Για όλα τα δεδομένα που θα ισχύουν από το φετινό διδακτικό έτος στα σχολεία μιλά στην εφημερίδα «tomanifesto» η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως. Εξηγεί τον νέο τρόπο λειτουργίας, την εφαρμογή του διευρυμένου ολοήμερου και τις καινοτομίες που θα περιληφθούν στο καθημερινό πρόγραμμα των μαθητών. Η κυρία Κεραμέως απαντά στις πρόσφατες αντιδράσεις για την παρουσία της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας και ξεκαθαρίζει πως ο νόμος θα εφαρμοστεί, διότι «το οφείλουμε στην πανεπιστημιακή κοινότητα, στα μέλη της, στην κοινωνία. Στις οικογένειες που σπουδάζουν με θυσίες τα παιδιά τους. Η κοινωνία απαιτεί ένα ασφαλές πανεπιστημιακό περιβάλλον».
Στην Ντόρα Κουτροκόη
Μπήκε η Πανεπιστημιακή Αστυνομία στα πανεπιστήμια. Φοβάστε ότι θα προκληθούν εντάσεις; Υπήρξαν ήδη αντιδράσεις.
Πράγματι, έχει ήδη ξεκινήσει η λειτουργία των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (ΟΠΠΙ), οι οποίες προηγουμένως έλαβαν ειδική εκπαίδευση από την ΕΛ.ΑΣ. Η ίδρυση των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων αποτελεί ακόμη ένα μέτρο στο πλέγμα προσπαθειών αντιμετώπισης μιας παθογένειας που μαστίζει εδώ και δεκαετίες τα πανεπιστήμιά μας. Οχι όλα – κάποια όμως αντιμετωπίζουν τέτοια ζητήματα. Στόχος μας είναι η αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και έχουν γίνει σημαντικά βήματα σε αυτήν την κατεύθυνση – όπως η αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια και η αντιμετώπιση δεκάδων χρόνιων καταλήψεων από τις Αρχές σε συνεργασίες με τα όργανα διοίκησης των ΑΕΙ. Είναι επιτακτική ανάγκη τα πανεπιστήμιά μας να είναι ελεύθερα από έκνομες πράξεις, οι οποίες δεν έχουν καμία σχέση με την εκπαίδευση. Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να εφαρμόσει τον νόμο, το οφείλουμε στην πανεπιστημιακή κοινότητα, στα μέλη της, στην κοινωνία. Στις οικογένειες που σπουδάζουν με θυσίες τα παιδιά τους. Η κοινωνία απαιτεί ένα ασφαλές πανεπιστημιακό περιβάλλον.
Σε λίγα εικοσιτετράωρα οι μαθητές επιστρέφουν στο σχολείο. Για πρώτη φορά θα λειτουργήσει το διευρυμένο ολοήμερο πρόγραμμα. Εχετε εικόνα για τη συμμετοχή των μαθητών;
Η καινούργια σχολική χρονιά ξεκινά τη Δευτέρα, στις 12 του μηνός, με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, τόσο σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού όσο και σε επίπεδο σχολικού προγράμματος. Μια από τις βασικές καινοτομίες που εισάγουμε φέτος είναι το νέο ολοήμερο πρόγραμμα, το οποίο επεκτείνεται χρονικά από τις 16:00 στις 17:30 στο 50% των τμημάτων που λειτουργούν σήμερα ως ολοήμερα πανελλαδικά, ενώ αναβαθμίζεται ποιοτικά και το περιεχόμενό του. Πρόκειται για μέτρο με διττή στόχευση: αφενός τον εμπλουτισμό της παρεχόμενης δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, με νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με περισσότερες δημιουργικές δράσεις για τα παιδιά, όπως εκπαιδευτική ρομποτική, ρητορική τέχνη, ασφαλής και δημιουργική πλοήγηση στο Διαδίκτυο, εικαστικές τέχνες, κ.ά., αλλά και με ώρα για μελέτη, ώστε επιστρέφοντας στο σπίτι τα παιδιά να έχουν ποιοτικό χρόνο με τους οικείους τους ή για άλλες δραστηριότητες. Αφετέρου, στοχεύει στη στήριξη των εργαζόμενων γονέων και των οικογενειών με την προσέγγιση του σχολικού με το εργασιακό ωράριο. Οι εγγραφές στο διευρυμένο ολοήμερο, στο οποίο σημειωτέον δεν υπάρχουν κριτήρια συμμετοχής, έχουν ήδη ξεκινήσει και εν συνεχεία θα δημιουργηθούν τμήματα και όμιλοι, ανάλογα με τις προτιμήσεις παιδιών και γονέων.
Ποιες άλλες καινοτομίες θα προστεθούν στην εκπαίδευση φέτος;
Πέραν του νέου ολοήμερου προγράμματος, φέτος εισάγουμε στα σχολεία μας τους εκπαιδευτικούς ομίλους, οι οποίοι θα προσφέρουν αντικείμενα και δράσεις όπως δημιουργική απασχόληση, αθλήματα, παραδοσιακούς και μοντέρνους χορούς κ.ά. Επιπλέον, τα σχολεία μας αποκτούν παιδαγωγικό σύμβουλο-μέντορα, ο ρόλος του οποίου είναι να εμπνεύσει, να προσανατολίσει και να υποστηρίξει κάθε νεοδιοριζόμενο ή πρόσφατα τοποθετημένο στη σχολική μονάδα εκπαιδευτικό, καθώς και ενδοσχολικό συντονιστή, ο οποίος θα συντονίζει και θα υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους. Παράλληλα, οι σχολικές αίθουσες εξοπλίζονται με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς προγραμματίζεται να τοποθετηθούν διαδραστικοί πίνακες σε όλα τα τμήματα γυμνασίου, λυκείου και της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, οι οποίοι αναμένεται να αλλάξουν τελείως το εκπαιδευτικό παράδειγμα, καθώς και 177.000 σετ ρομποτικής, στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Εν τω μεταξύ, ήδη από πέρυσι σε όλη τη χώρα υλοποιούνται μεταρρυθμίσεις όπως: το νηπιαγωγείο για όλα τα παιδιά από την ηλικία των τεσσάρων ετών, αγγλικά στο νηπιαγωγείο, Εργαστήρια Δεξιοτήτων (θεματικές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα όπως οδική ασφάλεια, ρομποτική, κλιματική αλλαγή, σεξουαλική αγωγή, επιχειρηματικότητα, εθελοντισμός κ.ά.), οριζόντιες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, 166 Νέα Προγράμματα Σπουδών, διπλασιασμός των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων, ίδρυση για πρώτη φορά Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, ψηφιακός μετασχηματισμός στην εκπαίδευση, Τράπεζα Θεμάτων στο λύκειο, ενισχυτική διδασκαλία στο γυμνάσιο και διδασκαλία Ειδικών Πανελλαδικώς Εξεταζομένων Μαθημάτων, αλλά και ενίσχυση της αυτονομίας σχολικών μονάδων.
Θα υπάρξουν κενά στο διδακτικό προσωπικό; Επαρκούν οι προσλήψεις που έγιναν πρόσφατα σε μόνιμο προσωπικό;
Φέτος, τα σχολεία μας ξεκινούν με τους περισσότερους εκπαιδευτικούς όλων των τελευταίων ετών. Για δώδεκα χρόνια στη χώρα μας δεν είχε γίνει ούτε ένας μόνιμος διορισμός. Μέσα σε μία διετία, από το 2020 μέχρι το 2022, η κυβέρνησή μας έχει προχωρήσει ήδη σε σχεδόν 25.000 μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση – Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Ειδική Αγωγή. Ασφαλώς, έχουν ήδη προσληφθεί και πολλοί αναπληρωτές, για τη βέλτιστη κάλυψη των αναγκών. Η προσπάθεια που κάνουμε από κοινού με το υπουργείο Εσωτερικών είναι να προχωρήσουμε σε εξυγίανση του δυναμικού προκειμένου να εμπλουτιστεί περαιτέρω το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης και οι αναπληρωτές να καλύπτουν έκτακτες ανάγκες, όπως π.χ. προβλήματα υγείας συναδέλφων τους, εγκυμοσύνη κ.ά.
Aνακοινώθηκε το επικαιροποιημένο πρωτόκολλο για τον κορωνοϊό και οι μαθητές θα επιστρέψουν στα σχολεία χωρίς τεστ και μάσκες. Σε ποια περίπτωση θα εξετάσετε τυχόν έκτακτα μέτρα;
Οπως γνωρίζετε, η Επιτροπή των Ειδικών ομοφώνως εισηγήθηκε να κινηθούμε σε επίπεδο συστάσεων, με προαιρετική χρήση της μάσκας και με εφαρμογή πρωτοκόλλου σε περίπτωση νόσησης μαθητή ή εκπαιδευτικού, πρόταση την οποία κάναμε αποδεκτή. Πλέον το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού έχει νοσήσει ή/και εμβολιαστεί, ενώ στη συντριπτική πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης τα σχολεία ήδη λειτουργούν χωρίς μέτρα. Βεβαίως, παρακολουθούμε και αξιολογούμε συνεχώς την πορεία της πανδημίας, σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Υγείας, την Επιτροπή των Ειδικών και τον ΕΟΔΥ.
Γίνεται μεγάλη συζήτηση για το θέμα της απαλλαγής των χριστιανών ορθόδοξων μαθητών από τα Θρησκευτικά. Το ΣτΕ έχει αποφανθεί ότι κάτι τέτοιο μπορεί να ισχύσει μόνο για τους άθεους και αλλόθρησκους μαθητές. Ωστόσο, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει άλλη άποψη. Πώς το σχολιάζετε;
Τα πραγματικά περιστατικά είναι τα εξής: η γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) για την απαλλαγή από τα Θρησκευτικά για λόγους «συνείδησης» (συνεπώς εν δυνάμει για κάθε μαθητή) επαναλαμβάνει αντίστοιχες γνωμοδοτήσεις της των τελευταίων περίπου δέκα ετών. Αντίθετα, τέσσερις αποφάσεις του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου, του Συμβουλίου της Επικρατείας (υπ’ αρ. 559/2014, 660/2018, 1749/2019 και 1750/2019), αποτυπώνουν την πάγια θέση του: απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να προβλέπεται μόνο για τους άθεους και όσους ανήκουν σε άλλο θρήσκευμα. Οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας δεσμεύουν προφανώς την πολιτεία, συνεπώς το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων εξέδωσε τη σχετική υπουργική απόφαση σε συμμόρφωση με αυτές.
(Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας “tomanifesto”, 9 Σεπτεμβρίου)