Το πρόβλημα με τη μη ακύρωση των εισιτηρίων είναι χρόνιο στην Ελλάδα και η Πολιτεία έρχεται πλέον να αντιμετωπίσει και αυτό το φαινόμενο.
Αρκετοί είναι οι πολίτες που εισέρχονται στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, είτε λόγω οικονομικής δυσχέρειας, είτε λόγω πεποιθήσεων, δίχως να έχουν εισιτήριο, στερώντας από τις συγκοινωνίες έσοδα πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
Πρόκειται για ένα πρόβλημα που γίνεται εύκολα αντιληπτό κατά τις καθημερινές μετακινήσεις μας, όταν βλέπουμε επιβάτες να εισέρχονται σε Μετρό, λεωφορεία κ.ο.κ. δίχως να φέρουν το απαραίτητο εισιτήριο.
Ειδικότερα, στο Μετρό εισέρχονται από τις πύλες κολλώντας πίσω από έναν επιβάτη που επικυρώνει το εισιτήριό του, περνώντας ταυτόχρονα μαζί του, την ίδια ώρα που στα λεωφορεία - με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν μπάρες – η… τσάμπα επιβίβαση είναι «παχνιδάκι».
Το εν λόγω φαινόμενο δεν έχει περάσει απαρατήρητο από την ΣΤΑ.ΣΥ., η οποία όπως ανακοίνωσε εχθές, Τρίτη 16 Ιανουαρίου, καταβάλει συντονισμένες προσπάθειες προκειμένου να το καταπολεμήσει.
Αρχικά, το περασμένο έτος αυξήθηκε ο αριθμός των ελεγχών για κόμιστρο:
Ειδικότερα, το 2023 πραγματοποιήθηκαν 3.676.391 έλεγχοι (με 81.451 βεβαιωμένες παραβάσεις), έναντι 1.348.003 ελέγχων το 2022 (με 52.188 βεβαιωμένες παραβάσεις) και 2.215.665 ελέγχων το 2019 (με 63.037 βεβαιωμένες παραβάσεις).
Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ο αριθμός των εργαζομένων στο σώμα ελεγκτών, μιας και από 45 εργαζομένους, σήμερα αριθμεί 122, και το 2024 προγραμματίζονται νέες προσλήψεις, ώστε να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι.
Οι έλεγχοι έχουν διευρυνθεί σε όλο το δίκτυο μετρό και τραμ, με έμφαση σε σημεία - πύλες εισόδου και εξόδου, όπως το αεροδρόμιο και το λιμάνι του Πειραιά.
Ακόμα, από τον Νοέμβριο του 2023 δημιουργήθηκαν σε κεντρικούς σταθμούς του Μετρό, ειδικές ομάδες για την αποτροπή της παράνομης διέλευσης επιβατών από τις πύλες. Οι συγκεκριμένες ομάδες παρέχουν υποστήριξη προς του ελεγκτές και δρουν πριν τα μηχανήματα επικύρωσης εισιτηρίων, ώστε να αποτρέωουν τους επιβάτες που σκόπευαν να μετακινηθούν δίχως εισιτήριο.
Τέλος, για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο πολλαπλής διέλευσης (tailling), γίνονται δοκιμές σεναρίων που έχουν στόχο τη ρύθμιση των παραμέτρων λειτουργίας των πυλών και του χρόνου αναμονής και διέλευσης, σε συνδυασμό με την τήρηση των διεθνώς αναγνωρισμένων κανόνων για την ασφαλή διέλευση των επιβατών.
Ποιο είναι το πρόστιμο
Στην περίπτωση μη επίδειξης έγκυρου εισιτηρίου, το πρόστιμο είναι το 60πλάσιο της τιμής του εισιτηρίου, δηλαδή ανέρχεται στα 72 ευρώ για όσους δικαιούνται «κανονικό» εισιτήριο και 30 ευρώ για όσους μειωμένο.
Ο παραβάτης μπορεί να εξοφλήσει το πρόστιμο εντός διαστήματος 60 ημερών, διαφορετικά πενταπλασιάζεται και διαβιβάζεται στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) στην οποία υπάγεται ο παραβάτης. Επομένως, το πρόστιμο των 72 ευρώ που δεν θα αποπληρωθεί εγκαίρως πενταπλασιάζεται στα 360 ευρώ, ενώ για τους δικαιούχους μειωμένου εισιτηρίου (πρόστιμο 30 ευρώ) διαμορφώνεται στα 150 ευρώ.
Στον αντίποδα, όσοι εξοφλήσουν αμέσως το πρόστιμό τους εντός 10 ημερών από την ημερομηνία επιβολής, τότε μειώνεται κατά 50% στα 36 και 15 ευρώ για τα κανονικά και μειωμένα εισιτήρια αντίστοιχα.