Υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να πετύχει αυτοδυναμία η ΝΔ , επισημαίνει ο υπουργός Δικαιοσύνης Κωνσταντίνος Τσιάρας σε συνέντευξη που παραχώρησε το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και αυτό γιατί εκτιμά ότι «οι πολίτες θα αποφύγουν επιλογές που σύρουν την πατρίδα μας, στην πιο κρίσιμη στιγμή, σε νέες, αχρείαστες περιπέτειες, που θα τη βυθίσουν στην ακυβερνησία και την πολιτική αβεβαιότητα». Σύμφωνα με τον υπουργό Δικαιοσύνης ήρθε η ώρα οι πολίτες να βαθμολογήσουν την κυβέρνηση, αλλά παράλληλα να βαθμολογήσουν τόσο την αντιπολίτευση, όσο και «τον τρόπο, το ύφος και το ήθος με το οποίο όλοι πολιτευόμαστε».
Όχι μόνο δεν αποκρύπτει ο κ. Τσιάρας ότι οι σχέσεις του με τον πρωθυπουργό ήταν άψογες όλο το διάστημα της θητείας του στο υπουργείο Δικαιοσύνης, αλλά τονίζει ότι όταν κλήθηκε να λάβει δύσκολες αποφάσεις ο πρωθυπουργός στάθηκε δίπλα του, ζητώντας να συνεχίσει το μεταρρυθμιστικό σχέδιο που είχε χαραχθεί για τη διαμόρφωση ενός δικαστικού συστήματος εφάμιλλο αυτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανεξάρτητα από οποιοδήποτε πολιτικό κόστος.
Αναφερόμενος στο θέμα της τροπολογίας που ψηφίστηκε από Βουλή για να αποτραπεί η επιχειρούμενη κάθοδος στις επικείμενες βουλευτικές εκλογές του καταδικασμένου για την ηγετική συμμετοχή του στη Χρυσή Αυγή Ηλία Κασιδιάρη, ο υπουργός Δικαιοσύνης τόνισε ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης απείχε από την ψηφοφορία στη Βουλή επί της “τροπολογίας Κασιδιάρη”, καθώς αναμφίβολα «ψαρεύει στα θολά νερά, μην παίρνοντας τη θέση που υπαγορεύει η κοινή λογική για ένα τόσο σημαντικό θέμα».
Σχετικά με το θέμα των τηλεφωνικών επισυνδέσεων που έχει θέσει ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης, ο υπουργός Δικαιοσύνης επισήμανε ότι «η κυβέρνηση επέφερε μια σειρά αλλαγών, προκειμένου να επανέλθουν πρόσθετες δικλείδες που είχε αφαιρέσει η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ αυστηροποιήθηκε το ελαστικό πλαίσιο ποινών για τις παράνομες παρακολουθήσεις».
Οι συντεχνιακές λογικές δεν αρμόζουν στον ρόλο της Δικαιοσύνης και των δικαστικών λειτουργών, ανέφερε ο υπουργός Δικαιοσύνης, απατώντας σε σχετική ερώτηση για την ανοχή των επικεφαλής των δικαστικών σχηματισμών στις καθυστερήσεις των “νωχελικών” δικαστών. Επιπρόσθετα ανέφερε ότι η Δικαιοσύνη προχώρησε σε αυτοκάθαρση και ήδη απέλυσε οριστικά από το δικαστικό σώμα πάνω από 30 δικαστικούς λειτουργούς της Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης. Δεν παρέλειψε ο κ. Τσιάρας να επισημάνει ότι «οι καθυστερήσεις είναι η μεγαλύτερη παθογένεια του συστήματος απονομής της Δικαιοσύνης».
Σύμφωνα με τον υπουργό Δικαιοσύνης, «μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους η Δικαστική Αστυνομία θα είναι ένα νέο παραγωγικό σώμα εντός της ελληνικής Δικαιοσύνης». Παράλληλα, απατώντας ο κ. Τσιάρας σε ερώτηση για το αν αναμένονται και άλλες τροποποιήσεις στον Ποινικό Κώδικα, τόνισε ότι «εφόσον κάποιες ρυθμίσεις κριθεί ότι πρέπει να επικαιροποιηθούν, είμαι σίγουρος ότι θα αναληφθεί η αναγκαία νομοθετική πρωτοβουλία», εξάλλου για αυτό υπάρχει στο υπουργείο η «Διαρκής Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή» για την παρακολούθηση των αποτελεσμάτων του Ποινικού Κώδικα.
