Είναι η αρχή του νέου χρόνου και οι περισσότερες κυβερνήσεις της Eυρωπαϊκής Ένωσης βιάζονται να εγκρίνουν τους προϋπολογισμούς τους. Ο λόγος ουσιαστικός. Ήδη ξεκίνησε η εκταμίευση μέρους των χρημάτων που δικαιούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

του Μανώλη Μαυρομμάτη*

Υποχρεωτικά πρέπει να έχει πάρει την έγκριση του εθνικού κοινοβουλίου δεδομένου ότι σ αυτούς περιλαμβάνονται και τα ποσά των προγραμμάτων του Ταμείου.

Μετά τον πρόλογο μας η είδηση μας έχει αφορμή μία συγκεκριμένη παράγραφο σύμφωνα με την οποία “εγκρίθηκαν και τα ποσά που είχαν εγγράψει οι αρμόδιοι υπουργοί Τύπου και ενημέρωσης στον προϋπολογισμό για τους εκδοτικούς οργανισμούς ή επιχειρήσεις”.

Σύμφωνα με το αποκλειστικό ρεπορτάζ του tomanifesto.gr σε επτά χώρες οι προϋπολογισμοί πήραν την μορφή “ενίσχυσης λόγω της πανδημίας. Και σε δύο ακόμα περιπτώσεις που έχουν τις ονομασίες «άμεσες βοήθειες και έμμεσες ενισχύσεις».

Φυσικά στην πρώτη αιτιολογία δεν υπάρχουν ενδοιασμοί και ερωτηματικά. Η έγκριση υπήρξε ομόφωνη.

Στην δεύτερη περίπτωση του όρου άμεσης βοήθειας η έκτακτη αφορμή χρηματοδότησης πραγματοποιείται γιατί η επιχείρηση κινδυνεύει να βάλει λουκέτο από αδυναμία εκπλήρωσης υποχρεώσεων προς τις τράπεζες ή άλλες πηγές δανεισμού.

Η τρίτη περίπτωση με τον ορισμό έκτακτης ανάγκης θεωρείται το οποίο περιστατικό κινδύνων από φυσικά αίτια.

Στην πρώτη αναφορά των τροπολογιών του προϋπολογισμού ενός κράτους που φέρει την ονομασία έμμεση ενίσχυση ή βοήθεια το θέμα παραπέμπεται στον αρμόδιο υπουργό και την ειδική ομάδα επιτροπής του υπουργείου η οποία μελετά τους τρόπους οικονομικής ενίσχυσης με παραπομπές σε διαφημιστικά προγράμματα οργανισμών αλλά και του ίδιου του υπουργείου αναλόγως με το θέμα και την ανάγκη καταχωρίσεων διαφημιστικών σποτ σε ραδιόφωνα η τηλεοπτικές εκπομπές.

Κάτι που ακούστηκε σε πολλά κοινοβούλια ως “πλάτη στο κυβερνών κόμμα αλλά και στον αντίστοιχο υπουργό”.

Οι φωνές που ακούστηκαν θεωρήθηκαν περισσότερο αντιπολιτευτικές παρά αντιθέσεις στον τρόπο κατανομής πόρων του προϋπολογισμού.

Όπως αναφέρουν πηγές μας από διάφορες χώρες “στο τέλος έμειναν οι φωνές χωρίς να προκύψουν συγκεκριμένες διαμαρτυρίες δεδομένου ότι πολλοί είπαν ότι” ίσως αύριο θα χειριστούμε πιθανότατα εμείς ως κυβέρνηση το ίδιο ζήτημα…”

Διαφορές πάντως υπήρξαν στα τελικά ποσά για κάθε χώρα.

Έτσι οι συμφωνίες που κατέληξαν αρκετές κυβερνήσεις αποτέλεσαν τελικά περιεχόμενο διακανονισμών.

Συμφωνήθηκε η χρηματοδότηση να αφορά μόνο τον γραπτό τύπο δεδομένης της σημαντικής κρίσης πωλήσεων αλλά και αυξήσεων σε τιμές πρώτης ύλης όπως χαρτί, εργασιακά κλπ.

Επιπλέον, τους όρους ποια έντυπα και τι ποσά θα λάβουν, θα καταρτίσουν τα Σωματεία  Εκδοτών και μετόχων των εκδοτικών οίκων.

Ως προς τον κεντρικό άξονα καταμερισμού του τελικού ποσού χρηματοδότησης όλα τα κράτη από τα επτά στα οποία θα αναφερθούμε πιο κάτω συμφώνησαν με την απόφαση της κυβέρνησης τους.

Οι όροι αυτοί είναι δύο:

1) Γενικός πληθυσμός τής χώρας.

2) Εθνικό Ακαθάριστο Προϊόν.

Με τα ποσοστά που θα προκύψουν κάθε κράτος αποφασίζει και το τελικό ποσό ενίσχυσης του γραπτού τύπου.

Η Δανία έχει το καλύτερο ποσοστό στον μέσο όρο του εθνικού ακαθάριστου προϊόντος με 9,59. Και ακολουθείται από την Σουηδία με 7,53, την Νορβηγία με 6,69 και την Ιταλία με 1,49 προτελευταία.

Ο ΠΙΝΑΚΑΣ ΜΕ ΤΑ ΠΟΣΑ ΚΑΙ Ο ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ

ΙΤΑΛΙΑ  59.554.023 ΚΑΤΟΙΚΟΙ 88.496.214 ΕΥΡΩ.
ΓΑΛΛΙΑ 67.391.582 118.000.000 ΕΥΡΩ
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ 5.530.719 500.000 ΕΥΡΩ
ΣΟΥΗΔΙΑ 20.353.442 77.940.000 ΕΥΡΩ
ΔΑΝΙΑ 5.831.404 55.900.000 ΕΥΡΩ
ΝΟΡΒΗΓΙΑ 5.379.475 36.010.000 ΕΥΡΩ
ΑΥΣΤΡΙΑ 9.006.400 15.047.500 ΕΥΡΩ
  • Ο Μανώλης Μαυρομμάτης είναι πρώην ευρωβουλευτής της Ν. Δ και ειδικός Σύμβουλος της Κομισιόν με Επίτροπο την Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα.