Ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, απάντησε στις αιχμές που δέχθηκε από την αντιπολίτευση στη Βουλή, κατά τη συζήτηση της πρότασης για σύσταση προκαταρκτικής επιτροπής για τη διερεύνηση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών για τη τραγωδία στα Τέμπη.

«Δεν μπορεί να σταθεί εναντίον μου καμία κατηγορία για τη σύμβαση 717. Όλο αυτό το διάστημα, έχω δεχθεί αμέτρητες προσωπικές επιθέσεις και επέλεξα συνειδητά να σωπάσω. Απέφυγα να τοποθετηθώ δημοσίως και όποτε χρειάστηκε μίλησα θεσμικά. Επέλεξα να μείνω σιωπηρός όσο η δικαιοσύνη επιτελεί το έργο της και ελέγχει κάθε πτυχή της τραγωδίας στα Τέμπη» είπε χαρακτηριστικά.

«Βρέθηκα στο τόπο του εγκλήματος οι εικόνες που αντίκρισα δεν θα σβήσουν από τη μνήμη μου. Παραιτήθηκα αμέσως. Αυτό υπαγόρευσε η ηθική και οι αρχές μου. Ανέλαβα την αντικειμενική πολιτική ευθύνη όχι μόνο για τη δική μου θητεία αλλά και των προκατόχων μου για τις παθογένειες προηγούμενων ετών. Πράγμα που αποτελεί σπάνιο για τα πολιτικά ήθη της χώρας γεγονός .Να μη μείνει ίχνος σκιάς. Αν έμενα υπουργός, η παραμονή μου θα μπορούσε να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι θα μπορούσα να επηρεάσω την διαλεύκανση της υπόθεσης. Είμαι ο πρώτος που επιθυμώ άπλετο φως. Δυστυχώς όμως κάποιοι επέλεξαν χυδαία την εκμετάλλευση της τραγωδία. Ο στόχος τους δεν είναι η αλήθεια. Θέλω να παρουσιάσω τα fake news, τη προπαγάνδα και τα ψεύδη» επεσήμανε.

Στην τοποθέτησή του, ο πρώην υπουργός έκανε αναλυτική παρουσίαση της κατάστασης που παρέλαβε στο υπουργείο αλλά και των ενεργειών στις οποίες προχώρησε αναφορικά με την υλοποίηση της σύμβασης 717 για τη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση των γραμμών.

«Οι κατηγορίες της αντιπολίτευσης προκλήθηκαν από άγνοια ή σκοπιμότητα. Η σύμβαση 717 αφορά τη σηματοδότηση 52 σταθμών, ανάταξη 3 κέντρων τηλεδιοίκησης και άλλες τεχνικές εργασίες. Συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης έιχαν εγκατασταθεί από το 85’ ως το 01 με 15 συμβάσεις με προϋπολογισμό 250 εακτ. Ευρώ. Τα συστήματα αυτά δεν τέθηκαν συνολικά ποτέ σε λειτουργία. 10 χρόνια μετά αποφασίζεται ότι πρέπει να δημοπρατηθεί έργο για την ανάταξη των συστημάτων. Η υπογραφή της σύμβασης, έγινε τον Σεπτέμβρη 14. Με δεδομένο ότι η σύμβαση υπογράφεται Σεπτέμβρη 14, έχουν εκλογές τον Γενάρη και καινούργια διοίκηση, κυβέρνηση και υπουργό», είπε και πρόσθεσε: « ενώ έπρεπε η σύμβαση να έχει ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβρη του 2016, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από τον Αύγουστο του 2016 ως και τον Μάρτιο του 2019 δίνει στο έργο, 6 παρατάσεις. Όλες αυτές οι παρατάσεις είχαν χορηγηθεί με ρητή αναφορά ότι είναι χωρίς αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου. Σημαίνει ότι ο κύριος του έργου, η ΕΡΓΟΣΕ, το δημόσιο δηλαδή, αποδέχεται ότι έχει συνυπαιτιότητα για τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης. Η ΕΡΓΟΣΕ είχε διαπιστώσει από το 2016 προβλήματα στη διασύνδεση του εξοπλισμού και κρίνεται αναγκαία η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης το 2016, ύψους 13 εκατ. ευρώ και επιπλέον 14 μήνες για την υλοποίηση. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν ακυρώνει το έργο αλλά εγκρίνει δαπάνη επιπλέον 13,3 εκατ. ευρώ. Το Ελεγκτικό Συνέδριο εγκρίνει τη σύμβαση τον Ιούνιο 2018, η ΕΡΓΟΣΕ δεν υπογράφει τη σύμβαση αλλά σταματά την υλοποίηση του έργου. Ο χρόνος που είχε προβλεφθεί να εκτελέσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το έργο είναι ο χρόνος για να συντάξουν τη συμπληρωματική σύμβαση. Ως τα τέλη του 2016 παραδίδονται από τον ΟΣΕ σε χρήση συστήματα σε 17 από 52 σταθμούς και όχι σε κέντρα τηλεδιοίκησης. Από αυτούς τους σταθμούς έπρεπε να ανασκευαστούν οι 10 λόγω μεγάλων τεχνικών προβλημάτων. Αυτό εννοούμε ότι είχε βαλτώσει το έργο επί ΣΥΡΙΖΑ».

