Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο εφαρμογής των εκπτώσεων και προωθητικών ενεργειών στα σούπερ μάρκετ φέρνει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας που τέθηκε σε ισχύ στις 6 Μαρτίου. Στόχος του Υπουργείου Ανάπτυξης είναι να μπει τέλος στις παραπλανητικές πρακτικές και να διασφαλιστεί ότι οι καταναλωτές επωφελούνται από πραγματικές εκπτώσεις.
Αλλαγές στον υπολογισμό της αρχικής τιμής
Ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας ορίζει ότι για να θεωρείται μια προσφορά έγκυρη, η έκπτωση πρέπει να βασίζεται στη χαμηλότερη πραγματική τιμή των τελευταίων 30 ημερών. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να παρουσιάζουν «φουσκωμένες» ή προτεινόμενες λιανικές τιμές ως αρχικές, παραπλανώντας έτσι τους καταναλωτές.
Εξαίρεση από τον κανόνα των 30 ημερών αποτελούν τα ευαλλοίωτα προϊόντα, όπως τα τρόφιμα με μικρή διάρκεια ζωής. Ωστόσο, για αυτά εξακολουθούν να ισχύουν οι γενικοί κανόνες περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.
Τι αλλάζει στις προσφορές τύπου 1+1 δώρο και 2+1 δώρο
Οι νέοι κανόνες επιδιώκουν να διασφαλίσουν ότι οι καταναλωτές λαμβάνουν πραγματικά δώρα και δεν πέφτουν θύματα τεχνητών προσφορών.
Συγκεκριμένα:
- Αν μια προσφορά τύπου 1+1 ισχύει για περισσότερες από 30 ημέρες, το προϊόν πρέπει να διατίθεται και μεμονωμένα στο ράφι, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να συγκρίνουν την τιμή.
- Αποτρέπεται η πρακτική των «μόνιμων προσφορών» που στην πραγματικότητα δεν προσφέρουν κανένα όφελος.
- Οι επιχειρήσεις δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν τη λέξη δώρο αν το προϊόν δεν διατίθεται και μεμονωμένα, καθώς αυτό δημιουργεί την ψευδαίσθηση ενός οφέλους που δεν υπάρχει.
Παραδείγματα παραπλανητικών εκπτώσεων που καταργούνται
- Συνεχής προσφορά 1+1 δώρο σε συσκευασία
Αν ένα σαμπουάν πωλείται μόνο σε συσκευασία 1+1 δώρο καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τότε η δεύτερη μονάδα δεν αποτελεί πραγματικό δώρο, αλλά αποτελεί μέρος της κανονικής τιμής. - Προσφορές που αυξάνουν το κόστος αντί να το μειώνουν
Αν ένα αλεύρι πωλείται σε συσκευασία 2+1 δώρο για 4 ευρώ, αλλά τα ίδια τρία κιλά μπορούν να αγοραστούν μεμονωμένα για 3 ευρώ, τότε η υποτιθέμενη προσφορά στην πραγματικότητα κοστίζει περισσότερο στον καταναλωτή. - Τεχνητά φουσκωμένες αρχικές τιμές
Αν ένα αφρόλουτρο πωλείται αρχικά στα 8 ευρώ και στη συνέχεια διατίθεται με έκπτωση στα 4 ευρώ, αλλά αργότερα η τιμή του αυξάνεται στα 5 ευρώ με ταυτόχρονη αύξηση της «αρχικής» τιμής από 8 σε 10 ευρώ, τότε η έκπτωση είναι παραπλανητική και στόχος της είναι να καλύψει την ανατίμηση.