Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κώστας Κυρανάκης παραθέτει αυτή την ώρα συνέντευξη τύπου κατά την οποία θα γίνει εξειδίκευση των μέτρων για το νομοσχέδιο που αφορά τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων.

Για τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ είπε ότι αποκτά πλήρη ανεξαρτησία και προσλαμβάνονται ερευνητές ατυχημάτων (πραγματογνώμονες) και αποκτά πλήρη οικονομική αυτοτέλεια.

Είμαστε αποφασισμένοι με τη διοίκηση του ΟΣΕ να τα καταφέρουμε, με το μυαλό στους συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών, είπε ο κ.Κυρανάκης, για να αποκατασταθεί πλήρως η εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού στην ασφάλεια των διδηροδρόμων.

Τα μέτρα άμεσης εφαρμογής που προβλέπονται στο νομοσχέδιο και αναβαθμίζουν το επίπεδο ασφάλειας του σιδηροδρόμου είναι:

- Η ίδρυση Ενιαίου Κέντρο Εποπτείας που θα έχει πρόσβαση σε όλα τα τοπικά κέντρα τηλεδιοικήσεων και το σύνολο των σταθμαρχείων ώστε να εντοπίζει και να προλαβαίνει εγκαίρως δυνητικούς κινδύνους.

-Θα επεκταθεί το ήδη υπάρχον σύστημα HEPOS, το οποίο υφίσταται.

-Παράλληλα με τα συστήματα τηλεδιοίκησης τοποθετείται σύστημα γεωεντοπισμού ETCS, το οποίο όπως είπε, δεν αντικαθιστά το σύστημα τηλεδιοίκησης, αλλά λειτουργεί παράλληλα ως επιπλέον δικλείδα ασφαλείας, για την περίπτωση που συμβεί κάποιο λάθος. Το σύστημα θα στέλνει άμεσα ειδοποιήσεις ώστε να γίνεται κεντρική επέμβαση, σε περίπτωση λάθους.

Το σύστημα θα είναι ανοιχτό και προσβάσιμο σε όλους τους πολίτες μέσω του railway.gov.gr. το οποίο θα λαμβάνει στοιχεί από το HEPOS.

Σε όλες τις σήραγγες τοποθετούνται κάμερες, έτσι ώστε να αντικαθίσταται ο έλεγχος του ETCS όπου δεν υπάρχει ίντερνετ, αφενός, αφετέρου να διαπιστώνεται με ακρίβεια το φορτίο μίας αμαξοστοιχίας, σε σχέση με ό,τι έχει δηλωθεί.

Σήμερα, είπε ο κ.Κυρανάκης, υπογράφηκαν 4 συμβάσεις για την αποκατάσταση του δικτύου της Θεσσαλίας, και τόνισε ότι έπεται η υπογειοποίηση στα Σεπόλια και άλλες συμβάσεις οι οποίες μέχρι το καλοκαίρι του 2026 θα αποτελέσουν το όχημα για να μπορούμε να μιλάμε για ένα ευρωπαϊκό πρότυπο στα τρένα.

Θα μπορεί έτσι, κάθε επενδυτής που θέλει να τοποθετήσει τις αμαξοστοιχίες του στον ελληνικό σιδηρόδρομο, να μπορεί να το πράξει με βάση πλέον ευρωπαϊκά πρότυπα λειτουργίας και ασφάλειας.

Για το οικονομικό πλαίσιο που διέπει τους σιδηρόδρομους και τις νέες επενδύσεις:

-Υπήρχε οφειλή 70 εκ. της Hellenic Train στο ελληνικό Δημόσιο, για την οποία υπογράφηκε συνυποσχετικό και ξεκινά να εξοφλείται. Η H.T. δεν έχει μόνο το προνόμιο χρηματοδότησης αλλά και την υποχρέωση να έχει δρομολόγια που δεν είναι κερδοφόρα, είπε ο κ.Κυρανάκης, ερωτώμενος για τις συνθήκες ανταγωνισμού και την εισαγωγή νέων εταιριών στον ελληνικό σιδηρόδρομο, με την επιδότηση της Hellenic Train.

Αυτή τη στιγμή και η H.T. και ο ελληνικός σιδηρόδρομος είναι ζημιογόνα, διευκίνισε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και πρόσθεσε πως εάν επιτευχθεί η εισαγωγή νέων και περισότερων δρομολογίων από νέες εταιρίες, ο σιδηρόδρομος θα καταστεί κερδοφόρος.

-Για τη διαφάνεια στις αναθέσεις, είπε ότι θα υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες με βάση το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τον νέο κανονισμό του ΟΣΕ.

-Συνομιλούμε και με τους γαλλικούς σιδηροδρόμους, οι οποίοι διαθέτουν μεγάλη εμπειρία, είπε ο κ.Κυρανάκης και μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει συμβασιοποιηθεί η συνεργασία.

Για το προσωπικό του ΟΣΕ είπε ότι το νέο μοντέλο δεν προβλέπει μονιμότητα όπως για το υπόλοιπο Δημόσιο. Θα υπάρχουν συμβάσεις αορίστου χρόνου, διευκρίνισε  και όσοι εργάζονται ήδη με σχέση ελεύθερης συνεργασίας, θα έχουν τη δυνατότητα να προσληφθούν με την προϋπόθεση ότι έχουν περάσει τα τέστ αποτελεσματικότητας για τη διαχείριση του αντικειμένου στο οποίο εργάζονται.

Αλλαγές επίσης θα προκύψουν με:

-Ψηφιακό Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων
-Σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού αμαξοστοιχιών
-Εφαρμογή καταγραφής εντολών και παραβάσεων
-Όπως ανέφερε, στις νέες Δομές Ασφαλείας Σιδηροδρόμου περιλεμβάνεται η Ίδρυση και λειτουργία του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας του ΟΣΕ, με δυνατότητα εποπτείας αμαξοστοιχιών, συλλογής δεδομένων κίνησης, παρακολούθησης αξιολογήσεων κινδύνου, προληπτικής ενημέρωσης και άμεσης παρέμβασης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Μίλησε για την εκπαίδευση και Αξιολόγηση του Προσωπικού Σιδηροδρόμου με Αυστηροποίηση Κυρώσεων:

-Τεστ αξιολόγησης στελεχών κρίσιμων καθηκόντων πριν και μετά την πρόσληψη
-Συνεργασία με Ένοπλες Δυνάμεις στην αξιολόγηση καταλληλότητας προσωπικού ασφαλείας\
-Τοποθετείται Προϊστάμενος Αμαξοστοιχίας
-Δημιουργείται ειδική Μονάδα Επιθεωρητών Σιδηροδρόμου
-Καθιερώνονται κυρώσεις Παράβασης Γενικού Κανονισμού Κίνησης
-Πρόσβαση σε εγκαταστάσεις και υπηρεσίες κατάρτισης προσωπικού σιδηροδρομικών
επιχειρήσεων και διαχειριστή υποδομής
-Διεύρυνση μητρώου πιστοποίησης εταιριών για την συντήρηση Φορέων

Αναφερόμενος στην ταχεία στελέχωση των ΡΑΣ και ΕΟΔΑΣΑΑΜ σημείωσε πως θα υπάρξουν:

-Επιτάχυνση προσλήψεων Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων
-Επιτάχυνση προσλήψεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ
-Ανεξαρτησία Διαχείρισης Πόρων ΕΟΔΑΣΑΑΜ

Η σύγχρονη εταιρική δομή για τον νέο ΟΣΕ περιλαμβάνει ενίσχυση αποτελεσματικότητας και επιτάχυνση διαδικασιών με έμφαση σε:

-Στελέχωση της εταιρείας με όρους ιδιωτικής οικονομίας
-Προσέλκυση στελεχών από το εξωτερικό
-Ταχύτερες προσλήψεις για κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας
-Ταχύτερες διαδικασίες ανάθεσης και υλοποίησης κρίσιμων έργων στον Σιδηρόδρομο