Ένα ακόμη «όχι» αναμένεται να πει η αντιπολίτευση, ή τουλάχιστον το μεγαλύτερο μέρος της, στην προστασία του εισοδήματος των Ελλήνων πολιτών. Ο νέος τύπος υπολογισμού του κατώτατου μισθού βρίσκεται από χθες στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης, αφού προφανώς το νέο «δίχτυ προστασίας» που απλώνει η κυβέρνηση στους εργαζόμενους, και δη στους χαμηλόμισθους, «σκοντάφτει» στην… ανάγκη για «αντιπολίτευση».
«Εχουμε 27 κράτη-μέλη της ΕΕ. Τα 22 από τα 27 έχουν νομοθετικά προβλεπόμενο κατώτατο μισθό, ενώ μόνο 5 έχουν ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις. Μαθηματικό τύπο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού έχουν τουλάχιστον 8 χώρες. Εμείς έχουμε επιλέξει το μοντέλο τουλάχιστον μίας εξ αυτών, της Γαλλίας, μια φόρμουλα που έχει υιοθετήσει 70 χρόνια τώρα. Τι προβλέπει αυτή; Οτι θα υπάρχει ένα "κατώφλι", ένα δίχτυ ασφαλείας που κάτω από αυτό θα απαγορεύεται να πας. Εμείς λοιπόν λέμε "ναι" στις συλλογικές διαπραγματεύσεις, αλλά από ένα κατώφλι και πάνω. Από κει και πέρα, ας έρθουν οι κοινωνικοί εταίροι να διαπραγματευθούν κάτι πιο ευνοϊκό για τους εργαζόμενους», είπε χαρακτηριστικά χθες η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως, με μεγάλο μέρος της αντιπολίτευσης να έχει στυλώσει τα πόδια.
Αναμασήματα
Ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γιώργος Γαβρήλος, επισήμανε από το βήμα της Βουλής την πάγια θέση του κόμματος για την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και για τη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού, μέσω συλλογικών συμβάσεων, ενώ τόνισε πως το παρόν νομοσχέδιο αποτελεί απειλή για τον κόσμο της εργασίας και ενέχει τον κίνδυνο να μειωθούν περαιτέρω οι μισθοί τόσο σε δημόσιο όσο και σε ιδιωτικό τομέα ενώ ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Παύλος Χρηστίδης, αναρωτήθηκε: «Ποιο δίχτυ προστασίας; Αυτό το οποίο έχει την Ελλάδα προτελευταία στην αγοραστική δύναμη, κατά πόσο είναι ικανοποιημένοι οι Ελληνες μισθωτοί, που βρίσκονται στην τελευταία θέση;
Αυτό το οποίο δείχνει το πόσοι είναι οι Έλληνες συμπολίτες μας με κίνδυνο φτώχειας; Αυτό το οποίο δείχνει το ποσοστό των μισθωτών που συναντούν δυσκολία στην ικανοποίηση των αναγκών τους;». Ο ίδιος, μάλιστα, προεξοφλώντας ότι το ΠΑΣΟΚ θα πει «όχι», τόνισε ότι η κυβέρνηση έχει φτιάξει ένα τρύπιο δίχτυ προστασίας που το καλύπτει με ψέματα».
«Εάν κάποια στιγμή η συζήτηση με τους κοινωνικούς εταίρους οδηγήσει σε χαμηλότερο ποσό, τότε ποια θα είναι η θέση σας; Και ειδικά του ΠΑΣΟΚ; Γιατί η Διαμαντοπούλου πήρε θέση. Εσάς ποια είναι η θέση σας; Ερχεται η Διαμαντοπούλου και λέει μπορεί και λιγότερα. Τι θα γίνει αν καταλήξουν σε χαμηλότερο; Δέκα μέρες δεν έχουμε πάρει απάντηση, κ. Χρηστίδη», απάντησε η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως.
Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, υποστήριξε ότι «ο παιχνίδι είναι στημένο για το πώς διαμορφώνεται ο κατώτατος μισθός. Η εφαρμογή παρόμοιων αλγορίθμων διαμόρφωσε μισθούς πείνας», ενώ η βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Μαρία Αθανασίου σημείωσε ότι ουσιαστικά η κυβέρνηση δεσμεύεται να κρατήσει καθηλωμένους τους μισθούς, κάτι που όπως είπε είναι επικίνδυνο. «Η κυβέρνηση παραχαράσσει την οδηγία ώστε να μην αλλάξει τίποτα για τους εργαζόμενους και προς όφελος μεγάλων επιχειρήσεων κρατά αναλλοίωτο νεοφιλελεύθερο μοντέλο ανάπτυξης», συμπλήρωσε η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Θεανώ Φωτίου.
Δικλίδες ασφαλείας
Το νομοσχέδιο εισάγει συγκεκριμένο μαθηματικό τύπο για τον υπολογισμό του κατώτατου μισθού από το 2028 και μετά, ο οποίος θα ισχύει ενιαία για ιδιωτικό και δημόσιο τομέα. Οι δύο δείκτες που πλέον θα καθορίζουν τον νέο κατώτατο μισθό είναι εξής:
1. Ο πρώτος δείκτης θα αφορά τη μεταβολή του δείκτη τιμών καταναλωτή για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής.
2. Ο δεύτερος δείκτης θα σχετίζεται με τη μισή ετήσια μεταβολή της αγοραστικής δύναμης των γενικών μισθών.
Την ίδια ώρα, προβλέπονται επτά δικλίδες ασφαλείας, βάσει των οποίων δεν θα μπορεί να αναπροσαρμοστεί ο κατώτατος μισθός:
1. Σε περιόδους σημαντικής οικονομικής ύφεσης.
2. Οταν ο εθνικός πληθωρισμός αποκλίνει από τον στόχο της ΕΚΤ.
3. Σε περιπτώσεις σοβαρής ανισορροπίας στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών.
4. Αν υπάρχει σημαντική αύξηση της ανεργίας.
5. Οταν η μεταβολή του μισθού δεν αιτιολογείται από την παραγωγικότητα ή την απόκλιση από το 60% του διάμεσου μισθού.
6. Οταν οι δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας δεν το επιτρέπουν.
7. Υπό συνθήκες έκτακτης ανάγκης.