Συνελήφθη ο πιλότος του ελικοπτέρου που κατέπεσε στη μαρίνα Βουλιαγμένης, λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του. Ο 57χρονος κυβερνήτης κατηγορείται για επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων και αεροσκαφών, σωματική βλάβη από αμέλεια και παραβάσεις του πληρώματος σε περίπτωση κατάστασης ανάγκης.
Πώς κατέπεσε το ελικόπτερο
Το ελικόπτερο είχε απογειωθεί από τον Ασπρόπυργο, με ενδιάμεση στάση στη μαρίνα της Βουλιαγμένης για παραλαβή τεσσάρων επιβατών με κατεύθυνση τη Μύκονο. Κατά τη διαδικασία απογείωσης, και ενώ αιωρούνταν περίπου ένα μέτρο πάνω από το έδαφος, δέχτηκε ισχυρές ριπές ανέμου που το παρέσυραν και το έριξαν με την εμπρός δεξιά πλευρά του στη θάλασσα, κοντά στον πράσινο φανό εισόδου.
Οι τέσσερις επιβάτες και ο 57χρονος ημεδαπός κυβερνήτης κατάφεραν να βγουν από το ελικόπτερο κολυμπώντας μέχρι τα βράχια. Από εκεί, τους παρέλαβε λέμβος της μαρίνας και μεταφέρθηκαν στην προβλήτα.
Όλοι εξετάστηκαν από το πλήρωμα του ΕΚΑΒ και διαπιστώθηκε ότι είναι καλά στην υγεία τους, με μόνη εξαίρεση μια από τις δύο γυναίκες –η οποία ήταν έγκυος– που μεταφέρθηκε για προληπτικούς λόγους σε ιδιωτική μαιευτική κλινική.
Μετά την πτώση, το ελικόπτερο βυθίστηκε. Ο φορέας διαχείρισης της μαρίνας τοποθέτησε πλωτό φράγμα για την αποτροπή ρύπανσης, ενώ με τη βοήθεια δύτη και γερανού το αεροσκάφος ανελκύστηκε και μεταφέρθηκε στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου Τατοΐου για τεχνικό έλεγχο και διερεύνηση των αιτιών του ατυχήματος.
Τι είπαν στις καταθέσεις τους οι επιβαίνοντες
Επιπλέον, χθες (15/6) έδωσαν καταθέσεις στις Λιμενικές Αρχές οι τέσσερις από τους πέντε επιβαίνοντες του ελικοπτέρου.
Απέδωσαν την πτώση στη δυνατή ένταση του ανέμου που έπνεε εκείνη την ώρα στην περιοχή η οποία επηρέασε την πορεία του ελικοπτέρου. Η πέμπτη επιβάτιδα, μια έγκυος γυναίκα, δεν ήταν σε θέση να καταθέσει λόγω της κατάστασής της,
Της παρασχέθηκαν άμεσα οι απαραίτητες ιατρικές φροντίδες. Και οι πέντε επιβάτες ανασύρθηκαν σώοι, με μόνο ελαφρά τραύματα.
Το ελικόπτερο τύπου Airbus AS355 είχε απογειωθεί από το πεδίο της Μαρίνας, και όχι από το ελικοδρόμιο του Αστέρα, όπως συνηθίζεται. Στο σημείο της πτώσης επικράτησε αναστάτωση, ωστόσο η αντίδραση των Αρχών ήταν άμεση και καταλυτική. Το περιστατικό διερευνάται, ενώ βίντεο της πτώσης έχει ήδη ενταχθεί στην προκαταρκτική ανάλυση.
Ωστόσο, σύμφωνα με τις πρώτες τεχνικές εκτιμήσεις, εξετάζεται και το ενδεχόμενο η πτώση του ελικοπτέρου να οφείλεται σε λάθος χειρισμό. Ο κυβερνήτης θα έπρεπε να κατευθυνθεί δεξιά, δηλαδή κόντρα στον άνεμο, ο οποίος φυσούσε με ένταση από τα δεξιά του σκάφους.
Αντ’ αυτού, επιχείρησε στροφή αριστερά, με αποτέλεσμα το ελικόπτερο να εκτεθεί σε «ούριο» άνεμο – μία από τις πιο επικίνδυνες συνθήκες απογείωσης, καθώς μειώνεται δραστικά τόσο η ισχύς όσο και η ευστάθεια της πτήσης. Όλα όμως θα τα εκτιμήσουν οι πραγματογνώμονες αφού η έρευνα είναι σε πρώιμο στάδιο.
Σύμφωνα με ειδικούς το ελικόπτερο τύπου Airbus 355, παρά το γεγονός ότι είναι δικινητήριο, δεν φημίζεται για την ισχύ του σε συνθήκες μεγάλου φορτίου. Ειδικά από υπερυψωμένο πεδίο όπως αυτό της Μαρίνας Βουλιαγμένης, απαιτείται μηχάνημα κατηγορίας Performance A – χαρακτηριστικό που δεν πληρούσε το συγκεκριμένο ελικόπτερο, βάρους 3 τόνων.
Παρά τη σφοδρότητα της πτώσης, ουδείς εκ των επιβαινόντων τραυματίστηκε σοβαρά. Τέσσερις από αυτούς έφεραν ελαφρά τραύματα και μώλωπες, χωρίς να χρειαστεί νοσηλεία, ενώ η έγκυος γυναίκα δέχθηκε ιατρική υποστήριξη.
Η άμεση επέμβαση της Πυροσβεστικής που έχει κλιμάκιο στην περιοχή και οι άνδρες της αντιλήφθηκαν αμέσως την πτώση και έσπευσαν στο σημείο, του Λιμενικού, του ΕΚΑΒ, αλλά και των πλωτών μέσων της Astir Marina, αποδείχθηκε καθοριστική για την ασφαλή περισυλλογή τους.
Όπως αναφέρουν ειδικοί, η ανθεκτικότητα της κατασκευής του ελικοπτέρου, σε συνδυασμό με την τύχη, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο να μην υπάρξουν θύματα.
Σε επίσημη ανακοίνωσή της, η Astir Marina επιβεβαίωσε το συμβάν και δήλωσε ότι ενεργοποίησε άμεσα το σχέδιο έκτακτης ανάγκης. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η εταιρεία ενημέρωσε άμεσα τις αρμόδιες αρχές. «Δεν έχει προκληθεί θαλάσσια ρύπανση και για προληπτικούς λόγους τοποθετήθηκαν πλωτά φράγματα στην περιοχή.»
Αξίζει να σημειωθεί πως ήδη από το 2018, ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, πρώην πιλότος, είχε εκφράσει έντονες επιφυλάξεις για τη δυνατότητα δημιουργίας και λειτουργίας ελικοδρομίου στη Μαρίνα Βουλιαγμένης.
Επικαλούμενος την τεχνική αρχή του «επιπέδου ελευθερώσεως εμποδίων», είχε τονίσει πως η μορφολογία της περιοχής –κυρίως τα πρανή του Λαιμού– δεν επιτρέπει την ασφαλή λειτουργία. Όπως είχε πει χαρακτηριστικά: «Δεν μπορεί να αδειοδοτηθεί ποτέ.»