Έτοιμος αν χρειαστεί να προχωρήσει και νέα μέτρα για την ανάσχεση των ανατιμήσεων στα προϊόντα ενέργειας, δηλώνει ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας στην αποκλειστική συνέντευξή του στο Capital.gr τονίζοντας όμως ότι προς το παρόν θα πρέπει να υλοποιηθεί το πακέτο των 500 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά την 12η αξιολόγηση που ολοκληρώθηκε την Τετάρτη, δηλώνει αισιόδοξος ότι η πρόοδος που έχει γίνει θα αξιολογηθεί θετικά από τους θεσμούς και τελικά η Ελλάδα θα πάρει και αυτή την δόση από τα κέρδη των ομολόγων (ANFA’s, SNP’s) που διακρατούν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι άλλες κεντρικές τράπεζες.

Για τις αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ ο κ. Σταϊκούρας κρατά κλειστά τα χαρτιά του όσον αφορά τις λεπτομέρειες. Αρκείται να πει ότι ο στόχος της αναμόρφωσης είναι να πληρώσουν οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ακόμη χαμηλότερο ΕΝΦΙΑ .

Θεωρεί επίσης εφικτό, με τις κατάλληλες πολιτικές και κινήσεις από την αγορά και τις τράπεζες, σε ένα χρόνο 100.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό.

Τέλος, προαναγγέλλει την προεξόφληση των περίπου 1,8 δισ. ευρώ που οφείλει ακόμη η Ελλάδα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο μέσα στο 2022.

Ακολουθεί το σύνολο της συνέντευξης του Υπουργού Οικονομικών στο Capital.gr.

Στο τέλος μιας χρονιάς λίγο αμφιλεγόμενης, με πολλά καλά και πολλά κακά για την κοινωνία και την οικονομία, ολοκληρώσαμε πρόσφατα τις επαφές με τους θεσμούς για την 12η αξιολόγηση. Η πρώτη μου ερώτηση είναι, αφού σας έχουμε σχεδόν αμέσως μετά την ολοκλήρωση των επαφών με τους θεσμούς, πώς πήγε η 12η αξιολόγηση, θα πάρουμε άλλη μία δόση από τα κέρδη των ομολόγων;

Θα μου επιτρέψετε, να σας πω ότι είχαμε πολλά καλά και πολλά κακά, θα έλεγα ότι είχαμε θετικές εξελίξεις, αλλά και πολλές αβεβαιότητες, λόγω των απανωτών κρίσεων. Το άθροισμα όμως όλων αυτών είναι θετικό, αν κρίνουμε από βασικούς δείκτες της οικονομίας: αν θα υπάρχει θετικό πρόσημο στο ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης ή αν θα έχουμε συρρίκνωση και φέτος. Θα έχουμε μία ισχυρή ανάκαμψη της οικονομίας. Εάν η ανεργία θα μειώνεται και μειώνεται. Εάν το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη βελτιώνεται και μία σειρά από άλλους ποιοτικούς και ποσοτικούς δείκτες. Άρα, στην οικονομία, οι δείκτες είναι θετικοί φέτος και το αποτύπωμα αυτών στην κοινωνία είναι θετικό.

Αλλά ναι συμφωνώ, υπήρχαν και υπάρχουν πολλές κρίσεις, πολλαπλές κρίσεις, πολυεπίπεδες κρίσεις και πολλές αβεβαιότητες. Μέσα σε αυτό το εξωγενές περιβάλλον, η χώρα χθες και προχθές διαπραγματεύτηκε με τους θεσμούς την 12η αξιολόγηση. Η συζήτηση ήταν εξαιρετικά παραγωγική. Εκτιμώ ότι η έκθεση, η οποία θα δημοσιοποιηθεί προς το τέλος του επόμενου μήνα, θα είναι θετική. Μέχρι τότε θα πρέπει να υλοποιήσουμε ως χώρα ορισμένες από τις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει και τις οποίες και η ίδια η κυβέρνηση θέλει να υλοποιήσει και εκτιμώ ότι το αποτέλεσμα θα είναι θετικό, έτσι ώστε να πάρουμε μία ακόμα δόση των ANFA’s και των SNP’s δηλαδή των κερδών από τη διακράτηση των ελληνικών ομολόγων από το ευρωπαϊκό χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Συζητήσατε με τους θεσμούς για τη νέα αναθεώρηση του ρυθμού ανάπτυξης. Ξέρουμε ότι έχει τεθεί ως πρόβλεψη το 6,1% στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, αλλά υπάρχουν εκτιμήσεις και του οικονομικού επιτελείου και του Πρωθυπουργού ότι και αυτή η πρόβλεψη θα είναι συντηρητική. Tόσο το ΙΟΒΕ, όσο και η Citigroup ανεβάζουν τον πήχη της ανάπτυξης για φέτος κοντά στο 8%, ίσως και παραπάνω. Θεωρείτε ότι είναι εφικτός ένας τέτοιος ρυθμός ανάπτυξης για φέτος;

