«Η Νέα Δημοκρατία παραμένει πρώτο κόμμα με μεγάλη διαφορά αποδεικνύοντας ότι οι πολίτες εξακολουθούν να εμπιστεύονται το σχέδιο της κυβέρνησης», δηλώνει στο «Μανιφέστο» ο υπουργός Επικρατείας Μάκης Βορίδης, λίγες ώρες πριν από τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στην 88η Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, οι οποίες εκτιμά πως θα περιλαμβάνουν απαντήσεις σε επίπεδο συγκεκριμένων πολιτικών για ζητήματα που απασχολούν την ελληνική κοινωνία. Για τις εξελίξεις στα κόμματα της αντιπολίτευσης και το θέμα της ηγεσίας σε ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ ο υπουργός Επικρατείας ξεκαθαρίζει ότι η κυβέρνηση δεν έχει συγκεκριμένη προτίμηση σε πρόσωπα και επιμένει ότι τα χαμηλά ποσοστά τους οφείλονται στον πυρήνα των λανθασμένων πολιτικών θέσεών τους που έχουν απορριφθεί από την κοινωνία.
Κύριε υπουργέ, είθισται το «καλάθι» του πρωθυπουργού στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης να περιλαμβάνει ευχάριστες εκπλήξεις για κατηγορίες συμπολιτών μας. Μπορείτε να μας δώσετε ένα γενικό πλαίσιο των εξαγγελιών του Κυριάκου Μητσοτάκη; Θα έχουν χαρακτήρα παροχών ή ο πρωθυπουργός θα εστιάσει συνολικά στον κυβερνητικό σχεδιασμό για την επόμενη τριετία, κάνοντας παράλληλα απολογισμό στα όσα έχει επιτύχει μέχρι σήμερα η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας;
Η κυβέρνηση θα συνεχίσει την προσπάθεια που κάνει. Αφενός τα δημοσιονομικά να παραμένουν πειθαρχημένα και σε έλεγχο, αφετέρου να συνεχίσει στον δρόμο των μεταρρυθμίσεων. Κεντρικός στόχος μας είναι οι μόνιμες αυξήσεις στο εισόδημα των Ελλήνων πολιτών. Το γεγονός ότι πέντε χρόνια πριν η ανεργία ήταν στο 20% και τώρα βρίσκεται στο 9,5% αποτυπώνει έμπρακτα την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος και τη δημιουργία 500.000 νέων θέσεων εργασίας. Η Ελλάδα είναι η χώρα που έχει τη μεγαλύτερη αύξηση βιομηχανικής παραγωγής σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Η οικονομία τρέχει με ρυθμούς ανάπτυξης μεγαλύτερους από όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Γίνεται μια συγκροτημένη δουλειά αξιοποιώντας στο μέγιστο τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, του ΕΣΠΑ και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Οι επενδύσεις δεν προσελκύονται από μόνες τους. Ερχονται γιατί εμπιστευόμαστε την ιδιωτική οικονομία, γιατί μειώνουμε τους φορολογικούς συντελεστές, γιατί μειώνουμε το κόστος των ασφαλιστικών εισφορών, γιατί απλοποιούμε και επιταχύνουμε τις αδειοδοτήσεις. Για πρώτη φορά, ύστερα από μία και πλέον δεκαετία, δόθηκαν αυξήσεις στους δημοσίους υπαλλήλους και στους συνταξιούχους. Αυξήσαμε τέσσερις φορές τον κατώτατο μισθό, με στόχο μέχρι το τέλος της τετραετίας να έχει ανέβει ο μέσος μισθός στα 1.500 ευρώ. Ηδη ο μέσος μισθός από τον πρώτο χρόνο της δεύτερης θητείας μας ανήλθε στα 1.250 ευρώ. Το πρόγραμμά μας υλοποιείται με επιμονή και μεθοδικότητα. Σε αυτόν τον δρόμο θα συνεχίσουμε.
Η παραδοχή «κάναμε λάθη, προχωράμε σε βελτιωτικές κινήσεις» μετά το αποτέλεσμα της ευρωκάλπης, βάσει των δημοσκοπικών ευρημάτων, δεν πείθει τους ψηφοφόρους σας μέχρι σήμερα. Τι πρέπει να αλλάξει στην κυβερνητική πολιτική προκειμένου να καλύψετε το χαμένο έδαφος και να περιορίσετε τις απώλειες;
Εχουμε συζητήσει δημόσια για το εκλογικό αποτέλεσμα των ευρωεκλογών. Ο κόσμος μάς έστειλε ένα «μήνυμα» και απείχε, γιατί δεν θεωρεί αξιόπιστη την εναλλακτική που παρουσιάζεται από την αντιπολίτευση –είτε από τα δεξιά είτε από τα αριστερά– και δεν μετακινήθηκε εκεί. Ο ανασχηματισμός του Ιουνίου, ο οποίος έγινε αμέσως μετά τις ευρωεκλογές, είναι πολιτικά συνδεδεμένος με το αποτέλεσμα της συγκεκριμένης κάλπης. Θεωρώ ότι οι εξαγγελίες στη ΔΕΘ θα περιλαμβάνουν και απαντήσεις σε επίπεδο συγκεκριμένων πολιτικών. Από την άλλη, μην ξεχνάμε ότι ακόμα και στις τελευταίες δημοσκοπήσεις η Νέα Δημοκρατία παραμένει πρώτο κόμμα με μεγάλη διαφορά από το δεύτερο, αποδεικνύοντας ότι οι πολίτες εξακολουθούν να εμπιστεύονται το σχέδιο της κυβέρνησης ως το μόνο ρεαλιστικό και συνεκτικό σχέδιο για τη χώρα. Και πάντως είναι ενδιαφέρουσα η συζήτηση για τις δημοσκοπήσεις, αλλά προφανώς δεν παράγουν πολιτικό αποτέλεσμα. Εχουμε ακόμα τρία χρόνια σκληρής κυβερνητικής δουλειάς και προφανώς οι πολίτες θα μας αξιολογήσουν συνολικά τότε.
Η ακρίβεια παραμένει το νούμερο 1 πρόβλημα για τα ελληνικά νοικοκυριά. Δηλώσατε ότι στόχος σας είναι η αύξηση των εισοδημάτων. Το πρόβλημα είναι ότι οι τιμές στα ράφια δεν μειώνονται, τουλάχιστον όχι τόσο ώστε να μην πιέζονται σημαντικά κυρίως τα χαμηλότερα εισοδήματα. Τι δεν πήγε καλά; Μήπως επενδύσατε πολύ στα λεγόμενα «καλάθια» και δεν πήρατε αποφάσεις νωρίτερα;
Για να υπάρχει ένα πλαίσιο στοιχειώδους δικαιοσύνης στην κριτική απέναντι στην κυβέρνηση θα πρέπει να θέτουμε προς κρίση και αξιολόγηση όλα τα στοιχεία. Το επισημαίνω αυτό διότι δεν γίνεται σε όλα τα ταμπλό να χάνει η κυβέρνηση, δηλαδή ανεβαίνουν οι τιμές, φταίει η κυβέρνηση, δεν λειτουργούν τα μέτρα. Πέφτουν οι τιμές, δεν λειτούργησαν τα μέτρα, έρχεται απέξω η μείωση. Επί της ουσίας: είναι γεγονός ότι υπάρχει μια αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και του δείκτη τιμών σε σχέση με πέρυσι και σε ορισμένα προϊόντα έχουμε και αποπληθωρισμό, δηλαδή μειώσεις των τιμών. Οι ανατιμήσεις των τροφίμων στην Ελλάδα είναι κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Τα στοιχεία δείχνουν 30% αύξηση του κατώτατου μισθού. Τους τέσσερις τελευταίους μήνες υπάρχει αυτή η αποκλιμάκωση η οποία φαίνεται στις τιμές των σούπερ μάρκετ. Δεν λέω ότι είναι θηριώδης αποκλιμάκωση. Από την άλλη, ο κατώτατος μισθός δεν είναι μόνο ο κατώτατος μισθός, είναι και το επίδομα ανεργίας καθώς συμπαρασύρεται, είναι και οι τριετίες. Αρα αυξήθηκαν οι μισθοί. Οταν αυξάνεται λοιπόν ο μισθός κατά 30% και ο συσσωρευμένος πληθωρισμός είναι 17%, κάτι φαίνεται να αλλάζει. Εχει γίνει δουλειά, μένει πολύ περισσότερη. Αλλά και στην ακρίβεια κάνoυμε ό,τι καλύτερο μπορούμε: το καλάθι, το πλαφόν στην κερδοφορία, οι έλεγχοι για την αισχροκέρδεια που επιφέρουν βαρύτατα πρόστιμα, η απαγόρευση προωθητικών ενεργειών στα σούπερ μάρκετ, είναι μια δέσμη μέτρων που έχουμε λάβει η οποία προφανώς λειτουργεί και φέρνει αποτελέσματα. Μαζί με την πολιτική των αυξήσεων των εισοδημάτων, οδηγούν τελικά σε βελτίωση της οικονομικής θέσης των πολιτών.
