Σε ένα Συγκοινωνιακό Χάρτη στην Αττική, με σύγχρονα, «πράσινα» και προσβάσιμα σε όλους λεωφορεία και αναβαθμισμένο μετρό, δεσμεύεται ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου και υποστηρίζει ότι ο νέος ΚΟΚ θα έχει σαφή αποτρεπτικό προσανατολισμό.
Κύριε υφυπουργέ, δυστυχώς τις τελευταίες ημέρες καταγράφηκαν πολλά σοβαρά τροχαία ατυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν ηλεκτρικά πατίνια. Θα αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο;
Ο νέος ΚΟΚ, σε μεγάλο βαθμό, έρχεται στη ζωή μας για να προστατεύσει τις καθημερινές μετακινήσεις του πολίτη, με όποιο μέσο κι αν αυτός επιλέγει να κινείται. Προβλέπει τον εξορθολογισμό, την ομαδοποίηση και τη διαβάθμιση των ποινών για τις παραβάσεις οδικής ασφάλειας, χωρίς ωστόσο να επιδεικνύει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά έναν σαφή αποτρεπτικό προσανατολισμό, ώστε να δούμε άμεσα μια σημαντική πτώση στον αριθμό των ατυχημάτων.
Με τον νέο ΚΟΚ προσεγγίζουμε μετά από ενδελεχή μελέτη των διεθνών πρακτικών το θέμα της μετάβασης του ορίου ταχύτητας από 50 σε 30 χλμ./ώρα εντός των κατοικημένων περιοχών, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Το μέτρο αυτό έχει, όπου εφαρμόζεται, αποδεδειγμένα ευεργετικά αποτελέσματα στη δραστική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, ενώ θα υπάρξει και τοποθέτηση καμερών σε σημεία με υψηλή επικινδυνότητα ατυχημάτων.
Καθοριστικές είναι και οι παρεμβάσεις για την προστασία, ασφάλεια και διευκόλυνση της κυκλοφορίας των δικυκλιστών, οι οποίοι αποτελούν την πλειοψηφία των θυμάτων στα οδικά ατυχήματα. Δημιουργούμε ασφαλείς και εκτεταμένους ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους στον αστικό και περιαστικό ιστό των πόλεων, ενθαρρύνοντας τις ήπιες μορφές μετακίνησης με περπάτημα, ποδήλατο, τροχοσανίδες και πατίνια, έχοντας φυσικά δημιουργήσει όσο το δυνατόν ασφαλέστερες συνθήκες. O Νέος ΚΟΚ υποστηρίζει τη μικροκινητικότητα αλλά θέτει συγχρόνως και όρια στην κίνηση των προσωπικών οχημάτων, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια των οδηγών τους. Oμως, θέλω να τονίζω κάτι, ο νέος ΚΟΚ δεν λύνει από μόνος του τα προβλήματα των ατυχημάτων καθώς σε όλες τις μετακινήσεις εμπεριέχεται ο ανθρώπινος παράγοντας. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο νέος ΚΟΚ βασίζεται στη σωστή οδηγική παιδεία και οι οδηγοί να ενστερνιστούν αυτή την αλλαγή νοοτροπίας που επιχειρεί να φέρει.
Εξίσου προβληματισμό έχουν προκαλέσει περιστατικά με οδηγούς αστικών λεωφορείων. Τελευταίο, αυτό με τον οδηγό που βρέθηκε υπό την επήρεια αλκοόλ. Γίνονται έλεγχοι;
Υπάρχουν τα θεσμοθετημένα όργανα, στον ΟΣΥ καθώς και υγειονομικές επιτροπές για να ελέγχουν ψυχολογικά ή σωματικά προβλήματα των οδηγών ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Πριν ελάχιστες ημέρες αυτή η διαδικασία ενισχύθηκε καθώς επαναλειτούργησε, μετά από ενάμιση χρόνο, η Δευτεροβάθμια Επιτροπή Υγείας, αφού διευθετήθηκαν και εξασφαλίστηκαν όλοι οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας της. Η Επιτροπή αυτή έχει ως αντικείμενο την εκτίμηση της ικανότητας ασφαλούς οδήγησης των οδηγών της ΟΣΥ, προβαίνοντας παράλληλα στην εξέταση της ικανότητας οδήγησης των 336 εκκρεμών υποθέσεων των οδηγών λεωφορείων που έχουν δηλώσει αδυναμία. Θέλουμε να ξεκαθαρίσει το τοπίο της ικανότητας και της επάρκειας. Οσοι είναι ικανοί θα γυρίσουν στο τιμόνι και όσοι έχουν πραγματικό πρόβλημα θα απαλλαχθούν από τη συγκεκριμένη ευθύνη και την εργασία αυτή, χάνοντας όμως και τη δυνατότητα οδήγησης λεωφορείων γενικότερα. Τώρα, για το συγκεκριμένο περιστατικό στο οποίο αναφέρεστε, με τον οδηγό ο οποίος συνελήφθη να οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ, είναι απαράδεκτη η συγκεκριμένη συμπεριφορά, δεν είναι ανεκτή από εμάς και την υπηρεσία και δεν συνάδει με τη μεγάλη ευθύνη που έχει ο οδηγός ενός λεωφορείου. Αυτήν τη στιγμή υπάρχει εν εξελίξει ΕΔΕ και ο οδηγός βρίσκεται αντιμέτωπος ακόμα και με οριστική απόλυση. Δεν θα υπάρξει καμία ανοχή σε οδηγούς που παρανομούν και θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή πολιτών.