Με τα σημερινά δεδομένα και τους πρόδρομους δείκτες της οικονομίας, φαίνεται η εκτίμηση που έχουμε κάνει στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης, ανάκαμψης θα έλεγα καλύτερα, 6,1% είναι απολύτως ρεαλιστική, ίσως και συντηρητική. Υπάρχουν όμως ακόμα αβεβαιότητες, υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες που έχουν να κάνουν με την ακρίβεια και το ενεργειακό κόστος και υπάρχουν και οι πιθανές δυνητικές αναθεωρήσεις από την ΕΛΣΤΑΤ. Σε όλες μου τις ανακοινώσεις επί δύο χρόνια βλέπετε ότι είμαι πάρα πολύ προσεκτικός και πάντα αναφέρομαι σε προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Άρα οφείλουμε όλα αυτά να τα ενσωματώσουμε στις οποίες εκτιμήσεις μας.

Υπενθυμίζω, για κάποιους που βιάστηκαν να πουν, μεμψιμοιρώντας, ότι η χώρα τελικά το 2020 είχε μία ύφεση όχι 8,2% αλλά 9%, ότι η εκτίμηση της ελληνικής κυβέρνησης ήταν για 10,5%. Άρα οι επιδόσεις της οικονομίας είναι και πάλι καλύτερες από αυτές που εκτιμούσαμε. Φέτος εκτιμώ και πάλι και προβλέπουμε, ότι θα είναι καλύτερες, αλλά μέχρι να καταθέσουμε τον προϋπολογισμό τον επόμενο μήνα, υπάρχει ένα χρονικό διάστημα στο οποίο θα πρέπει να δούμε σε μεγαλύτερο βάθος και με μεγαλύτερη ανάλυση, τόσο την επικαιροποίηση των στοιχείων του 2020, για να δούμε ποια είναι η επίδραση στο 2021, όσο και τα καινούργια στοιχεία τα οποία θα δημοσιεύονται και θα δημοσιοποιούνται για το τρίτο τρίμηνο του 2021, έτσι ώστε να ενσωματωθούν στην ετήσια εκτίμηση. Θα μου έκανε έκπληξη ο ρυθμός οικονομικής μεγέθυνσης να είναι κάτω από 6,1%. Το πιθανότερο είναι να είμαστε αρκετά συντηρητικοί, με τα σημερινά δεδομένα στην εκτίμηση αυτή.

Αν τελικά έχουμε μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης από το 6,1% λογικά θα δημιουργηθεί και ένας πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος, αυτός ο χώρος θα εξαντληθεί μόνο σε νέα μέτρα για την ανάσχεση της ακρίβειας, δηλαδή σε μέτρα αναπλήρωση των εισοδημάτων ή θα πρέπει να περιμένουμε και κάποια μέτρα για την αύξηση των εισοδημάτων, ειδικά των χαμηλότερων οικονομικά τάξεων;

Πρώτα να ξεκαθαρίσω και νομίζω το υπαινιχθήκατε ότι δεν υπάρχει ταύτιση άμεση αλλά προφανώς υπάρχει σύνδεση σημαντική, μεταξύ του ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης και του δημοσιονομικού χώρου. Θα πρέπει συνεπώς, πρώτα από όλα να δούμε ποιο θα είναι το αποτύπωμα των υψηλών ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης, στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα.

