«Βασικά, η λογοτεχνία δεν είναι άλλο παρά ξυλουργική» είχε, κάποτε, πει ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, ο δημιουργός τού «Εκατό Χρόνια Μοναξιά» σε κάποιον που του έπαιρνε συνέντευξη.
Τα αρχεία του είναι η απόδειξη: σημείωνε με κόκκινο στυλό πάνω στα δακτυλόγραφά του, έκοβε λωρίδες χαρτί και κάλυπτε με αυτές φράσεις που δεν ήθελε πλέον και τις αντικαθιστούσε με άλλες. Έως τις 19 Ιουλίου, ο κόσμος μπορεί να δει από κοντά αυτή τη διαδικασία, στην έκθεση «Gabriel García Márquez: The Making of a Global Writer» η οποία φιλοξενείται στο Harry Ransom Center του Πανεπιστημίου του Τέξας, στο Όστιν. Μέσα από πρωτότυπα έργα και φωτογραφίες, η δίγλωσση έκθεση αφηγείται την ιστορία της ζωής του Μάρκες, από τότε που ήταν ένα ντροπαλό αγόρι στην Κολομβία έως ότου έγινε αστέρας της παγκόσμιας λογοτεχνίας.
Τα περισσότερα εκθέματα προέρχονται από το Harry Ransom Center, το οποίο απέκτησε τα προσωπικά αρχεία του Μάρκες μετά τον θάνατό του, το 2014. Το κέντρο άνοιξε το αρχείο το 2015 και ψηφιοποίησε χιλιάδες υλικά, το 2017. «Αυτή είναι η πρώτη μεγάλη έκθεση της δουλειάς που έκανε ο Μάρκες στο διάστημα της ζωής του, κάνοντας χρήση των προσωπικών του αρχείων. Κατά συνέπεια, υπάρχουν πράγματα τα οποία οι μελετητές του Γκαρσία Μάρκες δεν έχουν δει ποτέ στο παρελθόν» τόνισε ο επιμελητής της έκθεσης Άλβαρο Σαντάνα-Ακούνια, του οποίου το βιβλίο «Ascent to Glory: How One Hundred Years of Solitude Was Written and Became a Global Classic» θα κυκλοφορήσει το καλοκαίρι.