Αναφορικά με το πόρισμα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου, ο πρώην υπουργός τόνισε πως στα τέλη του 2018 για το δίκτυο δεν είχαν εκπονηθεί και εγκριθεί οι μελέτες από την εταιρία, με συνέπεια να επιβληθεί δημοσιονομική διόρθωση τον Ιούνιο του 2019 έναντι ποσού 2,2 εκατ. ευρώ. «Μέχρι τον Ιούνιο του 2019 η κατάσταση έχει ως εξής: έχουν δοθεί 6 παρατάσεις για ολοκλήρωση της σύμβασης με την ΕΡΓΟΣΕ να αναγνωρίζει ότι ευθύνεται το δημόσιο για τις καθυστερήσεις. Η πρόοδος υλοποίησης του έργου ήταν χαμηλή κατ’ όνομα 33% αλλά λειτουργικά στη πραγματικότητα κάτω από 18%. Ενώ είχε εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η πρώτη συμπληρωματική σύμβαση δεν υπογράφεται από την ΕΡΓΟΣΕ. Οι ορθές μελέτες εφαρμογής δεν έχουν υποβληθεί και έχει επιβληθεί προσαρμογή 2,2 εκατ ευρώ. Αυτά παραλαμβάνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2019. Υπό τη πίεση της ΕΔΕΛ οι μελέτες με υπογραφή δανειοπαρόχου υποβάλλονται το καλοκαίρι του 2019. Όμως οι νέες λύσεις υπερβαίνουν το κόστος της συμπληρωματικής σύμβασης που είχε συμφωνήσει η ΕΡΟΓΣΕ επί ΣΥΡΙΖΑ. Ισχυρίζεστε κακώς ότι δεν υπογράψατε συμπληρωματική γιατί δεν ήταν έτοιμη υπογραφή της. Όταν ανέλαβα προχωρήσαμε σε συγκεκριμένες κινήσεις για ξεβαλτώσουμε το έργο. Ζητάμε από την ανάδοχο και λαμβάνουμε τον 2/20 όλες τις μελέτες σύμφωνα με τεχνική περιγραφή της πρώτης συμπληρωματικής σύμβασης και χωρίς επιπλέον κόστος. Επαναυποβάλουμε τον Ιούνιο, στο Ελεγκτικό Συνέδριο το φάκελο πρώτης συμπληρωματικής με βάση επικυρωμένες μελέτες. Ορίζουμε εμπειρογνώμονα από ΤΕΕ και υπογράφεται η πρώτη συμπληρωματική σύμβαση», είπε.

Αναφορά με την 7η παράταση που δόθηκε στην υλοποίηση του έργου, ο κ. Καραμανλής, εξήγησε πως μετά την παράδοση των μελετών στις 24/2/20 και βάσει θετικής εισήγησης από την ΕΡΓΟΣΕ, υπέγραψε ως όφειλε τον Μάρτιο του 2020. «Εγκαλούμαι και ελέγχομαι για την απόφαση αυτή ας δούμε ποιες θα ήταν εναλλακτικές και ποιες οι συνέπειες αν αποφάσιζα να μην υπογράψω και να κηρύξω έκπτωτο τον ανάδοχο. Με δεδομένο ότι μεταξύ 16-19 έχουν δοθεί 6 παρατάσεις είναι βέβαιο ότι ο ανάδοχος θα προσέφευγε στα δικαστήρια. Άμεση διακοπή έργου, τεράστια αποζημίωση θα πετύχαινε σε βάρος του δημοσίου και νέα διαδικασία δημοπράτησης με 2 χρόνια καθυστέρηση και στη καλύτερη 2-3 χρόνια ακόμα να ολοκληρωθεί. Το μόνο σίγουρο θα ήταν η απώλεια χρηματοδότησης από την ΕΕ γιατί το έργο ήταν γέφυρα και θα χάναμε τα χρήματα. Τα επιχειρήματα που ακούσαμε ότι έπρεπε να κηρυχθεί ο ανάδοχος έκπτωτος όχι μόνο δεν στέκουν αλλά είναι βέβαιο ότι τότε θα ζημιωνόταν το δημόσιο. Το σημαντικότερο, η σύμβαση 717 ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε τον 9/23 και έχω τα πρωτόκολλα να το αποδείξω αυτό. 6 παρατάσεις ο ΣΥΡΙΖΑ με ελάχιστη ολοκλήρωση, 3 η ΝΔ με ολοκλήρωση του έργου. Θα ήταν εφικτό αν δεν είχα υπογράψει παράταση και διαλύσει εργολαβία;», πρόσθεσε.

Αναφορικά με το πόρισμα της ΕΑΔ, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι δεν το είχε «κρυμμένο» στο γραφαείο του καθώς: «το πόρισμα που καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπήρξαν χωρίς πρόθεση καθυστερήσεις. Το πόρισμα που συνιστούσε επιστροφή απόαν τον ανάδοχο ποσού 1,3εκατ.ευρω, πρόβλεψη που συμπεριλήφθη στον λογαριασμό. Το πόρισμα που επικαλούνται οι εισαγγελείς και έβαλαν τις δικογραφίες στο αρχείο, επειδή δεν συνέτρεχαν ενδείξεις για απιστία. Αυτό το πόρισμα έκρυψα στο γραφείο μου που μου κοινοποιήθηκε; Το πόρισμα δεν πήγαινε σε εμένα αλλά στον εισαγγελέα. Και λυπάμαι γιατί ο κ. Ανδρουλάκης το έχει πει πολλές φορές, είτε ψεύδεται είτε έχει λάθος πληροφόρηση».

Σημεία από την τοποθέτηση του Κ. Καραμανλή στη Βουλή

Α. Για τη Σύμβαση 717

Κατέθεσε στοιχεία τα οποία αποδεικνύουν ότι “οι κατηγορίες προκλήθηκαν είτε από άγνοια, είτε από πολιτική σκοπιμότητα”.

Εκανε σύντομη αναδρομή στην υπόθεση της τηλεδιοίκησης σημειώνοντας:

- “Συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας είχαν εγκατασταθεί από το 1985 έως το 2001 μέσω 15 συμβάσεων με συνολικό προϋπολογισμό 250 εκ. ευρώ. ΔΥυστυχως τα συστήματα αυτά δεν τέθηκαν συνολικά ποτέ σε λειτουργία. Έτσι μία δεκαετία αποφασίζεται η δημοπράτηση έργου για την ανάταξη και αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης.

Η υπογραφή της Σύμβασης 717 πήρε 3 χρόνια, έγινε τον Σεπτέμβριο του 2014, γεγονός που αποδεικνύει τη δυσκολία της αναβάθμισης εξοπλισμού που ήταν εξ’ αρχής ανομοιογενής και σε πολλές περιπτώσεις ήδη παρωχημένος.

Ανάδοχος κηρύχθηκε η κοινοπραξία Alstom-ΤΟΜΗ με τίμημα 41,3 εκατ. Ευρώ”

- “Ενώ, λοιπόν, έπρεπε να ολοκληρωθεί η Σύμβαση μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2016, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από τον Αύγουστο του 2016 έως το Μάρτιο του 2019 δίνει στο έργο 6 παρατάσεις! Όλες δε οι παρατάσεις είχαν χορηγηθεί με ρητή αναφορά ότι είναι χωρίς αποκλειστική υπαιτιότητα του Αναδόχου. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι ο κύριος του έργου, δηλ. η ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, αποδεχόταν ότι είχε συνυπαιτιότητα για τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση της Σύμβασης.

- “Συνοπτικά, μέχρι τον Ιούλιο του 2019, δηλαδή την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ, η κατάσταση είχε ως εξής:

- Πρώτον, είχαν δοθεί 6 παρατάσεις για την ολοκλήρωση της Σύμβασης 717, με την ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, να αναγνωρίζει ευθύνη για τις καθυστερήσεις κι οχι ο ανάδοχος,

- Δεύτερον, η πρόοδος υλοποίησης ήταν χαμηλή, κατ’ όνομα 33%, αλλά στην πραγματικότητα το λειτουργικό τμήμα ήταν 18%.

- Τρίτον, ενώ είχε εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο η 1η Συμπληρωματική Σύμβαση, αυτή δεν είχε υπογραφεί από την ΕΡΓΟΣΕ, επομένως δεν μπορούσε και να υλοποιηθεί.

- Τέταρτον, οι ορθές μελέτες εφαρμογής για το τμήμα ΣΚΑ – Πλατύ δεν είχαν υποβληθεί.

- Πέμπτον, είχε επιβληθεί δημοσιονομική διόρθωση από την ΕΔΕΛ για επιστροφή 2.2 εκ ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση”

Β. Κινήσεις επί Κυβέρνησης ΝΔ.

- “Η Συμβαση 717 ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 2023”

- “Επι ΣΥΡΙΖΑ 6 παρατάσεις και ελάχιστη πρόοδος. Επί ΝΔ 3 παρατασεις με ολοκλήρωση του έργου”

Ο Κ.Καραμανλής αναφέρθηκε “σε στοχευμένες κινήσεις για να ξεβαλτώσουμε το έργο” και σταθηκε στην 7η παράταση που εδωσε ο ίδιος:

“Επειδή εγκαλούμαι για αυτήν την απόφαση, ας δούμε, ποιες θα ήταν οι εναλλακτικές και ποιες οι συνέπειες εάν δεν υπέγραφα την παράταση και κηρυσσόταν έκπτωτος ο Ανάδοχος τον Μάρτιο του 2020?

Με δεδομένο ότι από το 2016 έως το 2019 είχαν δοθεί 6 παρατάσεις, με αναγνωρισμένη συνυπαιτιότητα της ΕΡΓΟΣΕ για τις καθυστερήσεις, είναι βέβαιο ότι ο Ανάδοχος θα προσέφευγε στα δικαστήρια κατά της έκπτωσης. Και θα πετύχαινε μεγάλη αποζημίωση σε βάρος του Δημοσίου.

Θα είχαμε άμεση διακοπή του έργου. Θα έπρεπε να κινηθεί νέα διαδικασία δημοπράτησης, που σημαίνει τουλάχιστον 2 χρόνια καθυστέρησης μέχρι να οριστεί νέος Ανάδοχος… Και στην καλύτερη περίπτωση 2-3 χρόνια ακόμη για την ολοκλήρωση του έργου. Τέλος, και μετά από αυτά, πόσο βέβαιη θα ήταν η διατήρηση της χρηματοδότησης από την Ε.Ε.;

Επομένως τα επιχειρήματα περί κήρυξης του Αναδόχου ως έκπτωτου και καταγγελίας της Σύμβασης το Μάρτιο του 2020, όχι μόνο δεν στέκουν λογικά, αλλά είναι βέβαιο ότι θα ζημίωναν το Δημόσιο και θα καθυστερούσαν παραπάνω την ολοκλήρωση του έργου.

Και το σημαντικότερο: η Σύμβαση 717 ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε το Σεπτέμβριο του 2023.

Τι είχε γίνει ως τότε; 6 παρατάσεις ο ΣΥΡΙΖΑ με ελάχιστη εκτέλεση και 3 παρατάσεις η Νέα Δημοκρατία με ολοκλήρωση του έργου”.

Γ. Αίτημα της κοινοπραξίας για αποζημίωση.

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε και στις αποζημιώσεις που ζητούσε η Κοινοπραξία.

