Μετά την αποτελεσματικότητα των μέτρων και την επιτυχία στην πανδημία του κορωνοϊού, η Ελλάδα θα θέσει σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο σχέδιο για την επανεκκίνηση του τουρισμού, όπως αναφέρει σε άρθρο του το BBC.
Η Ακρόπολη άνοιξε ξανά στις αρχές Μαΐου και ακολούθησαν μερικές εβδομάδες αργότερα τα μπαρ και τα εστιατόρια. Από τα μέσα Ιουνίου, θα ξεκινήσουν να λειτουργούν τα ξενοδοχεία, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες θα αποκαταστήσουν σταδιακά τις διεθνείς πτήσεις τους.
- Προς ένα ριζικά νέο πολιτικό σκηνικό
- ΑΟΖ: Μετά την Ιταλία σειρά παίρνει η Αίγυπτος – Το μεγάλο αγκάθι
- Δημοσκόπηση: Η χρυσή δεκάδα των υπουργών
- Ζωντανές οι μνήμες από τη Σφαγή του Διστόμου
- Τουρκία: Η αντιπολίτευση τρολάρει τον Ερντογάν για την Αγιά Σοφιά
Εξωτερικό check-in, τέλος τα μαξιλάρια
Μόλις οι ταξιδιώτες φτάσουν στον προορισμό τους, θα ακολουθήσουν κανόνες που η κυβέρνηση – σε συνεννόηση με επιδημιολόγους – έχει εφαρμόσει. Οι κανόνες για τα ξενοδοχεία, που έχουν τη μορφή ενός σχεδίου 17 σελίδων που εκδίδεται από το υπουργείο Τουρισμού, τους επιτρέπουν να λειτουργούν, αλλά περιέχουν πολλαπλές απαιτήσεις που καλύπτουν όλες τις πτυχές των δραστηριοτήτων.
Θα πρέπει, για παράδειγμα, να εκπαιδευτούν οι υπεύθυνοι σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης μιας πιθανής εστίας κορωνοϊού μεταξύ των επισκεπτών και να υπάρχει γιατρός. Οι ρεσεψιόν πρέπει να βρίσκονται σε εξωτερικούς χώρους όπου είναι δυνατόν και τα ξενοδοχεία πρέπει να περιορίζουν τις ουρές για check-in προκειμένου να αποτρέπουν τη συγκέντρωση πολλών ατόμων στο ίδιο μέρος. Το φαγητό που σερβίρεται σε μπουφέ πρέπει να τοποθετείται κάτω από προστατευτικές ακρυλικές οθόνες που είναι γνωστές ως προστατευτικά φτερνίσματος, ενώ τα δωμάτια πρέπει να είναι κενά για αρκετές ώρες μεταξύ των επισκεπτών, επιτρέποντάς τους να αερίζονται.
Οι ελληνικές αρχές συνέστησαν επίσης στα ξενοδοχεία να αφαιρέσουν όλα τα μη απαραίτητα διακοσμητικά αντικείμενα, όπως μαξιλάρια και περιοδικά. Έχει εκδοθεί ξεχωριστός κατάλογος οδηγιών για εστιατόρια, όπου ο αριθμός των επισκεπτών θα είναι περιορισμένος. Επιτρέπεται ένα άτομο για κάθε δύο τετραγωνικά μέτρα και κανένα τραπέζι δεν μπορεί να φιλοξενήσει περισσότερους από έξι ενήλικες (τα παιδιά εξαιρούνται).
Στις πισίνες, οι κολυμβητές θα έχουν περισσότερο χώρο από τον συνηθισμένο. Οι επιτρεπόμενοι αριθμοί εξαρτώνται από το μέγεθος της ομάδας. Οι παραλίες θα είναι επίσης πιο ήσυχες: Ομαδικές εκδηλώσεις στην άμμο έχουν απαγορευτεί. Τα ομαδικά αθλήματα στην παραλία που περιλαμβάνουν σωματική επαφή απαγορεύονται και οι νεροτσουλήθρες ενδέχεται να είναι κλειστές. Οι πελάτες στα μπαρ θα πρέπει να κρατήσουν απόσταση 1,5 μέτρου ο ένας από τον άλλο, αν και οι πρώτες σκηνές από τα ανοιχτά μπαρ δείχνουν ότι αυτός ο κανόνας αγνοείται σε μεγάλο βαθμό.
«Παιχνίδι εμπιστοσύνης»
Μέχρι στιγμής, οι ιδιοκτήτες ξενοδοχείων έχουν καλωσορίσει τις οδηγίες ασφαλείας, με πολλούς να λένε ότι θα προχωρήσουν περαιτέρω και θα εισαγάγουν τα δικά τους μέτρα ασφαλείας. Στη Σαντορίνη, ο Charlie Chahine, ιδιοκτήτης του beach bar Demilmar, τοποθετεί φράγματα από πλεξιγκλάς γύρω από ξαπλώστρες στην παραλία της Περίσσας για να προστατεύει τους επισκέπτες.
