Μεγάλη ανάσα θα πάρουν τα περίχωρα των πληγεισών περιοχών της Θεσσαλίας από την καταστροφική πλημμύρα του Daniel. Όπως δήλωσε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, κατά την ομιλία του στην ημερίδα για την κλιματική κρίση, τις καταστροφές και την κρατική αρωγή, που διοργάνωσε ο Δήμος Πρεσπών σε συνεργασία με το υπουργείο Κλιματικής Κρίση: «Η κλιματική κρίση και η κλιματική αλλαγή μας έφερε αντιμέτωπους με μια νέα πραγματικότητα την οποία ζούμε και το μεγαλύτερο δίδαγμα από όλη αυτή την ιστορία είναι ο Daniel που τον το είδαμε στην Θεσσαλία και μας συντάραξε όλους». Ο κ. Ταχιάος ανακοίνωσε ότι «το καλοκαίρι θα ξεκινήσει η ανάθεση των έργων ανάταξης των συνεπειών του Daniel στην Θεσσαλία, προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ». Εξήγησε ότι τα 470 εκ. ευρώ αφορούν έργα στην σιδηροδρομική υποδομή και πιο συγκεκριμένα στο δίκτυο από Λαμία μέχρι την Λάρισα και από Παλιοφάρσαλο έως Καλαμπάκα, που έχει υποστεί σοβαρές ζημιές. Επίσης, «θα δοθούν 900 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των οδικών υποδομών» σε δήμους όπως οι δήμοι Αργιθέας Μουζακίου κι ο δήμος της λίμνης Πλαστήρα. Πρόκειται για ορισμένα χωριά και κωμοπόλεις που κατοικούνται κυρίως το καλοκαίρι κι όπως υπογράμμισε «το χρωστάμε αυτό στους κατοίκους τους, γιατί εάν δεν το κάνουμε, υπάρχει ο κίνδυνος να συσσωρευθούν όλοι στα μεγάλα αστικά κέντρα με αποτέλεσμα την ερήμωση της χώρας».
Εξήγησε ότι «οι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι, παρότι οι καταστροφές από τα καιρικά φαινόμενα είναι τεράστιες κι ότι οι πληγές δεν μπορούν να επουλωθούν από την μια στιγμή στην άλλη, παρότι οι κάτοικοι το επιθυμούν και το περιμένουν».Ως ανασταλτικό παράγοντα που επηρεάζει τα έργα αποκατάστασης, ο κ. Ταχιάος ανέφερε ότι σε κάποιες περιπτώσεις «παρότι θέλουμε κι έχουμε τους πόρους, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε, γιατί οι εταιρίες που αναλαμβάνουν δημόσια έργα δεν έχουν τεχνικό προσωπικό να καλύψουν όλες τις ανάγκες και φυσικά δεν υπάρχουν και τα άπειρα μηχανήματα για όλα αυτά. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει μια πραγματικότητα που μας οριοθετεί» κατέληξε ο κ. Ταχιάος. Τέλος, ανέφερε ότι για να χρηματοδοτήσει η κυβέρνηση τα έργα αποκατάστασης του Daniel στην Θεσσαλία, χρειάστηκε «να αποσύρουμε από το Ταμείο Ανάκαμψης έργα της τάξης των 600 εκ. ευρώ και ήταν έργα πολύ σημαντικά» όπως το φράγμα του Τσινίκα, που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Δημοσίων Επενδύσεων και το έργο ύδρευσης Πρέβεζας-Λευκάδας. Ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Δημήτρης Σκάλκος, από την πλευρά του παρουσίασε οικονομικά στοιχεία που δείχνουν την ολοένα και μεγαλύτερη ανάγκη δέσμευσης πόρων για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών. Ανέφερε ότι από την δεκαετία του 1970 έως σήμερα, ο αριθμός των φυσικών καταστροφών έχει τετραπλασιαστεί, ενώ για τα έτη 2020-2022 «ο προϋπολογισμός των ενταγμένων έργων αποκατάστασης ζημιών στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων ξεπέρασε τα 2,1 δισ. ευρώ» ενώ για τα τρέχον έτος, το 25% των ετήσιων εθνικών δημόσιων επενδύσεων δεσμεύεται για την χρηματοδότηση της αποκατάστασης των φυσικών καταστροφών.
Τέλος, ο κ. Σκάλκος αναφέρθηκε και στις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις που έλαβε η χώρα μας για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών. Για παράδειγμα, την περίοδο 2006-2023, η χώρα μας «σε σύνολο αιτημάτων 5,2 δισ. ευρώ, έλαβε αποζημιώσεις μόλις 161 εκ. ευρώ». Για την Θεσσαλία, σε βεβαιωμένες καταστροφές στις υποδομές ύψους 2,3 δισ. ευρώ, η Ελλάδα αναμένεται να λάβει αποζημίωση της τάξης των 100 εκ. ευρώ. Στην ημερίδα απεύθυναν χαιρετισμό, ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Αμανατίδης, ενώ συμμετείχαν με παρεμβάσεις τους ο βουλευτής Φλώρινας Σταύρος Παπασωτηρίου και οι δήμαρχοι Πρεσπών Γιώργος Στεργίου, Φλώρινας Βασίλης Γιαννάκης και Αμυνταίου Γιάννης Λιάσης.