6.500 δολάρια είχε δώσει ο κάθε μετανάστης στους διακινητές για να ανέβει στο μοιραίο σκάφος που ναυάγησε σε διεθνή ύδατα, ανοιχτά της Πύλου, με αποτέλεσμα τουλάχιστον 79 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους και 104 να έχουν διασωθεί. Πιο συγκεκριμένα, ως επικρατέστερο σενάριο για τη βύθιση του αλιευτικού πλοίου είναι πως εμφάνισε μηχανική βλάβη από τη στιγμή που απέπλευσε και ενώ βρισκόταν ακόμη στην περιοχή της Λιβύης. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, ορισμένοι από τους μετανάστες ζήτησαν να επιστρέψουν πίσω στη Λιβύη όσο ήταν ακόμα κοντά, οι διακινητές φαίνεται πως αρνήθηκαν και έτσι το ταξίδι συνεχίστηκε κανονικά.
Ωστόσο, οι έρευνες ανοιχτά της Πύλου βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη με τις Αρχές να ερευνούν τα αίτια που οδήγησαν στην πολύνεκρη αυτή τραγωδία. Όπως ανέφερε στέλεχος του Λιμενικού Σώματος κατά τη διάρκεια ενημέρωσης της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου «πήγαν όλοι οι μετανάστες από την μία πλευρά, γιατί αγχώθηκαν ίσως και αναποδογύρισε. Φανταστείτε ένα σκάφος περίπου 25-30 μέτρα. Σύμφωνα με αυτά που λένε οι μετανάστες είναι γύρω στα 700 και παραπάνω άτομα». Άρα, φαίνεται πως υπήρξε απότομη μετατόπιση βάρους και τελικά το πλοίοι βυθίστηκε.
Το άλλο σενάριο
Ένα ακόμη πιθανό σενάριο είναι οι δουλέμποροι να προσπάθησαν να μετακινήσουν μεγάλο μέρος των μεταναστών από το κατάστρωμα ώστε να μην είναι ορατοί και έτσι φαίνεται ότι υπήρξε μετατόπιση του βάρους με αποτέλεσμα το σκάφος να ανατραπεί και να βάλει γρήγορα νερά.
«Έχουμε πληροφορίες από το πρωί που συζητάμε με το λιμεναρχείο εδώ με τις υπηρεσίες, ότι είναι μεγάλος ο αριθμός, που επέβαιναν πάνω στο ψαροκάικο αυτό. Πρέπει να πούμε, ότι ήταν 30 μέτρα μόνο, οπότε αντιλαμβάνεστε πόσο κόσμος ήταν πάνω σε πάρα πολύ μικρό χώρο» αναφέρει ο Διοικητής 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας, Γιώργος Καρβέλης.
Περίπου 100 παιδιά στα αμπάρια
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσαν στις Αρχές διασωθέντες μετανάστες στο σκάφος υπήρχαν επίσης γυναίκες και παιδιά τα οποία ωστόσο οι διακινητές είχαν κλειδώσει στο αμπάρι. Ειδικότερα, γιατρός στο Νοσοκομείο της Καλαμάτας αποκάλυψε πως μίλησε με ασθενή που βρισκόταν στο σκάφος, με τον δεύτερο να του λέει πως στα αμπάρια βρίσκονταν περίπου 100 παιδιά. Μέχρι στγμής ωστόσο δεν έχουν εντοπιστεί ενώ και οι 104 διασωθέντες αλλά και οι νεκροί είναι όλοι άνδρες.
Η ανάρτηση της ακτιβίστριας Ναουάλ Σουφί
H ακτιβίστρια Ναουάλ Σουφί που ανέφερε πως ειδοποίησε τις Αρχές για το ναυάγιο στην Πύλο έδωσε λεπτομέρειες για τους διαλόγους που είχε με μετανάστες που βρίσκονταν μέσα στο πλοίο που παρέσυρε στον θάνατο τουλάχιστον 79 ανθρώπους. Συγκεκριμένα, η Σουφί έδωσε στο προφίλ της όλες τις λεπτομέρειες από όσα της μετέφεραν μέσα από το πλοίο, υλικό το οποίο, όπως τονίζει στο ποστάρισμά της, κοινοποιεί προκειμένου να καταγραφούν όσα έγιναν, πριν καταλήξει το πλοίο στον βυθό της θάλασσας, σε διεθνή ύδατα.
Ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως ένα σκάφος έφτασε στο πλοίο προκειμένου να δώσει μπουκάλια με νερό στους μετανάστες, πριν από την τραγωδία, όπου εκεί ορισμένοι ένιωσαν πως δεν θα έχει αίσιο τέλος η περιπέτειά τους. Όπως είπε: «Ενα πλοίο πλησίασε το σκάφος, το έδεσε με σχοινιά σε δύο σημεία του σκάφους και άρχισε να πετάει μπουκάλια με νερό. Οι μετανάστες ένιωσαν μεγάλο κίνδυνο, καθώς φοβήθηκαν ότι τα σχοινιά θα μπορούσαν να ανατρέψουν το σκάφος και ότι οι μάχες επί του σκάφους για να πάρουν νερό θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ναυάγιο». Ακολουθεί ολόκληρη η ανάρτησή της:
«Στις 13 Ιουνίου 2023, τα ξημερώματα, επικοινώνησαν μαζί μου μετανάστες που επέβαιναν σε μια βάρκα φορτωμένη με 750 άτομα και μου είπαν για τη δύσκολη κατάστασή τους. Μετά από πέντε ημέρες ταξιδιού, τα νερά είχαν τελειώσει, ο οδηγός του σκάφους τους είχε εγκαταλείψει στην ανοιχτή θάλασσα και στο πλοίο υπήρχαν επίσης έξι νεκροί. Οι μετανάστες δεν ήξεραν ακριβώς πού βρίσκονταν, αλλά χάρη στην άμεση τοποθεσία του τηλεφώνου, μπόρεσα να βρω την ακριβή τοποθεσία τους και ειδοποίησα τις αρμόδιες αρχές.
Ωστόσο, η κατάσταση έγινε πιο περίπλοκη όταν ένα πλοίο πλησίασε το σκάφος, το έδεσε με σχοινιά σε δύο σημεία του σκάφους και άρχισε να πετάει μπουκάλια με νερό. Οι μετανάστες ένιωσαν μεγάλο κίνδυνο, καθώς φοβήθηκαν ότι τα σχοινιά θα μπορούσαν να ανατρέψουν το σκάφος και ότι οι μάχες επί αυτού για να πάρουν νερό θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ναυάγιο. Εξαιτίας αυτού, απομακρύνθηκαν ελαφρώς από το σημείο του σκάφους για να αποφύγουν ένα τυχόν ναυάγιο.
Κατά τη διάρκεια της νύχτας, η κατάσταση στο σκάφος έγινε ακόμη πιο δραματική: οι μετανάστες ήταν μπερδεμένοι και δεν καταλάβαιναν αν αυτή ήταν μια επιχείρηση διάσωσης ή μια απόπειρα να θέσουν τη ζωή τους σε ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο. Έμεινα σε επαφή μαζί τους μέχρι τις 23:00 ώρα Ελλάδος, προσπαθώντας να τους καθησυχάσω και να τους βοηθήσω να βρουν μια λύση. Όλη την ώρα με ρωτούσαν τι πρέπει να κάνουν κι έλεγα ότι η ελληνική βοήθεια θα ήταν καθ' οδόν.
Σε αυτό το τελευταίο τηλεφώνημα, ο άντρας με τον οποίο μίλησα μου είπε συγκεκριμένα, ''Νιώθω ότι αυτή θα είναι η τελευταία μου νύχτα ζωντανός''. Όταν οι μετανάστες απομακρύνθηκαν ελαφρώς από το πλοίο, δεν υπήρχε πρόθεση να συνεχίσουν το ταξίδι προς την Ιταλία, καθώς δεν θα ήξεραν πώς να πλοηγηθούν στα ιταλικά ύδατα, καθώς ο πραγματικός οδηγός του σκάφους έλειπε και συνέχισαν να ρωτούν τι να κάνουν. Χρειάζονταν πολλή βοήθεια στα νερά όπου βρίσκονταν και αν είχαν εκφράσει την προθυμία τους να συνεχίσουν το ταξίδι τους στην Ιταλία, φυσικά θα έστελνα ενημέρωση στη Μάλτα, την Ελλάδα και την Ιταλία, αλλά οι μετανάστες δεν είπαν ποτέ κάτι τέτοιο».
Το χρονικό της τραγωδίας
Όλα ξεκίνησαν, το μεσημέρι της Τρίτης, όταν αεροσκάφος της FRONTEX εντόπισε το αλιευτικό να πλέει σε διεθνή ύδατα χωρίς να ζητεί βοήθεια. Λίγο αργότερα το σκάφος γίνεται αντιληπτό και από ελικόπτερο του λιμενικού. Το λιμενικό απευθύνει εκκλήσεις για βοήθεια προς το αλιευτικό ωστόσο, οι επιβαίνοντες αρνούνται τη βοήθεια.
Το απόγευμα της Τρίτης φορτηγό πλοίο πλησιάζει επίσης το σκάφος με τους μετανάστες οι οποίοι δέχονται το φαγητό, αλλά και πάλι αρνούνται τη βοήθειά τους. Στη συνέχεια, ένα ακόμη φορτηγό τους προσεγγίζει αρνούμενοι ωστόσο τόσο τη βοήθειά όσο και φαγητό. Τη νύχτα παράκτιο περιπολικό του λιμενικού προσεγγίζει και πάλι το αλιευτικό και επιβεβαιώνει την ύπαρξη μεγάλου αριθμού μεταναστών στο κατάστρωμα. Το περιπολικό παραμένει δίπλα στο αλιευτικό όσο εκείνο συνεχίζει το ταξίδι του. Ωστόσο, τις πρώτες πρωινές ώρες το αλιευτικό ανατρέπεται και τελικά βυθίζεται παρασύροντας στο θάνατο δεκάδες μετανάστες.