Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, μιλάει στο «Μανιφέστο» και την Ντόρα Κουτροκόη για την παραπομπή του Κώστα Καραμανλή από το ίδιο του το κόμμα, για το «λουκέτο» στον ΟΠΕΚΕΠΕ, για τις πρωτοβουλίες που θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στη ΔΕΘ, για το πρόβλημα της ακρίβειας και τις προσπάθειες της κυβέρνησης να προστατέψει τους καταναλωτές, για τις υψηλές τιμές των ενοικίων και τις πρωτοβουλίες να λυθεί το πρόβλημα, για τη σύγκρουση με το «βαθύ κράτος», αλλά και για τη μεταρρυθμιστική ατζέντα της Νέας Δημοκρατίας έως τις εκλογές του 2027, με γνώμονα τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Δέχεστε σφοδρά πυρά από την αντιπολίτευση γιατί παραπέμπετε τον κ. Καραμανλή για πλημμέλημα. Τι απαντάτε;

Είναι η πρώτη φορά που κυβερνών κόμμα παραπέμπει δύο στελέχη του, εν ενεργεία μάλιστα βουλευτές. Στην περίπτωση του κ. Τριαντόπουλου, πήγαμε γρήγορα τις διαδικασίες, με στόχο να αποφασίσει κατευθείαν ο φυσικός του δικαστής, αντί να έχουμε αλληλοκατηγορίες των κομμάτων στο πλαίσιο μιας Προανακριτικής Επιτροπής. Με το ίδιο πνεύμα και με την ίδια ταχύτητα κινούμαστε και στην περίπτωση του κ. Καραμανλή.

Είναι, όμως, τελείως διαφορετικό η αναζήτηση των ευθυνών από τον ποινικό λαϊκισμό ενός μέρους της αντιπολίτευσης. Δεν μπορούμε να δεχθούμε την πρόταση του ΠΑΣΟΚ, με βάση την οποία οι κατηγορούμενοι υπουργοί θα έπρεπε, προκαλώντας ζημιά στο σιδηροδρομικό δίκτυο, να είχαν σκοπό ή να αποδέχονταν το ενδεχόμενο να πεθάνουν 57 συνάνθρωποί μας. Είναι ξεκάθαρο, λοιπόν, ότι υπάρχει μια χωρίς όρια πολιτική εκμετάλλευση του θέματος από ορισμένους, οι οποίοι δεν έχουν κανένα πολιτικό χαλινάρι. Σε κάθε περίπτωση, η αντιπολίτευση μπορεί να ψηφίσει την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, έτσι ώστε ο φυσικός δικαστής του κ. Καραμανλή να προσδιορίσει το κατηγορητήριο και να αποφασίσει.

Το επίμαχο κομμάτι του ΟΠΕΚΕΠΕ που θα αναλάβει η ΑΑΔΕ σημαίνει αυτόματα και οριστική κατάργηση του οργανισμού;

Το πρόβλημα με τον ΟΠΕΚΕΠΕ είναι σοβαρό και δεν αφορά, βεβαίως, μόνο την Ελλάδα. Παρόμοια φαινόμενα έχουν καταγραφεί και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιταλία. Προσπάθειες έχουν γίνει φυσικά, αλλά είναι προφανές ότι χρειάζεται μια αντιμετώπιση άμεση, δραστική και διαφανής. Στο πλαίσιο αυτό, αποφασίστηκε η απορρόφηση του ΟΠΕΚΕΠΕ από την ΑΑΔΕ, η αξιοπιστία και η αποτελεσματικότητα της οποίας δεν αμφισβητούνται. Η πρωτοβουλία αυτή υπογραμμίζει την αποφασιστικότητα του πρωθυπουργού να κλείσει αυτό το κεφάλαιο του βαθέος κράτους. Και στέλνουμε ακόμα ένα μήνυμα ότι θα γίνει μια νέα αρχή, χωρίς εκπτώσεις και με μεγάλη αυστηρότητα, ώστε η χώρα μας να μην κινδυνεύσει να χάσει ευρωπαϊκά κονδύλια.

Όλοι αναμένουν το «καλάθι» της ΔΕΘ. Τι θα περιλαμβάνει, ποιες κατηγορίες θα αφορά; Αν μπορούμε να πούμε κάτι πιο συγκεκριμένο από αυτά που έχουν δει το φως της δημοσιότητας.

Εύλογα υπάρχει προσμονή για τις πρωτοβουλίες που θα ανακοινώσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ, διότι αγγίζουν άμεσα την καθημερινότητα των πολιτών. Αυτή την ώρα, όμως, δεν μπορώ να αναφέρω συγκεκριμένα μέτρα διότι εκκρεμούν δύο καθοριστικές παράμετροι. Η πρώτη είναι η συμφωνία μας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον επιπλέον δημοσιονομικό χώρο που προκύπτει από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.