“Κλήθηκα να επιλύσω και τα αιτήματα της Κοινοπραξίας για θετικές ζημίες. Η Κοινοπραξία είχε υποβάλειαιτήματα αποζημίωσης συνολικού ποσού 26.5 εκ ευρώ για την περίοδο 2017-2020. Και τελικά εξεδόθη απόφαση για καταβολή ποσού αποζημίωσης 2.7εκ. Ευρώ, δηλαδή ποσοστού περίπου 10% του συνολικώς αιτηθέντος ποσού.

Εάν τα αιτήματα αυτά είχαν εκδικαστεί στα Δικαστήρια, υπήρχε σοβαρή πιθανότητα το ποσό της αποζημίωσης να ήταν κατά πολύ υψηλότερο του 10% της αρχικής απαίτησης. Και τούτο επειδή στις παρατάσεις που είχαν δοθεί, η ΕΡΓΟΣΕ αποδέχονταν ότι ήταν συνυπαίτια για τις καθυστερήσεις”.

Δ. Οι 4 κινήσεις μετά το 2019.

- “Πρώτον, κλείσαμε όλα τα ανοιχτά ζητήματα που δεν είχαν αντιμετωπιστεί την προηγούμενη περίοδο, δηλ. υποβολή ορθών μελετών για το τμήμα ΣΚΑ-Πλατύ, υπογραφή της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης, διατήρηση του προϋπολογισμού του έργου, και κλείσιμο των αιτημάτων για θετικές ζημιές του Αναδόχου”

- “Δεύτερον, επανεκκίνησαμε σε σωστές βάσεις την εκτέλεση του έργου. Μέχρι τα τέλη του 2022, παραδόθηκαν στον ΟΣΕ ολοκληρωμένα τα συστήματα σε 19 (από τους εναπομείναντες 37) σταθμούς, ανακατασκευάστηκαν χωρίς μεγαλύτερη δαπάνη οι 10 από τους 17 σταθμούς που είχαν παραδοθεί έως τα τέλη του 2016, και παραδόθηκε το κέντρο τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στη Θεσσαλονίκη”.

- “Τρίτον, εκσυγχρονίσαμε το θεσμικό πλαίσιο κατασκευής των σιδηροδρομικών έργων της χώρας”

- “Τέταρτον, παραδώσαμε εντός προϋπολογισμού ολοκληρωμένη την 717 τον περασμένο Σεπτέμβριο”

Ε. Πόρισμα Εθνικής Αρχης Διαφάνειας.

- “Το πορισμα κάνει λόγο για “χωρις πρόθεση καθυστερήσεις”

- “Προχώρησαν αρμοδίως πειθαρχικές οι διώξεις”

Αναφερόμενος στην κριτική ότι “κρατησε το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας” στο συρτάρι του, ο κ.Καραμανλής έκανε λόγο για ψεύδος και επεσήμανε:

“Το πόρισμα υποβλήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ και στους Οικονομικούς Εισαγγελείς, και κοινοποιήθηκε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το πόρισμα, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπήρξαν «ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΘΕΣΗ» καθυστερήσεις υλοποίησης του έργου… Το πόρισμα, πρότεινε πειθαρχικές διώξεις σε 15 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, στις οποίες προχώρησε αρμοδίως τον Νοέμβριο του 2021 ο τότε Πρόεδρος του ΔΣ της Εταιρείας.

Το πόρισμα, συνιστούσε την επιστροφή από τον Ανάδοχο του ποσού των 1,3 εκ ευρώ, πρόβλεψη που συμπεριελήφθη στον 33ο αρνητικό λογαριασμό.

Το πόρισμα, επικαλούνται τόσο οι Εισαγγελείς Εφετών Αθηνών, όσο κι ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος, που έβαλαν τις δικογραφίες στο αρχείο επειδή δεν συνέτρεχαν ενδείξεις για το αδίκημα της απιστίας”

ΣΤ. Η Παραίτηση και η ακραία εκμετάλλευση της ανείπωτης τραγωδίας.

- “Ανέλαβα την αντικειμενική πολιτική ευθύνη”

- “Παραιτηθηκα για να μην μείνει ίχνος σκιάς”

- “Από τις πρώτες ώρες, βρέθηκα στον τόπο του δυστυχήματος. Οι εικόνες που αντίκρυσα δεν θα σβηστούν ποτέ από τη μνήμη μου. Παραιτήθηκα αμέσως και δημοσιοποίησα το κείμενο παραίτησής μου, στο δρόμο της επιστροφής και πριν φτάσω στην Αθήνα.

