Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο πήρε το πτυχίο του πολιτικού μηχανικού, εργάστηκε στην πόλη που αγαπά, αγάπη που του ανταπέδωσαν οι πολίτες αναδεικνύοντάς τον δήμαρχο τον Σεπτέμβριο του 2019.

Σε λίγες εβδομάδες ο κύριος Ζέρβας θα ζητήσει την εμπιστοσύνη των συμπολιτών για δεύτερη τετραετία• όπως λέει ο ίδιος, δεν είναι «σαν εκείνους που ισχυρίζονται ότι τα έκαναν όλα τέλεια», όμως έχει όραμα μιας πόλης-πρότυπο για το 2030, που θα την επιλέγει κανείς για να ζει, να εργάζεται, να δημιουργεί και να επισκέπτεται.

Ένας μήνα έμεινε για τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Ποια είναι η βασική προτεραιότητα στο πρόγραμμά σας;

Είναι η ολοκλήρωση όλων των μεσαίων και μεγάλων έργων υποδομής που έχουμε ξεκινήσει, η ορατή βελτίωση της καθημερινότητας με αιχμή στα θέματα της καθαριότητας και του κυκλοφοριακού –ιδιαίτερα σύνθετα ζητήματα λόγω και της σημαντικής οικονομικής ανάπτυξης των τελευταίων ετών– και η διατήρηση ή ενίσχυση της αναπτυξιακής πορείας της πόλης με συνέχεια των επενδύσεων, προσέλκυση νέων και δημιουργία πολλών χιλιάδων θέσεων εργασίας. Μεσοπρόθεσμα έχουμε υιοθετήσει το στόχο της κλιματικής ουδετερότητας και της έξυπνης πόλης μέχρι το 2030, καθώς συμμετέχουμε στη σχετική πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις 100 πρώτες ευρωπαϊκές πόλεις με αυτό το όραμα. Όλα αυτά που περιγράφω δεν είναι απλές ιδέες και προτάσεις για το μέλλον – έχουν δρομολογηθεί και υλοποιούνται.

Υπάρχει κάτι που, ενώ το είχατε εξαγγείλει, δεν το υλοποιήσατε την τετραετία που μας πέρασε;

Πιστεύω σε ένα λίγο διαφορετικό μοντέλο πολιτικού –και δημάρχου– και για αυτό μπορώ να σας πω με ειλικρίνεια ότι, αν και καταπιαστήκαμε με όλα τα σημαντικά ζητήματα της πόλης, αν και τα προχωρήσαμε όλα σε μικρό ή μεγάλο βαθμό, σε ορισμένους τομείς θα θέλαμε λίγο καλύτερα αποτελέσματα. Δεν είμαι –και ούτε θα γίνω– σαν εκείνους που ισχυρίζονται ότι τα έκαναν όλα τέλεια. Θα παραθέσω το σχέδιό μου, τα βήματα και τις προσπάθειες που κάναμε και όλα όσα έχουμε δρομολογήσει. Για παράδειγμα στην καθαριότητα, ενώ ενισχύσαμε το στόλο οχημάτων, ενώ τοποθετήσαμε υπόγειους κάδους και συμμαζέψαμε διοικητικά και οργανωτικά μια άσχημη κατάσταση, η σημαντική οικονομική δραστηριότητα στην πόλη έχει δημιουργήσει νέες επιβαρύνσεις. Και εδώ όμως αντιδρούμε με αμεσότητα, με ευελιξία και παρουσιάσαμε τα επόμενα βήματά μας. Επεκτείνουμε το δίκτυο υπόγειων κάδων, παραλαμβάνουμε ακόμη περισσότερα οχήματα, ενισχύουμε το προσωπικό, τοποθετούμε 1.500 καινούργιους κάδους σε όλη την πόλη, λειτουργούμε ήδη νέα καδοπλυντήρια και φιλοδοξούμε με νέα συστήματα ανακύκλωσης να βελτιώσουμε εντός του 2024 την πραγματικότητα.