Το δεύτερο στοιχείο που αναφέρατε είναι εάν θα υπάρχει δημοσιονομικός χώρος. Ξέρετε η χώρα δεν έχει στόχους, ούτε για φέτος, ούτε για του χρόνου, ούτε είχε το 2020 εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης. Άρα, εύκολα θα μπορούσε να πει κάποιος: Αφού δεν έχει στόχους ας ξεφύγει το έλλειμμα λίγο ακόμα δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Όμως υπάρχει πρόβλημα, γιατί η χώρα οφείλει και πρέπει να δανείζεται με ρεαλιστικό κόστος δανεισμού, με δεδομένο ότι δεν είναι στην επενδυτική βαθμίδα. Άρα έχουμε μία ευθύνη να ασκούμε υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική, έχοντας το βλέμμα όχι μόνο στο σήμερα αλλά και στο αύριο. Συνεπώς, με αυτά τα δεδομένα, όσο συνεχίζεται η οικονομική κρίση:

Πρώτον, θα συνεχίσουμε να βοηθάμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Επειδή δεν γνωρίζουμε ακόμα την έκταση του προβλήματος, θα σας έλεγα ούτε καν την ένταση, οφείλουμε να έχουμε ταμειακά διαθέσιμα για να σταθούμε κοντά στην κοινωνία.

Δεύτερον, ισχύουν απολύτως, παρά τη νέα κρίση, την κρίση ενέργειας και παρά τις πολλαπλές κρίσεις της κλιματικής αλλαγής που ξέρετε πολύ καλά ότι χρειάστηκε ένας συμπληρωματικός προϋπολογισμός το καλοκαίρι, δεν αλλάζει τίποτα από αυτά που είπαμε στην Θεσσαλονίκη. Θα υλοποιηθούν απολύτως.

Τρίτη παρατήρηση: δεν είναι εύκολο, όσο παίρνουμε μέτρα για να βοηθήσουμε νοικοκυριά να καλύψουν κομμάτι του δυνητικού χαμένου εισοδήματος τους από την ενέργεια, να δώσουμε πρόσθετους πόρους για πρόσθετα μέτρα, εκτός της κρίσης της ενέργειας. Άρα θα είμαστε κοντά, όπως το αποδείξαμε με τα πρώτα 500 εκατομμύρια, για όσο χρειαστεί, αλλά αντιλαμβάνεστε ότι αυτά είναι 500 εκατομμύρια πάνω και πέρα από αυτά που είπαμε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Θα πρέπει συνεπώς να δούμε πως θα εξελιχθεί η κατάσταση για να δούμε αν προκύψει δημοσιονομικός χώρος, πώς αυτός θα αξιοποιηθεί φέτος ή του χρόνου.

Εχετε δηλώσει ότι εάν η κρίση, ειδικά οι ανατιμήσεις στα καύσιμα συνεχιστούν, είστε έτοιμοι να συνεχίσετε και την στήριξη, να ενισχύσετε δηλαδή αυτό το πλέγμα της ανάσχεσης των ανατιμήσεων. Σχεδιάζετε για το επόμενο διάστημα νέα μέτρα κατά των ανατιμήσεων, δηλαδή μέτρα αναπλήρωση του εισοδήματος από τις ανατιμήσεις της ενέργειας; 

Αυτή την στιγμή δεν σχεδιάζουμε κάτι γιατί μόλις υλοποιούμε αυτό το οποίο πρόσφατα ανακοινώσαμε. Και αυτό ήτανε διπλάσιο σχεδόν από αυτά που είχαν ανακοινωθεί πριν ένα μήνα στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Αυτό έγινε γιατί αντιληφθήκαμε εκ του αποτελέσματος, γιατί έτσι πάντα λειτουργεί η οικονομική πολιτική παγκοσμίως, ότι η κρίση είναι οξύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις που έχουν γίνει σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Πριν από δύο μήνες, στο Eurogroup ή στο Ecofin ή στις Συνόδους Κορυφής που είναι ο Πρωθυπουργός, δεν υπήρχε θέμα συζήτησης για την ενεργειακή κρίση ή τον πληθωρισμό. Τώρα, σε όλες τις συνοδούς, σε όλα τα ευρωπαϊκά φορά είναι πρώτο θέμα. Άρα βλέπετε ότι δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση στην αντίδραση σε σχέση με άλλες χώρες, αλλά υπάρχει ένας συντονισμός, λαμβάνοντας υπόψη αυτά που είναι ως εκτίμηση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για την παροδικότητα του φαινομένου, αλλά και για την οξύτητα του φαινομένου. Συνεπώς, σήμερα, υλοποιούμε ένα συγκροτημένο, συνεκτικό πακέτο μέτρων, ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ για να καλύψουμε πλήρως ή μερικώς αλλά σημαντικά, ένα κομμάτι του διαφυγόντος διαθέσιμου εισοδήματος του πολίτη. Δηλαδή να ενισχύσουμε τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Ανάλογα με τις εξελίξεις, είμαστε έτοιμοι σε συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας, να δούμε τι άλλα μέτρα απαιτούνται προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

