Ως ένα «τρένο που πηγαίνει “με τα χίλια”» εκτιμά πως θα κινηθεί η οπτικοακουστική παραγωγή το 2021 ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), Πάνος Κουάνης.
Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» για τις τελευταίες εξελίξεις σε ό,τι αφορά τις κινηματογραφικές -και όχι μόνο- παραγωγές, που με τα μέχρι τώρα δεδομένα αναμένεται να εκκινήσουν το 2021, ο κ. Κουάνης αποκάλυψε πως για πρώτη φορά αναμένονται παραγωγές με προϋπολογισμό που για το ελληνικό σκέλος τους θα ξεπερνά τα 10 εκατομμύρια ευρώ.
«Υπάρχει ταινία που διαπραγματευόμαστε και έχει σχεδόν κλείσει ώστε να εκκινήσει στην Ελλάδα την (ερχόμενη) άνοιξη. Πρόκειται για ταινία με επιλέξιμες δαπάνες 12 εκατομμυρίων ευρώ, θα έχει συνεργείο 250 ατόμων, από τα όποια μόνο τα 13 θα είναι αλλοδαποί και οι υπόλοιποι Έλληνες. Η παραγωγή θα έχει 60 άτομα ηθοποιούς, από τους οποίους οι 40 θα είναι Έλληνες, αλλά και 1200 Έλληνες κομπάρσους και χορευτές. Συνολικά μιλάμε για 2500 άτομα που θα εργαστούν σ’ αυτή, με το 95% να είναι Έλληνες», ανάφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ.
«Είμαστε πλέον από τους top προορισμούς στην Ευρώπη για γυρίσματα»
Οι ταινίες που έχουν έρθει μέχρι τώρα στην Ελλάδα έχουν φέρει προϋπολογισμό που έφτανε «μάξιμουμ στα 3,5 εκατομμύρια ευρώ», εξήγησε ο κ. Κουάνης, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στη σχεδιαζόμενη άφιξη της «αφρόκρεμας» του Χόλιγουντ στην Ελλάδα. «Η μία από τις εταιρείες με τις οποίες είμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις, είναι αυτή του Τομ Χάνκς και της Ρίτα Γουίλσον. Είναι μια εξωπραγματική κινηματογραφική παραγωγή για τα ελληνικά δεδομένα. Μια παραγωγή με προϋπολογισμό πάνω από δέκα εκατομμύρια ευρώ», αποκάλυψε και τόνισε πως η συγκεκριμένη είναι η μία μόλις από τις μεγάλου «budget» ταινίες που, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα εκκινήσουν από την άνοιξη της νέας χρονιάς.
«Είναι πάνω από τέσσερις οι παραγωγές με τις οποίες είμαστε σε επικοινωνία να έρθουν στην χώρα μας, με ποσά πάνω από δέκα εκατομμύρια ευρώ. Αυτές οι παραγωγές είναι είτε στο στάδιο της διαπραγμάτευσης, είτε σε τελικό στάδιο με ελληνικές εταιρείες παραγωγής να εμπλέκονται», εξήγησε ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ, τονίζοντας πως σημείο καμπής για τις θετικές εξελίξεις ήταν οι βελτιώσεις που έγιναν στο νομοθετικό πλαίσιο. Βελτιώσεις που, όπως είπε, σχεδιάστηκαν ώστε να φέρνουν μεγάλες παραγωγές «δίχως να “ακουμπούν” τις μικρές και μεσαίες παραγωγές που έχουν ήδη υπάρξει ή θα υπάρξουν στην Ελλάδα».
Ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ εξήγησε ακόμη πως μετά την πρώτη φάση της κρίσης της πανδημίας, την περασμένη άνοιξη, όλες οι χώρες που επιθυμούν να προσελκύσουν οπτικοακουστικές παραγωγές «αποφάσισαν να ξαναδούν τα “εργαλεία” με τα οποία προσελκύουν παραγωγές» σε σχέση με την υπόλοιπη παγκόσμια αγορά. «Εμείς ως χώρα το κάναμε αυτό τον περασμένο Σεπτέμβριο σε σχέση με το cash rebate (σ.σ η επιστροφή ποσών σε όσους επιλέγουν την Ελλάδα για γυρίσματα κ.λπ), που ανέβηκε στο 40% των ελληνικών ποσών, ενώ τώρα κάναμε και την άλλη μεγάλη βελτίωση ώστε το rebate να δίνεται και σε ξένα, αποκλειστικά υψηλόβαθμα όμως στελέχη όπως τον/τη head of production μιας παραγωγής 8+ εκατομμυρίων, κάτι που θα διευκολύνει τις μεγάλες παραγωγές», εξήγησε.
Με τη συγκεκριμένη βελτίωση ήδη «τις τελευταίες δύο εβδομάδες στις επαφές που έχουμε κάνει ως ΕΚΟΜΕ με ξένους, μας έχουν επιβεβαιώσει πως η Ελλάδα γίνεται επιπλέον ανταγωνιστική για σημαντικά γυρίσματα στη χώρα μας», ανέφερε ο κ. Κουάνης, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «είμαστε πλέον από τους top προορισμούς στην Ευρώπη για γυρίσματα».
Μια «εξωπραγματική κινηματογραφική παραγωγή για τα ελληνικά δεδομένα», το καλοκαίρι
Ο κ. Κουάνης είπε ακόμη πως πέρα από την ταινία που σχεδιάζεται να γυρίσει η εταιρεία των Τομ Χανκς και Ρίτα Γουίλσον, μία ακόμη από τις τέσσερις παραγωγές, με προϋπολογισμό για τα γυρίσματα στην Ελλάδα στα 10+ εκατομμύρια ευρώ, «θα έρθει στη Θεσσαλονίκη, μια ταινία μάλιστα action (σ.σ. δράσης)».
Στις τέσσερις αυτές ταινίες υψηλού προϋπολογισμού συμπεριλαμβάνεται και η ταινία που θα αφορά τον σταρ του NBA Γιάννη Αντετοκούμπο. Η ταινία αυτή που ανακοινώθηκε από τη Disney, «θα γυριστεί στην Αττική την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2021» ενώ έχει βγει και η ειδοποίηση για το κάστινγκ, «αφού η Disney αναζητά τον άνθρωπο που θα ενσαρκώσει τον Γιάννη Αντετοκούμπο».
Ζητούνται στελέχη
«Είμαστε σε μια φάση σε ό,τι αφορά τις οπτικοακουστικές παραγωγές, όπου και ο ιδιωτικός τομέας πρέπει να «ανεβάσει ταχύτητα» στην Ελλάδα. Το 2021 αναμένεται να έρθουν πέρα από τις μεσαίες και τις μεγάλες,στις οποίες γίνεται αναφορά, και πάρα πολλές μικρές παραγωγές. Αυτό θα είναι ένα μεγάλο challenge (πρόκληση) για το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας και γι’ αυτό παρακολουθούμε το πώς αυτό θα ανταποκριθεί», επισήμανε ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ.
Υπογράμμισε, δε, ότι εν αναμονή των παραπάνω σημαντικών εξελίξεων για τον κλάδο, είναι αναγκαίο «οι εταιρείες παραγωγής που επιθυμούν να ακολουθήσουν τη φιλοσοφία των εταιρειών του εξωτερικού, να κάνουν πια και τα δικά τους προγράμματα εκπαίδευσης και μαθητείας».