Η AvtoVAZ, ιδιοκτήτρια της Lada, ανακοίνωσε ότι λόγω των αυστηρότερων ορίων των ρύπων στην ΕΕ, θα σταματήσει τη διάθεση του Niva, όπως και όλων των μοντέλων της, σε αυτές τις αγορές.
Έτσι, η τελευταία φουρνιά των Niva έφυγε για την Ευρώπη στις αρχές του μήνα και πλέον δεν θα είναι διαθέσιμο προς πώληση επίσημα από τη Lada.
Μέχρι πρόσφατα, τo Niva (ή Lada 4X4) πωλούνταν σε τέσσερις χώρες της Ευρώπης εκτός της Ρωσίας και κάποιων εκ των χωρών της πρώην ΕΣΣΔ, την Αυστρία, τη Βουλγαρία, τη Γερμανία και την Ουγγαρία.
- Προαναγγελία ανασχηματισμού
- Άκαρπες οι έρευνες για την 10χρονη – Η γυναίκα μυστήριο και ο ρόλος της στην εξαφάνιση
- Η πανδημία προκαλεί άνοδο της παιδικής εργασίας
- Ρύθμιση χρεών: Το σχέδιο για 12 ή 24 δόσεις
- Πλωτό φράγμα στο Αιγαίο κατά της τουρκικής παραβατικότητας
Σημειώνουμε ότι το 2019 πωλήθηκαν 5.552 καινούργια Lada στην Ευρώπη εκ των οποίων τα 2.900 ήταν Niva. Το νούμερο αυτό ήταν το υψηλότερο της τελευταίας 9ετίας.
Μέσα στους πρώτους τέσσερις μήνες του 2020 έχουν πωληθεί στην Ευρώπη 625 νέα Niva, το ένα εκ των οποίων αποκτήθηκε από τον αδερφό του Μίκαελ Σουμάχερ, Ραλφ Σουμάχερ.
Βασικά στοιχεία
Χρονολογικά, το Lada Niva υπήρξε το πρώτο εκτός δρόμου αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με αμάξωμα μονοκόκ, δηλαδή ενιαίο δομικό σύνολο, γνωστό και ως αυτοφερόμενο, καθώς και με ανεξάρτητη μπροστινή ανάρτηση, ιδιότητες που σήμερα υιοθετούνται από όλα σχεδόν τα crossover SUV αυτοκίνητα. Ως αποτέλεσμα, θεωρείται συχνά ως πρόγονος των σημερινών αυτοκινήτων της κατηγορίας αυτής.
Η εξέλιξη του Niva ξεκίνησε μέσα στο 1971 και η τελική εκδοχή του διαμορφώθηκε το 1973, με ελάχιστες διαφορές από το μοντέλο παραγωγής. Ακολούθησαν εξαντλητικές δοκιμές υπό σκληρές συνθήκες και τελικώς το Niva παρουσιάστηκε το 1976 και μπήκε στη μαζική παραγωγή στις 5 Απριλίου 1977. Για πρώτη φορά εμφανίστηκε στη Δυτική Ευρώπη στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1978, που ξεκίνησε στις 15 Οκτωβρίου 1978, και σύντομα το μοντέλο κατέλαβε το 40% της κατηγορίας των 4-κίνητων τζιπ στην ευρωπαϊκή αγορά. Το αποτέλεσμα ήταν να γίνει για αρκετά χρόνια μετά το πρώτο σε εξαγωγικές πωλήσεις μοντέλο της Lada και να έχει σε αρκετά κράτη με πολύμηνη λίστα αναμονής.
Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε αποκλειστικά από τη AvtoVAZ / Lada, η οποία είχε τότε ανακοινώσει ότι δεν είχε χρησιμοποιήσει μηχανικά μέρη από τη Fiat, μολονότι στην πράξη δεν ήταν όλα εντελώς ανεξάρτητα. Ωστόσο, το αυτοφερόμενο σασί ήταν σοβιετικής έμπνευσης και κατασκευής, όπως και η ανεξάρτητη μπροστινή ανάρτηση. Μάλιστα ήταν το πρώτο αυτοφερόμενο πλαίσιο μαζικής παραγωγής για χρήση σε αυτοκίνητο εκτός δρόμου, καθώς και το πρώτο μοντέλο εκτός δρόμου με ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση και το πρώτο στο οποίο ο πίσω άκαμπτος άξονας στηρίζονταν πάνω σε ελικοειδή ελατήρια.
Για την ακρίβεια, οι αναρτήσεις του Niva σχεδιάστηκαν έτσι ώστε να έχουν μεγάλες διαδρομές και αυτό, σε συνδυασμό με την μεγάλη απόσταση από το έδαφος, του προσέδωσε αξιοσημείωτες ικανότητες εκτός δρόμου, αφού μπορούσε να περνά πάνω από δύσκολες εδαφικές ανωμαλίες. Η μπροστινή ανάρτηση αποτελείται από διπλά ψαλίδια, ενώ πίσω φέρει άκαμπτο άξονα, που όμως στηρίζεται πάνω σε δύο διαμήκεις βραχίονες και σύνδεσμο τύπου Βατ. Τα φρένα του Niva είναι σερβόφρενα διπλού κυκλώματος και φέρουν δισκόφρενα μπροστά και ταμπούρα πίσω, ενώ από το 2011 απέκτησαν και σύστημα ABS (προσοχή χρειάζεται όμως στο ότι το μοντέλο δεν προσέφερε ποτέ αερόσακους). Ο συμπλέκτης του κιβωτίου ταχυτήτων είναι υδραυλικός, ενώ από το 2003 εισήχθη υδραυλική υποβοήθηση και στο σύστημα διεύθυνσης, ως στάνταρ στις ανώτερες εκδόσεις εξοπλισμού, και σταδιακά έγινε στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις. Το ίδιο έτος, επίσης, εισήχθη και κλιματισμός, ως στάνταρ ή έξτρα, αναλόγως με την έκδοση και τη χώρα, ενώ τα ηλεκτρικά παράθυρα υπήρχαν ως έξτρα ήδη πριν την ανανέωση του 1994.
Σημαντικό πλεονέκτημα στην οδήγηση εκτός δρόμου οφείλεται και στο σύστημα της τετρακίνησης. Διαθέτει τρία διαφορικά: το κεντρικό, που μοιράζει τη δύναμη εμπρός και πίσω, το μπροστινό και το πίσω. Ελέγχεται από δύο μικρά λεβιεδάκια, δίπλα στον λεβιέ ταχυτήτων. Το ένα μπλοκάρει το κεντρικό διαφορικό στο 50-50 ώστε αν ένας τροχός από τον πίσω άξονα και ένας από τον μπροστινό χάσουν την πρόσφυση τότε σταματάει. Το άλλο είναι το HI-LOW και επιλέγει κοντές σχέσεις, μέσω του LOW, μια επιλογή που μπορεί να γίνει είτε με το κεντρικό διαφορικό κλειδωμένο, είτε στο κανονικό. Αντίθετα με την κατ’ επιλογήν του οδηγού τετρακίνηση αρκετών τζιπ, μέσω ενός σχετικού διακόπτη στο ταμπλό, στο Lada Niva η τετρακίνηση είναι μόνιμη, με σκοπό την βέλτιστες δυνατότητες κίνησης υπό όλες τις συνθήκες.
Ένα ακόμα παραδοσιακό στοιχείο του Lada Niva και ιδιαίτερα πρακτικό για τα καθαρόαιμα τζιπ εκτός δρόμου, είναι η τοποθέτηση της ρεζέρβας μέσα στο θάλαμο του κινητήρα (ειδικότερα στο Niva, είναι μπροστά από τον οδηγό).
Κινητήρες
Το αρχικό μηχανικό σύνολο του Lada Niva ήταν ένας 4-κύλινδρος σε σειρά κινητήρας βενζίνης, με έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής και 8 βαλβίδες, κυβισμού 1.580 cm³ με καρμπυρατέρ, ισχύος 54 kW / 72 hp στις 5.400 rpm και ροπής 126 N·m στις 3.400 rpm. Συνδυαζόταν με 4-τάχυτο ή 5-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, αν και από το 1985 το 5-τάχυτο καθιερώθηκε ως η αποκλειστική μετάδοση. Η τελική ταχύτητα ήταν τότε 130 km/h (81 mph) και η επιτάχυνση 0-100 km/h (0-62 mph) στα 21,0 δευτερόλεπτα.
Από τα μέσα του 1994 καθιερώθηκε ένας νέος βενζινοκινητήρας από την General Motors, 4-κύλινδρος σε σειρά, κυβισμού 1.690 cm³ με injection μονού σημείου, ισχύος 60 kW / 81 hp στις 5.000 rpm και ροπής 128 N·m στις 4.000 rpm. Η τελική ταχύτητα έφτασε τα 137 km/h (85 mph) και η επιτάχυνση 0-100 km/h τα 19,0 δευτερόλεπτα. Ταυτόχρονα, έγινε και μια ελαφρά αισθητική ανανέωση στο μοντέλο, με νέο τιμόνι, ένα πιο σύγχρονο ταμπλό και διαφορετικής σχεδίασης πίσω φώτα, που έγιναν κάθετα αντί για οριζόντια. Με το νέο ντιζάιν των πίσω φώτων, η πίσω πόρτα άνοιγε πλέον μέχρι τον προφυλακτήρα, διευκολύνοντας έτσι την φόρτωση των αποσκευών. Τυπικά, το Niva μπορούσε έως και το 1996 σε πολύ λίγες χώρες να παραγγελθεί με τον κινητήρα των 1.6 λίτρων, ως μια προαιρετική φθηνότερη επιλογή, με μια αντίστοιχη έκπτωση στην τιμή πώλησης του μοντέλου, αλλά στην πράξη όσα Lada Niva κυκλοφόρησαν μετά το 1994 ήταν σχεδόν όλα με τον νεότερο των 1.7 λίτρων. Από το 2004, τοποθετήθηκε σε όλα ηλεκτρονικός ψεκασμός πολλαπλών σημείων της Bosch.
Με την ανανέωση στα μέσα του 1994, η 5-πορτη εκδοχή αμαξώματος άρχισε να προσφέρει και έναν κινητήρα βενζίνης 1.8 λίτρων, 4-κύλινδρο σε σειρά, κυβισμού 1.774 cm³ και ισχύος 63 kW / 85 hp, λόγω των μεγαλύτερων διαστάσεων και βάρους αυτής της έκδοσης.
Το διάστημα 1999 έως 2007 προσφέρθηκε σε λίγες αγορές και ένας πετρελαιοκινητήρας 4-κύλινδρος σε σειρά, κυβισμού 1.905 cm³ και ισχύος 50 kW / 69 hp, από την Peugeot, με τελική ταχύτητα μόλις 125 km/h (78 mph) και επιτάχυνση 0-100 km/h στα 25,0 δευτερόλεπτα. Το μοντέλο έφερε τον εργοστασιακό κωδικό VAZ-21215 Niva, ενώ εμπορικώς ήταν γνωστό ως Niva 1.9 όπου διατέθηκε. Αντιθέτως, στην Ελλάδα το Niva turbodiesel δεν κυκλοφόρησε ποτέ, ούτε καν από παράλληλες εισαγωγές.