Αυτό υπαγόρευσε η ηθική και οι αρχές μου. Δεν σκέφτηκα ούτε στιγμή να κρυφτώ πίσω από ευθύνες άλλων. Ανέλαβα την αντικειμενική πολιτική ευθύνη όχι μόνο για τη δική μου θητεία, αλλά και για τις θητείες όλων των προκατόχων μου. Πράγμα εξαιρετικά σπάνιο για τα πολιτικά ηθη της χώρας μας.

Η παραίτησή μου όμως είχε και μια ακόμη σημαντική πτυχή. Να μη μείνει ίχνος σκιάς, η παραμικρή υπόνοια ότι με την παραμονή μου στη θέση του Υπουργού θα μπορούσα να επηρεάσω με οιονδήποτε τρόπο την πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης.

Είμαι λοιπόν ο πρώτος που επιθυμώ να χυθεί άπλετο φως.

Δυστυχώς, όμως κάποιοι πολιτικοί αντίπαλοι επέλεξαν την ακραία -για να μην πω “χυδαία”- εκμετάλλευση της ανείπωτης τραγωδίας. Ο στόχος τους δεν είναι η αλήθεια”.

Ζ. Τα 5 fake news και η προπαγάνδα

Ο κ.Καραμανλής κατήγγειλε πέντε fake news, βάσει των οποίων δέχθηκε προσωπικές επιθέσεις:

- “Ψέμα πρώτο: “Ο Καραμανλής κουνούσε το δάχτυλο λίγες ημέρες πριν απο τα Τέμπη λέγοντας: “διασφαλίζουμε την ασφάλεια”

Ο γνωστός πια μηχανισμός του σκοτεινού διαδικτύου, οι γνωστοί λογαριασμοί που λοιδορούν τους πάντες ακόμα και τους πρώην «συντρόφους» τους, «έκοψε» και «έραψε» την τοποθέτησή μου για το ιστορικό τρενάκι του Πηλίου. Ότι τάχα κουνούσα το δάχτυλο ότι διασφαλίζουμε την ασφάλεια, όταν στην πραγματικότητα μιλούσα για τους αυτονόητους κανόνες λειτουργίας του και γιατί δεν μπορεί μια σιδηροδρομική γραμμή να περάσει στη διαχείριση ενός Δήμου.

Σε εκείνη την ερώτηση ο ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε το τρενάκι του Πηλίου να εξαιρεθεί από τις προδιαγραφές ασφαλείας, και οι μηχανοδηγοί του να μην είναι πιστοποιημένοι! Αυτό ήθελε ο ΣΥΡΙΖΑ!

Και βέβαια δεν σταμάτησαν εκεί.

Ο ίδιος ο Αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ έθεσε υποψηφιότητα στην εκλογική Περιφέρεια των Σερρών. Για να «τιμωρήσει» την υποψηφιότητά μου. Για να ρίξει όπως ο ίδιος υποστήριξε, το κάστρο εκ των έσω.

Αυτά είναι δυστυχώς κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα νέα ήθη της αντιπολίτευσης στη χώρα μας. Αυτές είναι οι τακτικές της. Φθόνος, επιθέσεις χωρίς κανένα όριο, χτυπήματα κάτω από τη μέση, ψέματα, τοξικότητα

Η νίκη της Νέας Δημοκρατίας, όπως και η επανεκλογή μου δεν διαγράφουν καμια ευθύνη. Δεν είναι η κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Κανείς δεν υποστήριξε ποτέ κάτι τέτοιο. Είναι όμως, η ήττα της χυδαιότητας, είναι η ήττα της τοξικότητας”

- “Ψέμα δεύτερο: “Ο Καραμανλής παραιτηθηκε προσχηματικά ”

Οι ίδιοι σκοτεινοί μηχανισμοί είναι αυτοί που αποφάνθηκαν εξαρχής ότι η παραίτησή μου υπήρξε «προσχηματική». Και προσπάθησαν λυσσαλέα να την μειώσουν με κάθε τρόπο.