Οι πολίτες διαμαρτύρονται για τη συχνότητα των δρομολογίων. Πώς θα βελτιωθεί η κατάσταση ιδιαίτερα τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής;
Με τη δημιουργία του Νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη στοχεύουμε στη δημιουργία ενός νέου συστήματος μεταφορών στην Αττική, επικεντρωμένο στις Δημόσιες Συγκοινωνίες, με ορίζοντα και λύσεις για την επόμενη εικοσαετία. Ο χάρτης αυτός δεν αποτελεί ένα νέο σύστημα διαχείρισης των μετακινήσεων, μια απλή διαδικασία ανανέωσης, αλλά ένα ολιστικό σχέδιο για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών.
Εχετε παραδεχτεί ότι έχουμε έναν από τους πιο απαρχαιωμένους στόλους. Τι κάνετε γι’ αυτό;
Ο στόχος μας είναι να προχωρήσουμε στην πλήρη αντικατάσταση του στόλου των παλιών λεωφορείων με σύγχρονα, τα οποία θα είναι όλα φιλικά προς το περιβάλλον, θα έχουν επαρκή κλιματισμό και θα διαθέτουν πλήρη προσβασιμότητα για τους συμπολίτες μας με αναπηρία. Νομίζω ότι οι πολίτες, οι οποίοι ήδη έχουν μπει σε αυτά τα λεωφορεία, διαπιστώνουν την πολύ μεγάλη αλλαγή στην ποιότητα της μετακίνησής τους. Θα συνεχίσουμε τις επενδύσεις στη δημόσια συγκοινωνία, πρόκειται για μια τεράστια επένδυση, της τάξης των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, η οποία γίνεται για πρώτη φορά στα χρονικά καθώς ποτέ άλλοτε δεν έχει επενδύσει το κράτος τόσα χρήματα για τη δημόσια συγκοινωνία και τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη στις μετακινήσεις.
Είστε σε θέση να διαβεβαιώσετε το επιβατικό κοινό ότι οι μετακινήσεις τους με το μετρό και τον ηλεκτρικό είναι ασφαλείς. Το ρωτώ με αφορμή πρόσφατο δημοσίευμα αναφορικά με τη συντήρηση των γραμμών 2 και 3.
Με επίσημη ανακοίνωσή της η ΣΤΑ.ΣΥ, απαντώντας στα ερωτήματα που εγείρει το δημοσίευμα για την ασφάλεια στο δίκτυο του Μετρό, απορρίπτει τους εν λόγω ισχυρισμούς, δηλώνοντας κατηγορηματικά, πως τη λειτουργία του Μετρό διέπουν τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και πως η συντήρηση του δικτύου (επιδομή και τροχαίο υλικό) γίνεται σύμφωνα με τα εγχειρίδια προληπτικής και επιδιορθωτικής συντήρησης και τους προβλεπόμενους διεθνώς κανόνες, που εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό.
Παράλληλα, ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης επιδομής που έχει εκτελεστεί στο Μετρό, με την προκήρυξη των δύο σχετικών διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς, ύψους 8 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το έργο αλλαγής 32 χλμ. σιδηροτροχιάς του δικτύου των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό και αποτελεί μέρος του συνολικού, εν εξελίξει σχεδίου αναβάθμισης του Μετρό 25 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του. Δεν πρέπει να φοβάται ο κόσμος που χρησιμοποιεί το Μετρό. Καθημερινά μετακινούνται περίπου 800 χιλιάδες πολίτες, υπάρχουν σε λειτουργία συστήματα ασφαλείας, ενώ ταυτόχρονα γίνονται μεγάλες επενδύσεις, όπως τα μεγάλα έργα υπογειοποίησης των σιδηροδρομικών γραμμών στα Σεπόλια, τα οποία θα ολοκληρωθούν μέσα επόμενα δυο χρόνια, με απώτερο σκοπό να έχουμε παντού την τηλεδιοίκηση.