Δεν είναι όμως μόνο εθνικές πολιτικές. Θα είδατε και τη δήλωση του Πρωθυπουργού, απαιτούνται και ευρωπαϊκές πολιτικές για να αντιμετωπιστεί στη ρίζα του το πρόβλημα όπως για παράδειγμα μία πολιτική, που την υποστηρίζει η Ελληνική Κυβέρνηση σε όλα τα επίπεδα, Πρωθυπουργός, Υπουργός Οικονομικών, Υπουργός Ενέργειας και σε όλα τα φόρα που συμμετέχουμε, είναι η αποθεματοποίηση φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Έτσι ώστε να μην έχουμε τις υπερβολικές ανατιμήσεις που είδαμε και συνεχίζουμε να βλέπουμε. Αρα χρειάζονται σοβαρές συνεκτικές εθνικές πολιτικές για όσο χρειαστεί, αλλά ταυτόχρονα και κοινές ευρωπαϊκές πολιτικές για να αντιμετωπιστεί στη ρίζα του το πρόβλημα και να ενισχυθεί η ενεργειακή ασφάλεια στην Ευρώπη.

Να περάσουμε σε ένα άλλο θέμα: βρισκόμαστε ενόψει κάποιον ανακοινώσεων για τις αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ, είναι μία άσκηση που τράβηξε παραπάνω από ένα χρόνο η προσαρμογή των αντικειμενικών στις εμπορικές. Τι αλλαγές θα φέρει ο νέος ΕΝΦΙΑ; Επίσης κάποιοι θα πληρώσουν λιγότερο και κάποιοι περισσότερο και μία τελευταία υπό ερώτηση ο συμπληρωματικός φόρος απλώς θα ενσωματωθεί στον κύριο, στην κυρία κλίμακα ή θα έχει και αυτός κάποια μείωση; 

Είναι νωρίς να σας απαντήσω σε αυτά τα ερωτήματα, διότι η άσκηση τρέχει. Δεν έχουν ενσωματωθεί αντικειμενικές αξίες, θα πρέπει να υπάρξει μεταβολή των συντελεστών, διότι όπως έχουμε πει το αποτέλεσμα θα πρέπει να είναι δημοσιονομικά ουδέτερο. Συνολικά δημοσιονομικά ουδέτερο και ισχύει η δέσμευση της Κυβέρνησης δια του πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ότι οι περισσότεροι πολίτες επιδιώκουμε το 2022 να πληρώσουν ακόμα χαμηλότερο ΕΝΦΙΑ σε σχέση με τον χαμηλότερο ΕΝΦΙΑ που πληρώνουν την τελευταία διετία

Χθες είχαμε μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση στη Βουλή για την παροχή της ρευστότητας στην οικονομία, προσκαλέσατε τις τράπεζες να αυξήσουν τις χρηματοδοτήσεις τους ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ωστόσο ακούσαμε τον πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Tραπεζών κ. Βασίλη Ράπανο να λέει ότι εμείς δίνουμε δάνεια, αλλά πρέπει να ακολουθούμε και κάποιους πιστοδοτικούς κανόνες που μας θέτει και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός. Εν τω μεταξύ υπάρχουν πολλές χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είναι εκτός τραπεζικού δανεισμού, θα υπάρχει κάποια λύση για αυτό το πρόβλημα; Γιατί φαντάζομαι ότι αυτό ζητήσατε χθες…

Η χθεσινή συζήτηση ήταν εξαιρετικά χρήσιμη και παραγωγική, κράτησε πάνω από τέσσερις ώρες και την προκάλεσα διότι έρχεται ως αποτέλεσμα σειράς συναντήσεων από κοινού του τραπεζικού συστήματος με τον ιδιωτικό τομέα, το τελευταίο χρονικό διάστημα. Ήθελα συνεπώς αυτές οι συζητήσεις να γίνουν δημόσια, στη Βουλή, παρουσία των κομμάτων.