Αναφορικά με το θεσμό της Διαμεσολάβησης ο κ. Τσιάρας τόνισε ότι «μέχρι στιγμής, τουλάχιστον, τα αποτελέσματα στις εναλλακτικές μεθόδους επίλυσης διαφορών είναι εξόχως ενθαρρυντικά και «ο θεσμός της Διαμεσολάβησης μετατρέπεται σταδιακά σε συνειδητή επιλογή των εμπλεκόμενων μερών για την επίλυση των διαφορών τους».
Μία από τις καλύτερες στιγμές της θητείας του στο υπουργείο Δικαιοσύνης που είναι χαραγμένες στη μνήμη του κ. Τσιάρα είναι η ημέρα εκείνη κατά την οποία ο αείμνηστος πανεπιστημιακός καθηγητής Λάμπρος Μαργαρίτης, ως πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Παρακολούθησης των Ποινικών Κωδίκων, του παρέδωσε το πόρισμα με τις βελτιωτικές παρεμβάσεις στο Ποινικό Δίκαιο. Παρεμβάσεις που αντικατοπτρίζουν την προστασία του κοινωνικού συνόλου, κάτω από το πρίσμα του Λάμπρου Μαργαρίτη.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Κωνσταντίνου Τσιάρα στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και τον Παναγιώτη Τσιμπούκη
ΕΡ: Ποια είναι η εκτίμησή σας για τα αποτελέσματα του β΄ γύρου των προσεχών βουλευτικών εκλογών. Θα υπάρξει αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας και αν «όχι», με ποίο κόμμα, πιθανά, θα συνεργαστεί;
Υπάρχουν, κατά την άποψή μου, όλες οι πολιτικές προϋποθέσεις προκειμένου να πετύχουμε τον στόχο της αυτοδυναμίας. Το δίλημμα της κάλπης είναι ξεκάθαρο και είμαι βέβαιος πως οι πολίτες αξιολογούν θετικά την αποτελεσματικότητα και τη διαχειριστική ικανότητα της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Στο τέλος της ημέρας οι πολίτες θα αποφύγουν επιλογές που σύρουν την πατρίδα μας, στην πιο κρίσιμη στιγμή, σε νέες, αχρείαστες περιπέτειες, που θα τη βυθίσουν στην ακυβερνησία και την πολιτική αβεβαιότητα. Θα επιλέξουν μια αυτοδύναμη κυβέρνηση που έχει αποδείξει την αποφασιστικότητά της να λάβει τολμηρές αποφάσεις, διασφαλίζοντας τη σταθερή πορεία της χώρας μας.
ΕΡ: Πώς θα χαρακτηρίζατε το έργο της απερχόμενης Κυβέρνησης και τι βαθμό θα βάζετε, στην κλίμακα από 1 έως 10, για το έργο που επιτέλεσε την τετραετία αυτή;
Δεν είναι η ώρα να βάλουμε βαθμό στον εαυτό μας. Είναι η στιγμή που οι πολίτες θα βαθμολογήσουν την κυβέρνηση. Αλλά θα βαθμολογήσουν παράλληλα και την αντιπολίτευση, τον τρόπο, το ύφος και το ήθος με το οποίο όλοι πολιτευόμαστε. Οι πολίτες θα βαθμολογήσουν, θα κρίνουν και θα συγκρίνουν, βεβαίως και τα αποτελέσματα των πολιτικών μας. Θα συγκρίνουν τα 4 χρόνια της κυβέρνησης του κ. Τσίπρα με τους ΑΝΕΛ με τα 4 χρόνια της διακυβέρνησης της χώρας από τη ΝΔ και τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
ΕΡ: Γιατί ήταν απαραίτητη η συμπληρωματική τροπολογία για το κόμμα του Ηλία Κασιδιάρη, η οποία τελικά πέρασε στη Βουλή με τις ψήφους της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ;
Η επιλογή της κυβέρνησης να αξιοποιήσει κάθε δυνατότητα που της παρέχει το Σύνταγμα για την περαιτέρω θωράκιση των δημοκρατικών θεσμών και την απόκρουση των επιβουλών της είναι μια βαθιά αξιακή πολιτική. Η πρωτοβουλία της κυβέρνησης με τη συμπληρωματική τροπολογία, καταρχήν, δεν αλλάζει οτιδήποτε σε σχέση με τις ουσιαστικές προϋποθέσεις, που προβλέπονται στη ρύθμιση, η οποία έχει ήδη ψηφιστεί και δίνει τη δυνατότητα στον Άρειο Πάγο να απαγορεύσει σε εγκληματικές οργανώσεις να συμμετέχουν στην εκλογική διαδικασία. Αυτό στο οποίο αποβλέπει είναι να ενισχυθεί και να θωρακιστεί περαιτέρω η δικαστική κρίση ώστε να μην υπάρχει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης, όπου κι αν αυτή καταλήξει.
Συγκεκριμένα, η συμπληρωματική τροπολογία περιλαμβάνει δύο αλλαγές σε σχέση με την αρχική ρύθμιση: Η πρώτη προβλέπει ότι η ανακήρυξη κομμάτων θα γίνεται όχι από ένα υποσύνολο του Α1 Πολιτικού Τμήματος του Αρείου Πάγου αλλά από την πλήρη σύνθεση, δηλαδή από 11 δικαστές. Και η σύνθεση του Α1 Τμήματος είναι δεδομένη και ουδόλως επηρεάζεται από την κυβερνητική νομοθετική πρωτοβουλία. Η δεύτερη αλλαγή είναι ότι υπομνήματα προς τεκμηρίωση θα μπορούν να υποβάλλονται στον Άρειο Πάγο ενόψει της ανακήρυξης και από άλλες δικαστικές Αρχές ή από κάθε διοικητική Αρχή.
ΕΡ: Πώς σχολιάζετε τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ να απέχει από την επίμαχη ψηφοφορία
Είναι λυπηρό το γεγονός ότι ορισμένα από τα κόμματα του λεγόμενου δημοκρατικού τόξου δεν ανταποκρίθηκαν στο δημοκρατικό πρόταγμα. Η άρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να συμπράξει στο ανάχωμα απέναντι σε εγκληματικές οργανώσεις επιβεβαιώθηκε άλλωστε με την απόφασή του να μην ψηφίσει τη συμπληρωματική τροπολογία.
Παρότι μάλιστα εξηγήθηκε επαρκώς η αναγκαιότητα της απόφασης, ο ΣΥΡΙΖΑ οχυρώθηκε πίσω από το πρόσχημα ότι η κυβέρνηση άργησε και ότι η αρμοδιότητα έπρεπε να ανατεθεί στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου. Συνεπώς, δεν μπορεί κανείς να αμφιβάλει για το γεγονός ότι η αξιωματική αντιπολίτευση, προφανώς, ψαρεύει στα θολά νερά, μη παίρνοντας τη θέση που υπαγορεύει η κοινή λογική για ένα τόσο σημαντικό θέμα. Είναι κρίμα και εκτιμώ ότι η στάση αυτή θα κριθεί από τους πολίτες.
ΕΡ: Κατά τη μακρά θητεία σας στο υπουργείο Δικαιοσύνης υπήρξαν συγκρούσεις ή έντονες διαφωνίες με τον πρωθυπουργό και εάν «ναι» για ποια θέματα;
Ποτέ. Η εμπιστοσύνη με την οποία με περιέβαλε ο πρωθυπουργός, από την ανάληψη των καθηκόντων μου σε ένα ομολογουμένως δύσκολο και ευαίσθητο χαρτοφυλάκιο, μέχρι και την ολοκλήρωση σε λιγότερο από έναν μήνα της θητείας μου είναι εξόχως τιμητική και αποτέλεσε τη βάση πάνω στην οποία καταφέραμε να φέρουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα για τον εκσυγχρονισμό της Δικαιοσύνης και την αναβάθμιση του επίπεδου του Κράτους Δικαίου στη χώρα μας.
Ακόμα και όταν κληθήκαμε εγώ και οι συνεργάτες μου στο υπουργείο να λάβουμε δύσκολες αποφάσεις ο Πρωθυπουργός στάθηκε δίπλα μας, ζητώντας να συνεχίσουμε. Σταθερά, προσηλωμένοι στο μεταρρυθμιστικό σχέδιο που είχαμε χαράξει. Τολμηρά, χωρίς να φοβηθούμε ούτε μια στιγμή το πολιτικό κόστος. Μπροστά, για να διαμορφώσουμε ένα δικαστικό σύστημα εφάμιλλο των αντίστοιχων συστημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αντιλαμβάνεστε συνεπώς ότι το «Σταθερά, Τολμηρά, Μπροστά», που προτάσσει ο πρωθυπουργός στους Έλληνες πολίτες δεν είναι απλά και μόνο ένα προεκλογικό σύνθημα. Σε αυτές τις τρεις λέξεις συμπυκνώνεται το όραμά μας, το πρόγραμμά μας για την επόμενη μέρα της χώρας.