Τα φύλλα από πλεξιγκλάς, ύψους περίπου 2 μέτρων, σχηματίζουν προστατευτικό φράχτη σχήματος U γύρω από τις ξαπλώστρες στις τρεις πλευρές, αφήνοντας τη θέα στη θάλασσα ανοιχτή. Ο Chahine παρατηρεί τις αντιδράσεις των επισκεπτών της παραλίας και μπορεί να προσθέσει περισσότερα φράγματα, παρά το κόστος. «Σκέφτομαι να δημιουργήσω μια παραλία με πλέξι», λέει. «Θα κάνουμε ό, τι χρειάζεται για να κάνουμε τον επισκέπτη να νιώθει ασφαλής».
Η συμμόρφωση με τους νέους κανόνες συνοδεύεται φυσικά από μια τιμή – και πολλές επιχειρήσεις που έχουν ήδη αποδυναμωθεί από την 10ετή οικονομική ύφεση της Ελλάδας βρίσκονται ήδη σε δύσκολη θέση και δεν μπορούν να αντέξουν νέες χρηματοοικονομικές προκλήσεις. Η απόσταση από τα τραπέζια εστιατορίων σημαίνει λιγότεροι πελάτες, ενώ κάθε μονάδα προστασίας πλεξιγκλάς κοστίζει έως και 1.000 ευρώ. Ένα στα τρία εστιατόρια ενδέχεται να μην τα καταφέρει καθ ‘όλη τη διάρκεια του έτους, σύμφωνα με την Ελληνική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Τεχνών και Εμπόρων (GSEVEE). Το κόστος αυξάνεται επίσης για τις τοπικές κυβερνήσεις. Δημοτικοί αξιωματούχοι στη Γλυφάδα έχουν παραγγείλει περισσότερα drone, το καθένα κοστίζει περίπου 3.000 ευρώ.
Ορισμένες από αυτές τις δαπάνες ενδέχεται να χτυπήσουν τους καταναλωτές. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος του ξενοδοχειακού συγκροτήματος Sani Ikos, Ανδρέας Ανδρεάδης, λέει ότι τώρα δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για περιορισμό στα μέτρα προστασίας της υγείας ως τρόπος διατήρησης των τιμών των διακοπών σε χαμηλά επίπεδα. «Θα είναι ένα παιχνίδι εμπιστοσύνης, ένα παιχνίδι ποιότητας», είπε σε μια διαδικτυακή συζήτηση που διοργανώθηκε από την Ελληνική Πρωτοβουλία, μια ελληνική ομάδα διασποράς. «Αυτό θα ωθήσει τον τουρισμό προς τα πάνω».
Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου, περίπου 10 εκατομμύρια άτομα είχαν κάνει κράτηση για διακοπές στην Ελλάδα. Οι μισοί ακύρωσαν, λένε οι ειδικοί του κλάδου, αλλά οι κρατήσεις για πέντε εκατομμύρια άτομα εξακολουθούν να ισχύουν. Το εάν θα έρθουν θα εξαρτηθεί από τους περιορισμούς καραντίνας στις χώρες καταγωγής τους και από την προθυμία τους να ταξιδέψουν. Κυβερνητικοί αξιωματούχοι ελπίζουν ότι η Ελλάδα μπορεί να κάνει το μισό τζίρο που έκανε το 2019. Ορισμένοι αξιωματούχοι του τουρισμού λένε ότι θα είναι χαρούμενοι εάν κάνουν το ένα τρίτο του τζίρου του περασμένου έτους. «Θα είμαι ικανοποιημένος αν καλύψω τα έξοδά μου φέτος», επιβεβαιώνει ο Chahine.
Ωστόσο, σε κάθε κρίση προκύπτουν ευκαιρίες. Χώρες στη νότια Ευρώπη εργάζονται σκληρά για να δείξουν ότι έχουν κάνει ό,τι χρειάζεται για να διασφαλίσουν ότι οι επισκέπτες θα είναι ασφαλείς στις ακτές τους. Ωστόσο, ο τουρισμός και οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι πιστεύουν ότι η Ελλάδα έχει το προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστικών αγορών, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας και της Ιταλίας, λόγω του χαμηλού ποσοστού κρουσμάτων σε σχέση με άλλα κράτη της ΕΕ. Οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ μιλάνε για την προώθηση της Ελλάδας ως τόπου «θεραπείας» από την πανδημία.
Η Ιωάννα Δρέττα, διευθύνων σύμβουλος του μη κερδοσκοπικού ομίλου Marketing Greece, λέει ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης, η Ελλάδα έχει ενισχύσει το εμπορικό σήμα της όσον αφορά τη φιλοξενία και την ασφάλεια, εκτός από τη γενναιοδωρία και την αγάπη της ζωής που οι επισκέπτες συνδέουν με τη χώρα. «Είναι μια ταυτότητα στην οποία η Ελλάδα πρέπει τώρα να οικοδομήσει καθώς φαίνεται να αποκομίζει ό,τι μπορεί από την τρέχουσα τουριστική περίοδο και, φυσικά, να προετοιμαστεί για το επόμενο έτος», λέει.