Ένα ξεκάθαρο μήνυμα για την ανάγκη συνδυασμού δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης σε μεγάλα έργα υποδομών έστειλε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στο 2ο Διεθνές Συνέδριο «Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο», που διεξάγεται στις 9 και 10 Δεκεμβρίου στο κτήριο του Συλλόγου Υπαλλήλων της Τράπεζας της Ελλάδος. Η εκδήλωση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Τράπεζας της Ελλάδος και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Ο κ. Ταχιάος υπογράμμισε ότι το Κράτος έχει πεπερασμένες δυνατότητες, τονίζοντας πως «ζούμε σε μία εποχή όπου οι απαιτήσεις διογκώνονται λόγω φαινομένων όπως η κλιματική κρίση», ενώ παράλληλα αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα της γήρανσης των υποδομών.

Υπενθύμισε ότι μεγάλο μέρος των νεότερων έργων της χώρας ολοκληρώθηκε στις αρχές του 21ου αιώνα και πλέον έχουν φτάσει τα 25 χρόνια λειτουργίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως είπε, αποτελούν οι συρμοί του μετρό, έξι εκ των οποίων έχουν ήδη φτάσει στα όριά τους και χρειάζονται ανακατασκευή. «Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να γίνονται δημόσιες επενδύσεις όπου είναι δυνατόν και ταυτόχρονα να κινητοποιούνται ιδιωτικά κεφάλαια όταν αυτό είναι εφικτό», επισήμανε.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη συζήτηση για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στη Βουλή, υπενθυμίζοντας ότι πρόκειται για το πρώτο οδικό έργο που παραδόθηκε ολοκληρωμένο από άκρη σε άκρη.

Τόνισε ότι ο αυτοκινητόδρομος έχει πια γεράσει και χρειάζεται βαριά συντήρηση και ανατάξεις. Με την παραχώρηση, όπως είπε, η Εγνατία θα αποκτήσει τη δυνατότητα διαρκούς και άμεσης συντήρησης, ενσωματώνοντας όλα τα χαρακτηριστικά ανθεκτικότητας που διαθέτουν αντίστοιχες παραχωρήσεις διεθνώς.

Πρόσθεσε ότι το οικονομικό όφελος για το Δημόσιο από τη συμφωνία, βάσει των στοιχείων της 8ης Δεκεμβρίου, φτάνει τα 1,269 δισ. ευρώ, συμβάλλοντας στη μείωση του δημόσιου χρέους.

Ο υφυπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στη σημασία της «ώσμωσης δημόσιων πόρων με ιδιωτικά κεφάλαια», επισημαίνοντας παράλληλα ότι σε αρκετές περιπτώσεις –όπως τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία μετά τον Daniel– το Δημόσιο είναι ο μόνος φορέας που μπορεί να χρηματοδοτήσει τέτοιες παρεμβάσεις.

Εξηγώντας το σημερινό πλαίσιο χρηματοδότησης, ο κ. Ταχιάος σημείωσε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ένας «αγώνας δρόμου» για την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της ΕΕ δεν έχουν ως προτεραιότητα τις υποδομές. Παράλληλα, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αν και ενισχύεται, παραμένει δεσμευμένο από συγκεκριμένο πλαφόν πληρωμών.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ο υφυπουργός τόνισε την ανάγκη ευρύτερων συνεννοήσεων μεταξύ των αρμόδιων φορέων ώστε να υπάρξει σαφής προτεραιοποίηση των έργων και δέσμευση πόρων τόσο για τις άμεσες ανάγκες όσο και για τις μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις.

Στόχος, όπως είπε, είναι να υλοποιηθούν έργα που θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα των υποδομών και θα κάνουν τους πολίτες να νιώθουν ασφαλείς, αφού «η ασφάλεια είναι από τα σημαντικότερα ζητήματα της εποχής που ζούμε».