Με fake news συνεχίζει να πορεύεται η αντιπολίτευση, προκειμένου να δημιουργήσει... κλίμα. Δεν διστάζει, μάλιστα, να «χρησιμοποιήσει» τα άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ), με αφορμή τον νέο Κανονισμό Επιβατών στα μέσα μαζικής μεταφοράς που εγκρίθηκε πριν το τέλος του 2023. Η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση για δήθεν εμπαιγμό και διακρίσεις έναντι των ατόμων με αναπηρία, επειδή –όπως υποστηρίζουν– προβλέπεται η εξαίρεση ατόμων με μειωμένη κινητικότητα από την επιβίβαση σε μέσα μαζικής μεταφοράς! Σύμφωνα, ωστόσο, με το υπουργείο Υποδομών, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Ειδικότερα:
• Ο νέος Κανονισμός Επιβατών, όσον αφορά στα δικαιώματα των επιβατών, ορίζει ότι κάθε πολίτης, και ιδιαίτερα τα άτομα με αναπηρία ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα, δικαιούνται να επιβιβαστούν, χωρίς καμία άμεση ή έμμεση διάκριση, στα δημόσια οδικά μέσα μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ) και μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό και τραμ). Ειδικά, μάλιστα, στα μέσα σταθερής τροχιάς όλες οι υποδομές είναι ασφαλείς και πλήρως προσβάσιμες για τα άτομα με αναπηρία!
• Οσον αφορά ειδικά στις υποχρεώσεις των μεταφορέων στις τακτικές υπεραστικές και διεθνείς γραμμές, καθώς και στις έκτακτες εθνικές και διεθνείς γραμμές με οδικά μέσα μεταφοράς, ο νέος Κανονισμός Επιβατών προβλέπει ότι οι εν λόγω μεταφορείς και τα όργανα αυτών δεν αρνούνται να δεχθούν κράτηση, να εκδώσουν ή να παράσχουν κατ’ άλλον τρόπο εισιτήριο σε, ή να επιβιβάσουν χωρίς επιπλέον κράτηση, άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας.
• Οι προβλέψεις του νέου Κανονισμού εναρμονίζονται πλήρως με αυτές του ευρωπαϊκού Κανονισμού (Ε.Ε.) 181/2011. Ητοι, η «εξαίρεση» σε περίπτωση που υπάρχει ζήτημα ασφάλειας είναι σε ευρωπαϊκό επίπεδο και όχι μόνο σε ελληνικό!
• Το παράδοξο, μάλιστα, είναι ότι μολονότι ο ΣΥΡΙΖΑ εξαπολύει κατηγορίες, αντίστοιχες προβλέψεις περιείχε και ο παλαιός Κανονισμός Επιβατών που ίσχυε από το 2015 (κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ), όπου προβλεπόταν ότι κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται άρνηση κράτησης, έκδοσης ή παροχής κατ’ άλλον τρόπο εισιτηρίου σε, ή η επιβίβαση, άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας.
Τσουχτερά πρόστιμα
Στο μεταξύ, ο νέος Κανονισμός Επιβατών προβλέπει ιδιαίτερα τσουχτερές κυρώσεις σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης ατόμου με αναπηρία. Ειδικότερα:
• Για την άρνηση επιβίβασης, κράτησης, έκδοσης, παροχής εισιτηρίου σε ΑμεΑ η αποζημίωση αυξάνεται από τα 30 ευρώ στα 200 ευρώ.
• Για τη μη έγκαιρη και εκτός προθεσμιών απάντηση σε αναφορά - καταγγελία πολίτη για παραβίαση δικαιωμάτων η αποζημίωση αυξάνεται από 30 ευρώ σε 100 ευρώ.
• Το διοικητικό πρόστιμο σε περίπτωση μη καταβολής αποζημίωσης για απώλεια ή φθορές σε αναπηρικό αμαξίδιο ή άλλα βοηθήματα αυξάνεται από 2.000 ευρώ σε 2.500 ευρώ.
Αγορά λεωφορείων
Την ίδια ώρα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το υπουργείο Υποδομών έχει ήδη βάλει στις «ράγες» την αγορά νέων σύγχρονων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα οποία φυσικά θα διαθέτουν όλες τις απαραίτητες υποδομές για τη μεταφορά Ατόμων με Αναπηρία. Να σημειωθεί ότι μέχρι τον ερχόμενο Απρίλιο στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης θα κυκλοφορούν 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ μέχρι το 2026 θα υπάρχουν στους δρόμους συνολικά 1.300 λεωφορεία. Και όλα αυτά όταν πριν από λίγες ημέρες χορηγήθηκε ποσό 11.772.000 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των μετακινήσεων ατόμων με αναπηρία, καθώς και πολύτεκνων οικογενειών στα ΚΤΕΛ, με μειωμένο κόμιστρο.
Χριστίνα Αλεξοπούλου: Μέχρι το 2026 ο αριθμός των νέων λεωφορείων θα φτάσει τα 1.300
Με δήλωσή της στο «Μανιφέστο», η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, υπογραμμίζει:
«Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει ως ύψιστη προτεραιότητά της την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Σε συνεργασία με τους συλλόγους και φορείς που τους εκπροσωπούν, εργαζόμαστε προκειμένου να βελτιώσουμε την καθημερινότητά τους. Ηδη σε λίγους μήνες τα νέα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας λεωφορεία θα κυκλοφορούν τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη, τα οποία θα αντικαταστήσουν παλαιότερα λεωφορεία. Μέχρι το 2026 ο αριθμός των νέων λεωφορείων θα φτάσει τα 1.300. Θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε για την απρόσκοπτη, την ασφαλή και την ίση μεταχείριση όλων των πολιτών στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αποτελεί, άλλωστε, εντολή αλλά και προτεραιότητα και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη».