Αμεσα σε χρήση και λειτουργία αναμένεται να παραδοθούν τις επόμενες ημέρες τα 65 χιλιόμετρα στο τμήμα Πύργος-Αλισσός από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου, ενώ το οδικό τμήμα μέχρι το Μιντιλόγλι, μήκους 10 χιλιομέτρων, προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου. 

Κάπως έτσι θα κλείσει ο δακτύλιος των αυτοκινητόδρομων της Πελοποννήσου, της Ολυμπίας Οδού και του Μορέα, ένα εθνικό σχέδιο την υλοποίηση του οποίου ξεκίνησαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ με τις σχετικές συμβάσεις παραχώρησης. Ταυτόχρονα κλείνει και ένας ατέρμονας κύκλος παλινωδιών, καθυστερήσεων, «σαλαμοποίησης», ακυρώσεων και επαναπροκηρύξεων του έργου που είχε εγκαινιάσει και... εδραιώσει η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με πρωταγωνιστές το δίδυμο Σπίρτζη-Καλογρίτσα

Πάρτι διαπλοκής 

Οι προηγούμενοι διαγωνισμοί για το έργο με τις οκτώ διαφορετικές εργολαβίες... συνθλίφτηκαν σε έναν δρόμο-καρμανιόλα, όπου μόνο τη δεκαετία 2009-2019 καταγράφηκαν 290 τροχαία, με 130 νεκρούς και περισσότερους από 70 σοβαρά τραυματισμένους. Η ημέρα δημοπράτησης του έργου ήταν στις 27 Ιανουαρίου 2015 και ο προβλεπόμενος χρόνος για την ολοκλήρωσή του ορίστηκε σε 36 μήνες, δηλαδή στα μέσα του 2018. 

Το 2016, ο τότε υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, ακυρώνει τον διαγωνισμό, με τη δικαιολογία ότι δεν πρόλαβε να συγκροτήσει την προβλεπόμενη επιτροπή. Ο διαγωνισμός περιλάμβανε το όνομα Καλογρίτσα και ο χρόνος διεξαγωγής του ήταν πολύ κοντινός με την άτακτη υποχώρηση του υιού του εργολάβου από τη διαγωνιστική διαδικασία για τις τηλεοπτικές άδειες. 

Η ΕΕ είχε διαθέσει τα κεφάλαια για να δημοπρατηθεί ως ενιαίο έργο, με την επισήμανση ότι το μήκος του δρόμου δεν είναι τέτοιο που να απαιτείται «σαλαμοποίηση». Οι ανάγκες όμως για να «σπάσει» το έργο υπήρχαν και είχαν ταυτότητα και σκοπό. Έδιναν ευκαιρίες στη διαπλοκή καθώς ήταν αδύνατος ο έλεγχος των χιλιάδων μικροσυμβάσεων που προέκυπταν. Ο Χρήστος Σπίρτζης είχε και γι’ αυτή την επιλογή μία εξήγηση. «Πολιτική της κυβέρνησης είναι να λαμβάνουν έργα και οι μικρότερες εταιρείες», είπε ο υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ και «έσπασε» το έργο σε οκτώ τμήματα, σχεδόν 10 χιλιομέτρων το καθένα. Στην πολύπλευρη εκείνη διαδικασία των δημοπρατήσεων εμφανίστηκε ο Χρήστος Καλογρίτσας να διεκδικήσει τα έργα. Κέρδισε τις τρεις πρώτες δημοπρατήσεις με εκπτώσεις 53%, 55% και 57% αντίστοιχα. Ποσοστά που οδήγησαν τους άλλους εργολάβους να παραιτηθούν από τη διεκδίκηση. 

Οι δημοπρατήσεις είχαν προγραμματιστεί κανονικά, αν και η ΕΕ δεν είχε δώσει ακόμα την έγκριση για την κατάτμηση του έργου. Στη δημοπράτηση του τέταρτου τμήματος, των τελευταίων 10 χιλιομέτρων, ο όμιλος του Χρήστου Καλογρίτσα ήταν το αδιαμφισβήτητο φαβορί. Ο δημόσιος διαγωνισμός αναβάλλεται όχι για τους συνήθεις λόγους, όπως τα αιτήματα των συμμετεχόντων ή οι νομικές εμπλοκές, αλλά διότι δεν είχε συγκροτηθεί η επιτροπή που θα άνοιγε τους φακέλους…

Μία ημέρα πριν, ο υιός Καλογρίτσας πρωταγωνιστούσε στο... φιάσκο του διαγωνισμού του Νίκου Παππά για τις τηλεοπτικές άδειες, το οποίο δεν τελειώνει με την αποβολή Καλογρίτσα καθώς οι υπόλοιποι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό εγείρουν νομικές αξιώσεις για τη διαδικασία. 

Σε εκείνο το σημείο αρχίζει ακόμη μία παρτίδα ενός επικοινωνιακού παιγνίου. Η πλευρά Καλογρίτσα άφησε να εννοηθεί ότι η «διαπλοκή» τον εξοστράκισε από τις τηλεοπτικές άδειες, χωρίς να δείχνει πρόθυμος να τον διασώσει ούτε ο κουμπάρος του, Χρήστος Σπίρτζης. «Αν είναι παράνομο αυτό που έκανε ο Καλογρίτσας με τον χρόνο της εγγυητικής ή με το αγροτεμάχιο στο πόθεν έσχες, ας αποκλειστεί», δήλωνε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. 

Επιτέλους, τέλος! 

Η κατασκευή του δρόμου τελικά ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2021 και το χρονοδιάγραμμά του διατηρήθηκε σε μεγάλο βαθμό. Η χρηματοδότηση του έργου καλύφθηκε από τα ΕΣΠΑ των περιόδων 2014-2020 και 2021-2027. Η κυβέρνηση της ΝΔ κατάφερε να μεταστρέψει τη στάση της Κομισιόν και να την κάνει να δεχθεί την ένταξη του έργου ως «γέφυρα» στη νέα Προγραμματική Περίοδο. 

Αυτές τις ημέρες μπαίνουν και οι τελευταίες πινελιές... Η σήμανση, η διαγράμμιση, τα στηθαία ασφαλείας και ο φωτισμός. Ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας, ανισόπεδους κόμβους και θα έχει όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά του υπόλοιπου άξονα της Ολυμπίας Οδού. Τουαλέτες ανά συγκεκριμένα χιλιόμετρα, ΣΕΑ για τη στάση των οδηγών, βοηθητικά οχήματα, ηλεκτρονικές πινακίδες μηνυμάτων και συντήρηση, που θα διατηρεί τον δρόμο σε υψηλά επίπεδα. 

Με την ολοκλήρωση του συνολικού έργου θα βελτιωθούν ουσιαστικά οι κυκλοφοριακές συνθήκες και η προσβασιμότητα στους οικισμούς της ευρύτερης περιοχής των Νομών Ηλείας και Αχαΐας, ενισχύοντας τα επίπεδα οδικής ασφάλειας και μειώνοντας τις χρονοαποστάσεις. 

Επιπρόσθετα, ο εν λόγω οδικός άξονας θα έχει σημαντικό αναπτυξιακό πρόσημο για ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα, συμβάλλοντας στην τουριστική ανάπτυξη και βελτιώνοντας τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, ενώ άμεσα δρομολογούνται οι διαδικασίες ανεύρεσης χρηματοδότησης για τον οδικό άξονα Πύργος-Κόμβος Αλφειού-Καλό Νερό-Τσακώνα. Σε αυτό το πλαίσιο ζητείται από την παραχωρησιούχο εταιρεία η υποβολή προτάσεων για την επέκταση κατασκευής του, συνεκτιμώντας τους όρους, την εφικτότητα οικονομικής διαχείρισης και τη σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν. 

Αιδώς, Αργείοι... 

Και μέσα σε όλα αυτά, στις 18 Ιουνίου, ο Διονύσης Καλαματιανός του ΣΥΡΙΖΑ καταθέτει επερώτηση με ζητούμενο τις εισόδους και εξόδους του νέου αυτοκινητόδρομου, επισημαίνοντας ότι «για την υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε να εξασφαλίσει το 2018 κονδύλια ύψους 293 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. Το 2019 ο αυτοκινητόδρομος ξεκίνησε να κατασκευάζεται με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023, δίχως διόδια. Το 2020 οι συμβάσεις ακυρώνονται και μαζί με αυτές ακυρώθηκαν και τα έργα προαίρεσης σχετικά με τις εισόδους-εξόδους του αυτοκινητόδρομου». Αν σε αυτή τη χώρα υπήρχε μία συνέχεια μνήμης, δεν θα χρειαζόταν τόσο συχνά να επικαλούμαστε την αρχαία ρήση... αιδώς, Αργείοι.