Οφείλω να σας πω ότι η στάση, τόσο του τραπεζικού συστήματος, όσο και των φορέων της αγοράς ήταν εξαιρετικά υπεύθυνη και νομίζω ότι βρέθηκε ένας ρεαλιστικός, κοινός βηματισμός, ο οποίος αποτυπώθηκε σε μία πρόταση. Το επισήμανα στη δευτερολογία μου χθες γιατί είχε ιδιαίτερη σημασία, εκφράστηκε από την ίδια την αγορά, εκφράστηκε από τον πρόεδρο της ΓΣΕΒΕΕ ο οποίος είπε να βάλουμε όλοι μαζί έναν στόχο: του χρόνου, οι επιχειρήσεις που δυνητικά μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το τραπεζικό σύστημα να φτάσουν τις 100.000. Προσέξτε τι λέει η ίδια η αγορά, πόσο σημαντικό και ρεαλιστικό είναι αυτό. Έρχεται η αγορά και λέει ότι δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί το σύνολο της οικονομίας. Γιατί εύκολα ακούω από κόμματα της Αντιπολίτευσης να λένε ότι 400.000 ή 500.000 επιχειρήσεις μένουν εκτός τους τραπεζικού δανεισμού. Έρχεται η ίδια η αγορά και θέτει τον πήχη σε ρεαλιστικά επίπεδα. Είναι αλήθεια ότι για πολλούς διαφορετικούς λόγους που έχουν να κάνουν κυρίως με την κρίση της τελευταίας δεκαετίας, αρκετές επιχειρήσεις δεν έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό. Είναι εύκολο να λέει κάποιος δώστε περισσότερα δάνεια. Το κρίσιμο θέμα είναι όμως να χτίζεις πολιτικές για να δημιουργήσεις προϋποθέσεις για να δοθούν τα δάνεια. Εδώ υπάρχει μια ευθύνη όλων μας. Η ευθύνη της Πολιτείας, του Υπουργείου Οικονομικών είναι να διευκολύνουμε τις επιχειρήσεις να αποκτήσουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό. Δηλαδή να αυξήσουμε την περίμετρο των επιχειρήσεων που είναι “Bankable”, δηλαδή να μπορέσουν να έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα για πιστωτική επέκταση.

Πώς θα γίνει αυτό; παράδειγμα μέσα από την βελτίωση των εισοδημάτων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, το κάναμε. Για παράδειγμα, μέσα από την υλοποίηση του νόμου για τη δεύτερη ευκαιρία που έτσι πολλές επιχειρήσεις θα ρυθμίσουν συνολικά το ιδιωτικό τους χρέος, άρα θα έχουν και πάλι πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό. Για παράδειγμα, μέσα από το νόμο, που εκτιμούμε ότι σύντομα θα πάει στη Βουλή μετά τη διαβούλευση, για τα φορολογικά κίνητρα για συγχωνεύσεις και συνεργασίες. Όταν συνενωθούν αρκετές μικρές επιχειρήσεις, τότε αποκτούν το μέγεθος και για να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και για να έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό δανεισμό. Άρα η ευθύνη μας είναι να ενισχύσουμε το προφίλ των επιχειρήσεων για να αποκτήσουν χαρακτηριστικά τραπεζικής επάρκειας. Η ευθύνη των τραπεζών είναι να κάνουν καλύτερο έλεγχο με τα συστήματα τους για το ποιες επιχειρήσεις είναι βιώσιμες και να μην τις απορρίπτουν χωρίς να μπαίνουν στην ουσία των φακέλων. Μπορεί να υπάρχουν παροδικά προβλήματα σε κάποιες επιχειρήσεις, αλλά πολλές από αυτές μπορεί να έχουν προοπτικές. Άρα και οι τράπεζες θα πρέπει να ενισχύσουν με τη σειρά τους την περίμετρο των επιχειρήσεων που θα μπορέσουν να δανειοδοτήσουν και να μειώσουν και το κόστος δανεισμού. Υπάρχουν ευθύνες και στις επιχειρήσεις και τους φορείς, έτσι ώστε να ενημερωθούν, να φτιάξουν επαρκείς φακέλους για να δανειοδοτηθούν. Αυτό ήταν το αποτέλεσμα μια πολύ σοβαρής συζήτησης στη Βουλή με ρεαλιστικούς στόχους για το μέλλον. Αφήνω στην άκρη όλα τα προγράμματα ρευστότητας που έχει κάνει η Πολιτεία χωρίς να μεσολαβεί το τραπεζικό σύστημα, όπως η Επιστρεπτέα Προκαταβολή που διοχέτευσε 8 δισ. ευρώ ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.