ΕΡ: Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης ανέδειξε -κατά την άποψη του- ως μείζον πολιτικό ζήτημα το θέμα των τηλεφωνικών υποκλοπών. Πράγματι υπήρξαν παράλληλες συνακροάσεις και αν «ναι» σε ποιο βαθμό;
Όπως γνωρίζετε, όλες οι νόμιμες επισυνδέσεις διέπονται από ένα αυστηρό σύστημα ελέγχου πολλαπλών δικλείδων και πρωτίστως επιβάλλονται ως μέτρομετά την έγκριση των εισαγγελικών αρχών. Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση επέφερε μια σειρά αλλαγών, προκειμένου να επανέλθουν πρόσθετες δικλείδες που είχε αφαιρέσει η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ αυστηροποιήσαμε το ελαστικό πλαίσιο ποινών για τις παράνομες παρακολουθήσεις που είχε εγκαθιδρυθεί από την αξιωματική αντιπολίτευση.
Από κει και πέρα, σε επίπεδο ποινικής Δικαιοσύνης, έχουν αναληφθεί οι σχετικές πρωτοβουλίες από τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για τη πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης.
ΕΡ: Κατά την επικείμενη αναθεώρηση του Συντάγματος θα συμφωνούσατε να αλλάξει ο τρόπος επιλογής της ηγεσίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων και αν «ναι» ποια είναι η πρότασή σας;
Ο πρωθυπουργός έχει ήδη προαναγγείλει την ενεργοποίηση της διαδικασίας αναθεώρησης του Συντάγματος. Από εκεί και πέρα γνωρίζετε ότι τα κόμματα της Βουλής καθορίζουν τις προτεινόμενες προς αναθεώρηση διατάξεις του Συντάγματος. Σας θυμίζω πάντως πως με τον νέο Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών θεσπίσαμε ένα πολύ αυστηρό πλαίσιο που θωρακίζει περαιτέρω την ανεξαρτησία των λειτουργών της Δικαιοσύνης και θέτει σαφή όρια στις επιλογές για την ηγεσίας της.
ΕΡ: Είναι μέσα στα θεσμικά πλαίσια η πρωτοβουλία της Πρόεδρου της Δημοκρατίας Αικατερίνης Σακελλαροπούλου, να συγκαλέσει τους προέδρους των ανωτάτων δικαστηρίων, κ.λπ. για το επίκαιρο θέμα των καθυστερήσεων στην απονομή της Δικαιοσύνης και γιατί δεν δόθηκε συνέχεια;
Είναι γνωστό ότι η κυρία Σακελλαροπούλου, πριν αναλάβει καθήκοντα Προέδρου της Δημοκρατίας, υπήρξε πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο οποίο υπηρέτησε ως δικαστής περί τα 35 χρόνια. Η πρωτοβουλία της είχε ως επιδίωξη να υπάρξει ένας διαρκής δίαυλος επικοινωνίας και συζήτησης μεταξύ όλων των θεσμικών παραγόντων της Δικαιοσύνης, ώστε για την επίλυση σοβαρών ζητημάτων της Δικαιοσύνης να μην απαιτείται κάθε φορά η επέμβαση του νομοθέτη, αλλά πολλά από αυτά να αντιμετωπίζονται εντός του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου.
