Την ικανοποίησή του για την πορεία του τουρισμού το φετινό καλοκαίρι στη χώρα μας εκφράζει μιλώντας στο «tomanifesto» ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας. Τονίζει ωστόσο ότι το «ταμείο» θα γίνει στο τέλος του 2022 οπότε και θα μπορεί να γίνει η σύγκριση με την επιτυχημένη τουριστική σεζόν του 2019. Στόχος του υπουργείου είναι να κερδίσουν το στοίχημα με νέους προορισμούς που, προσελκύοντας τουρίστες, θα ενισχύσουν τον πρωτογενή τομέα και τις τοπικές επιχειρήσεις.

 

Στην Ντόρα Κουτροκόη

 

Ο τουρισμός ήταν ανέκαθεν για την Ελλάδα μια πολύ βασική πηγή εσόδων και ισχυρός παράγοντας ενίσχυσης της εθνικής οικονομίας. Ωστόσο, ειδικά φέτος, λόγω των προβλημάτων που έχει επιφέρει ο πληθωρισμός και η ενεργειακή κρίση, έχουμε ποντάρει πολλά στον τουρισμό και έχουμε εναποθέσει τις ελπίδες μας σε μια πραγματικά καλή σεζόν. Είμαστε ήδη πλέον στα μέσα Ιουλίου, επομένως έχετε μια καθαρή εικόνα. Η φετινή τουριστική περίοδος θα είναι εξίσου επιτυχημένη με αυτήν του 2019;

Κυρία Κουτροκόη, με την ερώτησή σας ουσιαστικά δώσατε την απάντηση. Φέτος έχουμε ενεργειακή κρίση, πληθωριστικές πιέσεις, έναν πόλεμο στην καρδιά της Ευρώπης και την πανδημία να είναι ακόμα παρούσα. Δεν έχουμε τουρίστες από τη Ρωσία, την Ουκρανία και κυρίως από την τεράστια αγορά της Κίνας, η οποία παραμένει κλειστή. Το 2022, λοιπόν, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συγκριθεί με το «ανέφελο» 2019, επομένως θα ήταν παράλογο, φέτος, με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, να υπάρχει η απαίτηση να φτάσουμε τα προ πανδημίας επίπεδα σε αφίξεις και έσοδα. Κι όμως, μέχρι στιγμής, τα έχουμε καταφέρει σε πολλές περιοχές της χώρας, ενώ σε ορισμένες από αυτές τα στοιχεία είναι καλύτερα ακόμα και από τα αντίστοιχα του 2019. Είμαστε πραγματικά πολύ χαρούμενοι, γιατί αυτές οι επιτυχίες δεν αποτελούν απλώς νούμερα και ρεκόρ που σπάνε, αλλά την απτή απόδειξη ότι, παρά τις δυσκολίες, το σήμα του τουρισμού παραμένει δυνατό. Ωστόσο, επειδή το τουριστικό προϊόν είναι εξαιρετικά ευμετάβλητο και επηρεάζεται σημαντικά από εξωγενείς παράγοντες, θα ήταν παρακινδυνευμένο να κάνω κάποια πρόβλεψη για τη φετινή σεζόν. Ταμείο θα κάνουμε στο τέλος του 2022.

 

Είναι αντιληπτό ότι ο τουρισμός επηρεάζεται από όλες αυτές τις δύσκολες συνθήκες τις οποίες αναφέρατε, παρ’ όλα αυτά, όμως, η Ελλάδα είναι γεμάτη τουρίστες. Ποιες ενέργειες έφεραν αυτό το αποτέλεσμα;

Τίποτα δεν γίνεται τυχαίο. Θα σας αναφέρω ενδεικτικά τα στοιχεία της Eurostat, σύμφωνα με τα οποία, τον μήνα Ιούνιο η Ελλάδα ήταν η μοναδική χώρα της Ευρώπης που κατάφερε να έχει αύξηση στις διεθνείς πτήσεις (+1%), σε αντίθεση με όλες τις υπόλοιπες χώρες που κατέγραψαν μεσοσταθμικά μείωση της τάξεως του -16%. Αυτήν την εβδομάδα πραγματοποίησα περιοδεία και στους τέσσερις νομούς της Κρήτης και η εικόνα είναι εξαιρετική. Στο Ηράκλειο οι αφίξεις ξεπερνούν τις 15.000 καθημερινά ενώ το Σαββατοκύριακο αγγίζουν τις 27.000. Οι ταξιδιώτες, δηλαδή, που φτάνουν καθημερινά στο Ηράκλειο γεμίζουν ένα γήπεδο! Οι αφίξεις των Γερμανών τουριστών αυξήθηκαν κατά 14,16%, των Βρετανών +14,17% και των Αυστριακών +26%, με αποτέλεσμα να ισοσκελιστούν οι απώλειες που είχε φέτος το νησί από τους Ρώσους τουρίστες που δεν ήρθαν.