Οι αντικειμενικές πολιτικές ευθύνες λοιπόν αναλήφθηκαν αμέσως. Και αναλήφθηκαν γιατί το τραγικό αυτό γεγονός συνέβη στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας. Αυτό σημαίνει πολιτική ευθύνη. Η πολιτική ευθύνη όμως, δεν ισούται με ποινική ευθύνη.

Σε αυτή τη χώρα, οι ποινικές ευθύνες αποδίδονται ακόμα από την ανεξάρτητη δικαιοσύνη. Όχι από λαϊκά δικαστήρια.”

- “Ψέμα τρίτο: «Ο Καραμανλής κρύβεται πίσω από την βουλευτική ασυλία.»

Τα γνωστά κέντρα παραπληροφόρησης έσπευσαν να διαδώσουν ότι «κρύβομαι πίσω από την βουλευτική ασυλία» και ότι μάλιστα αυτός είναι ο λόγος που επεδίωξα την επανεκλογή μου. Ζητούσαν μετ΄ επιτάσεως την άρση της ασυλίας μου, ενώ ούτε έχω ασυλία για το συγκεκριμένο ζήτημα, ούτε και μπορώ να ζητήσω την άρση της. Άραγε κανείς εξ αυτών δεν γνώριζε ότι η διερεύνηση τυχόν αξιόποινων πράξεων κατά την τέλεση καθηκόντων Υπουργού γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 86 του Συντάγματος «περί ευθύνης Υπουργών» και μόνο από τη Βουλή;”

- “Ψέμα τέταρτο: “Ο Καραμανλής έβαλε στο συρτάρι το πόρισμα της Αρχής διαφάνειας”.

Ακούσαμε τον κ. Ανδρουλάκη να υποστηρίζει τόσο στη Βουλή, όσο και στις υπόλοιπες δημόσιες τοποθετήσεις του ότι έβαλα «στο συρτάρι μου το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας». Το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας κοινοποιήθηκε στο γραφείο του Υπουργού. Μοναδικός και κύριος αποδέκτης του πορίσματος ήταν η Εισαγγελία Πρωτοδικών και ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος. Αυτοί, δηλαδή που μελετώντας το πόρισμα κατέληξαν ότι δεν συντρέχουν ενδείξεις για την άσκηση ποινικής δίωξης για το αδίκημα της απιστίας”.

- “Πέμπτο ψεύδος. Ότι αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 με βεβαιότητα δεν θα είχε συμβεί το δυστύχημα.

Αυτό δεν είναι αληθές. Σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις των εμπειρογνωμόνων η σύγκρουση θα μπορούσε ενδεχομένως να έχει αποτραπεί μόνο αν λειτουργούσε στο σύνολό τουτο Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας, το λεγόμενο ERTMS (EuropeanRailwayTrafficManagingSystem),το οποίο αφορά στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών υψηλών ταχυτήτων.

Στον άξονα της ΠΑΘΕ, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 2030. Αυτή τη στιγμή σε ολόκληρη την ΕΕ το ERTMS είναι εγκατεστημένο μόνο στο 13-18%.

Η σηματοδότηση- τηλεδιοίκηση αντικείμενο της οποίας είναι η σύμβαση 717, αποτελεί ένα μικρό μόνο μέρος του ERTMS.

Τα υπόλοιπα συστήματα που έπρεπε επίσης να είναι σε λειτουργία είναι το GSMR, αλλά και το σύστημα αυτόματης πέδησης ETCS, τόσο στους συρμούς όσο και στις γραμμές.

Κατά τη διάρκεια της θητείας μου, λοιπόν η σύμβαση 717 προχώρησε πολύ πιο αποφασιστικά και τελικά παραδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023.

Έρχεται η πρόταση του ΠΑΣΟΚ και υιοθετεί αυτή την άποψη, της Ευρωπαίας Εισαγγελέως. Ότι δηλαδή το έργο θα έπρεπε να είχε σταματήσει.

Και προσέξτε την εσκεμμένη διαστρέβλωση. Υποστηρίζει ψευδώς ότι ζητάει προανακριτική για τα Τέμπη.

Στην πραγματικότητα όμως ζητάει προανακριτική για ένα θέμα οικονομικής φύσης, που θα σταματούσε οριστικά το έργο.

Και με αυτό τον τρόπο συγκαλύπτει τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος και τα οποία θα συζητήσουμε αναλυτικά στην εξεταστική επιτροπή”