Η δεύτερη αφορά τη συζήτηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη ρήτρα διαφυγής, δηλαδή το πώς θα υπολογίζονται οι αμυντικές δαπάνες στους κρατικούς προϋπολογισμούς. Αυτά τα δύο θα διαμορφώσουν τελικά τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, που θα γνωρίζουμε αργά το καλοκαίρι. Τότε και μόνο θα ληφθούν οι αποφάσεις για τις επιμέρους παρεμβάσεις.

Όσα λέγονται ή και γράφονται, λοιπόν, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Η κατεύθυνση, πάντως, είναι ξεκάθαρη: μειώσεις άμεσων φόρων για τη μεσαία τάξη και τους συνεπείς φορολογούμενους, ως αποτέλεσμα της ανάπτυξης της οικονομίας και του περιορισμού της φοροδιαφυγής.

Παρότι η κυβέρνηση επικαλείται τη μείωση του πληθωρισμού, ο Έλληνας στην τσέπη του και στην καθημερινότητά του με την ακρίβεια διαπιστώνει το ακριβώς αντίθετο...

Δεν ισχυριστήκαμε ποτέ ότι ο πληθωρισμός, αν και σε αποδρομή, δεν αποτελεί πλέον πρόκληση για τα νοικοκυριά. Το γεγονός πάντως ότι στον πληθωρισμό τροφίμων βρισκόμαστε κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο λέει πολλά. Η καλύτερη απάντηση, σε κάθε περίπτωση, είναι η ενίσχυση του εισοδήματος των πολιτών.

Πάνω από μισό εκατομμύριο νέες δουλειές δημιουργήθηκαν σε μια χώρα 10,5 εκατομμυρίων. Επιπλέον, ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε από τα 650 ευρώ στα 880 ευρώ. Ο μέσος μισθός ακόμα έχει φτάσει τα 1.342 ευρώ από 1.046 ευρώ το 2019. Τόσο ο κατώτατος όσο και ο μέσος μισθός έχουν αυξηθεί αρκετά παραπάνω από τον πληθωρισμό το ίδιο διάστημα.

Κατανοώ ότι ο κόσμος ευλόγως θέλει ακόμα μεγαλύτερη πρόοδο. Και αυτή ακριβώς είναι η προσπάθειά μας. Δείτε, όταν αναλάβαμε την εξουσία ήμασταν στο περίπου 60% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Τώρα έχουμε ανέβει στο 70%. Συγκλίνουμε δηλαδή σταθερά.

Από εδώ και πέρα, εστιάζουμε σε δύο συγκεκριμένους τομείς: αφενός ευρεία επιβολή όρων ανταγωνισμού στην αγορά και αφετέρου πρωτοβουλίες που ενθαρρύνουν τις επενδύσεις και τις εξαγωγές, την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Για να ενισχυθεί περαιτέρω η ανάπτυξη της οικονομίας και να μπορούν οι συμπολίτες μας να λαμβάνουν ένα ολοένα και μεγαλύτερο κοινωνικό μέρισμα και νέες μειώσεις φόρων. Με μια σοβαρή και υπεύθυνη πολιτική, κι όχι με μαγικές συνταγές και λεφτόδεντρα!

Το ζήτημα των υψηλών ενοικίων προκαλεί μεγάλη πίεση κυρίως στους νέους. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση έχει παρουσιάσει σειρά πρωτοβουλιών στον τομέα της στεγαστικής πολιτικής. Ποια είναι τα επόμενα βήματα που εξετάζετε;

Είναι αλήθεια ότι οι τιμές των ενοικίων είναι υψηλές και αυτό ασκεί πίεση στους πολίτες. Βεβαίως δεν έχουμε μείνει απαθείς απέναντι σε αυτό το μεγάλο κοινωνικό ζήτημα. Η κυβέρνηση υλοποιεί 42 διαφορετικές πρωτοβουλίες για τη στεγαστική πολιτική. Πιο γνωστές είναι το πρόγραμμα «Σπίτι μου 1» και «Σπίτι μου 2». Τον Απρίλιο ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την επιστροφή ενός ενοικίου κάθε χρόνο στους ενοικιαστές.

Παράλληλα, επεκτείναμε και το 2025 τη φορολογική έκπτωση 100% για δαπάνες ενεργειακής, λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης. Υπάρχουν όμως και άλλα προγράμματα όπως το «Ανακαινίζω-Ενοικιάζω», αλλά και φορολογικού χαρακτήρα κίνητρα που συντελούν στην αύξηση της προσφοράς για ενοικίαση κλειστών ακινήτων. Από εκεί και πέρα, το αρμόδιο υπουργείο θα παρουσιάσει βελτιώσεις στον θεσμό της Κοινωνικής Αντιπαροχής, ώστε να καταστεί πιο αποτελεσματικός. Και είναι πιθανό να ανακοινωθούν και πρόσθετες παρεμβάσεις τον Σεπτέμβριο στη ΔΕΘ.

