Η εξάρθρωση του μεγάλου κυκλώματος λαθρεμπορίας καυσίμων στην Ελλάδα έφερε ξανά στο προσκήνιο ένα σοβαρό πρόβλημα: τα νοθευμένα καύσιμα που καταλήγουν στις αντλίες. Πέρα από την τεράστια φοροδιαφυγή και την απώλεια εσόδων για το κράτος, οι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν κρυφό κίνδυνο – τις σοβαρές βλάβες που μπορεί να προκαλέσει στο αυτοκίνητό τους το «πειραγμένο» καύσιμο.

Σύμφωνα με την αστυνομική έρευνα, το κύκλωμα που εξαρθρώθηκε εισήγαγε διαλύτες, αλλοίωνε βενζίνη και πετρέλαιο, και στη συνέχεια τα διέθετε παράνομα σε πρατήρια. Τα καύσιμα αυτά, πέρα από το γεγονός ότι φοροδιαφεύγουν, δεν πληρούν τις βασικές προδιαγραφές ποιότητας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε οδηγός που γεμίζει εν αγνοία του με νοθευμένο καύσιμο, θέτει το όχημά του σε κίνδυνο.

Το νοθευμένο καύσιμο μπορεί να φαίνεται αθώο στη στιγμή, όμως η ζημιά που προκαλεί σε κινητήρα, μπεκ, καταλύτη και αισθητήρες είναι τεράστια και πολλές φορές κοστοβόρα. Παρακάτω θα δούμε τις πιο συνηθισμένες βλάβες που μπορεί να προκαλέσει, ώστε να γνωρίζουν οι οδηγοί τι να προσέχουν.

Βλάβες στον κινητήρα

Τα καύσιμα που έχουν αλλοιωθεί με χημικούς διαλύτες ή ακατάλληλα πρόσθετα προκαλούν ατελή καύση. Αυτό οδηγεί σε φθορά εμβόλων, κυλίνδρων και βαλβίδων, με αποτέλεσμα πτώση ισχύος, θόρυβο και αυξημένη κατανάλωση.

Προβλήματα στο σύστημα τροφοδοσίας

Οι νοθείες συχνά περιέχουν σωματίδια ή νερό, που φράζουν τα φίλτρα και προκαλούν βλάβες στην αντλία καυσίμου. Ένα τέτοιο πρόβλημα μπορεί να ακινητοποιήσει το όχημα ξαφνικά.

Ζημιές στον καταλύτη και το σύστημα εξάτμισης

Η ατελής καύση δημιουργεί κατάλοιπα που βουλώνουν τον καταλύτη και καταστρέφουν τον αισθητήρα οξυγόνου. Αυτό σημαίνει υψηλότερες εκπομπές ρύπων, αλλά και πιθανή απόρριψη του αυτοκινήτου σε ΚΤΕΟ.

Ηλεκτρονικές βλάβες και αισθητήρες

Το ECU του αυτοκινήτου λαμβάνει λάθος δεδομένα από τους αισθητήρες λόγω κακής καύσης. Έτσι, εμφανίζονται ενδείξεις «Check Engine», ανωμαλίες στην απόδοση και ασταθής λειτουργία του κινητήρα.

Τί μπορεί να κάνει ο οδηγός

Για να προστατευτεί από τις συνέπειες των νοθευμένων καυσίμων, ο οδηγός καλό είναι να επιλέγει πάντα πρατήρια με σταθερή φήμη και ελεγμένη αξιοπιστία, αποφεύγοντας «ύποπτα» φθηνές τιμές που μπορεί να κρύβουν κινδύνους. Παράλληλα, συνιστάται ο τακτικός έλεγχος των φίλτρων καυσίμου και των μπεκ, ώστε να προλαμβάνονται φραξίματα ή βλάβες. Σε περίπτωση που υπάρχουν υπόνοιες για νοθεία, η καλύτερη λύση είναι η άμεση επίσκεψη σε συνεργείο, προκειμένου να αδειάσει η δεξαμενή και να αποφευχθεί σοβαρότερη ζημιά στον κινητήρα.