Εσείς θεωρείτε εφικτό το στόχο για χρηματοδότηση 100.000 επιχειρήσεων σε ένα χρόνο;

Η τοποθέτηση ήταν για 100.000 συνολικά επιχειρήσεις οι οποίες θα είναι “Bankable”. ο στόχος είναι εφικτός.

Έχετε ανακοινώσει ότι με τα διαθέσιμα του δημοσίου θα αποπληρώσουμε τα περίπου 1,8 δισ. ευρώ που είναι το υπόλοιπο δανείων στο ΔΝΤ και ένα μέρος από το διμερές δάνειο των 52,3 δισ. που πήραμε στο πρώτο μνημόνιο. Τελικά τι θα πληρώσουμε και πότε; 

Αυτά είναι ζητήματα που δεν άπτονται μιας πρωτοβουλίας της Ελληνικής Κυβέρνησης και δεν εξαρτάται από την Κυβέρνηση να πληρώσει σε 10 ημέρες ή να προπληρώσει ή να αποπληρώσει. Είναι μακρές διαδικασίες, θέλουν τη σύμφωνη γνώμη όλων των θεσμών και των ευρωπαϊκών οργάνων. Στη Βουλή έδωσα συγκεκριμένα στοιχεία για τις δύο περιπτώσεις που προπληρώσαμε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο η αίτηση έγινε τρεις μήνες πριν την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Άρα δεν είναι κάτι το οποίο κρατάει λίγες εβδομάδες. Σχεδιάζεται, συζητείται, τίθεται στα ευρωπαϊκά όργανα, τίθεται στους θεσμούς γίνεται το αίτημα και αποφασίζεται η εκταμίευση μετά από κάποιους μήνες. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι από τα 8 δισ. ευρώ έχουμε αποπληρώσει περίπου 6 δισ. ευρώ. Τα άλλα 2 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι θα αποπληρωθούν το 2022. Ότι πήραμε ως δάνειο μέσα από τα μνημόνια από το ΔΝΤ, ξεκίνησε να αποπληρώνεται με Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και θα ολοκληρωθεί με Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Το όφελος για τους πολίτες: περίπου 225 εκατ. ευρώ, γιατί αποπληρώνουμε τα δάνεια τα ακριβά με δάνεια που έχουμε πάρει με χαμηλότερο κόστος. Άρα 225 εκατ. ευρώ είναι το όφελος για τους φορολογούμενος σε όλες αυτές της ενέργειες.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος που είπατε, τα διμερή δάνεια με τα κράτη μέλη, κατά αντιστοιχία είναι μια χρονοβόρα διαδικασία και μάλιστα μια διαδικασία που δεν έχει ξαναγίνει. Αρα οι συζητήσεις γίνονται με κέντρο λήψεως αποφάσεων τον Υπουργό Οικονομικών και τον ΟΔΔΗΧ σε ό,τι αφορά την Ελληνική Κυβέρνηση και τους φορείς στο εξωτερικό και πάλι για το επόμενο χρονικό διάστημα

Να υποθέσω δηλαδή ότι έχετε κάνει την αίτηση για την αποπληρωμή του ΔΝΤ και θα ακολουθήσει η αίτηση για τα διμερή δάνεια; 

Δεν θα τοποθετηθώ επ’ αυτού, οι διαδικασίες συνεχίζονται, έχουμε συζητήσει και τα δύο θέματα και δρομολογούμε την αποπληρωμή αυτών που είπατε και ανέπτυξα με περισσότερα στοιχεία. Τα διαδικαστικά βήματα δεν θα τα μοιραστώ δημόσια γιατί είμαστε στην φάση των συζητήσεων.