ΕΡ: Οι καθυστερήσεις των «νωχελικών» δικαστών, που κινούνται με την ανοχή των επικεφαλής των δικαστικών σχηματισμών, είναι προκλητικά ατέρμονες και παρ΄ όλα αυτά δεν έχετε ενεργοποιήσει τη δυνατότητα της πειθαρχικής εξουσίας προς τους αυτούς τους δικαστικούς που σας παρέχει άρθρο 91 του Συντάγματος. Ποιος είναι ο λόγος;
Οι καθυστερήσεις είναι η μεγαλύτερη παθογένεια του συστήματος απονομής της Δικαιοσύνης και αδικούν την εικόνα μιας προηγμένης, ευρωπαϊκής δημοκρατίας. Από το 2019 καταβάλλουμε μια μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να εκσυγχρονίσουμε το σύστημα απονομής της Δικαιοσύνης. Σε αυτή τη στρατηγική επιχειρήσαμε σημαντικές τομές στο εθνικό δικαστικό σύστημα για την επιτάχυνση της Δικαιοσύνης με την αναθεώρηση όλων των Κωδίκων, που αποτελούν τα σημαντικότερα εργαλεία στα χέρια των δικαστικών λειτουργών, ενώ με ταχείς ρυθμούς εξελίσσεται η ψηφιοποίηση του δικαστικού συστήματος για τη διευκόλυνση του δικαιοδοτικού έργου των λειτουργών του.
Επιπλέον όμως, τροποποιήσαμε τον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών, δημιουργώντας ένα νέο αυστηρό αλλά δίκαιο σύστημα πειθαρχικού ελέγχου των δικαστικών λειτουργών, που επιδεικνύουν καθυστερήσεις στην έκδοση αποφάσεων. Και όπως γνωρίζετε, με βάση αυτές τις νέες διατάξεις, έχουν ήδη αποπεμφθεί από το δικαστικό σώμα πάνω από 30 δικαστικοί λειτουργοί, οι οποίοι δεν ανταποκρίνονταν στο υψηλό καθήκον που τους ανέθεσε η Πολιτεία. Αυτό σημαίνει ότι η ίδια η Δικαιοσύνη έχει τη θεσμική ευχέρεια να απομακρύνει όσους δεν ανταποκρίνονται στο ρόλο τους και το τελευταίο διάστημα επέδειξε την απαιτούμενη αποφασιστικότητα, υπερβαίνοντας συντεχνιακές λογικές που δεν αρμόζουν στον ρόλο της.
EΡ:Η σύσταση Δικαστικής Αστυνομίας καλά μεν ξεκίνησε, αλλά οι ρυθμοί ολοκλήρωσής της κάπου αναχαιτίστηκαν, που οφείλεται αυτό;
Η επικείμενη σύσταση της Δικαστικής Αστυνομίας είναι πλέον θέμα χρόνου και αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική μεταρρύθμιση, που θα συμβάλλει στην ενίσχυση και υποβοήθηση του έργου δικαστών και εισαγγελέων, με επιστήμονες και πραγματογνώμονες, οι οποίοι θα παρέχουν γρήγορα και με υπευθυνότητα τις εξειδικευμένες γνώσεις τους σε δύσκολες και σύνθετες υποθέσεις, όπως τα οικονομικά εγκλήματα.
Όπως γνωρίζετε, ήδη έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα που προβλέπεται στον ιδρυτικό νόμο για τη σύσταση της Δικαστικής Αστυνομίας και σύντομα θα στελεχωθεί με το απαιτούμενο προσωπικό. Σε κάθε περίπτωση, η πορεία θεσμοθέτησης και στελέχωσης του νέου σώματος κινείται εντός του χρονοδιαγράμματος που προβλέπεται στο Ταμείο Ανάκαμψης και μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους η Δικαστική Αστυνομία θα είναι ένα νέο παραγωγικό σώμα εντός της ελληνικής Δικαιοσύνης.
ΕΡ: Βασικές διατάξεις του Ποινικού Κώδικα του ΣΥΡΙΖΑ αναμορφώθηκαν από εσάς. Αναμένουμε και άλλες τροποποιήσεις ή έκλεισε ο κύκλος αυτός;
Όλες οι ρυθμίσεις οι οποίες νομοθετήθηκαν από το υπουργείο Δικαιοσύνης αποτέλεσαν προϊόν μακράς επεξεργασίας από τις αρμόδιες νομοπαρασκευαστικές επιτροπές πριν ψηφιστούν από τη Βουλή και θεωρώ πως υπηρετούν τον σκοπό τους, που δεν είναι άλλος από την ενίσχυση της αποδοτικότητας και ποιότητας του δικαστικού συστήματος και την εμβάθυνσητων αρχών του Κράτους Δικαίου.
