Σε στρατηγικό αδιέξοδο φαίνεται πως βρίσκεται, για μία ακόμη φορά, η «ΑΒ Βασιλόπουλος», μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της ελληνικής αγοράς, που συναγωνίζεται με τη Lidl για τη δεύτερη θέση στον κλάδο. 

Οι μέχρι πρότινος πληροφορίες έκαναν λόγο για σημαντικό κύμα αποχωρήσεων, αλλά και απομακρύνσεων, στελεχών μέσης βαθμίδας, ενώ παράλληλα φαίνεται ότι μία νέα ομάδα στελεχών, τσέχικης καταγωγής, έχει αναλάβει καίρια πόστα στη δομή της επιχείρησης. 

Μάλιστα, πηγές της αγοράς κάνουν λόγο για «διοικητική συμπίεση» του έμπειρου και με καλή επιχειρηματική εικόνα Νίκου Λαβίδα, που βέβαια παραμένει επικεφαλής της εταιρείας. 

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το μερίδιο της «ΑΒ Βασιλόπουλος» έχει περιοριστεί και επισημαίνουν ότι η στρατηγική που ακολουθείται από τη μητρική εταιρεία δεν πρόκειται να έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα. 

Στο μεταξύ, εκτός από τη μείωση του τζίρου και την επιστροφή στις ζημιές, εσχάτως έχει αρχίσει και ξενίζει η μάλλον ιδιόμορφη στρατηγική από την πλευρά του νέου μάνατζμεντ. Τελευταίο «κρούσμα» η αποπομπή πέντε προμηθευτών και η ταυτόχρονη ανάθεση της δουλειάς σε μια και μόνο εταιρεία, αυτή της «Νιτσιάκος» με τα πουλερικά. 

Επιστροφή στα δάνεια 

Παρότι ο ανταγωνισμός στον συγκεκριμένο χώρο είναι τεράστιος, η εταιρεία εμφανίζει οριακή αύξηση τζίρου, που παραμένει κάτω απ’ τα 2 δισ. ευρώ, και καθαρές ζημιές που αποδίδει κυρίως σε εξωγενείς παράγοντες στην προηγούμενη χρήση. 

Εν τω μεταξύ, στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού, η εταιρεία προέβη στην έκδοση ομολογιακού δανείου 70 εκατ. ευρώ 5ετούς διάρκειας, με πιστωτή τη μητρική της. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις που κοινοποίησε η θυγατρική του βελγοολλανδικού ομίλου Ahold Delhaize, η «ΑΒ Βασιλόπουλος» είδε τον κύκλο εργασιών της να αυξάνεται στα 1,98 δισ. ευρώ από 1,96 δισ. ευρώ το 2021, επίδοση που συνδέεται κυρίως με τις ανατιμήσεις και τον πληθωρισμό. Συγκεκριμένα, τα προ φόρων αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε ζημιές 2,098 εκατ. ευρώ από κέρδη 42,972 εκατ. ευρώ και τα μετά τους φόρους αποτελέσματα σε ζημιές 2,4 εκατ. ευρώ από κέρδη 30,728 εκατ. ευρώ το 2021. 

Οι παράγοντες της ζημιάς 

Σύμφωνα με τη διοίκηση, η απώλεια της κερδοφορίας, κατά το 2022, οφείλεται σε μια σειρά παραγόντων όπως: 

-Η σημαντική αύξηση των τιμών ενέργειας (μετά τις κρατικές επιδοτήσεις), που επηρέασε αρνητικά τα αποτελέσματα της χρήσης κατά 25 περίπου εκατ. ευρώ.
-Οι αντίστοιχες πληθωριστικές αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα – καύσιμα και μεταφορές– που επηρέασαν αρνητικά τα αποτελέσματα κατά 10 περίπου εκατ. ευρώ.
-Η νομοθετική διάταξη για το «καλάθι του νοικοκυριού», σε περισσότερα από 70 προϊόντα, που υμπίεσε τα αποτελέσματα κατά 1 εκατ. ευρώ.
-Οι έκτακτες νομοθετικές διατάξεις της κυβέρνησης περί «Περιστολής αθέμιτης κερδοφορίας και προστασίας περιθωρίου κέρδους» που επιβάρυναν περαιτέρω τα αποτελέσματα κατά 9 εκατ. ευρώ. 

Το σύνολο των υποχρεώσεων της εταιρείας στις 31 Δεκεμβρίου 2022 ήταν στα 922,23 εκατ. ευρώ περίπου και το σύνολο καθαρής θέσης στα 453,88 εκατ. ευρώ περίπου. 

Κατά την περασμένη χρονιά, όπως φαίνεται στις οικονομικές καταστάσεις, το ανθρώπινο δυναμικό της αλυσίδας μειώθηκε σχεδόν κατά 900 άτομα. Συγκεκριμένα, από 14.774 εργαζόμενους το 2021, το 2023 βρέθηκαν με 13.896. 

Επίσης, στο τέλος του 2022, το δίκτυο πωλήσεών της αριθμούσε 632 καταστήματα, από τα οποία 318 είναι εταιρικά λιανικής πώλησης, 300 ανήκαν στο δίκτυο δικαιόχρησης (Franchising) και 14 ήταν καταστήματα χονδρικής πώλησης. 

Γκρίνιες πελατών 

Ο περιορισμός της δαπάνης προσωπικού φαίνεται ότι είχε αποτέλεσμα ώστε η κερδοφορία της εταιρείας να σημειώσει μικρή αύξηση, παρά την οριακή υποχώρηση του κύκλου εργασιών. Από την άλλη πλευρά, είναι εμφανής η οριακή κατάσταση ανθρώπινου δυναμικού στα καταστήματά της, γεγονός που ενδεχομένως να επηρεάζει και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, αφού υπάρχουν και σχετικές διαμαρτυρίες από τους πελάτες. 

Την ίδια στιγμή, στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός σύγχρονου δικτύου καταστημάτων που θα εξυπηρετεί τους καταναλωτές, προχώρησε στην ανακαίνιση του καταστήματος στο Ελληνικό, συνολικής έκτασης 5.500 τ.μ., ενώ άνοιξε και νέο κατάστημα στο Μαρούσι, με υπολογιζόμενη επένδυση περίπου 12,5 εκατομμύρια ευρώ. Το δάνειο που συνήψε η εταιρεία με τη μητρική της έχει σαν στόχο να καλυφθεί το επενδυτικό πλάνο που υλοποιεί η «ΑΒ Βασιλόπουλος». 

Με λίγα λόγια, το 2024 θα είναι μια κομβική χρονιά για το μέλλον της εταιρείας, τόσο αναφορικά με το μερίδιο στην αγορά όσο και με την επέκτασή της. 

Ελλείψεις προσωπικού 

Περίπου 8.000 εργαζόμενοι εκτιμάται ότι αυτή τη στιγμή λείπουν από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ ο κλάδος συνολικά απασχολεί περί τις 120.000 άτομα. Το πρόβλημα είναι πολύ έντονο και ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές της χώρας και κυρίως στα νησιά. 

Σχετικά με τις αυξήσεις σε μισθούς, στις οποίες προχωρούν αρκετές αλυσίδες του κλάδου, ο πρώτος λόγος για τον οποίο γίνεται αυτό είναι για να αντισταθμιστεί ο πληθωρισμός και συνολικά το κόστος ζωής, ώστε να μπορέσουν οι εργαζόμενοι να έχουν ένα ανεκτό επίπεδο διαβίωσης.