Πώς παρακολουθείτε τις εξελίξεις στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης; Και καθότι είναι ανοιχτό και πάλι το ενδεχόμενο μιας εσωκομματικής διαδικασίας για την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ, μετά τις δηλώσεις Πολάκη, Γεροβασίλη, Φάμελλου κ.ά., έχετε αντίπαλο που θα προτιμούσατε ως κυβέρνηση να βρεθεί απέναντί σας;
Δεν υπάρχει προτίμηση ή μη προτίμηση σε κάποιο πρόσωπο. Προφανώς δεν παρεμβαίνουμε και δεν συζητάμε για τα εσωκομματικά άλλων κομμάτων. Εχω εκφράσει την άποψη ότι το πρόβλημα αυτού του χώρου είναι πρωτίστως πρόβλημα θέσεων και δευτερευόντως προσώπων: είναι ότι έχει ηττηθεί το κυβερνητικό, το πολιτικό και σε έναν ορισμένο βαθμό και το ιδεολογικό του πρόγραμμα, οι ιδεολογικές θέσεις του. Οσο καλός και να είναι ο επικεφαλής, αν τελικά αυτά τα οποία είναι το πολιτικό σου περιεχόμενο είναι θέσεις τις οποίες δεν θέλουν οι πολίτες, δεν τις πιστεύουν, δεν θεωρούν ότι φέρνουν αποτέλεσμα, δεν πρόκειται σε τελευταία ανάλυση να κερδίσει κανένας. Εχουν έναν πυρήνα λάθος θέσεων που τις έχει απορρίψει η κοινωνία. Το πρόβλημά τους είναι ότι πρέπει να αποστούν από αυτές τις θέσεις. Ομως πολλές από αυτές τις θέσεις αποτελούν ταυτοτικό πυρήνα τους. Αρα, αν αποστούν, τότε είναι σαν να χάνουν την ταυτότητά τους ως Αριστερά. Αρα, λοιπόν, το πρόβλημα της Αριστεράς στην Ελλάδα είναι ακριβώς αυτό: ότι επειδή δοκιμάστηκαν αυτές οι πολιτικές, και έχει άσχημη πείρα ο ελληνικός λαός, σήμερα προσπαθούν να θεραπεύσουν αυτήν τη συνέπεια, της απόρριψης επί της ουσίας των θέσεών τους, με αλλαγή των προσώπων. Δεν γίνεται αυτό. Ο Κασσελάκης και όλο αυτό το οποίο βλέπουμε τώρα δεν είναι η κρίση, είναι το αποτέλεσμα της κρίσης.
Υπάρχει υποψήφιος του ΠΑΣΟΚ ο οποίος θεωρείτε ότι βρίσκεται πιο κοντά στις προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας γύρω από τα εθνικά θέματα δεδομένης της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας μας; Δεν αναφέρομαι μόνο στην Τουρκία αλλά συνολικά στα ανοιχτά πολιτικά μέτωπα που μαίνονται στην ευρύτερη περιοχή μας...
Δεν έχουμε καμία προτίμηση.
Πότε αναμένεται να ανοίξει η συζήτηση για το όνομα του/της Προέδρου της Δημοκρατίας; Εσείς τι χαρακτηριστικά θα θέλατε να έχει το πρόσωπο που θα επιλεγεί;
Είναι πολύ νωρίς. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να είναι ένα πρόσωπο που εκφράζει την ενότητα του έθνους. Πρέπει να είναι κάποιος ο οποίος αίρεται κατά το δυνατόν πάνω από τις αντιδικίες και τις έριδες των πολιτικών κομμάτων, όμως τέτοια πρόσωπα δεν σημαίνει ούτε ότι δεν είναι πολιτικοί, προφανώς και μπορεί να είναι πολιτικά πρόσωπα, σημαίνει όμως ότι δεν μπορεί να είναι βαθιά διαιρετικά και διχαστικά πρόσωπα. Η επιλογή θα έχει συνθετικά χαρακτηριστικά. Δεν θέλω να βγάλετε το συμπέρασμα ότι αυτό υποχρεωτικά μας παραπέμπει στο να είναι πρόσωπα εκτός της παρατάξεώς μας, διότι η παράταξή μας έχει τέτοιου είδους συνθετικά πρόσωπα που μπορούν να υπηρετήσουν. Ωστόσο, η συζήτηση αυτή είναι μια συζήτηση που δεν ανοίγει τώρα.