Βεβαίως, οι συνθήκες αλλάζουν ώστε να είναι πιθανό, ακόμα και τα πιο άρτια νομοθετήματα να μην υπηρετούν μακροπρόθεσμα τον στόχο για τον οποίο θεσπίστηκαν. Άλλωστε για τον λόγο αυτό με απόφασή μου, συστάθηκε και λειτουργεί ως διαρκής η νομοπαρασκευαστική επιτροπή για την παρακολούθηση των αποτελεσμάτων του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Εφόσον κάποιες ρυθμίσεις κριθεί ότι πρέπει να επικαιροποιηθούν, είμαι σίγουρος ότι θα αναληφθεί η αναγκαία νομοθετική πρωτοβουλία.
ΕΡ: Η Διαιτησία και η εξωδικαστική μέθοδος επίλυσης διαφορών δεν μπόρεσε στην Ελλάδα να γίνει -έως τώρα- απόλυτα αποδεκτή, αφενός που οφείλεται αυτό και αφετέρου έχουν προγραμματιστεί κάποιες πρωτοβουλίες;
Δεν συμφωνώ με την προσέγγισή σας. Μέχρι στιγμής, τουλάχιστον, τα αποτελέσματα στις εναλλακτικές μεθόδους επίλυσης διαφορών είναι εξόχως ενθαρρυντικά. Περισσότερες από μία στις δέκα υποθέσεις που υπάγονται στην Υποχρεωτική Αρχική Συνεδρία επιλύονται χωρίς να φθάσουν τα εμπλεκόμενα μέρη στις δικαστικές αίθουσες, ενώ στην εκούσια Διαμεσολάβηση τα ποσοστά είναι εντυπωσιακά, αγγίζοντας το 80%. Αυτές οι στατιστικές δεν δείχνουν απλά πως το νέο πλαίσιο είναι λειτουργικό και αποτελεσματικό, αλλά δείχνουν πως ο θεσμός της Διαμεσολάβησης μετατρέπεται σταδιακά σε συνειδητή επιλογή των εμπλεκόμενων μερών για την επίλυση των διαφορών τους. Παράλληλα, δρομολογούμε σημαντικές δράσεις επιμόρφωσης της νομικής κοινότητας στο νέο θεσμό της Διαμεσολάβησης, ενώ, αντίστοιχα, πιστευτώ πως το νέο θεσμικό πλαίσιο της Διεθνούς Εμπορικής Διαιτησίας θα αποδειχθεί εξίσου αποτελεσματικό.
ΕΡ: Κατά τη θητεία σας στο υπουργείο Δικαιοσύνης, ποιες ήταν οι καλύτερες στιγμές ή γεγονότα που παραμένουν χαραγμένα στη μνήμη σας;
Είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κάποιος μια στιγμή μέσα σε μια μακρά θητεία πολλαπλών προκλήσεων. Σημαντικές στιγμές είναι όλες εκείνες που αφορούν στο πεδίο της νομοθέτησης. Όμως, δεν σας κρύβω την ικανοποίηση και το αίσθημα δικαίωσης που νιώθω όταν βλέπω τις επιλογές μας να δικαιώνονται στην πράξη και να έχουν έρεισμα στην κοινωνία.
Μια στιγμή, ωστόσο, που θα παραμείνει βαθιά χαραγμένη στη μνήμη μου είναι η ημέρα που ο αείμνηστος καθηγητής Λάμπρος Μαργαρίτης ως πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Παρακολούθησης των Ποινικών Κωδίκων μου παρέδωσε το πόρισμα με τις βελτιωτικές παρεμβάσεις στο Ποινικό Δίκαιο. Παρεμβάσεις που αντικατοπτρίζουν την απόλυτα ρεαλιστική και δικαιοκρατικά σύγχρονη νομική προσέγγιση του αείμνηστου καθηγητή, οι οποίες δικαιώνουν καθημερινά μέσα από την εφαρμογή τους τον ανώτατο σκοπό τους: Την προστασία του κοινωνικού συνόλου.
Δεν μπορώ επίσης να μην αναφερθώ στις άοκνες και κοπιώδεις προσπάθειες μας για την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης για την επιτάχυνση της Δικαιοσύνης. Προσπάθειες, οι οποίες ήδη αποδίδουν καρπούς τόσο με την ανέγερση νέων δικαστικών κτιρίων, όπως αρμόζει σε κάθε σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα, όσο και με τη στελέχωση των δικαστικών υπηρεσιών και την πλήρη ψηφιοποίηση των διαδικασιών, που διευκολύνουν την πρόσβαση του πολίτη στη Δικαιοσύνη.