Υπάρχει νέο όραμα για τη Θεσσαλονίκη; Υπάρχουν εργαλεία και τρόπος, ώστε η πόλη να ξεχωρίσει και σε ποιους τομείς στο μέλλον;

Το όραμα μιας πόλης-πρότυπο για το 2030, που θα την επιλέγει κανείς για να ζει, να εργάζεται, να δημιουργεί και να επισκέπτεται, είναι ο μόνος κατατεθειμένος στόχος στον δημόσιο διάλογο. Μια πόλη οικονομικός, εμπορικός, εκπαιδευτικός κόμβος στη Νοτιοανατολική Ευρώπη με ολοκληρωμένες τις μεγάλες υποδομές, με σύγχρονες αστικές συγκοινωνίες και βιώσιμη κινητικότητα. Μια πόλη παγκόσμιος τουριστικός προορισμός, δικτυωμένη, που ταυτόχρονα θα κερδίζει στον ανταγωνισμό των πόλεων και θα αποσπά νέες λειτουργίες. Τα εργαλεία είναι συγκεκριμένα και τα έχουμε αξιοποιήσει στο έπακρον. Δεν χάσαμε κανένα χρηματοδοτικό εργαλείο, μειώσαμε τα δημοτικά τέλη 30% για όλους, εξασφαλίσαμε πόρους 200 εκατ. ευρώ, τρέχουμε το μεγαλύτερο τεχνικό πρόγραμμα όλων των εποχών και έχουμε δρομολογήσει μεγάλες εμβληματικές παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο, ώστε ο τελευταίος να αντανακλά τις φιλοδοξίες αλλά και τη δυναμική της Θεσσαλονίκης. Αναφέρομαι στον νέο άξονα της Αριστοτέλους, στο ντεκ της παλιάς παραλίας, στο Μουσείο Ολοκαυτώματος, στο νέο κτιριακό συγκρότημα των Στάβλων Παπάφη, στον πολυτροπικό σταθμό της Νοτιοανατολικής Πύλης, στο σχέδιό μας για εμπορική και αστική αναζωογόνηση εμπορικών δρόμων κ.ά. Η Θεσσαλονίκη έχει όλες τις προϋποθέσεις να αναδειχθεί τα επόμενα χρόνια. Η επόμενη δεκαετία είναι της Θεσσαλονίκης, αρκεί να υπάρξει συνέχεια και να μην έχουμε δραματικά πισωγυρίσματα σε μια εποχή διχασμών και αέναων διαβουλεύσεων που την κράτησαν πίσω.

Γιατί τον Κωνσταντίνο Ζέρβα; Ποιο είναι το πλεονέκτημά του σε σχέση με τους συνυποψηφίους του;

Προχωράμε μεθοδικά, δεν υποσχόμαστε στους πάντες τα πάντα, έχουμε σχέδιο και μετρήσιμο αποτέλεσμα. Καταπιαστήκαμε με ό,τι είχαμε υποσχεθεί – κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι η πόλη το 2023 είναι ίδια με την πόλη του 2019. Είναι εμφανώς καλύτερη και κινείται στη βάση μιας συγκεκριμένης ατζέντας – ατζέντας έργων, υποδομών, παρεμβάσεων, αναπλάσεων με εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις, ώριμες μελέτες και σε πολλά πεδία με ολοκληρωμένες ήδη παρεμβάσεις. Δεν κρυφτήκαμε από κανένα πρόβλημα της πόλης και είχαμε να αντιμετωπίσουμε μια σειρά πρωτοφανών προκλήσεων: Απλή αναλογική και ανάγκη συνθέσεων από την πρώτη ημέρα, πανδημία από τον 6ο μήνα, πόλεμο σε ευρωπαϊκό έδαφος με συνεπακόλουθη ενεργειακή κρίση και πληθωρισμό, που ανατρέπουν προϋπολογισμούς και σχέδια. Οι συνυποψήφιοί μου θα ήθελα να παρουσιάσουν το δικό τους σχέδιο, τις δικές τους προτεραιότητες, να υπερβούν εκθέσεις ιδεών και να μιλήσουν πιο συγκεκριμένα. Δέχομαι κριτική, αντιπολίτευση, διαφορετικά σχέδια. Δεν δέχομαι τον κυνισμό, το μηδενισμό και τη λασπολογία. Είναι χρέος μας και στοιχειώδης σεβασμός προς τους Θεσσαλονικείς μια γεμάτη, πλήρης και πλατιά δημόσια συζήτηση για το μέλλον της πόλης – αυτό κάνω και θα συνεχίσω να κάνω μέχρι τις κάλπες.