Σε μια χώρα όπου η αντιπαράθεση κυριαρχεί για κάθε ζήτημα, γιατί να μην υπάρχει και μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με επίδικο τα μερίδια αγοράς; ∆εν είναι τυχαίο ότι ο πόλεμος επικεντρώνεται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς η κατηγορία εξακολουθεί να σημειώνει πολύ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, λόγω της συνεχιζόμενης ακρίβειας. Οι επενδύσεις των μεγάλων αλυσίδων του κλάδου στην κατηγορία αυτή είναι ολοένα και μεγαλύτερες, προκειμένου να ανταγωνιστούν τη μία και μοναδική ουσιαστικά εκπτωτική αλυσίδα στην Ελλάδα, τη «Lidl», η οποία έχει, εξ αντικειμένου, την κυριαρχία στις πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Οι αλυσίδες που αυτήν την εποχή «πολεμούν με όλα τους τα όπλα» είναι η «Lidl» και η «ΑΒ Βασιλόπουλος». Και οι δύο διαγκωνίζονται για τη δεύτερη θέση από πλευράς μεριδίων αγοράς, καθώς ο πρώτος του κλάδου, ο «Σκλαβενίτης», βρίσκεται μπροστά και σε μεγάλη απόσταση. Επιπλέον, η «ΑΒ Βασιλόπουλος» επιχειρεί να διώξει από πάνω της την «ταμπέλα» της πιο ακριβής αλυσίδας που της έχουν προσάψει οι ανταγωνιστές της, και όχι μόνο.

Διχάζει η σύγκριση

Το τελευταίο επεισόδιο ξεκίνησε με αφορμή ανάρτηση της «Lidl» Ελλάς αλλά και το τελευταίο εβδομαδιαίο φυλλάδιο προσφορών της με τα αποτελέσματα σύγκρισης τιμών που η ίδια πραγματοποίησε, σε 14 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, μεταξύ των δικών της καταστημάτων και αυτών του «Σκλαβενίτη» και της «ΑΒ Βασιλόπουλος».

Σύμφωνα με τον πίνακα της «Lidl», η αγορά των συγκεκριμένων προϊόντων στο δικό της σούπερ μάρκετ θα στοίχιζε 39,17 ευρώ, στην «ΑΒ Βασιλόπουλος» 44,38 ευρώ και στη «Σκλαβενίτης» 46,75 ευρώ. Ωστόσο, οι αποδείξεις δείχνουν διαφορετικές τιμές, όπου μάλιστα το καλάθι της «ΑΒ» είναι πιο φθηνό από αυτό της «Lidl» («AB Βασιλόπουλος» 34,93 ευρώ, «Lidl» 38,2 ευρώ και «Σκλαβενίτης» 40,19 ευρώ) κάτι που οφείλεται στο γεγονός ότι η «Lidl» έχει κάνει αναγωγή, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις συγκρίνονται συσκευασίες και ποσότητες που δεν είναι όμοιες μεταξύ τους.

Η απάντηση ήρθε από την «ΑΒ Βασιλόπουλος», η οποία με ανάρτησή της στο facebook έγραψε τα ακόλουθα:

«Αγαπητή «Lidl» Hellas, είδαμε ότι ήρθες και ψώνισες από εμάς και σε ευχαριστούμε πολύ. Απέδειξες ότι έχουμε ήδη χαμηλές τιμές, αλλά με μία 6ευρη επιταγή το καλάθι σου θα ήταν ακόμη πιο οικονομικό! Γι’ αυτό και πήραμε την πρωτοβουλία να σε κάνουμε μέλος του AB Plus (πρόκειται για το πρόγραμμα επιβράβευσης της “ΑΒ”). Για να εξαργυρώνεις και εσύ 6ευρες επιταγές αλλά και όλα τα προνόμια που απολαμβάνουν πάνω από 1 εκατομμύριο πελάτες μας καθημερινά! Καλώς ήρθες και καλά ψώνια! ΑΒ Βασιλόπουλος».

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι δύο αλυσίδες κονταροχτυπιούνται δημοσίως, αν και η τωρινή αντιπαράθεση είναι αναμφίβολα η πιο «σκληρή». Το προηγούμενο «επεισόδιο» είχε γίνει το 2016 με αφορμή τους καταναλωτές της πτωχευμένης «Μαρινόπουλος». Η μεταξύ τους κόντρα είχε μεταφερθεί και στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας, όταν η «ΑΒ Βασιλόπουλος», τον Νοέμβριο του 2020, ζήτησε τον έλεγχο διαφήμισης σχετικά με την κάρτα πιστότητας «Lidl» Plus. Από την πλευρά της «Σκλαβενίτης», μέχρι στιγμής, δεν έχει υπάρξει αντίδραση.

Πουλάει τη χονδρική

Στο μεταξύ, κινητικότητα παρατηρείται από την «ΑΒ Βασιλόπουλος», προκειμένου να τρέξει τη διαδικασία για την πώληση του δικτύου χονδρικής, με την επωνυμία «ENA Food», το οποίο αριθμεί 14 καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Βόλο, Καρδίτσα, Ρόδο, Γιάννενα, Σέρρες, Χαλκίδα, Πάτρα, Αργος, Καλαμάτα, Χίο και Ηράκλειο. Τα συγκεκριμένα καταστήματα ξεκίνησαν να λειτουργούν σταδιακά το έτος 1991 και εξαγοράστηκαν από την «ΑΒ Βασιλόπουλος» το 2001 και πλέον συνεισφέρει στον τζίρο της εταιρείας περί το 6%, με τις πωλήσεις να κινούνται κοντά στα 100 εκατ. ευρώ.

Η διοίκηση της «ΑΒ Βασιλόπουλος» έχει επικεντρώσει το ενδιαφέρον στο δίκτυο σούπερ μάρκετ με αλλαγή του μοντέλου των mega stores, με την αρχή να γίνεται από το νέο κατάστημα στο Μαρούσι και ακολούθως στο ανακαινισμένο κατάστημα του Ελληνικού και αφετέρου στην ενίσχυση του δικτύου franchise, ένα μοντέλο που έχει αναπτύξει πρώτη η «ΑΒ» και ακολουθούν πλέον και άλλες αλυσίδες, όπως η «Metro» του ομίλου Παντελιάδη ή η «Μασούτης».

Στη χονδρεμπορική αγορά κυρίαρχος παίκτης είναι ο όμιλος «Metro» της οικογένειας Παντελιάδη. Με ένα δίκτυο 50 καταστημάτων και μερίδιο αγοράς που προσεγγίζει το 50%, θα μπορούσε να είναι ένας από τους υποψήφιους αγοραστές της χονδρεμπορικής δραστηριότητας της ΑΒ, ωστόσο πολλά από τα καταστήματα του δικτύου της «ENA food» είναι σε περιοχές που τα Cash & Carry του ομίλου «Metro» έχουν ήδη παρουσία.

Ισχυρός παίκτης στην αγορά είναι και η «The Mart», του ομίλου «Σκλαβενίτης, με ένα δίκτυο 14 καταστημάτων και τζίρο 407 εκατ. ευρώ, ενώ και η «Μασούτης» έχει αναπτύξει ισχυρό δίκτυο με 23 καταστήματα Cash & Carry.