe που προωθεί την επαγγελματική, τεχνολογική και προσανατολισμένη στις υπηρεσίες εκπαίδευση και κατάρτιση, ώστε να βοηθήσει στην αύξηση του επιπέδου των δεξιοτήτων και στην προετοιμασία του εργατικού δυναμικού και των ταλέντων τού σήμερα για τις θέσεις εργασίας του μέλλοντος. Και συνεχίζουμε την ολιστική μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία για την ισχυροποίηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, προκειμένου να αποτελέσει συνειδητή επιλογή και εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής, ανοίγοντας ποιοτικές εναλλακτικές διαδρομές στη νεολαία μας μέσα από τη συνένωση των δυνάμεων των ΕΠΑΛ, των ΔΙΕΚ και των Εργαστηριακών Κέντρων, στόχος που θα περιγραφεί άμεσα μέσω ενός νέου νόμου-πλαίσιο.