 

Οπότε αυτό που λένε κάποιοι ότι ο τουρισμός «κινείται στον αυτόματο πιλότο»…

Ολα αυτά είναι προϊόν σκληρής δουλειάς που προηγήθηκε το φθινόπωρο και τον χειμώνα. Οι επιτυχίες στον τουρισμό δεν έρχονται αυτόματα. Τον Ιούνιο, είχαμε αύξηση 50% στις αφίξεις των Αμερικανών ταξιδιωτών συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Εχει γεμίσει η Αθήνα, τα νησιά μας αλλά και προορισμοί της ηπειρωτικής χώρας με Αμερικανούς τουρίστες, οι οποίοι μένουν αρκετές ημέρες στη χώρα και ξοδεύουν πολλά χρήματα, γεμίζοντας τα ταμεία των εμπορικών καταστημάτων και των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που δοκιμάστηκαν τόσο σκληρά όλα αυτά τα χρόνια. Θα είχε συμβεί αυτό αν δεν ήταν ισχυρές οι σχέσεις Ελλάδας-ΗΠΑ, αν δεν επισφράγιζε τις σχέσεις αυτές ο πρωθυπουργός με το ταξίδι του στην Ουάσιγκτον, και αν δεν εφαρμόζαμε στο υπουργείο Τουρισμού συγκεκριμένη στρατηγική που επέφερε τη συμφωνία με τις αμερικανικές αερογραμμές για 63 απευθείας πτήσεις την εβδομάδα από τις ΗΠΑ στο «Ελ. Βενιζέλος»; Προφανώς και όχι. Θα είχαμε αντισταθμίσει τις απώλειες από τους Ρώσους και τους Ουκρανούς τουρίστες στη Μακεδονία και στα νησιά του Βορείου Αιγαίου αν δεν είχαμε εγκαίρως κάνει τις επαφές μας με μεγάλους tour operators και πολιτικούς παράγοντες των Βαλκανίων, ώστε να διασφαλίσουμε αυξημένες ταξιδιωτικές ροές από αυτές τις χώρες; Η Ελλάδα είναι φέτος νούμερο 1 προορισμός για τους Ρουμάνους και τους Σέρβους τουρίστες και αυτό οφείλεται στην door to door πολιτική που αναπτύξαμε και εφαρμόσαμε τους προηγούμενους μήνες.

 

Τα στοιχεία, λοιπόν, είναι πολύ θετικά, αλλά αυτό βλέπετε να αντικατοπτρίζεται και στους πολίτες, στους επιχειρηματίες του κλάδου, στους καταστηματάρχες; Ταξιδεύετε πολύ το τελευταίο διάστημα στην Ελλάδα, τι σας λέει ο κόσμος;

Πράγματι, από την αρχή της σεζόν έχω επισκεφθεί πολλές πανέμορφες περιοχές της χώρας μας και κυρίως αυτές που είναι λιγότερο δημοφιλείς αλλά ισάξιες με όσες έχουν ισχυρό brand. Γιατί φέτος ένας βασικός στόχος της στρατηγικής που χαράξαμε ήταν να «φωτίσουμε» νέους προορισμούς έτσι ώστε να ενισχυθεί ο πρωτογενής τομέας, το εμπόριο, η εστίαση, τα ξενοδοχεία και τα καταλύματα σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές της χώρας. Προφανώς αν πάω στη Μύκονο και στη Σαντορίνη, όλοι θα είναι ευχαριστημένοι, με ενδιαφέρει, όμως, να δω αν τα καταφέραμε και σε αυτά τα μέρη που δεν είναι τόσο προβεβλημένα. Με μεγάλη χαρά, λοιπόν, διαπιστώνω ότι οι προσπάθειές μας έχουν αποδώσει καρπούς. 90% η πληρότητα στα καταλύματα της Ναυπάκτου, ακόμα μεγαλύτερη στην Αίγινα, η οποία για πρώτη φορά είδε τουρίστες από τον Φεβρουάριο, γεμάτο το αθλητικό ξενοδοχείο που εγκαινιάσαμε στη Λήμνο, ενώ η Καστοριά με την εμβληματική λίμνη της, η οποία δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από την πολυδιαφημισμένη λίμνη του Κόμο, έχει σημαντική θέση στον χάρτη της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας. Επομένως, κυρία Κουτροκόη, βλέπουμε ότι όντως οι κόποι μας έχουν αντίκρισμα. Η μέση ελληνική οικογένεια ενισχύεται, οι Ελληνες πολίτες στηρίζονται, όλες οι δυσκολίες αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αυτό το έχει αποδείξει τα τελευταία τρία χρόνια η κυβέρνησή μας και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και συνεχίζει να το αποδεικνύει.