Θετική ήταν η πορεία των εσόδων τον Ιούλιο και τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου, ενισχύοντας τις ελπίδες της κυβέρνησης ότι θα επιτύχει τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2019, παρά τις ελαφρύνσεις του ΕΝΦΙΑ και τις αρχικές εκτιμήσεις των θεσμών για σημαντική υστέρηση. H καλή πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού ισχυροποιεί το οπλοστάσιο της κυβέρνησης, ενόψει της διαπραγμάτευσης με τους Ευρωπαίους δανειστές, για τη μείωση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος και για την εφαρμογή των φοροελαφρύνσεων.
Χαμόγελα έφερε στην κυβέρνηση η εκτέλεση του προϋπολογισμού του 7μηνου Ιανουαρίου – Ιουλίου, καθώς τα στοιχεία δείχνουν υπέρβαση του στόχου για τα έσοδα και υπερπλεόνασμα, επιτρέποντας μεγαλύτερη αισιοδοξία για την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ φέτος. Ταυτόχρονα, η καλή πορεία του προϋπολογισμού το 7μηνο ενισχύει την επιχειρηματολογία της κυβέρνησης υπέρ της χορήγησης φοροελαφρύνσεων τον επόμενο χρόνο, ενόψει της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς τον Σεπτέμβριο για τον προϋπολογισμό του 2020.
Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού το 7μηνο διαμορφώθηκαν στα 28,605 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 26,455 δισ. ευρώ, δηλαδή ήταν αυξημένα κατά 2,150 δισ. ευρώ ή 8,1%. Σημασία έχει κυρίως ότι τα φορολογικά έσοδα ήταν αυξημένα κατά 534 εκατ. ευρώ (διαμορφώθηκαν στα 26,248 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 25,715 δισ. ευρώ).
Ειδικά, τον Ιούλιο το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, ήταν αυξημένο κατά 209 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο, αντιστρέφοντας την αρνητική πορεία του Ιουνίου.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, καλή ήταν η πορεία των εσόδων και το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου, εμφανίζοντας υπέρβαση 100 εκατ. ευρώ.
Κατά τα άλλα, η αύξηση των εσόδων του 7μήνου οφείλεται κυρίως στην είσπραξη 1,119 δισ. ευρώ που αφορά το τίμημα (εκτός ΦΠΑ) από την επέκταση της σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που είχε αρχικά εκτιμηθεί ότι θα εισπραχθεί το 2018 (και δεν μετράει στο πρωτογενές πλεόνασμα κατά πρόγραμμα), και από την είσπραξη 644 εκατ. ευρώ από ANFAs τον Μάιο του 2019, που δεν είχε προβλεφθεί στον προϋπολογισμό του 2019 (επίσης δεν μετράει, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, στα κατά πρόγραμμα έσοδα, αν και αυτό είναι τώρα υπό διαπραγμάτευση).
Από την άλλη, οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν κάτω από τον στόχο, συμβάλλοντας στη δημιουργία υπερπλεονασμάτων. Συγκεκριμένα, οι δαπάνες ήταν 30,456 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για 31,083, δηλαδή μειωμένες κατά 627 εκατ. ευρώ. Σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, πάντως, ήταν αυξημένες (κατά 1,4 δισ. ευρώ, περίπου). Για την πραγματοποίηση μειωμένων δαπανών έναντι του στόχου ευθύνονται κυρίως η μειωμένη δαπάνη τόκων κατά 189 εκατ. ευρώ, η υποεκτέλεση του ΠΔΕ κατά 163 εκατ. ευρώ και οι μικρότερες πληρωμές οπλικών συστημάτων κατά 277 εκατ. ευρώ, οι οποίες επίσης δεν επηρεάζουν άμεσα το δημοσιονομικό αποτέλεσμα.
Υπήρξε, βεβαίως, η επιβάρυνση των 971 εκατ. ευρώ για τη χορήγηση του επιδόματος της 13ης σύνταξης από την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά ο προϋπολογισμός εμφανίζει ως πίστωση τα 982 εκατ. ευρώ που είχαν προβλεφθεί προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα πληρωμής των αναδρομικών σε ειδικά μισθολόγια, που τελικά δεν χρειάστηκαν. Επομένως, εμφανίζεται να αντισταθμίζεται η δαπάνη για τις συντάξεις.
Ετσι, το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσής του σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, εμφάνισε έλλειμμα 1,851 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για 4,628 δισ. ευρώ, δηλαδή ήταν χαμηλότερο κατά 2,777 δισ. ευρώ. Χαμηλότερο ήταν το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού και έναντι του επταμήνου του 2018 (κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ).
Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα 1,779 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 803 εκατ. ευρώ και έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 926 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2018.
πηγή: Καθημερινή