Έχετε δηλώσει ότι θα συγκρουστείτε με το βαθύ κράτος. Ποια τα επόμενα βήματά σας προς αυτήν την κατεύθυνση;

Η σύγκρουση με το βαθύ κράτος δεν είναι απλώς προσωπικό μου στοίχημα. Είναι ταυτόχρονα προτεραιότητα για τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Ξέρετε, ή θα συγκρουστούμε με τη γραφειοκρατία και τις χρόνιες παθογένειες του κράτους, ή θα πέσουμε τελικά θύματά τους. Έχουμε ήδη κάνει βεβαίως σημαντικά βήματα, όπως π.χ. στον ΕΦΚΑ, στη ΔΕΗ, στον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του κράτους. Όμως προφανώς δεν αρκούν.

Υπάρχουν ακόμη περιπτώσεις που η διοίκηση βασανίζει, αντί να υπηρετεί τον πολίτη. Από τις Πολεοδομίες έως τις Κτηματικές Υπηρεσίες που διεκδικούν περιουσίες πολιτών, ακόμα και με φιρμάνια από την περίοδο της Τουρκοκρατίας παρά την αντίθετη νομολογία του Αρείου Πάγου. Γενικότερα, το κράτος είναι αυστηρό με τους πολίτες, αλλά όχι με τις δικές του υποχρεώσεις απέναντι στους πολίτες.

Αυτό θα επιχειρήσουμε να το διορθώσουμε σταδιακά και είναι και μία από τις αποστολές που έχω αναλάβει ως αντιπρόεδρος της κυβέρνησης. Στην κατεύθυνση αυτή θα φέρνουμε νομοσχέδια που θα περιορίζουν την ταλαιπωρία των πολιτών από τις δημόσιες υπηρεσίες. Και παράλληλα, τρέχουν μια σειρά από τέτοιες πρωτοβουλίες, όπως η επέκταση της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων.

Τι θα κάνετε με τις κατηγορίες εργαζομένων του Δημοσίου που θα αρνηθούν την αξιολόγηση;

Αλήθεια δεν μπορώ να καταλάβω το γεγονός ότι κουβεντιάζουμε στην Ελλάδα αν θα υπάρχει αξιολόγηση ή όχι. Ξεπερνά τα όρια της κοινής λογικής! Από εκεί και πέρα, όλοι αξιολογούμαστε: εμείς από τους ψηφοφόρους μας, οι επιχειρηματίες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες από τους πελάτες τους, οι ιδιωτικοί υπάλληλοι από τους εργοδότες τους.

Πόσο λογικό είναι άραγε να υπάρχει μόνο μία κατηγορία υπαλλήλων η οποία δεν θα αξιολογείται; Και πόσο λογικό είναι να τα καταφέρνουν μια σειρά από ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Γαλλία, και να λέμε ότι δεν μπορεί να γίνει και στην Ελλάδα; Και φαίνεται πως αυτό το αναγνωρίζει πλέον, εκτός από το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας, και η μεγάλη πλειονότητα των δημοσίων υπαλλήλων. Δεν νοείται, λοιπόν, να υπάρχει δημόσιος λειτουργός ο οποίος να μην εφαρμόζει τους νόμους του κράτους.

Όπως ξέρετε, άλλωστε, η αξιολόγηση του υπουργείου Εσωτερικών αντανακλά ήδη την εικόνα που έχουν οι πολίτες για τη δημόσια διοίκηση. Οι πολίτες μπορούν να συμμετάσχουν στη διαδικασία αυτή μέσω του ερωτηματολογίου. Και επίκειται φυσικά η επέκταση της αξιολόγησης τόσο στις μονάδες υγείας από τους ασθενείς όσο και στην εκπαίδευση. Σε αυτή την κατεύθυνση, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε την πρόθεσή μας να προτείνουμε για αναθεώρηση το άρθρο 103 του συντάγματος που αφορά τη μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων.

Θεωρείτε συγκυριακή τη δημοσκοπική πτώση των κομμάτων που κινούνται δεξιότερα της ΝΔ;

Δεν είναι δουλειά μας να ερμηνεύουμε τα ευρήματα των δημοσκοπήσεων ή να λειτουργούμε σαν σύμβουλοι των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Εμείς οφείλουμε να συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε τη μεταρρυθμιστική μας ατζέντα, μέχρι τις εκλογές του 2027. Και δεν είναι λίγα αυτά που έχουμε βάλει ως στόχο να υλοποιήσουμε: Προχωρούμε στον εκσυγχρονισμό των νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας. Ολοκληρώνουμε το Κτηματολόγιο και προωθούμε τα Ειδικά και Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Ενισχύουμε την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, για να έχουμε παραπάνω επενδύσεις και εξαγωγές. Προωθούμε παρεμβάσεις για την επιτάχυνση της Δικαιοσύνης. Συνεχίζουμε ακόμα την ψηφιοποίηση του κράτους και τη μάχη για τον περαιτέρω περιορισμό της φοροδιαφυγής.

Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες στοχεύουν στο να καταστεί η Ελλάδα πιο σύγχρονη και πιο ισχυρή. Κι αυτό είναι μια πραγματικά πατριωτική πολιτική, μακριά από λαϊκίστικες κορόνες και μεγάλα λόγια.